Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

Inwoners voeren eigen regie over hun leven, gezin en gezondheid en actief deelnemen aan de maatschappij. Men heeft respect voor elkaar en ondersteunt elkaar

Toelichting

We zetten in op de participatie en het welbevinden van alle Nijmegenaren: mensen met en zonder beperking en ongeacht leeftijd, geslacht, religie, herkomst of seksuele identiteit. We gaan uit van de kracht van diversiteit en stimuleren samenhorigheid en onderlinge respect door het ondersteunen van inclusieve activiteiten en initiatieven. We werken aan de positieve ontwikkeling van onze wijken op het gebied van ontmoeting, cohesie en sociale leefbaarheid. We willen dat inwoners gezond zijn en veerkrachtig kunnen omgaan met de fysieke, mentale en sociale uitdagingen die zich in het leven voordoen en pakken de verantwoordelijkheid voor het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners actief op. Met inwoners en organisaties werken we aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de mensen. Hierbij wordt zo veel mogelijk samengewerkt met het sociale netwerk. Als het inwoners toch niet lukt om op eigen kracht, of met behulp van hun sociale netwerk (volledig) deel te nemen aan de maatschappij, dan kunnen wij ondersteuning inzetten in het kader van de Wmo of Jeugdwet. Deze ondersteuning organiseren we zo veel mogelijk collectief en zo dicht mogelijk bij de leefomgeving van onze inwoners: thuis, in de wijk en op school.

Doel

Inwoners nemen actief deel en dragen bij aan de samenleving

Toelichting

De sociale basis begint in de eigen omgeving. Het contact met familie, vrienden en buurtgenoten maakt het leven rijker. Met een netwerk van mensen, organisaties en activiteiten om je heen is het makkelijker om deel te nemen aan de samenleving.
We willen dat inwoners en de mensen om hen heen zich zo veel mogelijk samen kunnen redden en een zinvolle invulling geven aan hun dag, bijvoorbeeld door (vrijwilligers)werk, deelname aan een vereniging of een bezoek aan een ontmoetingsplek.
Om dit te ondersteunen stimuleren we positieve wijkontwikkeling op het gebied van ontmoeting, cohesie en sociale leefbaarheid. We faciliteren een aantal basisvoorzieningen rondom ontmoeten en informatievoorziening voor inwoners om mee te kunnen doen in de samenleving. Daarnaast stimuleren en ondersteunen we het bewonersinitiatief op wijk- en stadsdeelniveau.

Criteria

  • Meer mensen met sociale contacten en een zinvolle daginvulling
  • Meer saamhorigheid
  • Mensen voelen zich prettig in de wijk waarin zij wonen en er is minder sprake van uitsluiting.
  • In elk stadsdeel zijn er 1 of meer gemeentelijke wijkaccommodaties waar iedereen terecht kan.

Activiteiten

  • We zorgen voor toegankelijke informatie en advies in onze stadsdelen door middel van het faciliteren en subsidiëren van Stips, rechtswinkels en wegwijzer024.
  • We subsidiëren opbouwwerk in onze wijken en onze stad, gericht op het ondersteunen en versterken van bewonersnetwerken en inclusieve bewonersactiviteiten.
  • We ondersteunen en subsidiëren ontmoetingsactiviteiten gericht op participatie en inclusie.
  • We faciliteren bewonersinitiatieven en wijknetwerken gericht op activiteiten en/of belangenbehartiging van de wijk.
  • We zorgen voor en faciliteren toegankelijke wijkaccommodaties en overige (ruimtes), waar bewoners terecht kunnen voor ontmoeting, ontspanning, ontwikkeling en waar welzijn- en zorgpartijen informatie en advies, lichte ondersteuning en toegang tot zorg organiseren.
  • We werken middels het stadsdeelprogrammeren samen met inwoners en professionals aan een integrale en gebiedsgerichte aanpak.

Doel

Gehouden dieren en vrijlevende dieren ontvangen ondersteuning waar gezond en goed leven in het geding is

Toelichting

Dierenwelzijn staat bij de gemeente Nijmegen hoog in het vaandel. Veel van ons handelen en beleid heeft raakvlakken met het welzijn van dieren. Inzetten op dierenwelzijn is onlosmakelijk verbonden met een gezonde, groene en sociale stad als Nijmegen. We blijven daarom een bijdrage leveren aan het dierenwelzijn binnen onze gemeente. Waar wenselijk en mogelijk werken we ook aan de verbetering van dierenwelzijn. Daarbij stimuleren we dat inwoners, bedrijven en andere organisaties hier ook aan bijdragen en hun verantwoordelijkheid nemen.

Criteria

  • Minder dierenleed

Activiteiten

  • We zorgen voor het vervoer en de opvang van vermiste, gewonde en overleden (zwerf)dieren.
  • We dragen bij aan het inperken van kolonies van verwilderde katten.
  • We dragen (bij aan) zorg voor dieren, waarvan de eigenaren dat tijdelijk niet kunnen.
  • We faciliteren activiteiten voor huisdiereigenaren met een kleine beurs

Doel

Inwoners van Nijmegen kijken naar elkaar om in het dagelijks leven

Toelichting

De motivatie van inwoners om te participeren en zich in te zetten is groot, bijvoorbeeld als vrijwilliger bij de vele verenigingen, activiteiten en/of evenementen in de buurt en stad. Daarnaast is het belangrijk dat anderen oog hebben voor inwoners die het op eigen kracht (tijdelijk) niet lukt om mee te doen. Veel inwoners zetten zich als mantelzorger of als vrijwillig maatje in om anderen te helpen. We vinden het belangrijk dat iedereen die zich als vrijwilliger of mantelzorger inzet zich gezien, gesteund en gewaardeerd voelt. Daarnaast stimuleren we ondersteuning door lotgenoten en ervaringsdeskundigen, die vanuit de eigen ervaring en eigen kracht veel kunnen bijdragen.

Criteria

  • Meer hulp van mensen uit de omgeving (mantelzorg, vrijwilligers)
  • Eenieder die zich inzet voor een ander voelt zich gezien en gesteund

Activiteiten

  • We stimuleren vrijwilligerswerk voor iedereen, d.m.v. het basisaanbod van de vrijwilligerscentrale, de vrijwilligersverzekering en het vrijwilligersfonds.
  • We ondersteunen en subsidiëren projecten en initiatieven voor informele hulp en ondersteuning door vrijwillige maatjes, ervaringsdeskundigen en lotgenoten.
  • We stimuleren en ondersteunen mantelzorg door middel van het mantelzorgcompliment, het subsidiëren van Mantelzorg Nijmegen en van respijtzorg.

Doel

Inwoners van Nijmegen kunnen (vrij) zichzelf zijn en worden hierin geaccepteerd

Toelichting

We willen gelijke kansen voor alle inwoners, mensen met en zonder beperking en ongeacht religie, herkomst,
geslacht en genderidentiteit. We zijn een toegankelijke stad, waarin geen plek is voor discriminatie. We leggen de focus op de (groepen) inwoners die ons het hardst nodig hebben, omdat hun kansen op meedoen, goede gezondheid, talentontwikkeling of (arbeids)participatie niet vanzelfsprekend zijn.
We werken hier samen met de stad aan, in het bijzonder met de inwoners waarom het gaat. Als gemeente hebben we een faciliterende en activerende rol.

Criteria

  • Minder mensen in Nijmegen voelen zich gediscrimineerd of ongelijk behandeld.
  • De lhbtiq+ acceptatie neemt toe
  • Meer mensen met een beperking kunnen meedoen: het aantal fysiek en sociaal toegankelijke activiteiten en voorzieningen neemt toe.
  • De participatie van inwoners met een migratie-achtergrond neemt toe.

Activiteiten

  • We subsidiëren opbouwwerk in onze wijken en onze stad, gericht op het ondersteunen en versterken van bewonersnetwerken en inclusieve bewonersactiviteiten.
  • We subsidiëren migrantenorganisaties voor initiatieven gericht op integratie en inclusie van migranten en stimuleren hierbij de samenwerking met Nijmeegse welzijns- en zorgorganisaties.
  • We subsidiëren maatschappelijke organisaties voor initiatieven gericht op LHBTI-acceptatie.
  • We subsidiëren collectieve activiteiten gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfregie van mensen met psychische kwetsbaarheid of een beperking.

Toelichting

We vinden het belangrijk dat kinderen, jongeren en ouders zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving met behulp van hun sociale netwerk kunnen opvoeden en opgroeien. Het aanbod van maatschappelijke organisaties is hierop gericht. Waar nodig vindt preventieve, tijdelijke ondersteuning of versterking van de opvoed- en opgroeivaardigheden plaats. We investeren in algemeen toegankelijke ondersteuning van gezinnen op alle leefdomeinen, dichtbij de leefomgeving van kinderen en hun ouders. Dit doen we onder andere door het ontwikkelen van een gebiedsgerichte en programmatische samenwerking in het preventieve jeugdveld. We streven naar een goed samenwerkend netwerk rond kinderen van 0-23 jaar.

Criteria

  • Kinderen, jongeren en of gezinnen kunnen zelf óf met hulp van hun sociale netwerk opvoeden/opgroeien.
  • Preventieve ondersteuning wordt zo inclusief mogelijk en zoveel mogelijk in groepsverband op vindplaatsen van kinderen/jongeren en hun ouders aangeboden (o.a. op school en thuis).
  • Er zijn genoeg vindbare vrij toegankelijke voorzieningen
  • Het aanbod is gevarieerd en wordt in samenhang en zonder dubbelingen aangeboden.
  • Het preventieve aanbod is gericht op de, samen met de partners, benoemde prioriteiten per stadsdeel en is gericht op de behoeften van kinderen en gezinnen.

Activiteiten

  • We stellen de scouting, vrijwilligersverenigingen en vrijetijdsverenigingen in staat om activiteiten voor en door kinderen en/of jongeren te organiseren.
  • We subsidiëren het jeugdwelzijnswerk voor zinvolle vrijetijdsbesteding aan jongeren, waarbij talenten en het zelf organiserend vermogen van de jongeren maximaal worden ontwikkeld. Het jeugdwelzijnswerk zet in op betrokkenheid en participatie in de eigen leefomgeving. Prioriteit wordt gegeven aan kinderen en jongeren die van huis uit minder toegang hebben tot vrijetijdsaanbod en voor wie extra pedagogische ondersteuning passend is.
  • Middels de preventieprogramma’s 12+ intensiveren we de samenwerking tussen de verschillende vormen van jeugdwelzijnswerkwerk, prioriteren we de inzet op de belangrijkste opgaven in een gebied en investeren in een meer sluitende netwerk-samenwerking met onder meer de Buurtteams Jeugd & Gezin, het Werkbedrijf en het voortgezet onderwijs en MBO.
  • We zorgen op elke school voor een welzijns- en zorgstructuur die passend is bij het profiel van de school en de kinderopvanglocatie. Er is een sluitende keten en het onderwijs, jeugdwelzijnswerk en de jeugdgezondheidszorg werken samen in de preventieprogramma’s.
  • We ondersteunen ouders bij het opvoeden van de kinderen, onder meer middels interventies vanuit het jeugdwelzijnswerk (opvoedondersteuning).
  • We zetten in op versterking van kinderopvang en scholen om met verschillen en opgroeivraagstukken om te kunnen gaan en waar nodig expertise erbij te kunnen halen. De Buurtteams Jeugd & Gezin spelen daarbij een belangrijke rol.
  • We bewaken de kwaliteit van de kinderopvang.

Doel

Kinderen en hun ouders worden laagdrempelig, dichtbij en deskundig ondersteund als zij problemen ervaren met opvoeding en/of kansrijke ontwikkeling, indien nodig met specialistische jeugdhulp

Toelichting

We vinden het belangrijk dat alle kinderen in een veilige en kansrijke omgeving kunnen opgroeien. Er zijn gezinnen waarbij dit niet vanzelfsprekend is. Omdat ouders problemen ervaren met de opvoeding.  Of kinderen in ontwikkeling naar veerkrachtige volwassenen geremd worden door eigen problematiek.  En vaak is er sprake van allebei. De Buurtteams Jeugd & gezin werken daar waar de doelgroep aanwezig is (zoals de wijk maar ook op school), waarbij kinderen en hun gezinnen snel, zonder indicatie en laagdrempelig ondersteund kunnen worden. Als het nodig is verwijzen de Buurtteams, of andere wettelijke verwijzers, naar aanvullende (specialistische) hulp. Er is een passend en sluitend ambulant zorglandschap nodig dat zich richt op een verscheidenheid van problematiek, zoals psychische problematiek (jeugd geestelijke gezondheidszorg), licht verstandelijke beperking en/of jeugd & opvoedondersteuning. We vinden het belangrijk dat kwetsbare kinderen en gezinnen direct de juiste hulp krijgen. Daarom stimuleren we samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij jeugdigen en hun gezinnen, zoals de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), huisartsen, kinderopvang en scholen, Buurtteams Jeugd & Gezin en zorgaanbieders. Een traject heeft zoveel mogelijk als resultaat dat een jeugdige of gezin weer zelf – of met behulp van het sociale netwerk - verder kan met opvoeden/opgroeien.

Criteria

  • Maximaal 2 weken wachttijd voor eerste gesprek met het Buurtteam J&G.
  • Het Buurtteam J&G is digitaal, telefonisch en fysiek (ook op de vindplaatsen) goed bereikbaar.
  • De ondersteuning wordt geleverd in de leefomgeving van de doelgroep (o.a. op school, thuis) en heeft als doel het versterken van de eigen leefomgeving zodat ondersteuning niet meer nodig is.
  • Er wordt normaliserend gewerkt en specialistische hulp wordt alleen ingezet als de jeugdige uitsluitend met behulp van deze jeugdhulpvoorziening in staat blijft gezond en veilig op te groeien.
  • Bij multiproblem situaties wordt het Regieteam ingeschakeld.
  • Complexe casussen worden actief ingebracht bij het Regionaal Expert Team (RET) er wordt deelgenomen aan de Jeugdbeschermingstafel voor relevante casussen.
  • Cliënten zijn goed geïnformeerd over hun rechten en plichten (o.a. het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning).
  • Jeugdigen en gezinnen zijn tevreden over de toeleiding en de geboden jeugdhulp.
  • Er is in alle jeugdhulptrajecten contact en afstemming met school.

Activiteiten

  • We sturen planmatig op de opdracht aan het Buurtteam Jeugd & Gezin. We zien dit als een permanent proces van wederzijds ervaren, leren en doorontwikkelen en passen jaarlijks onze doelen en ambities aan in aansluiting op deze cyclus. Het BuurtteamJ&G:
  • Werkt aan preventie en het versterken van de eigen leefomgeving;
  • Biedt maatwerk voor het hele gezin op alle leefdomeinen;
  • Werkt in goede samenwerking met partners zoals consultatiebureau, kinderopvang, scholen, welzijnsinstellingen, jeugdgezondheidszorg, huisartsen, jeugdbescherming, zorgaanbieders en gemeente volgens het principe 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur;     
  • Heeft een excellente bedrijfsvoering waarin professionals ruimte hebben voor proportionele, creatieve en kostenbewuste oplossingen en zich kunnen ontplooien;
  • draagt bij aan de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van het sociale domein in Nijmegen.
  • We zorgen, bij indicatiestelling, voor een opdracht aan de zorgaanbieder en een toekenningsbeschikking voor de cliënt.
  • We sturen erop dat een steeds groter aandeel van begeleiding geleverd wordt in de vorm van basishulp door de Buurtteams J&G.
  • We ondersteunen huisartsen bij de verwijzing naar ambulante, specialistische jeugdhulp door middel van de Praktijkondersteuner Huisartsen Jeugd (POH-J). De POH-J vormt ook de schakel tussen de huisarts en de buurtteams Jeugd & Gezin.
  • We organiseren het Regionaal Expertise Teams als netwerk voor vastgelopen vragen.  Het RET ondersteunt verwijzers in de zoektocht naar passende hulp.
  • We bekostigen, als pilot, zorg binnen onderwijs op verschillende speciaal onderwijsscholen middels een (regionale) capaciteitsfinanciering en ontwikkelen een nieuw beleidsplan op ZBO.

Toelichting

Een wettelijke taak van de gemeente is om mensen te beschermen tegen ziekten en/of  risico’s waar ze zelf niet of nauwelijks invloed op hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld over het voorkomen, signaleren en bestrijden van infectieziekten (zoals corona, griep), ongunstige milieuomstandigheden (zoals luchtverontreiniging, geluidshinder) en seksuele gezondheidsrisico’s (zoals soa’s, seksueel geweld). Deze kerntaak voeren we uit in samenwerking met de GGD.

Criteria

  • Preventietaken worden uitgevoerd in netwerkverband.
  • Inspecties bij risicovolle situaties vinden vroegtijdig plaats.
  • Voorlichting wordt ingezet aan kwetsbare groepen.
  • Ter ondersteuning van activiteiten wordt eHealth ingezet.

Activiteiten

We geven een regionale opdracht aan de GGD. Dit doen wij voor o.a. technische hygiënezorg, integrale seksuele gezondheid, forensische geneeskunde, medische milieukunde, de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma, publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises en het voorkomen en bestrijden van infectiezieken.

Toelichting

We zien dat de gezondheid van de Nijmegenaren per wijk/stadsdeel sterk verschilt. We organiseren in alle wijken/stadsdelen een stevige basis van collectieve activiteiten en voorzieningen die gezond gedrag promoot, ondersteunt en stimuleert. Van daaruit kunnen we flexibel inspelen op vragen en behoeftes van bewoners en professionals in de wijk. Bij het bevorderen van gezondheid in de basisinfrastructuur hebben we aandacht voor een gezonde leefstijl, weerbaarheid en zelfregie.

Criteria

  • Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken.
  • Meer inwoners hebben een gezonde leefstijl. Denk aan minder roken, gezonder eten, minder overgewicht en obesitas, meer bewegen en verantwoorder alcoholgebruik.

Activiteiten

  • We faciliteren en ondersteunen de organisatie van het netwerk ‘Groen, gezond en in beweging’, waarmee we samen met partners in de stad uitvoering geven aan de ambities van het gezondheidsbeleid en het lokaal preventie akkoord.
  • We geven een opdracht aan de GGD voor het monitoren van de volksgezondheid.
  • We zorgen voor collectieve gezondheidsbevordering in wijken/stadsdelen, scholen en kinderopvang middels de inzet van o.a. gezondheidsmakelaars volwassenen, themadeskundigen, collectieve GGZ-preventie en gezondheidsmakelaars school en jeugd.
  • We geven opdracht aan de GGD voor de uitvoering van de wettelijke taak van jeugdgezondheidszorg van -9 maanden tot 18 jaar (vroegsignalering, advisering en voorlichting) met extra inzet in aandachtwijken.
  • We subsidiëren activiteiten op het gebied van ouderengezondheidszorg/ vitaal ouder worden.
  • We ondersteunen de opbouw van een stadsbreed dekkend netwerk van Automatische Externe Defibrillators (AED’s) en burgerhulpverleners.

Toelichting

De gezondheid van de Nijmegenaar is over het algemeen goed, maar dat geldt niet voor iedereen. Zo overlijden laagopgeleiden 6 jaar eerder dan hoogopgeleiden en leven zij 15 jaar minder lang in goed ervaren gezondheid. Om verschil te kunnen maken richten wij ons op groepen waar de gezondheidsrisico’s het hoogst zijn en de meeste gezondheidswinst valt te behalen. Het gaat onder andere om ouderen, laagopgeleiden, mensen die in armoede leven of mensen met een migratie-achtergrond. Onze inzet is gericht op inclusie. Dit pakken wij intern samen op met sport, armoede, onderwijs & jeugd, welzijn en ook met partners in de stad zoals de GGD, Groen Gezond en in Beweging, welzijnsorganisaties, de eerstelijnszorg etc.

Criteria

  • Uitgangspunt is het bevorderen van inclusie: het beter bereiken van en beter aansluiten bij de ondersteuningsbehoeften van specifieke groepen met gezondheidsachterstanden.
  • Inwoners met een fysieke, mentale of financiële drempel kunnen zo zelfstandig mogelijk deelnemen aan (reguliere) sporten.
  • Projecten voor specifieke groepen zijn tijdelijk en gericht op het duurzaam borgen ervan in het reguliere aanbod en/of in het reguliere beleid.

Activiteiten

  • We ondersteunen het extra stimuleren van gezonde leefstijl op bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning bij inwoners met verhoogde gezondheidsrisico’s.
  • We ondersteunen activiteiten gericht op een gezonde start en gezond opgroeien vanaf -9 maanden (o.a. op thema’s van bewegen, roken, alcohol, voeding, en ontspanning).
  • We bevorderen de mentale weerbaarheid van alle inwoners, met specifiek aandacht voor inwoners met verhoogde gezondheidsrisico’s.
  • We zetten in voor de versterking van gezondheidsvaardigheden en aanpak laaggeletterdheid
  • Samenwerken met de mensen om wie het gaat is nodig om gezondheidsverschillen te verkleinen. We streven naar duurzame samenwerking met sleutelpersonen en ervaringsdeskundigen, zowel binnen als buiten de gemeente.

Doel

De publieke gezondheid wordt beschermd en bevorderd door een gezonde fysieke leefomgeving

Toelichting

De fysieke inrichting van onze stad en onze wijken heeft invloed op de gezondheid van de inwoners; de inrichting kan de gezondheid beschermen en een gezonde leefstijl bevorderen. In de Omgevingsvisie hebben we daarom gekozen voor het realiseren van een groene, gezonde stad. Een stad waar het veilig en schoon (lucht, geluid, bodem) is en waar bewoners dichtbij huis worden uitgenodigd om te wandelen, te spelen, te sporten en mee te doen. We willen wijken en buurten realiseren waar groen nooit ver weg is en er voldoende ruimte is voor dieren. We streven naar aanbod van ‘klimaatvriendelijk’ en gezond voedsel in wijken waar dat nog niet voorhanden is. We willen de negatieve effecten van klimaatverandering en hittestress zoveel mogelijk minimaliseren.

Criteria

  • Bij ruimtelijke ontwikkeling is er aandacht voor gezondheidsbeschermende en -bevorderende maatregelen
  • Ruimtelijke ontwikkelingen dragen bij aan actief bewegen (voet, fietser, OV).
  • De openbare ruimte nodigt uit en inspireert tot (gezonde) buitenactiviteiten
  • De leefomgeving stimuleert tot het maken van gezonde keuzes.

Activiteiten

  • We zorgen voor een schone, veilige en sociale omgeving o.a. rond scholen en kinderopvang.
  • We realiseren meer beweeg-, ontmoet-, speel- en sportplekken voor alle leeftijden in de openbare ruimte.
  • We werken mee aan een groene leefomgeving b.v. door het faciliteren van buurtmoestuinen.
  • We zetten in op integrale en domein overstijgende samenwerking en adviseren actief over gezondheid bij ruimtelijke planontwikkeling.

Doel

Inwoners kunnen zelfstandig hun leven leiden en meedoen doordat ze beschikken over voldoende zelfregie, zelfredzaamheid, veerkracht en samenredzaamheid in de vorm van sociale steun. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan.

Toelichting

Veel inwoners van Nijmegen participeren actief in de maatschappij en wonen zelfstandig. We vinden het belangrijk dat volwassenen dichtbij en laagdrempelig ondersteund worden als zij hierbij problemen ervaren. De inzet van onze ondersteuning vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de mogelijkheden van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoeften. Dankzij de Buurtteams Volwassenen en ouderenadviseurs hebben we vaste gezichten in de wijk en korte lijnen met wijkpartners zoals welzijnsorganisaties, buurtsportcoaches, huisartsen en woningbouwcorporaties. Sinds 2022 wordt begeleiding door de Buurtteams Volwassen laagdrempelig en meestal beschikkingsvrij geleverd. Inwoners kunnen sinds 2022 ook zonder indicatie deelnemen aan ontwikkelingsgerichte dagbesteding.

Criteria

  • Buurtteams Volwassenen zijn digitaal, telefonisch en fysiek goed bereikbaar. In ieder stadsdeel zijn de Buurtteams Volwassenen en ouderenadviseurs vertegenwoordigd.
  • Maximaal 2 weken wachttijd voor eerste gesprek met Buurtteams Volwassenen.
  • De Buurtteams Volwassenen pakken 80% van de begeleidingsvragen die zij krijgen zelf indicatievrij op. Voor de overige 20% wordt verwezen naar een andere aanbieder die aanvullende begeleiding biedt.
  • Een inwoner met een hulpvraag ervaart dat de ingezette dienstverlening bijdraagt aan het realiseren van de ontwikkeldoelen van de persoon.
  • We voeren de gemeentelijke taken binnen de Wet verplichte GGZ uit volgens de vereisten die daaraan gesteld zijn, wat bijdraagt aan de juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment.  

Activiteiten

  • We subsidiëren ondersteunende diensten voor ouderen om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. zoals alarmering, maaltijdservices en klussendiensten.
  • We zorgen voor professionele dagbesteding voor kwetsbare ouderen met beginnend regieverlies, verspreid voer de stad.
  • We sturen planmatig op de opdracht aan de Buurtteams Volwassenen. We zien dit als een permanent proces van wederzijds ervaren, leren en ontwikkelen en we stellen op basis hiervan jaarlijks onze doelen en ambities bij.
  • Middels periodieke accountgesprekken sturen we op de kwaliteit van de dienstverlening door aanbieders van aanvullende ambulante begeleiding en door aanbieders van ontwikkelingsgerichte dagbesteding.
  • We evalueren de pilot indicatievrije dagbesteding en nemen de conclusies mee in de nieuwe contracten die ingaan per 2026.
  • We onderzoeken wat ervaringen zijn van inwoners bij de dienstverlening die ze hebben ontvangen.
  • We faciliteren het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning.   
  • We werken in het van het Integraal Zorgakkoord (IZA) met zorgverzekeraars en partners uit de GGZ, medische zorg en het sociaal domein samen aan de transformatie naar een sluitend mentaal gezondheidsnetwerk in wijken voor mensen met psychische kwetsbaarheid die zelfstandig wonen.

Doel

Vluchtelingen kunnen op een veilige en gezonde manier verblijven in onze regio en zo goed als mogelijk meedoen in de samenleving

Toelichting

Nijmegen is een gastvrije stad. We zorgen voor goede voorzieningen en ondersteuning voor opvang, huisvesting en inburgering & Integratie van nieuwkomers, vanuit een integraal beleidskader voor Asiel & Integratie. We dragen bij aan opvang van vluchtelingen door hen een veilige en gezonde verblijfplek aan te bieden. Dat doen we zowel voor asielmigranten als Oekraïense vluchtelingen. Voor statushouders die zich in onze gemeente vestigen, werken we samen met woningcorporaties aan het bieden van een passende woonplek. Statushouders die in Nijmegen worden gehuisvest, starten wanneer zij aan onze gemeente gekoppeld zijn met inburgering en verdere integratie in de maatschappij en onze stad. Ons uitgangspunt is dat nieuwe Nijmegenaren zich zo snel mogelijk welkom voelen en volwaardig meedoen als onderdeel van onze samenleving. De Wet Inburgering 2021 en de Participatiewet bieden veel mogelijkheden om nieuwkomers grote stappen te laten zetten in hun inburgering en integratie. Maar een goede en duurzame integratie vergt inzet op meerdere leefgebieden. Toegang tot belangrijke voorzieningen als het onderwijs, kinderopvang, zorg, cultuur en sport zijn cruciaal om een goede plek te vinden in onze maatschappij. En dat geldt niet alleen voor inburgeringsplichtige statushouders en gezinsmigranten. Ook voor ontheemde Oekraïners en niet inburgeringplichtige of uitgeprocedeerde asielmigranten hebben we oog voor integratie op verschillende levensdomeinen. Aan uitgeprocedeerde asielzoekers met regionale binding bieden we sobere opvang aan.

Criteria

  • Opvang:
  • Bij de realisatie  van de asielopgave uit de Spreidingswet en de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne werken we provinciaal en sub-regionaal samen. Regionaal maken we met omliggende gemeenten zo optimaal gebruik van lokale (fysieke) mogelijkheden.
  • We voldoen in eerste plaats aan onze verantwoordelijkheden in het kader van de Spreidingswet en we proberen daarmee zoveel mogelijk in te zetten op structurele (AZC)plekken.
  • We zijn beschikbaar om een tijdelijke crisisnoodopvanglocatie of tijdelijke gemeentelijke opvang in te richten, indien daartoe een noodzaak bestaat.
  • Huisvesting:
  • In samenwerking met het COA zetten we zo veel mogelijk in om mensen uit de asielketen voorspelbaarheid en stabiliteit te bieden door hen zoveel als mogelijk huisvesting te bieden in de regio waar ze zijn opgevangen.
  • We zoeken naar een evenredige spreiding Binnen onze gemeente en de wijken in de stad.
  • We houden rekening met krapte in de woningmarkt en zoeken daar waar nodig naar alternatieve oplossingen zoals doorstroomlocaties voor alleenstaanden die geen extra druk leggen op het sociale-huursegment dat reeds onder grote druk staat
  • We zetten ons in om als onderdeel van de huisvestingstaakstelling statushouders, ook te voldoen aan de taakstelling voor Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV) ten behoeve van Kleinschalige Wooneenheden (KWE). 
  • Inburgering & Integratie:
  • Het belang van een goede en snelle integratie van de inburgeraar staat te allen tijde centraal. We kijken naar de totale mens.
  • We vragen inspanning van de asielmigrant (om de taal te leren en mee te doen), maar ook van de samenleving en onze gemeente (om asielmigranten te ondersteunen).
  • We organiseren het systeem voor de inburgeraar zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk.
  • We werken regionaal samen en behouden lokale ruimte.
  • Participatie is de beste manier om te integreren. Door mee te doen in de maatschappij breiden nieuwkomers hun netwerk uit, leren ze de Nederlandse taal sneller en wordt duidelijk waar kansen liggen voor hun loopbaan.
  • Voor mensen die nieuw zijn in Nederland en hun eigen land hebben moeten verlaten is het belangrijk om toegang te hebben tot basisvoorzieningen in onze gemeente, zoals onderwijs, passende zorg en ondersteuning.
  • We betrekken de doelgroep bij de totstandkoming, de evaluatie en de uitvoering van ons beleid voor integratie en inburgering
  • Mensen zonder documenten
  • De toegang tot opvang in de bed, bad en broodvoorzieningen worden onder voorwaarden versterkt aan ongedocumenteerde personen die geen adequate voorliggende voorziening voorhanden hebben én binding hebben met de stad Nijmegen
  • Op het moment dat er op grond van kwetsbaarheid een beroep op de noodvoorziening wordt gedaan, dient daar een advies van een door de gemeente aan te wijzen onafhankelijke instantie aan ten grondslag te liggen.
  • Bij een nieuwe regeling of voorziening vanuit het Rijk proberen we hierop aan te sluiten.

Activiteiten

  • Opvang:
  • We zoeken als gemeente tijdig naar voldoende (structurele) asielopvangplekken voor het COA op basis van de Spreidingswetopgave.
  • We zorgen ervoor dat we samen met de regio Rijk van Nijmegen het regioplan Vluchtelingen en Huisvesting actualiseren zodat we als regio ons gezamenlijk inzetten om de opvangopgave (inclusief opvang AMV) vanuit de Spreidingswet te behalen.
  • We realiseren voldoende opvangplekken voor Oekraïense ontheemden.
  • Huisvesting:
  • We werken samen met de woningcorporaties aan het tijdig en passend huisvesten van statushouders en AMVers in Nijmegen.
  • We werken met de gemeenten uit de regio Rijk van Nijmegen samen om vraag (benodigde woning) en aanbod (beschikbare woning) zo goed mogelijk te benutten in de regio.
  • We organiseren waar nodig tijdelijke alternatieve vormen van huisvesting voor statushouders.
  • We bieden statushouders de praktische ondersteuning bij het verhuizen naar een woning middels maatschappelijke begeleiding door Vluchtelingenwerk
  • Inburgering & Integratie:
  • We voeren als gemeente de regie over de inburgering van statushouders in Nijmegen. Statushouders worden begeleid door onze klantregisseurs.
  • We organiseren inburgeringsaanbod met leerroutes richting werk of onderwijs.
  • We bieden vanuit de Participatiewet ondersteuning aan statushouders en gezinsmigranten om hen richting een duurzame werkplek te begeleiden.
  • We werken samen met schoolbesturen voor aanbod van internationale schakelklassen voor leerlingen.
  • Asielmigranten die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn, kunnen gebruikmaken van ons regionale aanbod gericht op het bevorderen van basisvaardigheden bij volwassenen.
  • Op het vlak van zorg en welzijn proberen we de toegang tot zorg en ondersteuning goed te ontsluiten doormiddel van een proactieve rol bij onze klantregisseurs.
  • Om statushouders te helpen hun weg te vinden, bieden we maatschappelijke begeleiding.
  • Om het sociale netwerk van asielmigranten te versterken kennen we verschillende buddy-initiatieven.
  • We koppelen het aanbod van sportverenigingen aan ons taalaanbod en verlagen de drempel tot sportactiviteiten en voorzieningen.
  • Om de bewegingsvrijheid van asielmigranten te bevorderen stellen we via ons minimabeleid fietsen ter beschikking en krijgen zij toegang tot het Openbaar Vervoer.
  • Met minimaregelingen geven we asielmigranten toegang tot bibliotheek en het theater.
  • In ons Kunst en Cultuurbeleid hebben we ook aandacht voor voorstellingen en initiatieven gericht op culturele diversiteit en het creëren van verbinding.
  • Mensen zonder documenten
  • Faciliteren Lokaal Samenwerkingsoverleg met betrokken NGO’s, zorgverleners, AVIM en DT&V.
  • We bieden door samenwerking met NGO’s nachtopvang in de vorm van de Bed, Bad en Broodvoorziening en 24-uurs opvang voor kwetsbare ongedocumenteerde personen/uitgeprocedeerde asielzoekers.
  • We bieden door samenwerking met NGO’s begeleiding aan ongedocumenteerde personen/uitgeprocedeerde asielzoekers, zodat zij kunnen werken aan perspectief.

Doel

Inwoners kunnen zelfstandig wonen in een schone en geschikte woning. Ze kunnen zich in en om het huis verplaatsen en daardoor deelnemen aan de samenleving en hun sociale omgeving. Dit doen ze met voldoende eigen kracht, zelfredzaamheid, samenredzaamheid in de vorm van sociale steun. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan

Toelichting

Veel inwoners doen actief mee aan de samenleving en wonen zelfstandig. Voor inwoners die hier problemen mee ervaren kunnen wij ondersteuning bieden. Deze ondersteuning is erop gericht om deze inwoners voldoende zelfredzaam te laten zijn zodat zij langer in hun eigen huis en omgeving kunnen wonen waardoor het sociale netwerk dichtbij is en waardoor het eenvoudiger is actief mee te doen in de samenleving.
Dankzij de Wmo consulenten en ouderenadviseurs bieden we ondersteuning gericht op hulp in het huishouden, het aanpassen van de woning bij problemen in de mobiliteit, het verstrekken van hulpmiddelen en/of vervoersdiensten die de zelfredzaamheid van deze inwoners op het gebied van wonen en verplaatsen vergroten.  
Sinds 2022 ligt de toeleiding naar deze vorm van Wmo weer bij de gemeente. Er zijn wel korte lijnen met de buurteams en er wordt in de wijk afstemming gezocht.

Criteria

  • De Wmo consulenten fungeren als aanspreekpunt voor de inwoner met een hulpvraag en/of maatwerkvoorziening en zijn digitaal en telefonisch goed bereikbaar. Inwoners hebben een vaste contactpersoon bij het team van de Wmo consulenten.
  • Een inwoner met een hulpvraag voor de Wmo consulenten ervaart dat de ingezette dienstverlening bijdraagt aan het realiseren van de zelfredzaamheid en het beantwoorden van de hulpvraag.
  • De Wmo consulenten communiceren helder met inwoners over de dienstverlening altijd met als doel het geven van een kwalitatief en passend antwoord op de gestelde hulpvraag.

Activiteiten

  • We voeren sinds 2022 de toegang voor de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en aanpassingen en vervoer zelf als gemeente uit.
  • We werken met duidelijke opdrachten voor onze  Wmo consulenten en contractpartners. Hierin staan onze ambities en doelen beschreven waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingen rondom de toenemende instroom (vergrijzing), financiën en de kwaliteit die we willen bieden.
  • We sturen planmatig op de opdracht. Dit wordt gezien als een permanent proces van wederzijds ervaren, leren en ontwikkelen en we stellen op basis hiervan jaarlijks onze doelen en ambities bij.
  • Samen met onze leveranciers bieden we ondersteuning op het gebied van hulp bij het huishouden, hulpmiddelen (vb: traplift, rolstoel), woningaanpassingen en/of vervoersvoorzieningen (vb: AVAN of autoaanpassing).
  • Middels contractmanagementgesprekken sturen we op de kwaliteit van de dienstverlening van onze leveranciers van deze ondersteuning.
  • We evalueren de pilot was- en strijkservice en nemen de conclusies mee en besluiten op basis hiervan een algemene voorziening hiervoor op te starten en dit huis de hulp bij het huishouden te halen.
  • We onderzoeken wat de ervaringen van onze inwoners zijn bij de ondersteuning die ze hebben ontvangen.

Ambitie

We zorgen dat kinderen en volwassenen zo veel mogelijk in een (veilige) thuissituatie kunnen leven. We versterken inwoners en gezinnen die de basis van het bestaan niet (meer) op orde hebben of deze dreigen te verliezen.

Toelichting

Uithuisplaatsing van kinderen willen we zoveel mogelijk voorkomen. Om diverse redenen kan in de thuissituatie helpen echter niet meer mogelijk zijn. In deze gevallen bieden wij gespecialiseerde (verblijfs)voorzieningen. Bij kinderen zoeken we eerst zoveel mogelijk naar mogelijkheden om (tijdelijk) op te groeien in een ander gezinsvorm, zoals een pleeggezin of een gezinshuis. We streven er in alle gevallen naar de verblijfsduur zo kort als mogelijk te houden. Soms zijn volwassen inwoners door omstandigheden, bijvoorbeeld door psychiatrische of psychosociale problematiek, niet meer in staat om op eigen kracht de basis van het bestaan op orde te houden. In sommige gevallen komt daarmee bovendien de veiligheid en stabiliteit van de naaste sociale omgeving en/of de samenleving als geheel in het geding. We proberen deze inwoners zoveel als mogelijk in de thuissituatie te helpen, maar als het nodig is bieden we een beschermde woonomgeving. Ook bieden we opvang aan inwoners die dakloos zijn geworden. We werken zoveel mogelijk aan herstel richting zo zelfstandig mogelijk wonen. We vinden het belangrijk dat iedereen een veilige thuissituatie heeft. Onveiligheid, zoals bij kindermishandeling, partnergeweld of ouderenmishandeling, waardoor het welbevinden en maatschappelijk functioneren ernstig wordt bedreigd, willen we zoveel mogelijk voorkomen. In onze lokale aanpak ‘Samen voor een thuis zonder geweld’ zetten wij in op het verbeteren van een netwerksamenwerking binnen zorg, veiligheid en de strafrechtketen van geweld binnen afhankelijkheidsrelaties om te zorgen voor een duurzame borging van veiligheid.

Toelichting

We willen dat kinderen gezond, veilig en vertrouwd kunnen opgroeien in hun eigen omgeving. Helaas zijn er jeugdigen die te maken hebben met een onveilige thuissituatie, door complexe scheidingen of andere ouderproblematiek die kunnen leiden tot kindermishandeling. Daarbij maakt het gedrag van kinderen, veroorzaakt door trauma of gedragsproblematiek, soms dat uithuisplaatsing onvermijdelijk is. Als het voor de veiligheid en ontwikkeling van kinderen nodig is, bieden we kinderen een veilige woon- en leefomgeving. We hebben de ambitie dat dit zoveel mogelijk gebeurt in gezinsvormen zoals pleegzorg en gezinshuizen in plaats van in residentieel verblijf op een terreinvoorziening. Daarnaast zetten we verblijf zo kort als mogelijk in, als het perspectief is dat kinderen terug naar huis kunnen. We bieden maatwerk aan deze gezinnen, naast ambulante hulp is ook informele zorg of iets anders nodig. We bieden een kort verblijf plek aan voor jeugdigen in crisissituaties en werken via een ambulant team aan terug naar huis of met een onderbouwd perspectiefplan uit huis.  

Voor complexe casuïstiek, waarin verwijzers vastlopen, organiseren we samen met professionals van verschillende zorgaanbieders het Regionaal Expertise Team (RET). Hier wordt vanuit de verschillende disciplines meegedacht én meegewerkt om het advies vorm te geven met als doel tijdige en passende hulp.  We zijn daarnaast opdrachtgever en mede ontwikkelaar van het bovenregionaal expertise netwerk in Gelderland (BOEG). Dit expertisewerk organiseert hulp, voor een zeer kleine groep kinderen voor wie het in de Regio Rijk van Nijmegen niet.

Criteria

  • De veiligheid van kinderen en jongeren is altijd geborgd.
  • Er wordt gewerkt met de verklarende analyse en de richtlijn uithuisplaatsingen
  • Uithuisplaatsingen worden waar mogelijk voorkomen en verblijf is zo kort mogelijk van duur
  • Jongeren worden indien mogelijk bij een uithuisplaatsing geplaatst in gezinsvorm, zoals een pleeggezin of gezinshuis.
  • Gesloten jeugdzorg wordt voorkomen: jongeren worden ondersteund in crisissituaties en geplaatst in kleinschalige, alternatieve vormen.
  • Er wordt in een jeugdhulptraject toegewerkt naar een soepele overgang van verblijf naar thuis en/of een soepele overgang naar 18+, met oog voor de big 5 (support, wonen, inkomen, werk & school, zorg & welzijn).

Activiteiten

  • We zorgen voor een regionaal sluitend en kwalitatief goed zorglandschap en beleidsontwikkeling gericht op verbetering en innovatie van zorg (meer maatwerk, minder doorplaatsing, minder wisseling van hulpverlener)
  • We geven een opdracht aan verschillende jeugdhulpaanbieders om in het gezin de basis weer te herstellen door waar mogelijk intensieve, specialistische gezinsbehandeling te verzorgen en indien nodig de kinderen tijdig een verblijfsplek gericht op observaties, diagnostiek en behandeling te bieden.
  • We geven een opdracht aan de jeugdaanbieders voor het bevorderen van de sociale steun voor gezinnen met zwarte opvoedings- en/of opgroeiproblemen om uithuisplaatsing te voorkomen of terugplaatsen naar huis mogelijk te maken
  • We zetten blijvend in op een doorlopende wervingscampagne voor pleegzorg, zodat er meer aandacht, kennis en bekendheid rondom pleegouderschap komt en blijft. We hopen dat meer mensen zich aanmelden als pleegouder waardoor de beschikbaarheid van pleeggezinnen vergroot wordt voor kinderen op de wachtlijst.
  • We versterken het hulpaanbod met de aanpak ‘Jouw Ingebrachte Mentor”(JIM).
  • We zorgen voor betere inzet van logeeropvang ter voorkoming van overbelasting van gezinnen
  • We faciliteren het regionaal expertiseteam (RET) met als doel tijdig organiseren van een passende oplossing voor iedere jeugdige en zijn of haar gezin ongeacht de complexiteit van de zorgvraag.  
  • We faciliteren het Tussen Wal en Schip overleg voor jongeren in de leeftijd 16-27 jaar met vragen op meerdere leefgebieden in de overgang naar zelfstandigheid om te komen tot maatwerk oplossingen waar nodig.
  • We benaderen de overgang naar zelfstandigheid bij 18+ integraal vanuit de big 5 (support, wonen, inkomen, werk & school, zorg & welzijn).

Toelichting

We willen dat iedereen in Nijmegen veilig kan wonen. We streven naar zoveel mogelijk vroegtijdige ondersteuning om de veiligheid van gezinnen en huishoudens te borgen. Hiervoor investeren we in een sterke samenwerking tussen het Buurtteam, de Jeugdbescherming en Veilig Thuis waarin er actief en vroegtijdig geconsulteerd en samengewerkt wordt. Daarnaast zijn we in 2023 in de wijk Dukenburg gestart met een zgn. proeftuin in opdracht van het landelijke toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. In 2025 implementeren we de werkwijze in meer stadsdelen, om de veiligheidsketen te veranderen naar een netwerk waar professionals met het gezin of huishouden toewerken naar duurzame progressieve oplossingen.
Daarnaast hebben we in onze lokale aanpak ‘Samen voor een thuis zonder geweld Nijmegen 2022 t/m 2025’ onze ambitie beschreven: het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van geweld in afhankelijkheidsrelaties.  De regionale opvang- en begeleidingsvoorzieningen: Veilig Thuis, Moviera, Centrum Seksueel Geweld en het Omgangshuis vormen hierbij basisvoorzieningen vanwege specifieke expertise.  De belangrijkste conclusie die we daarnaast trekken is dat partners constateren dat er punten voor verbetering zijn. Het (duurzaam) stoppen van geweld is een gezamenlijke opgave: geen partij kan dit vraagstuk alleen aanpakken. Hoe duidelijker we met elkaar duiden wie waarvoor verantwoordelijk is en waar elke organisatie aan werkt, hoe beter professionals elkaar weten te vinden. Dat betekent dat professionals uit verschillende organisaties en uit vele geledingen op elkaar moeten kunnen vertrouwen; kortom een effectief netwerk moeten vormen.

Criteria

  • De Buurtteams voeren regie bij signalen van onveiligheid.
  • Er wordt vroegtijdig door het Buurtteam Jeugd en Gezin contact gelegd met de gecertificeerde instellingen als veiligheidsexpertise nodig is. Dit kan door consultatie en advies, inzet van preventieve jeugdbescherming/reclassering en inbreng in de Jeugdbeschermingstafel.
  • Ouder(s) en jeugdige worden gehoord bij de jeugdbeschermingstafel.
  • De veiligheid van het kind wordt ook geborgd na einde maatregel: casussen worden actief ingebracht voor toetsen aan tafel.
  • Er wordt zoveel mogelijk gezins- en netwerkgericht gewerkt.
  • Gezinnen waar sprake is van onveiligheid hebben een vast contactpersoon.
  • We zetten ons in om te voorkomen dat huiselijk geweld ontstaat, in welke vorm dan ook.
  • Bij complexe scheidingen gaan we werken met 2 gezinnen, 2 plannen.
  • De Buurtteams en jeugdbeschermers maken actief gebruik van het REPS.
  • Iedereen die betrokken is bij geweld in afhankelijkheidsrelaties is in staat om zorgen/ problemen bespreekbaar te maken en doet dit ook.
  • Vanuit samenwerking tussen zorg en strafrechtsketen wordt achterliggende gezinsproblematiek aangepakt zodat dit bijdraagt aan structurele veiligheid.

Activiteiten

  • We zorgen voor een goed samenwerkend netwerk van sociale veiligheid voor gezinnen en huishoudens met onze partners door een gezamenlijke visie te ontwikkelen en deze te borgen in samenwerkingsafspraken in de praktijk.
  • We zorgen voor een heldere toeleiding naar het gedwongen kader. Waar vrijwillige hulp vastloopt en verwijzers dit signaleren, kunnen zij dit inbrengen bij de Jeugdbeschermingstafel, waar netwerkpartners een oplossing bieden. Dit gebeurt in gezamenlijkheid met ouders, multisectoraal en via een maatwerkoplossing.
  • In Dukenburg beproeven we met een Regionaal Veiligheidsteam: een team waarin de functionaliteiten van Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming, de Gecertificeerde Instelling, Moviera, sociaalpsychiatrisch verpleegkundige en een ervaringsdeskundige integraal met elkaar samenwerken en samen met het Buurtteam gezinnen en huishoudens helpen. Zij doen dit volgens de principes:
  • Gezinsgericht: we zien alle gezinsleden en hun interacties in en met de context.
  • Rechtsbeschermend en transparant: wat we waarom doen en er verwacht wordt is voor gezinsleden navolgbaar/duidelijk en transparant. Besluiten komen zorgvuldig tot stand met hoor en wederhoor. Onafhankelijke cliëntparticipatie is beschikbaar.
  • Eenvoudig: een vast contactpersoon voor een gezin die betrokken blijft, hulp dichtbij en toegankelijk georganiseerd en gericht op benutten en versterken van regie en steun in de directe context.
  • continu leren aan de hand van de praktijk, reflecteren en leren op alle niveaus.
  • We dragen zorg voor de uitvoering van de lokale aanpak ‘Samen voor een thuis zonder geweld’.
  • We implementeren de nieuwe visie en vormgeving van het regionaal expertise punt complexe scheidingen (REPS).
  • Via bijeenkomsten, voorlichting en dialoogsessies vragen we aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling bij inwoners met een vluchteling- of migratieachtergrond in het algemeen en eergerelateerd geweld in het bijzonder.
  • We faciliteren en versterken Veilig Thuis als het advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • We faciliteren crisisopvang, zorg en begeleiding voor vrouwen en mannen met hun kinderen die slachtoffer zijn van geweld in afhankelijkheidsrelaties/huiselijk geweld via Moviera
  • We faciliteren multi-disciplinaire hulpverlening aan slachtoffers van acuut seksueel geweld evenals de consultatie en adviesfunctie voor slachtoffers van niet-acuut seksueel geweld door te zorgen voor de borging van het Centrum Seksueel Geweld.
  • We werken aan een versterking van netwerksamenwerking binnen zorg, veiligheid en de strafrechtsketen, zodat de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties en van seksueel geweld in samenhang tot stand komt. Dit doen we onder andere door het organiseren van leersessies tussen partners, door het landelijke toekomstscenario in de praktijk te beproeven in stadsdeel Dukenburg en door aanstelling van een regionale coördinator seksueel geweld.
  • We zetten ons in voor borging van beschikbaarheid van aandachtsfunctionarissen geweld in afhankelijkheidsrelaties/huiselijk geweld in Buurtteams.

Toelichting

We willen voorkomen dat mensen hun huis kwijtraken. Het tijdig signaleren van problemen en snel hulp verlenen is daarom van groot belang. Ook als mensen niet geneigd zijn de hulpverlening zelf op te zoeken terwijl dit noodzakelijk is, proberen wij hen hiertoe te bewegen. Wij zoeken hen actief op, thuis of op straat, voor een goede toeleiding naar opvang en zorg. Het gaat hierbij echt om huishoudens met een multi-probleemprofiel.  Het perspectief is hierbij om zo zelfstandig mogelijk te (blijven) wonen. Dakloosheid heeft soms tot gevolg dat er overlast op straat wordt ervaren. Dit proberen we te bestrijden door o.a. het bieden van laagdrempelige opvang, openstellen van ontmoetingsruimtes en gebruiksruimtes. Verslaving is nog steeds een maatschappelijk probleem. We zetten dan ook in op preventie en voorlichting bij met name jongeren.

Criteria

  • Overlast: inzet van handhaving – aantal meldingen van overlast neemt af. Mensen ervaren minder overlast van daklozen of verwarde personen
  • Huisuitzettingen, minder dan gemiddeld of daling t.o.v. afgelopen jaren

Activiteiten

  • We werken samen met een interventieteam en Meldpunt Bijzondere Zorg dat (zorgwekkende) zorgmijders actief benadert, zowel achter de voordeur als op straat om hen waar mogelijk toe te leiden naar zorg.
  • We hebben een breed preventieprogramma ingekocht bij zorginstellingen waarbij er onder meer voorlichting op scholen wordt verzorgd over bijvoorbeeld de gevolgen van verslaving.
  • We maken met zorginstellingen afspraken over methadon- en heroïneverstrekking aan mensen waarbij de verslaving dermate ernstig en chronisch is dat deze op deze manier onderhouden moet worden.
  • We organiseren zorg, onder regie van de gemeente via de regieteams, bij huishoudens waarbij sprake is van woonoverlast en multi-problematiek.
  • We sturen op het werken volgens 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur onder andere via de stimulering van casemanagement.
  • We leveren maatwerk en passende ondersteuning voor inwoners d.m.v. de doorbraakaanpak en verbreden deze aanpak.
  • We voeren de Wet verplichte GGZ in nauwe samenwerking met ketenpartners uit.
  • We voorkomen dakloosheid waar mogelijk door middel van vroegsignalering, preventie en het voorkomen van terugval door goede begeleiding van (voormalig) daklozen.

Toelichting

In Nijmegen willen we dat niemand op straat hoeft te slapen. Hoewel we samen met diverse partijen dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk proberen te voorkomen kan het gebeuren dat iemand dakloos wordt. Wij bieden opvang van waaruit iemand verder stappen kan zetten naar herstel en zo zelfstandig mogelijk wonen. Niet voor iedereen is zelfstandig wonen met ambulante begeleiding haalbaar. We hebben verschillende woonvormen nodig (van geclusterd in een groep tot zelfstandig). De opvang die wij bieden is zo kort als mogelijk. Tijdens de opvang wordt direct gewerkt aan het opstellen van een hersteltraject. We bieden (gescheiden) opvang voor jongeren, voor volwassenen/gezinnen met psychosociale problemen en opvang voor verslaafden. Nijmegen is centrumgemeente voor het bieden van maatschappelijke opvang. Er zijn opvangvoorzieningen in Nijmegen, Tiel, Culemborg en Heumen (Nederasselt).  De toegang tot de maatschappelijke opvang is regionaal en centraal georganiseerd bij de GGD. De toegang tot de maatschappelijke opvang blijft laagdrempelig.

Criteria

  • Het aantal opvang plekken is afgestemd op het aantal meldingen bij CTMO.
  • Alle opgevangen daklozen krijgen perspectief op herstel aangeboden (begeleiding)

Activiteiten

  • In 2024 bouwen we aan de nieuwbouw van De Hulsen. Geplande oplevering is in 2025. Tijdens deze fase blijft De Flet in gebruik als opvanglocatie.
  • We maken afspraken met zorgaanbieders over het bieden van opvang in diverse vormen aan inwoners) in de hele regio Nijmegen en Rivierenland.
  • We realiseren meer (flexibele) woonruimte voor spoedzoekers, daklozen, statushouders en andere speciale doelgroepen. Hiervoor putten we uit het Woonfonds en stellen we een exploitatiebijdrage van € 300.000 per jaar beschikbaar.
  • Voor het aanpassen van eigen vastgoed voor huisvesting van bijzondere doelgroepen stellen we daarnaast een investeringskrediet van €2,5 miljoen beschikbaar.
  • Voor mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats regelen we binnen een maand een briefadres, zodat zij een uitkering kunnen krijgen, een zorgverzekering afsluiten, zich kunnen inschrijven voor een woning of in aanmerking komen voor schuldsanering.
  • We werken met woningcorporaties en gemeenten in de regio Rivierenland samen door middels de Werkgroep Bijzondere Bemiddeling 6% van de vrijkomende woningen beschikbaar te stellen voor bijzondere zorgdoelgroepen.
  • Met gemeenten uit Rijk van Nijmegen zoeken we naar mogelijkheden om verspreid over deze regio extra woonplekken voor bijzondere doelgroepen te creëren.
  • We hebben bijna alle opvangvoorzieningen omgevormd tot 24-uursopvangvoorzieningen.
  • We houden toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen en sturen hierop bij.
  • We stroomlijnen de uitstroom uit de opvang en vanuit het justitieel kader door goede afspraken met zorginstellingen en woningcorporaties te maken over het bieden van passende nazorg, een woning en woonbegeleiding.
  • We faciliteren de uit- en doorstroom uit de maatschappelijke opvang, alsmede de spreiding over de regio, doordat er per regio afspraken zijn met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van woningen.
  • We maken zelfstandig wonen (met ambulante begeleiding) mogelijk middels specifieke zorgwoningen voor dak- en thuislozen met psychiatrische en/of psychosociale problematiek en het project Housing First.
  • We integreren de centrale toegang voor maatschappelijke opvang met de regionale toegang voor beschermd wonen.
  • We realiseren met Portaal  in Lent een Gemengd Wonen-project dat bijdraagt aan uitstroom uit BW en het creëren van een inclusieve wijk.

Toelichting

We streven ernaar dat onze inwoners zo veel mogelijk zelfstandig wonen. Soms lukt dit echter nog niet, vanwege psychiatrische of psychosociale problematiek. De ondersteuning die wij dan bieden is er primair op gericht om inwoners zoveel mogelijk thuis te helpen. Wij noemen dit beschermd thuis. Soms kan het toch noodzakelijk zijn dat inwoners voor kortere of langere tijd in een meer beschermde woonomgeving onder de hoede van een zorginstelling wonen en begeleiding krijgen: Beschermd Wonen intramuraal. Het gaat dan om wonen in een accommodatie van een instelling waarbij de ondersteuning 24 uur in nabijheid is. Men krijgt individuele begeleiding, maar kan ook steun vinden in het samenwonen in een groep en de begeleiding die hiermee gepaard gaat. Daarnaast bieden we een hybride vorm aan voor jongvolwassenen: Trainingshuis. Hierbij kunnen de jongeren geclusterd wonen, waarbij ze de kamer huren om te oefenen op zelfstandig wonen. Bij einde zorg stopt net als bij Beschermd Wonen intramuraal ook het verblijf. Deze voorzieningen zijn regionaal beschikbaar en Nijmegen vervult hier voor de regio Nijmegen en Rivierenland de rol van centrumgemeente. We hebben in het beleidsplan “Samen Dichtbij!” en de evaluatie ervan de ambitie geformuleerd om te transformeren: opbouwen van beschermd thuis, verstevigen en uitbreiden van GGZ in de wijk en afbouw van intramuraal beschermd wonen.

Criteria

  • De gemiddelde wachttijd voor intramurale zorg is niet langer dan een jaar.
  • Alle inwoners met een indicatie Beschermd Wonen die op de wachtlijst staan krijgen Wachtzorg (overbruggingszorg).
  • Het aandeel inwoners dat Beschermd Thuis krijgt op het totaal aantal inwoners met een Beschermd Wonen indicatie is minimaal 40%.
  •  Minimaal 70% van de BW-cliënten geeft in het cliënttevredenheidsonderzoek (CEO) aan heel tevreden of tevreden te zijn.

Activiteiten

  • We maken afspraken met zorginstellingen over het bieden van Beschermd Wonen intramuraal, Trainingshuis en Beschermd Thuis voor inwoners uit de regio Gelderland-zuid die dit nodig hebben.
  • We maken afspraken met de regio Gelderland-zuid over de gezamenlijke inkoop en organisatie van beschermd wonen/maatschappelijke opvang en delen hierin ook de kosten op basis van reeds gemaakte afspraken (vanaf 2025).
  • We verstrekken PGB’s als de cliënt zelf (met ondersteuning van een vertegenwoordiger) in staat is deze zorg op verantwoorde wijze te organiseren.
  • We organiseren één regionale centrale toegang voor zowel maatschappelijke opvang als beschermd wonen.
  • We houden toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen en sturen hierop bij.
  • We faciliteren de uit- en doorstroom uit Beschermd Wonen en de maatschappelijke opvang, alsmede de spreiding over de regio, doordat er per regio afspraken zijn met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van woningen.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2024 10:36:51 met de export van 12/11/2024 10:28:18