Veiligheid

Ombuigingsopties

Ombuigingsopties

 

bedragen * € 1.000

 2025

 2026

 2027

 2028

Bestuurlijk herprioriteren binnen IVP

Ondermijning
Veilige wijken
Digitale criminaliteit
Zorg en Veiligheid
Jonge aanwas in de criminaliteit
Straatintimidatie
Openbare Orde

Taakveld Crisisbeheersing en Brandweer

671
635
48
1.720
611
18
180

ntb

671
635
48
1.720
611
18
180

ntb

671
635
48
1.720
611
18
180

ntb

671
635
48
1.720
611
18
180

ntb

Totaal

3.883

3.883

3.883

3.883

Toelichting
Het grootste deel van de begroting van programma Veiligheid is voor de bijdrage aan de  VRGZ (taakveld crisisbeheersing en brandweer). Het overige wordt ingezet om de ambities op de 11 thema’s van het IPV te realiseren (taakveld openbare orde en veiligheid). Het grootste deel hiervan betreft personele kosten.

Indien besparingen in het programma Veiligheid zouden moeten worden gevonden, dan zouden er op thema’s van het IVP keuzes kunnen worden gemaakt waarmee uitvoeringskosten en programmagelden kunnen worden bespaard. Hieronder staan per thema van het IVP kort weergegeven mogelijke maatregelen met de potentiële gevolgen. Op deze thema’s kan een integrale afweging worden gemaakt.  Benadrukt wordt dat het hier overwegend gaat over ingrepen in personele kosten. De meeste voorstellen leveren daarom geen directe besparingen op. Indien op de thema’s binnen het IVP keuzes moeten worden gemaakt, zal een nadere uitwerking nodig zijn van de precieze besparingen die dit oplevert. De opties die in de tabel zijn weergegeven zijn een grove raming van de besparingsmogelijkheden. Bij de berekening in de tabel is uitgegaan van een gemiddelde fte prijs van 94.000.

Taakveld Openbare orde en veiligheid
Ondermijning  
Op het thema ondermijning kunnen keuzes gemaakt worden ten aanzien van de reguliere/signaal aanpak van ondermijning, het Intergemeentelijk projectbureau (IGP) en de inzet van Bibob. Gevolgen van keuzes op dit thema zijn dat de georganiseerde criminaliteit en daarmee de onveiligheid in de stad kunnen toenemen, publiek geld kan worden misbruikt en  het vertrouwen in de overheid wordt ondermijnd.

Veilige wijken
Binnen de veilige wijken kan worden besloten te stoppen met de regisseurs Veiligheid. Verwacht wordt dat hierdoor overlast, criminaliteit en maatschappelijke onrust zullen toenemen of minder vroeg kunnen worden gesignaleerd en aangepakt. We verliezen dan ook de regie op samenwerking met (interne en externe) veiligheidspartners en de verbinding met de stad. De afstand tussen gemeente en de stad (bewoners, ondernemers, partners) zal hierdoor toenemen.

Digitale criminaliteit
De beschikbare middelen voor de aanpak van digitale criminaliteit zijn beperkt. Als we hiermee helemaal stoppen doen we niets meer aan bewustwording en bieden van handelingsperspectief voor onze doelgroepen jongeren, ouderen en MKB. De afgelopen jaren (lange termijn trend) is de digitale criminaliteit fors toegenomen.  De verwachting is dat dit komende jaren nog verder zal groeien. We doen daar dan niets aan.  

Zorg & Veiligheid
Hier valt het beheersmatig faciliteren van het Zorg en Veiligheidshuis (ZVHH) onder voor het Rijk van Nijmegen, de regieteams multiprobleemhuishoudens, aanpak jongerenoverlast, verwarde personen, dak-en thuislozen, nazorg ex-gedetineerden, uitvoering geven aan de doorbraakaanpak en beleid zorg en veiligheid. Een deel hiervan betreft wettelijke taken en deels regionale samenwerking. Voor het overige kunnen keuzes worden gemaakt in het korten of anders inzetten van de personele inzet. Gevolg is dat er geen persoonsgerichte aanpak meer is, waardoor er meer overlast, onrust en criminaliteit in de stad zal zijn. Risico is ook dat mensen verder afglijden waardoor uiteindelijk meer kosten worden gemaakt voor zorg. Bovendien staan de regionale en lokale samenwerking staat op het spel.

Jonge aanwas in de criminaliteit
Er kunnen keuzes gemaakt worden ten aanzien van de inzet van de jeugdcoaches. Indien we stoppen met de jeugdcoaches bereiken we jongeren afkomstig uit de straatcultuur niet, lukt het minder goed om risicosignalen mbt overlast en criminaliteit tijdig op te vangen en kunnen we jongeren minder perspectief bieden richting school en werk waardoor ze juist eerder afglijden.

Straatintimidatie
Er kan keuze gemaakt worden op de preventieve taak. De onveiligheid op straat neemt hierdoor mogelijk toe.

Polarisatie en maatschappelijke onrust
Dit betreft een belangrijk maatschappelijk thema. Indien we dit thema schrappen dan weten we nog minder wat er speelt in de maatschappij, lukt het minder goed om informatie snel te duiden en in de kiem te smoren.

Openbare orde
Groot deel van de taken binnen Openbare Orde betreffen wettelijke taken. Op onderdelen kunnen keuzes gemaakt worden. Bijvoorbeeld de inzet van cameratoezicht. Dit betreft echter een gemeenschappelijke regeling (RTC), wat gevolgen heeft voor de samenwerking in de regio. Daarnaast zou bespaard kunnen worden op de huur van het pand van de tippelzone indien deze zou worden beëindigd. Er is dan geen locatie meer voor sekswerk.  

Taakveld crisisbeheersing en brandweer
Er kan voor worden gekozen te besparen op de VRGZ. Dit betreft echter een gemeenschappelijke regeling.

Kanttekening bij afweging
Algemene denkrichting zou kunnen zijn dat keuzes gemaakt worden op enkele thema’s binnen het IVP en daarbij in veel mindere mate te richten op preventie van overlast en criminaliteit. Gevolg hiervan is dat de problemen uit de hand lopen en de overlast en onveiligheid zowel achter de voordeur als op straat toenemen. Op de thema’s waar het meeste geld kan worden bespaard (waarbij het gaat om de core business van veiligheid: ondermijning, veilige wijken, zorg en veiligheid, jonge aanwas, openbare orde) wordt dus in de kern van veiligheid gesneden. Verwacht wordt dat besparen op alle thema’s (zgn. kaasschaafmethode) het hele niveau van veiligheid onder de basis brengt en bovendien de werkdruk dusdanig vergroot dat hier duidelijk merkbare problemen gaan ontstaan in de stad.

Lasten & baten

27.408.327

2,6%

442.504

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58