Onderstaand zijn mutaties van het gemeentefonds weergegeven met een voorstel voor overheveling naar een programma. De mutaties zijn gesplitst in mutaties > 25.000 en mutaties < 25.000. De mutaties in deze laatste groep worden niet toegelicht.
Integratie- en decentralisatie-uitkeringen en taakmutaties; bedragen * €1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Voorstel |
---|---|---|---|---|---|
Mutaties > € 25.000 | Programma | ||||
Dienstv. aanpak armoede en schulden (T) | 676 | 673 | 711 | 749 | Werk en Inkomen |
Werkdrukverlaging jeugdbescherming (T) | 411 | 403 | 419 | 434 | Welzijn, Wijkontw. en Zorg |
Vrijval compensatiereg. Voogdij 18+ (T) | 429 | 420 | 437 | 452 | Algemene middelen |
Besparingsverlies Jeugd (T) | 6.675 | Al ingerekend | |||
Correctie extrapolatie participatie (T) | 132 | Werk en Inkomen | |||
Wmo hulpmiddelen (T) | 78 | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | |||
Veilige steden (DU) | 30 | 30 | Veiligheid | ||
Bodembescherming (DU) | 315 | 315 | 315 | 315 | Openbare Ruimte |
Jeugd (DU) | -605 | -605 | -605 | -605 | Onderwijs |
Nationaal actieplan dakloosheid (DU) | 1.490 | 1.490 | 1.490 | 1.490 | Welzijn, Wijkontw. en Zorg |
Regionale doelgroepspecifieke aanpak (DU) | 137 | 137 | Werk en Inkomen | ||
Beschermd Wonen (IU) | 3.002 | 3.004 | 3.004 | 3.004 | Welzijn, Wijkontw. en Zorg |
Participatie (IU) | 1.655 | 1.609 | 1.536 | 1.527 | Werk en Inkomen |
Mutaties < € 25.000 | |||||
Loon- en prijsbijstelling Voogdij 18+ (T) | 22 | 22 | 23 | 24 | Algemene middelen |
Handelsregister (T) | -4 | -4 | -4 | -4 | Algemene middelen |
Handhaving energielabel C kantoren (T) | 1 | 1 | 1 | Algemene middelen | |
Ketensystemen Jeugd (T) | -8 | Algemene middelen | |||
Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU) | -1 | -1 | -1 | -1 | Algemene middelen |
Vrouwenopvang (DU) | 17 | 15 | 15 | 15 | Algemene middelen |
Voorschoolse voorziening peuters (DU) | 1 | 1 | 1 | 1 | Algemene middelen |
Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
Vanuit de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden heeft het kabinet via het gemeentefonds € 40 miljoen aan structurele middelen beschikbaar gesteld. Dit is voor betere dienstverlening door gemeenten op het gebied van armoede en schulden. Deze middelen zijn voor 2023 incidenteel aan gemeenten beschikbaar gesteld. De toekenning vanaf 2024 zal structureel plaatsvinden om gemeenten verder in staat te stellen om strategisch en doelgericht te handelen en hun activiteiten uit te breiden zoals het verdubbelen van het gebruik van schuldhulpverlening en het bevorderen van activiteiten om armoede onder kinderen te bestrijden. Voor Nijmegen betreft dit € 676.000 in 2024 oplopend tot € 749.000 in 2028. Deze middelen zijn de afgelopen 2 jaar a-structureel toegekend aan de gemeenten, met de belofte van het Rijk dat deze structureel zouden worden. Hiermee is al rekening gehouden. Zo is outreachend werken van de financieel expert in de wijk ingericht. Voor 2025 liggen er concrete plannen voor advies aan huis. Dit wordt nu elk jaar met tijdelijke middelen gefinancierd.
Werkdrukverlaging jeugdbescherming
In oktober 2023 hebben het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de VNG een bestuurlijk akkoord gesloten over het verlagen van de werkdruk in de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering door de gecertificeerde instellingen (GI’s). Hiervoor is € 60 miljoen benodigd. In het bestuurlijk akkoord is afgesproken dat het ministerie van JenV vanaf 2024 structureel jaarlijks € 30 miljoen bijdraagt aan deze werkdrukverlaging. Het bestuurlijk akkoord is van kracht, tot het moment dat een wettelijke regeling voor het Toekomstscenario of een wettelijke regeling voor een landelijk tarief voor maatregelen van jeugdbescherming en jeugdreclassering in werking treedt, al dan niet als onderdeel van een wettelijke regeling ter implementatie van de Hervormingsagenda. Met het bestuurlijk akkoord zijn afspraken gemaakt hoe gemeenten en GI’s aan de hand van het inlooppad stapsgewijs toewerken naar het landelijk tarief. Met dit inlooppad wordt het landelijk tarief en de daarbij passende werkdruk zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 1 januari 2026 gerealiseerd. Voor Nijmegen betreft dit meerjarig circa € 400.000.
Vrijval reservering compensatiemiddelen Voogdij 18+
In de meicirculaire 2022 is het budget van de integratie-uitkering Voogdij 18+ overgeheveld naar de algemene uitkering. Op de integratie-uitkering is een reservering achtergebleven voor eventueel nog toe te kennen compensatieregelingen. Dit restbudget wordt nu voor 2025 en verder overgeheveld naar de algemene uitkering. Voor Nijmegen betreft dit meerjarig circa € 400.000.
Besparingsverlies Jeugd
Het rijk heeft geconcludeerd dat de geraamde besparing van € 500 miljoen in 2025 nog niet gerealiseerd kan worden, omdat de maatregelen die tot besparing moeten leiden nog niet zijn gerealiseerd. Om die reden wordt in 2025 incidenteel € 500 miljoen teruggestort (voor Nijmegen € 6,7 miljoen) in de algemene uitkering van het gemeentefonds. De bijbehorende middelen worden toegevoegd aan het cluster Individuele voorzieningen jeugd. Deze mutatie wordt gebruikt om de oorspronkelijke taakstelling te neutraliseren.
Correctie extrapolatie participatie
In 2018 zijn door de betrokken departementen: het ministerie van Financiën, het ministerie van BZK en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), afspraken gemaakt over de overheveling van de onderdelen Wajong en Regulier werk van de integratie-uitkering Participatie naar de algemene uitkering. Bij de overheveling zijn de departementen overeengekomen om de meerjarige oploop van deze twee onderdelen jaarlijks via een correctie op de extrapolatie te blijven compenseren, zoals ook te doen gebruikelijk was bij de integratie-uitkering Participatie. Voor Nijmegen betreft dit € 132.000 in 2028.
WMO hulpmiddelen
Het scheiden van wonen en zorg in de (Wet langdurige zorg) Wlz leidt bij gemeenten tot meerkosten. Deze meerkosten worden gedekt vanuit de Wlz. Voor Nijmegen betreft dit € 78.000 in 2025.
Veilige steden (DU)
De twintig gemeenten die participeren in het programma Veilige Steden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ontvangen voor de periode 2023-2026 jaarlijks een bedrag van in totaal € 315.000. Het programma heeft als doel de sociale veiligheid van vrouwen in de publieke ruimte te vergroten. De mutatie in deze circulaire is meerjarig (2024 – 2026) € 30.000.
Bodembescherming (DU)
Voor apparaatskosten Wet bodembescherming wordt de decentralisatie-uitkering voor de periode 2024 tot en met 2030 gecontinueerd. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van het ambtelijk apparaat dat zorgdraagt voor het uitvoeren van de taken die de Wet bodembescherming toekent aan bevoegde gezagen (gemeenten en provincies). Voor Nijmegen betreft dit meerjarig € 315.000.
Jeugd (DU)
Het ministerie van OCW heeft afgelopen najaar een actieplan Voortijdig Schoolverlaten (vsv) naar de Tweede Kamer gestuurd. In dat kader worden de middelen van de DU Jeugd (€ 21,7 miljoen) met ingang van 2025 structureel toegevoegd aan het budget voor de (contact)gemeente voor het regionaal programma, op de begroting van het ministerie van OCW. De DU Jeugd wordt dan beëindigd. Deze uitname betreft voor Nijmegen meerjarig € 605.000.
Nationaalplan actieplan Dakloosheid (DU)
Vanaf 2024 wordt structureel € 55 miljoen aan het gemeentefonds toegevoegd en verstrekt aan centrumgemeenten maatschappelijke opvang/beschermd wonen via de decentralisatie-uitkering Nationaal Actieplan Dakloosheid. Voor Nijmegen betreft dit meerjarig € 1,5 miljoen.
Regionale doelgroep specifieke aanpak (DU)
Er is in 2023 budget ter beschikking gesteld aan centrumgemeenten van de arbeidsmarktregio’s voor een regionale doelgroepspecifieke aanpak. Het beoogde doel daarvan is om de arbeidsparticipatie van statushouders en andere kwetsbare groepen te vergroten en hen extra te ondersteunen. Voor Nijmegen betreft dit in 2025 en 2026 € 137.000.
Beschermd Wonen (IU) en Participatie (IU)
Voor mutaties in deze middelen liggen onderliggende afspraken met andere partijen.