Werk en Inkomen

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000

 2025

 2026

 2027

 2028

Aanpassingen  inkomensregelingen

800

1.500

1.500

1.500

Aframen busabonnement

300

300

300

300

Aframen CAZ

300

300

300

300

Individuele studietoeslag

-900

-900

-900

-900

Inzet ruimte wsw- en participatiebudget

1.000

1.200

1.400

1500

Inzet ruimte op de DU dienstverlening gemeentelijke aanpak armoede en schulden

409

73

111

149

Jongeren perspectieffonds

100

100

100

100

Ontwikkelen Meedoenpas

50

50

50

50

Oude WIW/ID banen

100

100

100

100

Suites sociaal domein (excl. toeslag bedrijfsvoering)

-711

-718

-270

Taakmutaties

Correctie extrapolatie participatie (T)

-132

Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden (T)

-676

-673

-711

-749

Participatie (IU)

-1.655

-1.609

-1.536

-1.527

Regionale doelgroepspecifieke aanpak (DU)

-137

-137

Totaal

-1.020

-414

444

691

Opmerking: min-bedragen betekenen verhoging van het budget (financieel nadeel); plus-bedragen betekenen verlaging van het budget (financieel voordeel).

Toelichting
Zoals beschreven in het Koersdocument heeft het sociaal domein ombuigingsopties verkend voor de taakstellende bezuiniging van € 10 miljoen (exclusief budgetplafonds jeugd en wmo). Het programma Werk en Inkomen draagt met onderstaande maatregelen bij aan deze bezuinigingsopgave.

Inzet ruimte WSW- en participatiebudget
Er is ruimte in het WSW- en participatiebudget o.a. door een sterfhuisconstructie op de WSW. Het kent risico’s: deze cijfers zijn gebaseerd op de Rijksbijdrage zoals nu bekend (meicirculaire 2024) en circulaires kunnen door het Rijk worden bijgesteld.  Daarnaast volgen we de meerjarenbegroting van de MGR (regionale afspraak) en deze kan worden bijgesteld.

Ruimte DU dienstverlening aanpak armoede en schulden
Er is ruimte in de DU, wat niet nodig is kan vrijvallen. Er zijn geen verwachte risico’s.

Wij hebben besloten om bovenop de voorgenomen bezuinigingen in het sociaal domein een taakstelling op de inkomensregelingen (armoedebestrijding) ter hoogte van 0,8 miljoen euro in 2025 en daarna structureel 1,5 miljoen euro in te boeken. De invulling van deze bezuiniging wordt de komende tijd nader uitgewerkt. Te denken valt bijvoorbeeld aan een verlaging van de premiebijdrage aan de CAZ, een versobering van de Meedoenregeling en een verhoging van de eigen bijdrage bij het busabonnement.

Tot slot ziet het programma Werk en Inkomen de komende jaren een knelpunt op de Individuele studietoeslag. Dit knelpunt lossen we op binnen het programma. Dit doen we met een aantal ombuigingen. Deze ombuigingen hebben geen effect op inwoners.

Individuele studietoeslag (IST)
Sinds medio 2022 zien we dat de uitgaven voor de IST significant stijgen. Het budget is ontoereikend om deze uitgaven te dekken. De IST is een wettelijke open eindregeling. Het rijk heeft deze regeling in 2022 verruimd door aanpassing normbedragen en uitbreiding leeftijdsklasse. Daarnaast hebben we in Nijmegen te maken met een stijging van het aantal aanvragen en toekenningen. Bij navraag bij een aantal studentensteden blijkt dat dit probleem ook bij hen speelt. Dit lijkt een landelijk probleem, waar veel kennissteden mee kampen. Er wordt waarschijnlijk een lobby gestart om dit probleem aan te kaarten bij het rijk. Op korte termijn wordt hier geen extra rijksbudget verwacht.

Aframen busabonnement
We geven minder uit dan begroot. Kanttekening is dat in 2025 het regionale busvervoer wordt aanbesteed en het nieuwe contract start per 2026. Bij een nieuwe aanbieder stijgen mogelijk de tarieven en hebben we het budget wel nodig. Dit voordeel willen we inzetten voor het knelpunt Individuele Studietoeslag (IST).

Aframen CAZ
We indexeren de begroting wel jaarlijks maar de gemeentelijke bijdrage aan de zorgpremie niet. Dit wordt incidenteel gedaan. Dit voordeel willen we inzetten voor het knelpunt IST.

Jongeren perspectieffonds
We hebben minder kosten voor de uitvoering dan verwacht. Dit voordeel willen we inzetten voor het knelpunt IST.

Ontwikkelen Meedoenpas
We hebben minder kosten voor de uitvoering dan voorheen doordat vanaf nu het interne ontwikkelteam de doorontwikkeling van het platform vergoedingen.nijmegen.nl oppakt. Dit voordeel willen we inzetten voor het knelpunt IST.

Oude WIW/ID banen
Dit betreft een oude regeling (deze neemt af vanwege natuurlijk verloop, er komen geen nieuwe dienstverbanden meer bij). De uitvoering van deze regeling ligt bij WerkBedrijf. We ramen onze uitgaven dan ook op de begroting van WerkBedrijf. Er lijkt nu wat ruimte te zijn de komende jaren, van circa € 100.000 per jaar die ingezet kan worden om het knelpunt IST op te vangen.

Suites sociaal domein (excl. toeslag bedrijfsvoering)
We zijn onder de naam Doorontwikkeling Dienstverlening Sociaal Domein (DDSD) gestart met  de vervanging van de Suite applicaties. Vervanging is noodzakelijk vanwege verouderde applicaties en aflopende contracten. Niet ingrijpen leidt tot onhoudbare uitval en lange wachttijden. De noodzaak om processen en applicaties te optimaliseren verwerken we in de begroting.

Taakmutaties
Onder Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelen - Gemeentefonds - Taakmutaties vindt u een toelichting op nieuwe taakmutaties en taakmutaties met een omvang groter dan 1 miljoen euro.

Lasten & baten

208.856.746

19,7%

116.425.450

11,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58