Ambitie | We zijn een veilige en weerbare stad voor iedereen waar we overlast en criminaliteit voorkomen en tegengaan |
---|
Toelichting | In een veilige en weerbare stad zijn inwoners, ondernemers en bezoekers zich bewust van potentiële overlast en criminaliteitsproblemen en weten zij wat zij kunnen doen om die te voorkomen of op te lossen. Samen met veiligheidspartners pakken we overlast, veelvoorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit aan. We betrekken bewoners en ondernemers bij de aanpak van onveiligheid en bevorderen de zelfredzaamheid. |
---|
Activiteiten | - We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving voor digitale identiteiten en wallets
- We verkennen aanvullende vormen van dienstverlening met digitale identiteiten en wallets
|
---|
Doel | We voorkomen en gaan problemen van overlast, veelvoorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit tegen |
---|
Toelichting | We streven naar veilige wijken waar inwoners, ondernemers en bezoekers zelfredzaam en betrokken zijn bij het voorkomen en aanpakken van overlast en criminaliteit. We werken samen met politie, toezichthouders en handhavers en andere (veiligheids)partners aan schone, hele en veilige wijken. |
---|
Criteria | - Problemen van overlast, veel voorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit worden vroegtijdig gesignaleerd.
- We interveniëren vroegtijdig zodat problemen of escalatie daarvan kunnen worden voorkomen of zo snel mogelijk kunnen worden opgelost.
- Bewoners en ondernemers zijn zich bewust van risico’s, voorkomen dat zij slachtoffer worden en weten hoe zij moeten handelen indien problemen zich voordoen.
- Bewoners en ondernemers
|
---|
Activiteiten | - Per stadsdeel is er een Veiliger Wijkteam (VWT) dat een veiligheidsaanpak gericht op de publieke ruimte programmeert en uitvoert. Vanuit het VWT bevordert de gemeentelijke regisseur Veiligheid de integrale samenwerking tussen interne en externe (veiligheids)partners, zoals wijkagenten, toezichthouders, woningcorporaties en jongerenwerk.
- We werken in het VWT risicogeoriënteerd en informatiegestuurd, zodat we gezamenlijk prioriteiten kunnen stellen en gericht op effectieve maatregelen kunnen sturen die overlast, veelvoorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit voorkomen en tegengaan.
- De gemeentelijke regisseur Veiligheid signaleert overlast en criminaliteit in de openbare ruimte en zorgt indien nodig voor een goede overdracht van casuïstiek (achter de voordeur) naar de regieteams en het zorg- en veiligheidshuis.
- We betrekken bewoners en ondernemers bij de aanpak en het voorkomen van overlast en criminaliteit. We zijn hiertoe zichtbaar aanwezig en aanspreekbaar in de wijk. Ook organiseren we bewonersbijeenkomsten.
- We bevorderen de zelfredzaamheid van burgers door in te zetten op risicobewustzijn en handelingsperspectief te bieden. We leggen daarbij uit wat we vanuit de gemeente en (veiligheids)partners kunnen doen en wat we niet kunnen doen en leggen uit wat we van bewoners en ondernemers verwachten om de kans op slachtofferschap van overlast en criminaliteit zo klein mogelijk te maken.
- De gemeentelijke regisseur veiligheid werkt samen met de regisseurs uit het sociale en fysieke domein voor schone, hele en veilige wijken.
|
---|
Doel | We vergroten de weerbaarheid van de samenleving en de (gemeente)organisatie tegen (invloeden van) ondermijnende criminaliteit |
---|
Toelichting | Ondermijning tast de rechtsstaat aan, heeft ontwrichtende effecten op vitale overheidsstructuren en -diensten en gaat ten koste van de vrijheid, veiligheid en zelfbeschikking van de burger. Drugscriminaliteit, zorgfraude, mensenhandel, zoals arbeidsuitbuiting vormen hierbij bijzondere risico's. Die willen we voorkomen en tegengaan. |
---|
Criteria | - Bewoners en ondernemers in specifieke branches van onze lokale economie zijn zich bewust van risico’s om doelwit te worden van criminelen en van hun handelingsperspectief om die risico’s te kunnen tegengaan.
- Bewoners en ondernemers nemen verantwoordelijkheid en melden signalen van ondermijnende criminaliteit bij de gemeente of veiligheidspartners.
- In onze veiligheidsaanpak hebben we aandacht voor de risico’s die samenhangen met sociale kwetsbaarheden.
- Onze gemeentelijke organisatie is zoveel mogelijk alert op ondermijnende criminaliteit, we hebben kwetsbare processen en vormen van dienstverlening in beeld en voorkomen dat die worden misbruikt.
- Bestuurders, ambtenaren en volksvertegenwoordigers herkennen signalen van ondermijnende criminaliteit en weten hoe zij hiermee om moeten gaan.
- Met een integrale aanpak verstoren we zaken van ondermijning die aan het licht komen.
- Bestuursrechtelijke bevoegdheden die we hierbij inzetten belasten burgers niet onnodig.
|
---|
Activiteiten | - We zetten bestuursrechtelijke bevoegdheden in op het terrein van ondermijning, rekening houdend met de jurisprudentie en zorgen voor evenredige besluiten, zodat burgers niet onnodig belast worden. Ook zetten we waar mogelijk nieuwe instrumenten in of experimenteren hiermee. Hierbij werken we samen met de partners in de strafrechtketen en ook andere overheidsdiensten en partijen in de private sector.
- We maken gebruik van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) en zetten die zo breed mogelijk in, passend bij de organisatie.
- We pakken concrete casuïstiek aan door onze primaire toezichtstaken op alle domeinen adequaat in te zetten, zeker in de kwetsbare domeinen en daarnaast om te komen tot een domeinoverstijgende integrale aanpak, waaronder preventieve activiteiten.
- We zetten in op bewustwording van en meldingsbereidheid bij (signalen van) ondermijnende criminaliteit bij inwoners, ondernemers, bestuurders, ambtenaren en volksvertegenwoordigers door middel van voorlichting. We voorzien hen hierin van handelingsperspectief.
- We werken informatiegestuurd en signaalgericht zodat we vroegtijdig kunnen interveniëren. We geven daarbij extra aandacht aan kwetsbare gebieden.
- We stimuleren bewustwording onder onze professionals van kwetsbaarheden in processen en in functies waarbij risico’s ontstaan voor ondermijnende criminaliteit en jagen aan dat hier passende maatregelen worden getroffen om deze risico’s te voorkomen.
|
---|
Doel | We vergroten de weerbaarheid van jongeren, ouderen en ondernemers tegen digitale criminaliteit |
---|
Toelichting | We willen eraan bijdragen dat inwoners en ondernemers zich online veilig kunnen bewegen, dat zij zich bewust zijn van de online risico’s en handelingsperspectief hebben om te voorkomen dat zij slachtoffer worden. |
---|
Criteria | - Jongeren, ouderen en ondernemers weten hoe zij zich online veilig kunnen bewegen, weten wat de online risico’s zijn, treffen effectieve maatregelen om te voorkomen dat zij slachtoffer worden en weten wat zij moeten doen als zij toch slachtoffer worden van digitale criminaliteit.
- Potentiële daders van digitale criminaliteit weten wat de gevolgen zijn van digitale criminaliteit en weten waar zij hulp kunnen krijgen om te voorkomen dat zij dader worden.
|
---|
Activiteiten | - We lichten jongeren, ouderen en ondernemers voor over de online risico’s en bieden daarbij handelingsperspectief.
- We bevorderen samenwerking met relevante partners en bedrijven gericht op het voorkomen van digitale criminaliteit en het bevorderen van de weerbaarheid tegen digitale criminaliteit.
- Inwoners die kwetsbaar zijn om in de (digitale) criminaliteit terecht te komen worden voorgelicht over de risico’s en gevolgen en over waar zij gepaste hulp kunnen vragen. stellen zich verantwoordelijk en zelfredzaam op.
|
---|
Ambitie | We zijn een veilige en zorgzame stad voor iedereen waarin we (ernstige) overlast, crimineel en gevaarzettend gedrag van personen of groepen, waarbij sprake is van (multi)problematiek, tegengaan en voorkomen |
---|
Toelichting | We streven ernaar de leefsituatie zoveel mogelijk met en in voorkomende situaties van inwoners met (ernstige) (multi)problematiek op een duurzame manier te verbeteren. Dit draagt bij aan het voorkomen en tegengaan van (ernstige) overlast, onrust, crimineel en gevaarzettend gedrag. Het gaat hierbij zowel om de aanpak van personen als groepen, van jeugdigen en gezinnen, verwarde personen, sekswerkers, ex-gedetineerden en anderen. |
---|
Doel | We voorkomen en gaan tegen dat jongeren in de criminaliteit belanden |
---|
Toelichting | We spannen ons in om de aanwas van jeugdigen (27-) in de criminaliteit te voorkomen en tegen te gaan door hen perspectief te bieden. We leggen een stevige basis voor de aanpak van jeugdcriminaliteit in de stad. Een succesvolle aanpak vraagt om een gezamenlijke aanpak van gemeenten, zorg en welzijn partners en justitiepartners en andere professionals. |
---|
Criteria | - Kwetsbare en risicojeugdigen zijn weerbaar en hebben voldoende beschermende factoren zowel thuis als op school/werk en in de vrije tijd.
- Kwetsbare en risicojeugdigen kennen en respecteren de grenzen en normen en hebben voldoende alternatieven en perspectief op een veilige toekomst.
- We signaleren vroegtijdig jeugdigen die kwetsbaar zijn en daarmee het risico lopen om de criminaliteit in te gaan of verder afglijden.
- We interveniëren vroegtijdig om te voorkomen dat jeugdigen in de criminaliteit belanden.
- De interventies passen bij de leeftijd, omgeving en problematiek van de jeugdige.
- De voedingsbodem voor ondermijnende/georganiseerde criminaliteit wordt beperkt.
- Criminele organisaties waar jeugdigen actief in zijn worden ontwricht.
|
---|
Activiteiten | - We leveren procesregie binnen de verschillende aanpakken en problematieken.
- We corrigeren kwetsbare en risicojeugdigen op hun gedrag.
- We zetten jeugdcoaches in die jongeren afkomstig uit de straatcultuur corrigeren op gedrag en tegelijkertijd helpen door perspectief te bieden.
- We begeleiden en stimuleren kwetsbare en risicojeugdigen naar school en werk.
- We werken samen met de betreffende jeugdige en eventueel ouders en professionals en maken een integraal plan van aanpak.
- We werken samen met professionals om te komen tot een integrale groepsaanpak voor groepen jeugdigen.
- We analyseren de aard en omvang van de doelgroepen jonge aanwas, risicojeugd en doorgroeiers en maken de beschermende en risicofactoren inzichtelijk.
- We brengen de informatie-uitwisseling op orde in overeenstemming met de (privacy)wetgeving.
- We versterken de online weerbaarheid van (risico)jeugd en gezin.
- We stimuleren de samenwerking met partners bij het vroegtijdig ondersteunen van jeugdigen op de diverse leefgebieden en verbinden thuis, school en straat, daar waar nodig.
- We bevorderen de inzet van practice based én evidence based interventies.
|
---|
Doel | We beperken en voorkomen (ernstige) overlast en criminaliteit door personen, huishoudens en groepen waarbij sprake is van (multi)problematiek |
---|
Toelichting | In onze stad wonen en leven mensen die (ernstig) risicogedrag voor zichzelf en/of anderen vertonen en een opeenstapeling van problemen ondervinden. Passende zorg is nodig om hen volwaardig te laten deelnemen aan de maatschappij. In sommige situaties gaat het over een combinatie van zorg en verbetering van de maatschappelijke positie en soms in combinatie met strafvervolging. Dit alles omdat niet iedereen in onze maatschappij mee kan komen of persoonlijke belasting heeft waardoor dit (tijdelijk) niet lukt of om welke reden ook. We ondersteunen op de vijf belangrijkste leefgebieden, waardoor een zo evenwichtig mogelijke thuisomgeving ontstaat. |
---|
Criteria | - We signaleren vroegtijdig waar sprake is van (ernstige) overlast en criminaliteit door personen, huishoudens en groepen sprake is van (multi)problematiek, waarbij de vijf belangrijkste levensgebieden versterkt worden.
- Door actief en gericht samen te werken met andere professionals in de stad, zien en horen we waar ondersteuning nodig is.
- Inwoners worden ondersteund door (maatwerk)oplossingen mede te organiseren op de vijf meest belangrijke leefgebieden.
- Inwoners die het nodig hebben, worden versterkt door een persoons- en eventueel systeemgerichte aanpak.
- Problemen in complexe multiprobleemhuishoudens zijn beheersbaar of worden opgelost.
- Huisuitzettingen voor kwetsbare huishoudens en gezinnen met minderjarige kinderen worden voorkomen of opgelost.
- De kwaliteit van leven en het perspectief voor multiprobleemhuishoudens worden vergroot.
- Ex-gedetineerden, zowel 27- als 27+, hebben perspectief op een leven buiten de criminaliteit en recidiveren niet.
|
---|
Activiteiten | - We werken samen met ketenpartners om ernstige woonoverlast te bestrijden.
- We werken samen met de ketenpartners aan ondersteuning en zorg voor dak- en thuislozen.
- In het kader van de persoonsgerichte aanpak zetten wij eventueel bestuursrechtelijke instrumenten in, zoals een gebiedsverbod, groepsverbod of een last onder dwangsom.
- Per stadsdeel leveren we procesregie via de Regieteams op de aanpak van woonoverlast en multiprobleemhuishoudens en bevorderen integrale samenwerking met woningcorporaties, politie, GGZ en jeugdzorg.
- Wij leveren casusregie voor de ex-gedetineerden en leveren integrale inzet op de ondersteuning van deze doelgroep waarbij de inzet is op het voorkomen/beperken van recidive.
|
---|
Doel | We voorkomen veiligheidsproblemen die kunnen ontstaan door discriminatie, extremisme, radicalisering, polarisatie en maatschappelijke onrust |
---|
Toelichting | De stad is een plek voor iedereen waar we met elkaar wonen en leven in een zo veilig mogelijke omgeving. We zetten in op ruimte en veiligheid voor eenieder, zonder dat dit de ruimte en veiligheid van een ander beperkt. We gaan uit van gelijkwaardigheid en gelijkheid met het oog op veiligheid. In onze stad zijn we alert op en maken we extremisme en radicalisering bespreekbaar. |
---|
Criteria | - Verschillende mensen en doelgroepen worden gezien en gehoord in de stad.
- De gemeente handelt vanuit het gelijkheidsbeginsel en discriminatieverbod.
- We anticiperen op ontwikkelingen op het domein van polarisering, radicalisering, discriminatie, extremisme en maatschappelijke onrust door vanuit signalen te werken aan inzicht en evt. plan-/ beleidsontwikkeling.
- Inwoners die discriminatie ervaren kunnen dit melden bij een onafhankelijke antidiscriminatievoorziening.
|
---|
Activiteiten | - Jeugdcoaches hebben aandacht voor thema’s als polarisatie en discriminatie in hun contacten met jeugdigen en professionals, signaleren en gaan het gesprek hierover aan.
Discriminatie: - Wij faciliteren dat inwoners die discriminatie ervaren dit kunnen melden bij een onafhankelijke antidiscriminatievoorziening (ADV).
Radicalisering: - We maken een plan om radicalisering inzichtelijk te krijgen en daardoor ook te signaleren, te herkennen en de ontwikkeling te volgen. We vragen vanuit onze centrumgemeente rol deze gelden aan.
- We werken aan inzicht en daarmee de mogelijkheid om vanuit preventie de contacten te leggen en dialogen te voeren.
- We verstrekken subsidies aan initiatieven die zich inzetten op dit onderwerp.
- We gaan het gesprek aan met de mensen in de stad om te begrijpen wat speelt. We volgen nauwlettend signalen in de stad in de gaten en zetten hierop in.
- We faciliteren in het Zorg–en Veiligheidshuis een casustafel voor de regio Gelderland Zuid.
- We zetten in op doorontwikkeling van expertise van collega’s en ketenpartners die zich bezighouden met het onderwerp radicalisering (middels opleidingen van het ROR).
Polarisatie: - We zetten in op ons netwerk en daarbuiten en luisteren en stellen vragen en voeren de dialoog met zoveel mogelijk sleutelfiguren en bondgenoten.
- Het onderwerp polarisatie hangt nauw samen met discriminatie en radicalisering, van hieruit worden acties uitgezet waardoor ook een positieve invloed uitgaat m.b.t. polarisatie.
|
---|
Doel | We voorkomen en gaan onveilige situaties als gevolg van (seksuele/straat)intimidatie tegen |
---|
Toelichting | De stad is een veilige plek voor iedereen en geeft een veilig gevoel. We voorkomen en/of beperken zoveel als mogelijk elke vorm van straat-, seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag. |
---|
Criteria | - Inwoners, bezoekers, ondernemers en professionals zijn zich bewust van (de impact van) (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en van de norm dat seksuele intimidatie ongehoord is.
- Inwoners, bezoekers, ondernemers en andere professionals werkzaam in de publieke ruimte/horeca signaleren seksuele intimidatie en weten wat zij kunnen doen als ze het zien gebeuren in de publieke ruimte en horeca.
- Er voldoende bekendheid is inwoners, bezoekers, ondernemers en professionals wat de nieuwe Wet seksuele misdrijven inhoudt zodat er op geanticipeerd kan worden met maatregelen. Vergroten bekendheid Wet seksuele misdrijven.
- Inwoners en netwerkpartners zijn betrokken bij het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag en zijn hierover met elkaar in verbinding.
|
---|
Activiteiten | - We voeren voorlichtingscampagnes uit en vragen aandacht voor het voorkomen en bestrijden van straatintimidatie, seksuele intimidatie, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en seksuele misdrijven.
- We richten ons daarbij op het versterken van handelingsperspectief bij seksuele intimidatie.
- We zetten in op bewustwording en normering rondom de thema’s straatintimidatie, seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag.
- We zorgen voor een goede informatievoorziening over straatintimidatie, seksuele intimidatie, grensoverschrijdend gedrag en seksuele misdrijven voor inwoners, slachtoffers en omstanders via de gemeentelijke kanalen.
- We bevorderen de betrokkenheid en verbinding van inwoners en netwerkpartners op het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag.
- We verzorgen trainingen voor ondernemers en andere professionals werkzaam in de publieke ruimte/horeca gericht op bewustwording, signalering en het bieden van handelingsperspectief bij seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag.
- We ontwikkelen onderzoek voor het in beeld brengen van ervaringen van Nijmeegse inwoners op dit thema.
- We organiseren panels over sociale veiligheid met bezoekers van de horeca.
- We sluiten ons aan bij het programma Veilige Steden.
|
---|
Ambitie | We zijn een stad waarin de openbare orde en fysieke veiligheid zijn geborgd. Veiligheidsmaatregelen zijn altijd redelijk, billijk en evenwichtig |
---|
Toelichting | De kern van het lokale veiligheidsbeleid richt zich op het ordelijk verloop van het maatschappelijk leven in de publieke ruimte, een veilig verloop van evenementen, horeca en markten in de stad, en een veilige fysieke leefomgeving. Daartoe treffen we alleen veiligheidsmaatregelen indien deze redelijk, billijk en evenwichtig zijn. We werken hierbij zoveel mogelijk risico- en informatiegestuurd. |
---|
Doel | We bevorderen en bewaren de openbare orde |
---|
Toelichting | In een veilige en weerbare stad dragen openbare-ordebevoegdheden van de burgemeester en de handhaving daarvan bij aan de veiligheid en leefbaarheid in de publieke ruimte, zodat problemen worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt. Demonstraties kunnen veilig en vreedzaam plaatsvinden en supportersgeweld rondom wedstrijden in het betaalde voetbal wordt voorkomen. We respecteren de vrijheden en autonomie van burgers, maar treden op als wet- en regelgeving ons daartoe verplichten of als de vrijheid en zelfbeschikking van anderen in het gedrang komt. |
---|
Criteria | - Problemen in de openbare orde worden vroegtijdig gesignaleerd.
- We interveniëren vroegtijdig zodat problemen in de openbare orde worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt.
- De openbare-ordemaatregelen zijn redelijk, billijk en evenwichtig. Daarbij zijn vrijheden en de autonomie van burgers gerespecteerd.
- We treden op indien wet- en regelgeving ons daartoe verplicht of als de vrijheid en zelfbeschikking van anderen in het gedrang komt.
|
---|
Activiteiten | - We faciliteren het demonstratierecht en stellen inwoners binnen de normen van de wet in de mogelijkheid om gebruik te maken van hun demonstratierecht met zo min mogelijk onveiligheid voor de stad.
- We voorkomen supportersgeweld en spannen ons in om samen met de politie, het OM en de betaald voetbalclub excessen rondom het voetbal te voorkomen.
- We monitoren de algehele openbare orde en veiligheid in de stad en zetten waar nodig onze openbare orde bevoegdheden in.
- We zorgen voor een veilig en ordentelijk verloop van de jaarwisseling.
- We behandelen juridische procedures in het kader van de handhaving van de openbare orde.
- We passen bestuurlijke bevoegdheden toe op het terrein van openbare orde en handhaven de wetgeving op dat terrein. Tevens onderzoeken we of en hoe nieuwe bevoegdheden of instrumenten kunnen worden ingezet.
- We bevorderen de uitvoering van het experiment gesloten coffeeshopketen.
|
---|
Doel | We vergroten de veiligheid van evenementen, horeca en markten risicogestuurd waarbij we ondernemers, organisatoren en inwoners stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid |
---|
Toelichting | Voor veilige evenementen, horeca en markten hebben we kwalitatief hoogwaardige vergunningverlening en toezicht en handhaving. We werken risicogestuurd, wat betekent dat we ons bewust zijn van het feit dat er risico’s worden genomen, maar dat we deze weloverwogen nemen. Inwoners, ondernemers en organisatoren zijn verantwoordelijk voor het naleven van de regels en nemen verantwoordelijkheid voor de veiligheid. |
---|
Criteria | - Vergunningen worden tijdig verleend.
- We hebben een transparante, eenduidige, toegankelijke en begrijpelijke informatievoorziening, en de continuïteit van processen is gewaarborgd, zodat ondernemers en organisatoren (tijdig) weten waar zij aan toe zijn.
- Ondernemers, organisatoren en inwoners weten wat veiligheidsrisico’s zijn van evenementen, horeca en markten, stellen zich verantwoordelijk op en treffen veiligheidsmaatregelen in de voorbereiding van en tijdens evenementen, in de horeca en bij markten.
- Veiligheidsmaatregelen zijn altijd redelijk, billijk en evenwichtig. Onnodige kosten worden vermeden.
- We signaleren tijdig trends en ontwikkelingen, spelen daar tijdig op in en passen onze interne processen daarop tijdig aan, zodat ondernemers en bewoners eerder en beter weten waar zij aan toe zijn.
|
---|
Activiteiten | - We brengen een transparante, eenduidige, toegankelijke en begrijpelijke informatievoorziening en communicatie voor organisatoren en ondernemers tot stand en houden die op peil.
- We stemmen (interne) processen goed op elkaar af en maken procesafspraken met alle betrokkenen.
- We optimaliseren onze werkprocessen en versterken zowel onze interne als externe informatiepositie.
- We waarborgen de continuïteit van processen en borgen vergaarde kennis door deze vast te leggen.
- We vergemakkelijken vergunningsaanvragen, bevorderen de voorbereiding en warme fase van evenementen en de naleving van regels en afspraken in de horeca en bij evenementen. We hebben hiervoor onder andere een Evenementen Actie Team en Horeca Actie Team.
- We bereiden grote C evenementen (Vierdaagse en Mojo-concerten) voor en voeren de regie op het veiligheidsoverleg bij grote evenementen.
- We bevorderen risicogestuurd werken, zowel intern (bij onze diensten en adviseurs) als bij ondernemers en organisatoren.
- We stimuleren dat ondernemers en organisatoren verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid in hun onderneming of het evenement en daartoe zelf veiligheidsmaatregelen treffen.
- We sturen op toezicht en handhaving van vergunningsvoorschriften en andere relevante regelgeving (zoals de alcoholwet).
|
---|
Doel | We voorkomen en gaan branden, ongevallen, rampen, crises en sociale en fysieke gevolgen die daarmee samenhangen tegen |
---|
Toelichting | We streven naar een veilige fysieke leefomgeving in de stad waar inwoners, ondernemers en organisatoren zelfredzaam zijn. We voorkomen en bestrijden rampen en crises. Waar nodig ondersteunen we bij rampen en crises en beperken de sociale en fysieke gevolgen daarvan. |
---|
Criteria | - Inwoners, ondernemers en organisatoren zijn zich bewust van fysieke veiligheidsrisico’s, weten hoe zij risico’s kunnen voorkomen, treffen daartoe maatregelen en zijn zelfredzaam indien zich branden, ongevallen, rampen en crises voordoen.
- Als zich rampen en crises voordoen zijn de fysieke en sociale gevolgen tot zoveel mogelijk beperkt en worden getroffenen indien nodig daarbij ondersteund.
- Veiligheidsmaatregelen zijn altijd redelijk, billijk en evenwichtig. Onnodige kosten worden vermeden.
|
---|
Activiteiten | - We zorgen voor een robuuste gemeentelijke ramp- en crisisorganisatie en zorgen voor goede afspraken voor onze bevolkingszorgtaken.
- We ondersteunen bij de bestrijding van rampen en crises (warme fase) en in de nafase van een ramp of crisis.
- Zorgen voor de veiligheid op het gebied van brandgevaar door middel van brandpreventie.
- Bevorderen de zelfredzaamheid van onze inwoners ten tijde van rampen en crisis.
- We stimuleren risico- en informatiegestuurd werken en stimuleren de eigen verantwoordelijkheid van eigenaren, gebruikers en organisatoren om de brandveiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken en activiteiten zoveel mogelijk te waarborgen.
- We stimuleren de samenwerking tussen partners uit het fysieke en openbare domein.
- We controleren, werken samen met en leveren een bijdrage aan de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid met het oog op het voorkomen en bestrijden van rampen en crises.
- We zorgen voor een veilige detectie, benadering en ruiming van ontplofbare oorlogsresten.
|
---|