Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gelderland-Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van Maatschappelijke opvang, Wmo toezicht, Wet verplichte GGZ en Jeugd uit.
Actualiteiten en risico's
Voor het komende jaar heeft het AB ingestemd met de onderstaande uitzettingen in de begroting van de GGD. Namens Nijmegen is uitdrukkelijk ingebracht dat de GGD zich moet voorbereiden op een taakstelling vanaf 2026. De GGD is gevraagd om bezuinigingsvoorstellen voor te bereid uit te werken inclusief de maatschappelijke effecten in de Kaderbrief voor het jaar 2026.
Loonkostenontwikkeling en prijsstijgingen
De totale index van de begroting 2025 voor de GGD GZ bestaat uit de voorcalculatie 2025 (4,83%). Door de tussentijdse begrotingswijziging 2024 is de onvoorzien grote loonstijging grotendeels opgevangen binnen de begroting. Daarom is er nu geen nacalculatie over 2023. De ophoging inzake indexering ad € 1.432.862 is conform de BRN-richtlijnen 2025 (aandeel Nijmegen € 582.803).
Algemene reserve
De algemene reserve van de GGD is na de toevoeging van het positieve resultaat 2023 met € 167.000 gestegen tot € 2.445.000. De streefwaarde voor deze reserve is verlaagd naar € 1.750.000, omdat de totale omzet van de GGD na de beëindiging van extra inzet in verband met Covid (test- en vaccinnatielocaties) aanzienlijk is gedaald. Op basis van deze nieuw streefwaarde heeft het AB besloten om het overschot in de algemene reserve uit te keren aan de deelnemende gemeenten; het ging om een uitkering van totaal € € 745.000 (aandeel Nijmegen € 234.589).
Organisatieontwikkeling/versterken organisatie GGD
Op basis van het rapport Versterken van de Organisatie is in 2024 een organisatieontwikkeling gestart om de aansturing van de organisatie te versterken en toekomstbestendig te maken. De formatie is de afgelopen 10 jaar gegroeid van 300 naar 480 fte terwijl het management was gedaald van 8 naar 4 managers. Het AB heeft ingestemd met een structurele verhoging van de begroting van € 330.000 om de managementstructuur te versterken
Stijgende instroom Bijzondere Zorg
In verband met het blijvend hoge aantal meldingen bij het Meldpunt Bijzondere Zorg is besloten tot een structurele uitbreiding van de formatie. De afgelopen jaren zijn hiervoor steeds incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld door Nijmegen als centrumgemeente voor Beschermd Wonen/Maatschappelijke opvang. Het is een uniforme facultatieve taak die met ingang van 2025 door alle deelnemende gemeenten op basis van inwoneraantal wordt gefinancierd. Er komt € 327.908 extra beschikbaar ten behoeve van een uitbreiding met 2,3 fte voor het Meldpunt Bijzondere Zorg.
Uitbreiding Toezicht Wmo
Op basis van het landelijk beleidskader Wmo-toezicht zijn scenario's ontwikkeld om de kwaliteit van het toezicht te borgen. Het bestuur van de GGD heeft het minimaal noodzakelijke scenario gekozen, dat leidt tot een uitbreiding van de formatie met 2,3 fte. Deze uitbreiding leidt tot een ophoging van kosten van het Wmo-toezicht met ingang 2025 met € 380.343.
Veilig Thuis
Voor VeiligThuis (VT) geldt sinds 2023 een eigen begrotingssystematiek, waarbij de formatie wordt berekend op basis van het gemiddelde van de meldingen uit 3 voorafgaande jaren. Dat betekent voor de begroting 2025 dat de formatie wordt gereduceerd met 5,35 fte; de begroting VT wordt hierdoor met € 787.000 verminderd.
Op basis van nieuwe systematiek beschikt VT over een eigen reserve om schommelingen van het aantal meldingen en in eventuele personele bezetting op te vangen.
Nadat in het voorjaar 2023 de werkvoorraad bij VT in het 2023 flink was gestegen, zijn maatregelen genomen om de werkvoorraad beheersbaar te houden. Onder meer door aangescherpte afspraken met de buurtteams en de inzet van generalisten is de piek in werkvoorraad, dus ook de wachttijden, afgenomen. Wij monitoren de ontwikkeling van de wachtlijst intensief.
Uitzettingen als gevolg van wet- en regelgeving
De GGD beheert veel gegevens op basis van haar wettelijke taken, van cliënten en ten behoeve van gemeenten. Om die informatie veilig te beheren en om de toegankelijkheid en leesbaarheid van de publieksinformatie te verbeteren. Deze formatie-uitbreiding leidt tot een structurele uitzetting van € 370.000 met ingang van 2025.
Rijksvaccinatieprogramma (RVP)
Het rijksvaccinatieprogramma is in 2024 uitgebreid met de maternale kinkhoestvaccinatie (de 22-wekenprik voor zwangeren) en met de vaccinatie tegen rotavirus. Voor de extra kosten heeft het AB een begrotingswijziging vastgesteld. De vaccinaties worden bekostigd door het RIVM. Daarnaast start de GGD met de implementatie 4 andere wijzigingen in RVP; sommige vaccinaties (BMR) worden op jongere leeftijd (van 9 naar 3 jaar) aangeboden andere (DTP) worden verplaatst van 9 naar 14 jaar.
Forensische geneeskunde
Door gezamenlijk forensische geneeskunde te organiseren en te roosteren kan beschikbare capaciteit slimmer worden ingezet. Om de kans op discontinuïteit te verlagen is bovenregionale samenwerking aangegaan met Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). Ondanks deze samenwerking stijgen de personeelskosten vanwege de schaarste onder de forensisch artsen. Daarom moet de GGD vanaf 2025 € 190.000 extra inzetten om de minimale beschikbaarheid van deze artsen op peil te houden.
Meerjarenstrategie 2024-2027
In 2024 heeft het AB een geactualiseerde meerjarenstrategie vastgesteld voor de periode 2024- 2027. Deze strategie omvat een Inspirerend Kader, de relevante beleidsmatige ontwikkelingen en de gezondheidssituatie in de regio. Deze meerjarenstrategie geeft de inhoudelijke ontwikkelrichting van de GGD voor de komende jaren.
De operationalisering van de strategie zal worden bepaald door prioritering binnen de budgettaire mogelijkheden van de gemeenten.
Nieuwbouw GGD
Eind 2024 verhuist de GGD naar het nieuwe opgeleverde gebouw aan de prof. Bellefroidstraat. De kosten zijn binnen de begroting gebleven; echter de nieuwbouw en nieuwe inrichting leiden wel tot hogere huisvestingslasten (€ 385.000 per jaar) met ingang van 2025 op basis van besluiten in het AB in voorgaande jaren.