Besluit
Tijdens de raadsvergadering is een aantal moties en amendementen ingediend. Via deze link is te zien welke moties en amendementen zijn aangenomen.
Besluit
- De stadsbegroting 2025 – 2028 vast te stellen.
- De veranderingen in de begroting vast te stellen zoals opgenomen in het deel Begroting -> Financieel beeld -> Programmabegroting
“met dien verstande dat
- er voor 2025 een bedrag van € 320.000,- wordt toegevoegd aan het MuZIEum ten behoeve van het maken van een blijvend toegankelijke en interactieve vaste tentoonstelling waarmee er letterlijk ook ruimte wordt gemaakt voor bezoekers die slecht ter been zijn en mensen met een audiovisuele en/of auditieve beperking. Daarnaast wordt het MuZIEum toegankelijker voor mensen met een kleine beurs.
- De gelden nadrukkelijk niet gebruikt mogen worden voor bouwkundige aanpassingen aan het gebouw.
- En dit voor € 220.000,- ten laste te brengen van de programmabegroting Economie en Toerisme, post Economische Visie 2025 en voor € 100.000,- dit te dekken uit de post 'Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen' uit het programma Bestuur en Organisatie.
- er voor 2025 en verder een bedrag van € 40.000,- per jaar wordt toegevoegd aan het programma sociale basis ten behoeve van het onderdeel inclusie en dit ten laste te brengen van de ombuigingsoptie 'Efficiency dienstverlening ODRN' uit het programma Wonen en stedelijke ontwikkeling.
- vanaf 2025 het doorbraakteam wordt uitgebreid, met als doel om meer Nijmeegse huishoudens, die gebruik maken van 5 of meer gemeentelijke regelingen, te helpen en ondersteunen buiten de vaste kaders en werkwijze en op een manier die beter past bij de unieke situatie van deze huishoudens.
- Hiervoor 2,5fte doorbraakteam toe te voegen aan de gemeentelijke organisatie, waarbij deze zich in de eerste plaats, maar niet uitsluitend, hoeven te richten op de huishoudens die gevonden worden in de meer proactieve aanpak.
- Financiële middelen die vrijkomen door de werkzaamheden van deze extra formatie in het doorbraakteam te gebruiken om
1. De 2,5 fte doorbraakteam te dekken (*zie bijlage voor uitwerking)
2. Toe te voegen aan het structurele budget en - het in de leidende principes
genoemde - investeringsfonds "Sociale Basis"
- dat de beoogde sluiting van Huiskamer de Cirkel en de daarbij horende
bezuiniging op de tippelzone wordt geschrapt.
- De financiële gevolgen hiervan, € 97.412 per jaar, voor dit bedrag te dekken uit de ombuigingsoptie “Efficiency dienstverlening ODRN”.
- En voorts de passage “We bezuinigen op Zorgaanpak voor de sekswerkers die werkzaam zijn op de tippelzone. Tevens sluiten we huiskamer de Cirkel.” Op pagina 87 en alle andere verwijzingen naar het sluiten van Huiskamer de Cirkel (pag. 80 en pag. 94) te schrappen.
- dat de beoogde versobering en de daarbij horende bezuiniging van de winteropvang wordt geschrapt. De winteropvang wordt per de winter van 2025/2026 georganiseerd in het nieuwe gebouw van De Hulsen.
- en daarbij een besparing in te boeken van 600k in 2025 en structureel 680k per 2026
- En voorts alle verwijzingen naar versobering van de winteropvang te schrappen en waar nodig te vervangen door verhuizing van de winteropvang.
- Op pagina 113 (PDF-versie) de volgende tekst te schrappen:
Wij hebben besloten om boven op de voorgenomen bezuinigingen in het sociaal domein een taakstelling op de inkomensregelingen (armoedebestrijding) ter hoogte van 0, 8 miljoen euro in 2025 en daarna structureel 1,5 miljoen euro in te boeken. De invulling van deze bezuiniging wordt de komende tijd nader uitgewerkt. Te denken valt bijvoorbeeld aan een verlaging van de premiebijdrage aan de CAZ, een versobering van de Meedoenregeling en een verhoging van de eigen bijdrage bij het busabonnement.
- En te vervangen door:
Boven op de voorgenomen bezuinigingen in het sociaal domein een taakstelling op het programma Werk en Inkomen ter hoogte van 0, 8 miljoen euro in 2025 en daarna structureel 1,5 miljoen euro in te boeken, met daarbij de volgende voorwaarde: de invulling van deze bezuiniging wordt samen met de raad uitgewerkt en besloten in de bespreking en besluitvorming van het nieuwe beleidskader Financiële Bestaanszekerheid. Daarbij wordt er gekeken naar mogelijkheden binnen de inkomensregelingen, maar expliciet ook naar het hele programma Werk en Inkomen. Bij het uitwerken van deze bezuinigingen moet duidelijk worden afgewogen wat de gevolgen zijn, welke alternatieven beschikbaar zijn en hoe we met een andere manier van werken onze inwoners de ondersteuning die ze nodig hebben kunnen blijven bieden.
- de zinsnede op pagina 127 wordt geschrapt: “ […] We reserveren géén structurele middelen voor doorstroming en stoppen daarom-met het cofinancieren van verhuiscoaches voor ouderen. […]”
- en dat de kosten voor het behoud van de verhuiscoaches worden gedekt uit de post in de Stadsbegroting 2025-2028 pagina 20: Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen van € 4 miljoen per jaar.
- het voorstel om subsidies voor een deel van de activiteiten binnen het onderwijsachterstandenbeleid te schrappen (pdf pagina 130; Schrappen subsidie onderwijsachterstandenbeleid 150 300 300 300) wordt teruggedraaid
- en dit te dekken uit de voorgestelde M4 voor ‘Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen’ (pdf pagina 26 tabel).
- de genoemde bezuinigingsoptie van € 100.000 op het programma Sport bij de paragraaf ‘ombuigingsopties’ (blz. 210 van de stadsbegroting) wordt toegevoegd in het programma Openbare ruimte, waarbij het college dit exploitatiebudget aanwendt voor het stimuleren van bewegen en de raad over de inzet en verdere uitwerking in investeringen en/of
activiteiten uiterlijk in Q1 2025 informeert.”
- een incidenteel bedrag van € 500.000 wordt toegevoegd aan het programma Cultuur en cultureel erfgoed, door toevoeging van de baten en lasten onder 5.5. van de tabel en de tabel van financieel overzicht ambities onder nr. 25 én onder veranderingen in de begroting (beide op blz. 198 van de stadsbegroting 2025-2028)
- en dit te dekken door een:
a. onttrekking/ verlaging van €200.000,- op de voorgestelde 4 mio. Voor ‘Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen (tabel blz. 27 Stadsbegroting 2025-2028, die daardoor afneemt van 4 mio. Naar 3,8 mio. Bij bedrijfsvoering, ‘personeelskosten’;
b. benutting van de ombuigingsoptie ‘Efficiency dienstverlening ODRN’ ter hoogte van €200.000,- (blz. 161 Stadsbegroting 2025-2028);
c. De inzet en onttrekking van een bedrag van €100.000,- uit de reserve 1% regeling Beeldende kunst (blz. 295 van de begroting 2025-2028).
- Het bijgestelde investeringsplan 2025 -2028, de bijgestelde meerjarenraming bulkinvesteringen en investeringen met eigen dekking, de nieuwe investeringen en de doorrekening van de meerjarige investeringsruimte zoals opgenomen in de paragraaf investeringen vast te stellen.
- De onttrekkingen en stortingen in de saldireserve te verwerken zoals opgenomen in het Begroting -> Financieel beeld -> Programmabegroting en toegelicht in het programma Financiën -> Veranderingen in de begroting.
- De subsidieplafonds voor de betreffende programma’s vast te stellen volgens het overzicht in het deel Financiële begroting > subsidies > subsidieplafonds.
- De grondslagen en uitgangspunten vast te stellen voor de grondexploitaties zoals opgenomen in het deel Financiële begroting -> Grondslagen en uitgangspunten.
- A. Richting te geven aan de huidige te maken keuzes in het sociaal domein door de volgende 10 leidende principes vast te stellen:
- De sociale basis is het fundament voor het sociaal domein.
Welzijn, kansengelijkheid en gezondheid voor iedere Nijmegenaar zijn gebaat bij een sterke sociale basis. Die ontwikkelt zich in de wijken waar mensen met elkaar samenleven. We willen dat dit een stevig fundament is en daarom investeren we daarin.
We verkennen de inzet van een (deels) revolverend investeringsfonds. We proberen ook andere partijen, zoals de zorgverzekeraars te verleiden om daaraan bij te dragen. Zo kunnen we geld dat we besparen door preventie opnieuw investeren in nieuwe initiatieven voor versterking van de sociale basis.
2. Met en voor de stad
Als gemeente kunnen en willen we het niet alleen. Het cement in onze stad vormen we samen met netwerken en organisaties, of dat nu vrijwilligers, bedrijven of instellingen zijn. Onze ambitie is dat al deze organisaties in de stad solidair zijn met elkaar, elkaar weten te vinden en initiatieven samen oppakken en dat de gemeente dit faciliteert. Dan ontstaan er programma overstijgende plannen die het verschil kunnen maken.
3. Een opdracht gestuurde aanpak voor het sociaal domein: van organisaties financieren naar opdrachten voor de stad financieren
Een logische vervolgstap op het voorgaande principe is dat onze focus verschuift: van financieren van afzonderlijke organisaties naar financieren van opdrachten (en daarmee oplossingen) voor de stad. We organiseren onze samenwerking langs de lijn van gemeenschappelijke doelen, waardoor onze inwoners beter geholpen worden.
4. We weten wat werkt, wat de lasten en baten zijn, zowel maatschappelijk en financieel, en waar we het beste op kunnen inzetten
We werken vaker met ‘maatschappelijke businesscases’, zodat voor de gemeenteraad duidelijker is welke investeringen we doen in de sociale basis en welke opbrengsten we daarbij verwachten. Daarbij gaat het ons met nadruk niet alleen om financiële, maar juist ook om maatschappelijke baten. Juist in het sociaal domein is het maatschappelijk rendement belangrijk en daarom is het van belang daar nog duidelijker op te sturen. Daarmee voorkomen we ook dat alleen de financiële lasten en baten bepalen wanneer iets geslaagd is.
5. We verdelen de zorg eerlijk: in Nijmegen krijg je de hulp en ondersteuning die je nodig hebt: niet minder, maar ook niet meer
Zo zorgen we ervoor dat een te grote zorgvraag bij de een, niet zorgt voor een te klein zorgaanbod voor de ander. Mensen die het moeilijk vinden om een hulpvraag te stellen, bieden we laagdrempelige ondersteuning bij hun aanvraag.
6. Zorg en ondersteuning is collectief, tenzij een individueel traject passender is
Zo kunnen we mensen met dezelfde hulp- of zorgvraag samen, sneller en beter helpen. Wanneer een inwoner enkel geholpen kan worden of beter geholpen is met een individueel traject dan blijft dit mogelijk.
7. Als het aan het begin afgesproken einddoel bereikt is, wordt het zorgtraject afgerond
We stimuleren dat volwassen en jongeren met hun ouders zelf doen wat ze zelf kunnen, waar nodig met ondersteuning vanuit de sociale basis. Er is altijd ruimte voor maatwerk, als tijdens het traject blijkt dat aanvullende inzet nodig is. We pakken dit dan op in een nieuw traject.
8. Huishoudens die gebruik maken van 5 of meer regelingen benaderen we proactief, met respect voor privacywetgeving wanneer gegevens gedeeld worden
We gaan door met de doorbraakaanpak, en zetten deze actiever in. Nijmeegse huishoudens die gebruik maken van 5 of meer regelingen worden proactief (rekening houdend met privacy etc.) benaderd, in aanvulling op de huidige situatie waarin de doorbraakaanpak vooral reactief wordt ingezet.
9. We onderzoeken of eigen bijdragen inkomensafhankelijk kunnen
Dit is allereerst een landelijke afweging. Als de mogelijkheid er komt, kijken we op welke manier dit principe ondersteunend kan zijn aan onze andere principes.
10. Housing First: voor alle leeftijden en in ieder geval ook voor jongeren
Een dak boven je hoofd is de belangrijkste vorm van preventie en welzijn. Om persoonlijke, maatschappelijke en financiële lasten nu en in de toekomst te verminderen zetten we ons actief in om de dak- en thuisloze mensen, en ook jongvolwassen in onze regio duurzaam te huisvesten.
B. Als raad en college, ieder vanuit zijn eigen rol, deze principes verder uit te werken en hierover het komende jaar met elkaar in gesprek te gaan. Op die manier werken we concreet aan een stevige sociale basis in alle Nijmeegse wijken.
Bijlage
* Uitwerking financiële dekking
De loonkosten in eerste instantie te dekken uit het programma WWZ, om deze onttrekking in de loop van het boekjaar weer aan te vullen vanuit de vrijgekomen financiële middelen, zoals hieronder beschreven.
In 2023 heeft het huidige doorbraakteam van 2,5 fte 162 casussen opgepakt. Hiervan zijn er
60 opgepakt door middel van een maatwerkplan, de overige 102 zijn kort behandeld en
teruggebracht in het regulier proces. In 2023 is uitgerekend dat een maatwerkoplossing,
gemiddeld, per casus €22.661 oplevert (1).1 2,5 fte doorbraakteam kost € 260.982,50
Het dekkingsvoorstel, gebaseerd op het uitgangspunt dat de nieuwe 2,5 fte gelijk functioneren aan de reeds bestaande 2,5 fte doorbraak team.
60 maatwerkoplossing à €22.6612 (2) € 1.359.660
2,5 fte formatie doorbraakteam € 260.983
Toevoeging Sociale Basis €1.098.677
Hierbij opgemerkt dat het goed mogelijk is dat de nieuwe 2,5fte doorbraakteam in het eerste jaar misschien niet direct zo functioneert als het reeds bestaande team. Of wanneer er in de proactieve werkwijze minder casussen gevonden en/of via maatwerkoplossingen opgelost zullen worden er voldoende financiële speling is om in ieder geval de 2,5 fte doorbraakteam te bekostigen.
(1) (Per 2024 worden ook voor de korte interventies een kosten-baten analyse gemaakt, die is nu nog niet beschikbaar)
2(Kosten-baten analyse van de korte interventies is nog niet voorhanden, deze is daarom
buiten beschouwing gelaten.)