Werk en Inkomen

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

Nijmegenaren kunnen participeren

Toelichting

Kunnen deelnemen aan de maatschappij heeft allerlei positieve effecten, zoals onder andere bevordering van de gezondheid, welzijn en (financiële) zelfredzaamheid. We zetten ons ervoor in dat zoveel mogelijk Nijmegenaren kunnen meedoen en participeren in onze samenleving. Hiervoor bieden we Nijmegenaren perspectief op maatschappelijke participatie en/of duurzaam, betaald werk. Versterken we de samenwerking in de arbeidsmarktregio tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Zetten we ons in op het verminderen en verkleinen van gezondheidsverschillen die worden veroorzaakt door leven en opgroeien in armoede en bieden we aanvullende gemeentelijke regelingen om participatie voor Nijmegenaren te bevorderen.

Doel

Meer perspectief op maatschappelijke participatie en/of duurzaam, betaald werk

Toelichting

Werk is de beste weg naar een zelfredzaam en financieel zelfstandig bestaan. Werken zorgt voor een zinvolle daginvulling, meer sociale contacten en een hogere mate van welzijn. We zetten ons hiervoor in, door uitvoering te geven aan het regionaal arbeidsmarktbeleid ‘Klaar voor nieuwe kansen!’. Daarin zetten we mensontwikkeling centraal en vragen we meer aandacht voor het langjarig investeren in bijstandsgerechtigden. WerkBedrijf en UWV maar ook het onderwijs en het bedrijfsleven zijn hierbij belangrijke uitvoeringspartners. We zien de afgelopen jaren een grotere groep kwetsbare bijstandsgerechtigden voor wie uitstroom naar werk(nog) niet mogelijk is. We gaan met hen in gesprek, houden contact en bespreken samen welke ondersteuningsbehoeften er nodig zijn en hoe we perspectief op participatie kunnen bieden. Jongeren, schoolverlaters, studenten en statushouders krijgen hierbij speciale aandacht.

Criteria

  • Duurzame uitstroom naar werk, participatie of anderszins een zinvolle daginvulling wordt zo veel mogelijk gestimuleerd;
  • We werken aanbodgericht, mensontwikkeling is uitgangspunt;
  • We hanteren hierbij de uitgangspunten voor de dienstverlening die zijn vastgelegd in het geldend regionaal Beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie 2024-2027 ‘Klaar voor nieuwe kansen!’.

Activiteiten

  •  We voeren de Participatiewet uit op basis van de menselijke maat. We beleggen de uitvoering van de re-integratietaak van de Participatiewet  bij Werkbedrijf;
  • We bereiden ons voor op de hervorming van de Participatiewet;
  • We beleggen de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de arbeidsmatige dagbesteding (WMO) bij WerkBedrijf;
  • We zorgen voor uitvoering van het beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027:
    • We intensiveren de dienstverlening aan werkzoekenden die dat nodig hebben
    • We versterken de samenwerking van WerkBedrijf en gemeente rondom werkzoekendendienstverlening en werken integraal
    • We verstevigen daarmee de aanbodgerichte arbeidsbemiddeling van WerkBedrijf
    • We zetten in op passend werk creëren en een Leven Lang Ontwikkelen
  • We bieden via WerkBedrijf verschillende re- integratie instrumenten, zoals loonkostensubsidie, jobcoaching en scholing
  • We hebben bijzondere aandacht voor de volgende groepen kandidaten (focusgroepen): (1) jongeren tot 27 jaar, (2) kandidaten ouder dan 55 jaar, (3) statushouders en inburgeraars, (4) kandidaten met een arbeidsbeperking en (5) kandidaten die nieuw instromen in de bijstand
  • We brengen lokale accenten aan in de dienstverlening van WerkBedrijf door middel van de lokale keuzekaart.
  • Aanvullend op de reguliere dienstverlening van sociale partners, UWV en gemeenten bieden we dienstverlening aan met het Regionaal Mobiliteits Team voor iedereen met vragen over werk, loopbaan, om-, na- en bijscholing .
  • We creëren in samenwerking met onze partners structurele Maatwerkbanen in de semipublieke sector voor Nijmegenaren
  • We verstrekken een subsidie aan organisaties die zich met aanvullende dienstverlening inzetten om participatie te bevorderen van doelgroepen die niet van de reguliere dienstverlening gebruik kunnen maken
  • We brengen door middel van project “Doe je mee” de situatie van bijstandsgerechtigden die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en die niet in traject zijn bij WerkBedrijf breed in beeld en zorgen voor een vervolgadvies gebaseerd op de talenten en mogelijkheden, met oog voor de individuele omstandigheden en de menselijke maat. We houden contact met deze groep.
  • We zetten participatiecoaches in om mensen die langdurig in de bijstand zitten te activeren en hiermee maatschappelijke participatie te bevorderen. We werken nauw samen met de vrijwilligerscentrale in de stad.
  • We bieden Individuele Plaatsing en Steun-trajecten (IPS) aan mensen met een psychische of psychiatrische aandoening. In samenwerking met de zorgaanbieders (IrisZorg, RIBW, Pluryn, Onder de Bomen) worden zij ondersteund en begeleid naar werk, als onderdeel van het behandelplan en proces om zelfstandig(er) te worden.
  • We stimuleren parttime en tijdelijk werk voor uitkeringsgerechtigden.
  • Wij bieden hen een soepele overgang vanuit de bijstand naar een eigen inkomen en helpen bijstandsgerechtigden inzicht te krijgen in de financiële gevolgen van werk.
  • Iedere jongere met een bijstandsuitkering heeft een vast contactpersoon bij de afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht.
  • WerkBedrijf neemt actief deel aan het Bondgenootschap Laaggeletterdheid en organiseert cursussen en trainingen voor het eigen personeel in het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.

Doel

Stimuleren en versterken van de samenwerking in de arbeidsmarktregio

Toelichting

Sinds de coronacrisis worden we geconfronteerd met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Toch lukt het niet iedereen om duurzaam aan het werk te komen. Een sterke en integrale arbeidsmarktdienstverlening, waarin ondernemers, overheid, onderwijs, publieke en private partijen met elkaar samen werken is van groot belang om deze groep te ondersteunen.  Dit biedt kwetsbare werkzoekenden én werkenden ondersteuning maar helpt ook werkgevers om medewerkers te vinden en zich aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen we de kansen die de huidige krapte biedt, benutten voor Nijmegenaren die nu nog langs de lijn staan.

Criteria

  • Werkzoekenden, werkenden en werkgevers worden zo goed mogelijk ondersteund door de verschillende partijen op de arbeidsmarkt Rijk van Nijmegen om de tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken.
  • De verschillende betrokken partijen werken samen en zorgen voor afstemming en verbinding door hun dienstverlening op elkaar af te stemmen

Activiteiten

  •  We zorgen voor uitvoering van het beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027:
    • We onderhouden en werken samen met ondernemersnetwerken
    • We stimuleren afstemming van werkgeversdienstverlening door partners
    • We faciliteren, coördineren en stimuleren netwerken tussen ondernemers, onderwijs en overheid en nemen hieraan deel
    • We verbeteren onderlinge samenwerking tussen beleidsvelden werk, economie en onderwijs
    • we dragen bij aan het organiseren van een toegankelijke arbeidsmarktdienstverlening in Rijk van Nijmegen
  • We bevorderen de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio (gemeenten, UWV, Werkbedrijf, VNO-NCW, vakbonden, ROC, HAN en  SBB) door deelname aan onder andere de Regionale Tafel Arbeidsmarkt (RTA) en dragen bij aan de uitvoering van het meerjarenperspectief RTA
  • We zijn actief betrokken bij de uitvoering van het Human Capital Akkoord.
  • We zorgen mede voor uitvoering van het regionale programma Jongeren naar school of werk en dragen bij aan het versterken van de verbinding  onderwijs-arbeidsmarkt voor jongeren
  • We zetten in op  zowel landelijke als provinciale subsidies (Perspectief op Werk, Dichterbij dan je denkt, Gelrepact) om participatie en Leven lang ontwikkelen te bevorderen

Doel

Verkleinen gezondheidsverschillen armoede

Toelichting

Er zijn grote verschillen in gezondheid van Nijmegenaren die samenhangen met sociaaleconomische positie en/of migratieachtergrond. Nijmegenaren die moeite hebben met rondkomen, een laag opleidingsniveau of een migratieachtergrond hebben, ervaren een minder goede psychische en lichamelijke gezondheid dan anderen. Zij leven korter en minder lang in goede gezondheid. Financiële bestaansonzekerheid is een van de belangrijkste invloeden op gezondheid. Aanvullend op onze gemeentepolis werken we aan een integrale aanpak om gezondheidsverschillen te verkleinen.

Criteria

  • De activiteiten zijn erop gericht de gezondheidsverschillen op lange termijn tussen Nijmegenaren met een lage SES en Nijmegenaren met een hoge SES te verkleinen.
  • Nijmegenaren met een laag inkomen en gemiddelde tot hoge zorgkosten hebben een passende en betaalbare zorgverzekering.

Activiteiten

  •  We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen een gemeentepolis: de Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ).
  • We leveren een financiële bijdrage om de CAZ voor Nijmegenaren met een laag inkomen betaalbaar te houden.
  • We werken actief samen met huisartsen en organiseren webinars om huisartsen te informeren hoe ze geldzorgen kunnen signaleren, bespreekbaar kunnen maken en vervolgens goed kunnen doorverwijzen.
  • De FEW en de huisartsen weten elkaar beter te vinden op wijkniveau.
  • We zetten samen met zorgverzekeraars en sociale tandartsen in de stad gepaste (communicatie) acties uit om mondzorgmijding terug te dringen.
  • We werken toe naar een plan van aanpak voor het verkleinen van gezondheidsverschillen.
  • We stimuleren activiteiten op wijkniveau die bijdragen aan het terugdringen van gezondheidsverschillen.

Doel

Bestrijden gevolgen opgroeien in armoede

Toelichting

We zien dat kinderen die opgroeien in armoede, vaak later ook in armoede leven. Armoede en kansenongelijkheid worden vaak van generatie op generatie overgedragen. Opgroeien in armoede heeft invloed op vrijetijdsbesteding, schoolprestaties en gezondheid van kinderen. Armoede zorgt voor stress bij ouders en mogelijk sociale uitsluiting en een lagere eigenwaarde voor kinderen. Daarom ondersteunen en stimuleren we kinderen die opgroeien in armoede om mee te doen in de samenleving, zowel op sociaal vlak als op het gebied van onderwijs. Ook bieden we extra ondersteuning voor aanstaande ouders, door hen al tijdens de zwangerschap te ondersteunen en zo veel mogelijk stress weg te nemen. We werken hiervoor samen met Kansengelijkheid en Kansrijke Start.  

Criteria

  • Zoveel mogelijk kinderen en ouders die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.

Activiteiten

  • We bieden gezinnen met een laag inkomen de kindregelingen aan via een subsidie aan Stichting Leergeld. De kindregelingen zijn: sport-, educatie- en cultuuractiviteiten, het zwemfonds, laptopregeling (primair en voortgezet onderwijs), vergoeding van ouderbijdrage primair onderwijs en een bijdrage aan de buitenlandse schoolreis/excursie in het voortgezet onderwijs.
  • We nemen als partner deel aan de landelijke alliantie kinderarmoede.
  • We werken samen met Stichting Babyspullen, waardoor aanstaande moeders met een laag inkomen twee gratis babystartpakketten ontvangen.

Doel

Participatie bevorderen van inwoners vanaf 18 jaar

Toelichting

We stimuleren Nijmegenaren met een laag inkomen om volwaardig mee te doen in de samenleving, bijvoorbeeld door sport, cultuur of scholing. Door participatie te bevorderen verhogen we het welzijn van Nijmegenaren en voorkomen we dat Nijmegenaren in een sociaal isolement terecht komen

Criteria

  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen

Activiteiten

  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen de Meedoenregeling, een tegemoetkoming van € 150 per jaar voor sportieve, educatieve, sociale en culturele activiteiten.
  • We gaan in gesprek met culturele en sportverenigingen over flexibeler lidmaatschap (‘proefkaarten’) in plaats van een jaarabonnement.
  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen een Busvoordeelabonnement.
  • We realiseren één digitale toegangspoort voor alle gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen.
  • We zijn aangesloten op BerekenUwRecht.

Ambitie

Alle Nijmegenaren beschikken over financiële bestaanszekerheid

Toelichting

De financiële bestaanszekerheid staat onder druk. We zien dat een steeds grotere groep Nijmegenaren in de problemen komt, bijvoorbeeld door schulden of toegenomen kosten voor levensonderhoud. Ook Nijmegenaren met inkomsten uit betaald werk hebben moeite met rondkomen. Om Nijmegenaren met een laag inkomen of geldzorgen te ondersteunen bieden wij aanvullend op de wettelijke taken gemeentelijke regelingen en dienstverlening. Nijmegenaren voor wie betaald werk (nog) geen mogelijkheid is of voor wie hun inkomen onvoldoende is om rond te komen, voorzien we van een bijstandsuitkering en/of passende ondersteuning. We gaan in 2025 verder met de uitvoering van het beleidsplan Schuldhulpverlening. In 2025 zullen we komen met een nieuw beleidskader: Financiële Bestaanszekerheid. We zetten ons in 2025 en de komende jaren in om bij te dragen aan de bestaanszekerheid van onze Nijmegenaren.

Doel

Verstrekken uitkeringen en toeslagen

Toelichting

Nijmegenaren die niet voldoende inkomen hebben om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud, hebben mogelijk recht op bijstand en/of individuele toeslagen. Als gemeente toetsen wij dit en verstrekken we de regelingen waar Nijmegenaren recht op hebben. Daarnaast bieden waar nodig en waar mogelijk Nijmegenaren die tussen wal en schip vallen maatwerk

Criteria

  • Ondersteuning past binnen de wettelijke kaders en bepalingen.
  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die hier recht op hebben maken gebruik van de bijstand en/of individuele toeslagen.
  • Het aanvragen van de uitkering en individuele toeslagen verloopt zo simpel mogelijk.

Activiteiten

  •  We verstrekken algemene bijstand aan Nijmegenaren die niet of onvoldoende eigen inkomen kunnen verdienen.
  • We verstrekken bijzondere bijstand voor noodzakelijke, onvoorziene kosten zoals kosten voor beheer en bewind, en inrichtingskosten.
  • We onderzoeken de mogelijkheden en consequenties van het aanpassen van de productenlijst bijzondere bijstand. We werken zo veel mogelijk toe naar één budget per Nijmegenaar.
  • We verstrekken alleen nog maar (hogere) vergoedingen voor energiezuinig witgoed (koelkasten en wasmachines). Dit draagt bij aan het verlagen van de maandelijkse kosten van Nijmegenaren.
  • We zetten in op meer contact met Nijmegenaren door Nijmegenaren die meerdere aanvragen bijzondere bijstand tegelijk doen uit te nodige voor een gesprek. Hierbij hebben we oog voor de specifieke situatie en behoeften van de Nijmegenaar.
  • We zetten vooral in op het voorkomen van onrechtmatigheid gebruik van bijstand, door duidelijke communicatie en Nijmegenaren op specifieke momenten te informeren. Zoals vastgesteld in het Nalevingsbeleidsplan 2021-2024.
  • We verlenen subsidie aan stichting BWN, Belangenbehartiging sociale zekerheid ter vaststelling van de juiste uitkering en ter preventie van instroom in de Participatiewet van Nijmegenaren die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn.
  • De Sociaal Raadslieden bieden onafhankelijke juridische ondersteuning aan Nijmegenaren met een laag inkomen die vragen of problemen hebben op het gebied van werk, inkomen, armoede en schulden.
  • We bieden ondersteuning bij geldzorgen via de Financieel Expert in de Wijk.
  • We schelden bijstandsvorderingen kwijt na een vastgestelde aflossingstermijn (36 of 120 maanden).
  • We verstrekken een individuele inkomenstoeslag aan Nijmegenaren die al minstens drie jaar rond moeten komen van een laag inkomen.
  • We verstrekken de studietoeslag aan studenten met een ziekte of beperking.

Doel

Aanbieden aanvullende gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen

Toelichting

Aanvullend op de wettelijke uitkeringen bieden we verschillende inkomensondersteunende regelingen aan die Nijmegenaren met een laag inkomen ondersteunen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Hierbij proberen we zoveel mogelijk rechthebbenden te bereiken. Daarnaast subsidiëren we (vrijwilligers)organisaties die een vangnet vormen voor Nijmegenaren met een laag inkomen en die hen ondersteunen.

Criteria

  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.
  • Nijmegenaren weten welke inkomensondersteunende regelingen bestaan en waar ze deze aan kunnen vragen.
  • Het aanvragen van de inkomensondersteunende regelingen verloopt zo gemakkelijk mogelijk.

Activiteiten

  •  We verlenen subsidie aan de Voedselbank en de Kledingbank zodat zij in schrijnende gevallen hulp kunnen bieden.
  • We steunen de Voedselbank in het opzetten van een sociale supermarkt.
  • We verlenen subsidie aan Stichting de Vincentius Vereniging, zodat zij acute noodhulp kunnen verlenen aan Nijmegenaren die tussen wal en schip vallen en onder andere groente en fruit kunnen verstrekken aan Nijmegenaren met een laag inkomen.
  • We verlenen subsidie aan het Armoedefonds, zodat zij menstruatieproducten beschikbaar kunnen stellen via de uitgiftepunten op verschillende locaties in de stad.
  • We faciliteren het Initiatievenfonds, waaruit kleine subsidies worden verstrekt voor het tegengaan van armoede.
  • We verlenen subsidie aan Huis van Compassie, voor het project Met een fiets doe je mee.
  • We bieden de mogelijkheid tot kwijtschelding van de kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart voor Nijmegenaren met een laag inkomen.
  • We brengen de inkomensregelingen regelmatig onder de aandacht van onze Nijmegenaren, onder andere via Facebook, de Brug, de wijkbladen en diverse nieuwsbrieven. We hebben hierin extra aandacht voor begrijpelijke en duidelijke taal.
  • We leggen de focus op het bereik van werkende armen en onderzoeken of we op dit moment de juiste instrumenten aanbieden aan deze doelgroep.
  • We zetten de toeslagencheck voor uitkeringsgerechtigden voort.
  • We dragen bij aan het project ‘Housing first’ met een subsidie vanuit de bijzondere bijstand voor de inrichting van de woningen van voormalig dak- en thuislozen.

Doel

Voorkomen problematische schulden

Toelichting

Voorkoming van problematische schulden van Nijmegenaren, door vroegtijdige en snellere dienstverlening bij geldzorgen.

Criteria

  • Huishoudens met betalingsproblemen worden vroegtijdig herkend door het uitwisselen van betaalsignalen met schuldeisers van vaste lasten zoals huur, gas, water elektra en zorgverzekering.
  • Activiteiten zijn erop gericht om op een verantwoorde manier informatie en kennis over te dragen zodat er geen problematische schulden ontstaan en de financiële zelfredzaamheid van mensen wordt vergroot.

Activiteiten

  • We voeren communicatiecampagnes uit rondom om de bewustwording van financiële problematiek.
  • We zetten in op preventie van financiële problemen, daarbij is speciale aandacht voor Nijmegenaren met een laag inkomen en jongeren.
  • We zetten in op vroegsignalering en zoeken contact met Nijmegenaren met betalingsachterstanden in hun vaste lasten (vroegsignalering) en bieden hen (indien nodig) ondersteuning en nazorg.
  • We doen op basis van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening mee aan enkele pilots om te bepalen of deze signalen een goede indicatie zijn voor meer schulden naast de bestaande signalen.
  • De Financieel Expert in de Wijk (FEW) zorgt voor laagdrempelige financiële hulp, screening en toeleiding naar passende ondersteuning, waarbij nadrukkelijk ook een verbinding wordt gemaakt met ketenpartners zoals de buurtteams.
  • We breiden de outreachende aanpak van de FEW uit in twee wijken met een pilot.
  • We helpen Nijmegenaren met het invullen van formulieren, het aanvragen van voorzieningen en hun geldzorgen.
  • We zijn aangesloten op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR).
  • We sluiten aan bij de preventieprogramma’s jeugd 12+ en zetten ons in voor een soepele overgang 18-/18+ ter preventie van schulden.
  • We bieden Nijmegenaren met een bijstandsuitkering die in de Wanbetalingsregeling Zorgpremie zitten, de mogelijkheid om uit deze regeling te komen.

Doel

Duurzaam uit de schulden

Toelichting

Meer Nijmegenaren duurzaam uit de schulden door passende en snellere dienstverlening bij geldzorgen en schulden.

Criteria

  • Het inkomen wordt gemaximaliseerd, de uitgaven geminimaliseerd en de beslagvrije voet bewaakt.
  • Er wordt bemiddeld tussen de schuldenaar en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen.                             
  • Langdurige stabilisatietrajecten zijn erop gericht de inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen en te houden als een vorm van schuldregeling (nog) niet mogelijk is.

Activiteiten

  • We voeren de veranderde curatieve schuldhulpverlening uit met de nieuwe termijn van 18 maanden voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) en de Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (Msnp).
  • We werken aan verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening om aan de eisen van de basisdienstverlening te voldoen.
      • We hebben een Jongerenperspectieffonds om jongeren en jongvolwassenen met schulden wanneer mogelijk met een schone lei laten starten.
      • We voeren het adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind uit.
      • We zorgen voor budgetbeheer en budgetcoaching.
      • We evalueren het convenant ‘Samen zorgen voor financiële ondersteuning’ met bewindvoerders en verbeteren de afspraken op basis van de resultaten.
      • We zorgen voor de uitvoering van langdurige stabilisatietrajecten.
      • We subsidiëren Bindkracht10 om dak- en thuislozen te voorzien van een briefadres en zorg te dragen voor ondersteuning.
      • We bieden in het Ondernemerspunt Geldzorgen begeleiding aan ondernemers met geldzorgen en schulden en we optimaliseren de keten schuldhulpverlening aan ondernemers.
      • We bieden de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire brede ondersteuning op de verschillende leefgebieden en dragen er zo zorg voor dat ze met een schone lei verder kunnen met hun leven.
      • We sluiten aan bij de landelijke ontwikkelingen om schuldenrust voor Nijmegenaren te realiseren en hanteren de uitgangspunten van de sociale incasso.
      • We sluiten aan bij de Verwijsindex Schuldhulpverlening om de samenwerking tussen schuldeisers en schuldhulpverleners te verbeteren.
      • We sluiten aan bij het Schuldenknooppunt.
      • We hebben een Lokaal overheidsconvenant en ondersteunen het convenant met Woningcorporaties (Aedes/NVVK).

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58