Bestuur en organisatie

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

We zijn een betrouwbare en omgevingsbewuste gemeente

Toelichting

Wij zijn een open, laagdrempelig en betrouwbaar gemeentebestuur met aandacht voor de mensen in de stad. Wij werken doelgericht, doelmatig en toekomstgericht aan de afgesproken doelstellingen voor de stad. Dat doen we met zorgvuldige besluitvorming en in samenspraak met de stad. We beheersen risico's, handelen transparant, volgens wet- en regelgeving en leggen actief verantwoording af.

Doel

Besluiten zijn democratisch en zorgvuldig genomen en integraal afgewogen

Toelichting

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen besluiten waarmee het publieke belang gediend wordt. We zorgen voor een zorgvuldige en integrale voorbereiding en afweging van die besluiten. We luisteren actief naar de Nijmegenaar zodat deze zich gehoord en gezien voelt in de voorbereiding van de besluitvorming

Criteria

  • Richtinggevend en sturend op hoofdlijnen
  • Waar mogelijk integraal en domeinoverstijgend

Activiteiten

  • Wij organiseren een themabijeenkomst voor de gemeenteraad over algoritmes en kunstmatige intelligentie
  • We werken samen met de stad
  • We stellen college en raad jaarlijks in staat om tijdens de planning en control cyclus een eigen integrale afweging te kunnen maken van beschikbare middelen.

Doel

De Nijmegenaar kan met initiatief, kennis en expertise bijdragen bij het werk aan onze stad

Toelichting

We willen dat Nijmegenaren invloed hebben op onze plannen en besluiten. We maken mogelijk dat Nijmegenaren met hun kennis, expertise en ervaringsdeskundigheid bijdragen aan een sterke gemeenschap van stad en gemeente. Hiervoor gaan we werken met nieuwe vormen van de inwonersparticipatie: burgerinitiatief, referenda, inwonersberaad, burgerkamer, uitdaagrecht en een burgerbegroting.

Criteria

  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)

Activiteiten

  • We verbeteren versterken initiatiefkracht en samenwerking met het project Stadsmaken

Doel

Ons werk is slagvaardig en zorgvuldig uitgevoerd en volledig afgehandeld

Toelichting

We werken vanuit een wendbare en moderne netwerkorganisatie en zetten onze uitvoeringskracht efficiënt en effectief in. We zorgen voor continuïteit en afhandeling van bedrijfs- en dienstverleningsprocessen en waarborgen de kwaliteit ervan. We houden zicht op een samenhangende, tijdige en volledige uitvoering en grijpen in wanneer dit in gevaar komt.

Criteria

  • Waar mogelijk integraal en domeinoverstijgend
  • Wendbaar en flexibel
  • In netwerken verbonden
  • Veilig en betrouwbaar
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Systematische aanpak
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Passend (systematisch en eenduidig versus maatwerk, veiligheid versus bereik)

Activiteiten

  • We ontwikkelen onze interne digitale werkomgeving verder door
  • ·We ontwikkelen portfoliomanagement voor en vanuit ons werk in het fysieke en ICT-domein
  • We zetten in op het in de organisatie uitdragen en borgen van het beleid op veilige publieke dienstverlening en maken op uitvoering gerichte protocollen.

Doel

Ons handelen is ethisch en in lijn met wet- en regelgeving

Toelichting

We houden ons in al ons handelen aan de wettelijke voorschriften en aan onze eigen regels en afspraken. We houden rekening met ethische waarden en normen, zoals geformuleerd in de Code voorgoed (digitaal) openbaar bestuur. We gaan rechtmatig en integer om met middelen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, daarbij rekening houdend met de belangen en behoeften van alle betrokkenen.

Criteria

  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Gericht op ethische waarden en normen
  • Informeel waar mogelijk en juridisch waar nodig

Activiteiten

  • We geven aandacht aan het evenredigheidsbeginsel
  • We geven aandacht aan ethisch handelen, ook bij reguliere werkzaamheden
  • We ontwikkelen maatwerk in bezwaarprocedures door

Doel

De belangrijkste risico’s bij ons handelen zijn in beeld en worden beheerst

Toelichting

Het beheersen van risico’s speelt in ons handelen een belangrijke rol. We brengen daarbij onzekerheden, kansen en risico’s die een rol spelen bij het realiseren van doelen en opgaven systematisch in kaart. We nemen passende maatregelen om deze te beperken.

Criteria

  • Veilig en betrouwbaar
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Systematische aanpak
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)

Activiteiten

  • ·IT-Veiligheidsroadmap en actualiseren informatiebeveiligingsbeleid   
  • We beveiligen onze digitale werkomgeving beter

Doel

Ons werk is toekomstgericht en er wordt geleerd van het handelen om prestaties te verbeteren

Toelichting

Ons werk is gericht op het behalen van doelen en opgaven in de toekomst. We vernieuwen steeds zodat we makkelijker om kunnen gaan met veranderende doelen en opgaven. Zowel rond ons beleid als de planning en control monitoren we de uitvoering van onze plannen en evalueren we deze op behaalde resultaten en effecten. We verwelkomen feedback over ons handelen. Al deze informatie zetten we in om ons beleid en uitvoering te verbeteren.

Criteria

  • Gericht op toekomstbestendige ontwikkeling van de stad
  • Gericht op lerend effect
  • Zorgvuldig en duaal
  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)

Activiteiten

  • We maken onze organisatie toekomstgericht en toekomstbestendig via drie ontwikkellijnen
  • We verwoorden goed werkgeverschap in een HR visie die de basis vormt voor het P&O beleid
  • We vergroten het ambtelijk vakmanschap van onze medewerkers
  • We ontwikkelen een uitvoeringsplan diversiteit en inclusie waarmee we ons huidige beleid aanscherpen  
  • We stellen ambities en kaders op voor het gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie
  • We stellen het belang van inwoners en de samenleving centraal in de communicatie
  • We bereiden de bestuursperiode 2026-2030 voor
  • We dragen actief bij aan de samenwerking en belangenbehartiging in de stad en in de regio
  • We vergroten de kennis, houding (mindset) en vaardigheden (skillset) van leidinggevenden op het gebied van digitalisering
  • We ontwikkelen regionaal een cloudstrategie
  • We ontwikkelen een visie op de digitale samenleving
  • We dragen actief bij aan de samenwerking en belangenbehartiging in de stad en in de regio

Doel

Ons handelen is transparant en controleerbaar en er wordt verantwoording afgelegd

Toelichting

We handelen open en voorspelbaar. We verstrekken informatie die juist, volledig en duidelijk is. We doen dat als de Nijmegenaar daarom vraagt, maar ook uit onszelf. We leggen ons handelen en onze besluiten duidelijk uit aan de Nijmegenaar. We zijn controleerbaar en zorgen dat het inzichtelijk is waarvoor we gemeenschapsgeld inzetten. Om dit te kunnen doen dient onze informatiehuishouding op orde te zijn.

Criteria

  • Beschikbaar (online en aanspreekbaar, passend bij de doelgroep)
  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Kwalitatief goed

Activiteiten

  • We publiceren gegevens over impactvol gebruik van algoritmes in het landelijk algoritmeregister
  • We nemen maatregelen om onze informatiehuishouding te verbeteren
  • We voeren de Wet open overheid in

Ambitie

De Nijmegenaar staat centraal in onze dienstverlening

Toelichting

Onder dienstverlening verstaan we elk contact en interactie met de Nijmegenaar, zowel online als analoog. Met de Nijmegenaar bedoelen we iedereen die woont, werkt, verblijft of iets moet regelen in de gemeente Nijmegen. Hierin is de systeemwereld niet leidend, maar ondersteunend aan de leefwereld. De belangen van de stad zijn leidend bij het vormgeven van interne werkprocessen. Als uitgangspunt geldt dat onze dienstverlening veilig, toekomstbestendig en toegankelijk is voor iedereen. Dit vraagt van ons om onze dienstverlening nog slimmer, passender en persoonlijker te maken. We willen daarbij transparant en als één gemeente naar buiten treden en altijd oog hebben voor de Nijmegenaar. Dienstverlening doen we met heel de organisatie. Denk hierbij aan het verlenen van een vergunning, het verstrekken van een uitkering, maar ook het betrekken van de Nijmegenaar bij het maken van beleid. We verbeteren onze dienstverlening doorlopend en we bouwen samen met de Nijmegenaar verder aan onze stad.

Doel

De Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige en toegankelijke dienstverlening

Toelichting

We werken aan de kwaliteit, eenduidigheid en meetbaarheid van onze gemeentebrede dienstverlening. We verzamelen gegevens en vertalen deze om producten en werkprocessen te verbeteren, met als doel de dienstverlening passender, veiliger, gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken.

Criteria

  • Beschikbaar (online en aanspreekbaar, passend bij de doelgroep)
  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Passend (online versus maatwerk, veiligheid versus bereik)
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Efficiënt (snel en pragmatisch)
  • Kwalitatief goed
  • Informeel waar mogelijk en juridisch waar nodig
  • Naar tevredenheid van de Nijmegenaar (op de klanttevredenheid over onze dienstverlening scoren we minimaal een 8)

Activiteiten

  • We verbeteren en verbreden onze dienstverlening voor Nijmegenaren met een internationale relatie  
  • We werken verder aan onze toekomstbestendigheid door het volgen van een opleidingsprogramma bij de afdeling Publiekszaken
  • We zijn bereikbaar op een passende manier voor iedereen, en verbeteren waar nodig onze dienstverlening
  • We ontwikkelen ons klant contact systeem verder door
  • We actualiseren de visie op dienstverlening en we voeren het gesprek hierover binnen onze gemeentelijke organisatie
  • We werken verder aan transparante en proactieve dienstverlening met Mijn Nijmegen  
  • We gebruiken feedback van Nijmegenaren om onze dienstverlening verder te ontwikkelen
  • We ontwikkelen de communicatie en informatie op de website Nijmegen.nl door

Doel

De Nijmegenaar kan gebruik maken van diens (democratische) rechten

Toelichting

De Nijmegenaar heeft een aantal democratische rechten die we moeten beschermen en faciliteren, zoals het recht om een stem uit te brengen. Hiervoor organiseren we verkiezingen en referenda. Daarom informeren we proactief via diverse kanalen, beantwoorden we vragen en ondersteunen we bij het contact met andere instanties.

Criteria

  • Beschikbaar (online en aanspreekbaar, passend bij de doelgroep)
  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Passend (online versus maatwerk, veiligheid versus bereik)
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Efficiënt (snel en pragmatisch)
  • Kwalitatief goed
  • Informeel waar mogelijk en juridisch waar nodig

Activiteiten

  • We organiseren, en verbeteren de organisatie van, verkiezingen en referenda
  • We realiseren een informatiepunt voor arbeidsmigranten
  • We voeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in
  • We werken aan goede afstemming van procedures voor de inwoners

Doel

De identiteit van de Nijmegenaar is geregistreerd en beschermd

Toelichting

De Nijmegenaar heeft het recht op een correcte registratie en bescherming van diens formele identiteit. We beheren een correcte basisregistratie personen en register van de burgerlijke stand. We bieden de Nijmegenaar grip op eigen gegevens door geen onnodige gegevens te vragen. We bewaken wie toegang heeft tot deze gegevens.

Criteria

  • Beschikbaar (online en aanspreekbaar, passend bij de doelgroep)
  • Toegankelijk (iedereen kan en mag meedoen)
  • Eenduidig (we spreken met één mond)
  • Legitiem (voldoet aan de wet en afspraken)
  • Kwalitatief goed

Activiteiten

  • We versterken onze poortwachtersrol nog verder ten behoeve van de kwaliteit van onze Basisregistratie Personen (BRP) en de toenemende frauderisico’s
  • We organiseren onze dienstverlening zo dat de Nijmegenaar, ook tijdens de paspoortpiek, binnen redelijke termijn en betrouwbaar een reisdocument kan aanvragen
  • We zorgen voor verdere professionalisering bij het verstrekken van briefadressen
  • We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving voor digitale identiteiten en wallets
  • We verkennen aanvullende vormen van dienstverlening met digitale identiteiten en wallets

Lasten & baten

90.479.645

8,5%

7.843.953

0,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58