Ombuigingsopties
bedragen * € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Meedoenregeling afschaffen | 978 | 978 | 978 | 978 |
Budget meedoenregeling naar 100EU per persoon | 290 | 290 | 290 | 290 |
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 130% sociaal minimum | 257 | 257 | 257 | 257 |
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 120% sociaal minimum | 340 | 340 | 340 | 340 |
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 110% sociaal minimum | 433 | 433 | 433 | 433 |
Busvoordeel abonnement afschaffen | 600 | 600 | 600 | 600 |
Inkomensgrens busvoordeel abonnement verlagen van 130% naar 120% sociaal minimum | 158 | 158 | 158 | 158 |
Inkomensgrens busvoordeel abonnement verlagen van 130% naar 110% sociaal minimum | 209 | 209 | 209 | 209 |
Eigen bijdrage busvoordeel abonnement verhogen van 15 naar 20 euro | 52 | 52 | 52 | 52 |
Eigen bijdrage busvoordeel abonnement verhogen van 15 naar 25 euro | 103 | 103 | 103 | 103 |
Collectieve Aanvullende Ziektekostenpolis minima (CAZ) afschaffen | - | 4.750 | 4.750 | 4.750 |
Gemeentelijke premiebijdrage CAZ verlagen voor meest uitgebreide pakket van 42 euro per maand naar 35 euro per maand | - | 743 | 743 | 743 |
Inkomensgrens CAZ verlagen van 130% naar 120% sociaal minimum | 1.163 | 1.163 | 1.163 | 1.163 |
Inkomensgrens CAZ verlagen van 130% naar 110% sociaal minimum | 1.710 | 1.710 | 1.710 | 1.710 |
Kindregelingen bij Stichting Leergeld afschaffen | - | 1.046 | 1.046 | 1.046 |
Budgetplafond middels kaasschaaf kindregelingen Leergeld 5% | 52 | 52 | 52 | 52 |
Budgetplafond middels kaasschaaf kindregelingen Leergeld 10% | 105 | 105 | 105 | 105 |
Laptopregeling kinderen Leergeld opheffen | 214 | 214 | 214 | 214 |
Sport, cultuur of educatieve activiteiten via Leergeld opheffen | 497 | 497 | 497 | 497 |
Bijdrage zwemfondsregeling Leergeld opheffen | 255 | 255 | 255 | 255 |
Medische kosten bijzondere bijstand opheffen | 200 | 200 | 200 | 200 |
Energiezuinig witgoed bijzondere bijstand opheffen | 200 | - | - | - |
Opheffen initiatievenfonds | 30 | 30 | 30 | 30 |
Stoppen met ontwikkeling/digitalisering schuldhulpverlening | 50 | 50 | 50 | 50 |
NB Een deel van bovenstaande bezuinigingsmaatregelen zijn varianten op één regeling. Deze kunnen niet tegelijkertijd gekozen worden. |
Binnen het programma Werk en Inkomen is een taakstellende maatregel inkomensregelingen versoberen opgenomen van 1,5 miljoen euro. De invulling van deze taakstelling wordt later dit jaar bepaald. Daarom ontraden we om verdere ombuigingen ten behoeve van het tekort op het sociaal domein te zoeken binnen dit programma. Het is echter denkbaar dat onder andere de hierboven genoemde ombuigingsmogelijkheden ingezet moeten worden om aan deze taakstelling te voldoen.
Meedoenregeling afschaffen
Het afschaffen van de meedoenregeling betekent vanzelfsprekend dat de andere bezuinigingen op de meedoenregeling niet meer mogelijk zijn. De meedoenregeling is een budget van €150 per jaar om activiteiten mee te ondernemen, waar 7.100 inwoners gebruik van maken. Risico’s/gevolgen: Inwoners hebben hierdoor minder participatiemogelijkheden, minder deelname aan sport en cultuur.
Budget meedoenregeling naar 100 EU per persoon
Alternatief op het afschaffen is het budget te verlagen naar € 100 per jaar. Dit betreft een open einde regeling. Het blijft daarmee onzeker hoeveel inwoners gebruik van de regeling zullen maken. Als meer inwoners gebruik gaan maken van de regeling kan het zijn dat de besparing niet gehaald wordt. Gevolg is dat er minder mogelijkheden zijn om te participeren.
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 130% sociaal minimum
Alternatief op het afschaffen is de inkomensgrens te verlagen naar 130%. Gevolg is dat er minder mensen in aanmerking komen voor de regelingen. Risico’s zijn van dezelfde aard, maar groter (participatiemogelijkheden, sportdeelname, aanbod partners).
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 120% sociaal minimum
Alternatief op optie om de inkomensgrens te verlagen naar 130%. Gevolg is dat er nog minder mensen in aanmerking komen voor de regelingen. Risico’s zijn van dezelfde aard, maar groter (participatiemogelijkheden, sportdeelname, aanbod partners).
Inkomensgrens meedoenregeling verlagen van 140% naar 110% sociaal minimum
Alternatief op optie om de inkomensgrens te verlagen naar 130%. Gevolg is dat er nog minder mensen in aanmerking komen voor de regelingen. Risico’s zijn van dezelfde aard, maar groter (participatiemogelijkheden, sportdeelname, aanbod partners).
Busvoordeelabonnement afschaffen
Busvoordeelabonnement is een busabonnement van €15 per jaar voor inwoners met een laag inkomen. 10.318 Nijmegenaren maken hier gebruik van. Gevolg/risico: Groep inwoners die niet meer met de bus kan reizen naar familie, vrienden, zorgpartijen met meer sociale isolatie en meer zorgmijding als gevolg.
Inkomensgrens Busvoordeelabonnement verlagen van 130% naar 120% sociaal minimum
Een alternatief op afschaffen is het aantal inwoners dat in aanmerking komt te verminderen door de inkomensgrens te verlagen. Gevolgen zijn zoals hierboven geschetst, maar voor een kleinere groep.
Inkomensgrens Busvoordeelabonnement verlagen van 130% naar 110% sociaal minimum
Een alternatief op afschaffen is het aantal inwoners dat in aanmerking komt te verminderen door de inkomensgrens te verlagen. Gevolgen zijn zoals hierboven geschetst, maar voor een kleinere groep.
Eigen bijdrage Busvoordeelabonnement verhogen van 15 naar 20 euro
Een ander alternatief is de eigen bijdrage cq. de abonnementskosten te verhogen. Er ontstaat een drempel om het abonnement aan te schaffen.
Eigen bijdrage busvoordeel abonnement verhogen van 15 naar 25 euro
Een ander alternatief is de eigen bijdrage cq. De abonnementskosten te verhogen. Er ontstaat een drempel om het abonnement aan te schaffen.
CAZ afschaffen
Stoppen met collectieve zorgverzekering en premiebijdrage daaraan, waar 13.928 volwassenen gebruik van maken en 3.000 kinderen meeverzekerd zijn. Gevolg/risico: Uitgebreide zorgpakketten worden veel duurder voor inwoners met laag inkomen. Toegang tot zorg wordt slechter, meer zorgmijding en/of opbouwen van schulden. Verschuiving van kosten naar Wmo, jeugdhulp, schuldhulpverlening, zorg, veel meer beroep op bijzondere bijstand medische kosten en dus uitvoering en verschuiving van kosten. Haalbaarheid vanaf 2026 vanwege start overstapseizoen voor begrotingsbehandeling.
Premiebijdrage CAZ verlagen voor meest uitgebreide pakket van 42 euro per maand naar 35 euro per maand
Alternatief op afschaffen is het verlagen van de premiebijdrage. Gevolg: de financiële situatie van CAZ-gebruikers gaat erop achteruit. Men kiest voor minder uitgebreide verzekeringen en/of gaat uit de CAZ. Soortgelijke risico’s (maar in beperktere mate) als hierboven beschreven.
Inkomensgrens CAZ verlagen van 130% naar 120% sociaal minimum
Alternatief op afschaffen of verlagen van de premiebijdrage is het verlagen van de inkomensgrens waardoor minder inwoners in aanmerking komen. Gevolgen zijn hetzelfde als hierboven beschreven maar in beperktere mate.
Inkomensgrens CAZ verlagen van 130% naar 110% sociaal minimum
Alternatief op afschaffen of verlagen van de premiebijdrage is het verlagen van de inkomensgrens waardoor minder inwoners in aanmerking komen. Gevolgen zijn hetzelfde als hierboven beschreven maar in andere mate.
Kindregelingen afschaffen
Stichting Leergeld ontvangt een subsidie voor de uitvoering van de kindregelingen. Het is bedoeld voor gezinnen met een laag inkomen. Hier maken 4.195 kinderen uit 2.365 gezinnen gebruik van. Gevolgen/risico’s: Kinderen die opgroeien in armoede kunnen niet meer meedoen, het vergroot de kansenongelijkheid, meer sociale isolatie, stress, minder gezonde kinderen en hogere maatschappelijke kosten. Hogere kans op schulden bij deze gezinnen. Haalbaar vanaf 2026 vanwege de noodzakelijke overgangstermijn.
Budgetplafond middels kaasschaaf kindregelingen 5%
Stichting Leergeld ontvangt een subsidie voor de uitvoering van de kindregelingen. Dit zijn open einde regelingen. Met deze bezuiniging stellen we het subsidiebedrag naar beneden en laten we het open einde karakter los. Is de subsidie op, kunnen geen kinderen meer geholpen worden. Het probleem wordt verschoven naar Leergeld. De armoede onder kinderen wordt niet minder. Zelfde risico's als afschaffen kindregelingen, maar in mindere mate.
Budgetplafond middels kaasschaaf kindregelingen 10%
Zelfde als hierboven, maar een grotere bezuiniging/lager plafond.
Laptopregeling kindregeling opheffen
Kinderen kunnen via Stichting Leergeld een laptop krijgen, die nodig is voor school. Het probleem wordt verplaatst naar de school. De laptop is nodig, maar ouders kunnen deze niet betalen.
Sport, cultuur of educatieve activiteiten opheffen
Kinderen kunnen via Stichting Leergeld deelnemen aan sport, cultuur of educatieve activiteiten. Gevolg is dat kinderen die in armoede opgroeien niet meer aan dit soort activiteiten kunnen meedoen.
Bijdrage zwemfondsregeling opheffen
Via Stichting Leergeld vergoeden wij zwemlessen voor kinderen die in armoede opgroeien. Kinderen krijgen geen zwemles en halen hun zwemdiploma niet. Zwemveiligheid komt in het geding. Sluit niet aan bij de ambities vanuit domein sport. De bezuiniging landt zowel in het programma Werk en Inkomen (€94.000) als sport (€161.000).
Medische kosten bijzondere bijstand opheffen
We vergoeden noodzakelijke medische kosten die inwoners niet zelf kunnen betalen (en die niet of deels worden vergoed vanuit de CAZ). Bijv. dieetkosten, geneesmiddelen en tandartskosten. Dit is bovenwettelijk beleid. De CAZ is voorliggend. Deze bezuiniging hangt daarom samen met de opties voor de CAZ. Geen vergoeding medische kosten kan leiden tot schulden en zorgmijding. Hogere maatschappelijke kosten op lange termijn. Individueel maatwerk voor medische kosten blijft wel mogelijk, maar vraagt meer uitvoeringscapaciteit.
Energiezuinig witgoed bijzondere bijstand opheffen
We verstrekken een vergoeding voor energiezuinig witgoed. Met deze bezuiniging verstrekken we nog wel vergoedingen voor witgoed, maar niet meer de hogere vergoeding voor energiezuinige apparaten. Sluit niet aan bij duurzaamheidsvisie van de gemeente Nijmegen en inwoners besparen niet meer op hun energierekening. Levert vanaf 2026 geen besparing op omdat financiering dan stopt.
Opheffen initiatievenfonds
Het initiatievenfonds zorgt voor een duidelijke plek voor kleinschalige initiatieven en een zorgvuldige afweging wel/niet subsidiëren. Hier zouden we mee kunnen stoppen, maar dit betekent dat we geen budget meer hebben voor kleinschalige initiatieven om armoede te verzachten.
Stoppen met ontwikkeling apps/digitalisering schuldhulpverlening
Afschaffen betekent dat we niet meer kunnen innoveren en achterlopen op de landelijke ontwikkelingen.
Tot slot zet het programma Werk en Inkomen een aantal ombuigingsmogelijkheden in om het knelpunt Individuele Studietoeslag op te lossen. Deze zijn opgenomen bij het onderdeel 'Veranderingen in de begroting'. Het gaat hierbij om het aframen van budgetten. Zo zetten we ruimte binnen het programma in om een tekort binnen het programma op te lossen. Deze ombuigingen hebben geen effect op inwoners. Het gaat om:
- Aframen CAZ
- Jongeren Perspectieffonds
- Ontwikkelen Meedoenpas
- Aframen busvoordeelabonnement
- Oude WIW/ID banen