Indicatoren
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Basisset (BBV) | ||||||||||
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 8,1 | 7,2 | 7,1 | 6,3 | 6,3 | 5,5 | 5,7 | 5,2 | 6,5 | 5,8 |
Gemiddelde benchmark | 8,1 | 7,5 | 7,3 | 6,9 | 6,8 | 6,6 | 6,1 | 5,6 | 6,1 | 5,6 |
Aantal diefstallen uit woningen | 5,0 | 4,0 | 3,9 | 3,2 | 2,5 | 2,8 | 1,9 | 1,5 | 1,9 | 1,6 |
Gemiddelde benchmark | 5,8 | 4,8 | 3,9 | 3,1 | 2,8 | 2,6 | 2,0 | 1,4 | 1,6 | 1,6 |
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | 5,3 | 4,2 | 4,1 | 3,7 | 3,8 | 3,6 | 3,4 | 2,7 | 3,3 | 3,9 |
Gemiddelde benchmark | 4,5 | 4,1 | 3,8 | 3,7 | 4,0 | 4,0 | 3,4 | 2,7 | 3,7 | 4,3 |
Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners | 8,8 | 8,0 | 8,1 | 7,0 | 6,3 | 6,7 | 6,9 | 7,5 | 7,6 | 7,5 |
Gemiddelde benchmark | 9,7 | 9,1 | 8,7 | 7,7 | 7,1 | 8,1 | 8,1 | 7,9 | 8,1 | 7,9 |
Aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar | 15 | 12 | 11 | 10 | 8 | 10 | 9 | 9 | 7 | 10 |
Gemiddelde benchmark | 18 | 17 | 18 | 17 | 15 | 17 | 16 | 12 | 11 | 12 |
Gevraagd door raad | ||||||||||
Aantal casussen regieteams | 384 | 401 | 361 | 411 | ||||||
Aantal Nijmeegse casussen veiligheidshuis | 140 | 158 | 173 | 187 | 280 | 257 | 323 | 309 | 211 | |
Aantal casussen doorbraakaanpak | 77 | 89 | 128 | 162 | ||||||
Aantal meldingen ondermijning | 133 | 168 | ||||||||
Aantal overlasthotspots aan het einde van het jaar | 26 | 24 |
Toelichting
- Gemiddelde benchmark
Het gemiddelde voor de steden Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen en Tilburg. - Aantal geweldsmisdrijven, diefstallen uit woningen, winkeldiefstallen, vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inwoners)
Het gaat bij de opgenomen aantallen misdrijven en incidenten om door de politie geregistreerde gevallen.
- Aantal casussen regieteams
Het gaat om de casussen die in het betreffende jaar opgestart zijn plus de casussen die in eerdere jaren opgestart zijn en nog lopen. Er is gewerkt aan een verbetering van de registratie van de casussen regieteams. Daarom is er geen cijfer voor 2022 beschikbaar, maar wel weer voor 2023. - Aantal Nijmeegse casussen veiligheidshuis
Het gaat om de Nijmeegse casussen die in het betreffende jaar opgestart zijn plus de casussen die in eerdere jaren opgestart zijn en nog in het betreffende jaar liepen. Het gaat om de casussen Top X aanpak, Top X plus aanpak, Jeugdbeschermingstafel en Top15&15 aanpak. De daling van het aantal casussen na 2021 heeft te maken met een verzwaring van de casuïstiek. Er worden scherpere keuzes gemaakt in welke casussen op de tafels van het Zorg- en Veiligheidshuis belanden. Verder heeft het lagere aantal in 2023 een administratieve oorzaak. In de periode januari-april 2023 is een aantal casussen afgesloten. Deze casussen zijn niet meegenomen naar het nieuwe registratiesysteem, dat vanaf mei 2023 gebruikt wordt, en zijn niet opgenomen in het genoemde aantal van 221 casussen. - Aantal casussen doorbraakaanpak
Opgenomen is het aantal aangemelde casussen. Omdat het gaat om een kortdurende aanpak staat het aantal aanmeldingen min of meer gelijk aan actieve casussen in een jaar. - Aantal meldingen ondermijning
Ondermijnende criminaliteit is een vorm van zware, georganiseerde criminaliteit. Criminelen maken voor hun illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en dienstverleners. Zo raken onder- en bovenwereld met elkaar vermengd. Concrete voorbeelden van ondermijnende criminaliteit zijn de georganiseerd hennepteelt, mensenhandel en -smokkel, misbruik en fraude binnen de vastgoedsector en witwassen. Meldingen van ondermijning zijn afkomstig van Meld Misdaad Anoniem en het interne Meldpunt Ondermijning. Deze meldingen gaan niet alleen over ondermijnende criminaliteit, maar ook over de zichtbare uitingsvormen hiervan, zoals het dealen van drugs. - Aantal overlasthotspots aan het einde van het jaar
In 2023 zijn er 8 overlasthotspots bijgekomen en 11 afgeschaald. Eind 2023 waren er 24 overlasthotspots.
Een locatie is een overlasthotspot als omwonenden dan wel bezoekers gedurende een langere periode (> 4 weken) een hoge mate van overlast ervaren ten opzichte van andere locaties en/of de voorgaande periode. Het gaat dan met name om (een stapeling van) overlast door personen, zoals overlast door dealen, jeugdoverlast en overlast door personen met verward gedrag. Door deze vormen van overlast kan een gevoel van onveiligheid ontstaan. Andere vormen van overlast, zoals overlast van fietsen, afval en andere vormen van verloedering zijn vaak complementair. Gezamenlijk zorgen deze vormen van overlast voor een vermindering van ervaren leefbaarheid. De ervaren overlast kan resulteren in meldingen over een locatie (bij gemeente of politie), maar signalen van overlast kunnen ook via andere kanalen terecht komen bij de gemeente. Daarom wordt de afweging óf iets een overlasthotspot is bepaald door professionals uit de buurt (in het Veiliger Wijkteam). Hierin wordt harde en zachte informatie meegewogen. Ter aanvulling: er zijn ook overlastplekken die meer incidenteel van aard zijn (<4 weken). Door preventief in te zetten op deze incidentele plekken kan in veel gevallen worden voorkomen dat iets een overlasthotspot wordt.
Klik hier voor meer onderzoeksuitkomsten/statistieken over veiligheid:
https://swm2024-nijmegen.pcportal.nl/p58580/kerncijfers