Veranderingen in de begroting
Bedragen * € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
Saas-oplossing als exploitatiekosten | -600 | -600 | -600 | -600 |
Stijging energiekosten gemeentelijke panden | -639 | -597 | -597 | -597 |
Stijging kosten verkiezingen | 0 | -170 | -255 | -335 |
Toename kosten facilitaire kosten | -340 | -340 | -340 | -340 |
Toevoeging voorziening spaarverlof | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 |
Trap-op trap-af bedrijfsvoering | -371 | -546 | -394 | -328 |
Verhoging contributie VNG - GGU | -250 | -250 | -250 | -250 |
Vrijval kapitaallasten tbv SaaS | 205 | 297 | 387 | 476 |
Totaal | -7.095 | -7.306 | -7.149 | -7.074 |
Opmerking: min-bedragen betekenen verhoging van het budget (financieel nadeel); plus-bedragen betekenen verlaging van het budget (financieel voordeel).
Toelichting
Versterking bedrijfsvoering en overhead primaire afdelingen
Onze uitvoeringskracht als ambtelijke organisatie wordt versterkt met een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Hiervoor is een extra impuls nodig. De groei van de organisatie in de afgelopen jaren heeft effecten op de reguliere bedrijfsvoering: er is meer vraag en de vragen zijn complexer.
Er is 4 miljoen euro opgenomen voor versterking van de bedrijfsvoering.
SaaS-oplossingen als exploitatiekosten
Tot en met 2022 hebben we implementatiekosten van Software as a Service (SaaS) als investering verantwoord. Het BBV zegt dat dergelijke implementatiekosten niet als investering mogen worden aangeduid omdat geen sprake is van een vast actief (een investering met economisch nut). We hebben immers niet het juridisch en het economisch bezit. Hierdoor dienen de daaraan gerelateerde implementatiekosten als exploitatiekosten te worden aangeduid. Deze exploitatiekosten zijn geen extra kosten maar een verschuiving van de kosten door de jaren heen.
Toename energiekosten gemeentelijke panden
De energieprijzen voor de gemeentelijke kantoorpanden (gas en elektriciteit) zijn vastgezet voor 2024 en een groot deel van 2025. De verwachting is dat we voor 2025 nog € 700.000 tekort komen. Uiteraard blijven we de mogelijkheden onderzoeken om het energieverbruik te verminderen.
Stijging kosten verkiezingen
Wij hebben een structureel tekort op het onderdeel verkiezingen van €335.000. Dit wordt veroorzaakt door de sterke kostenstijging van onder andere catering, energie- en huurkosten locaties en drukwerk en hogere kosten voor de organisatie van de verkiezingen als gevolg van de wetswijziging. Daarnaast zorgen de recente aanbesteding van de postbezorging, de extra kosten van het Gemeentelijk Stembureau (wettelijke vereiste) voor nog verdere stijging van de huurkosten en overhead.
Stijging kosten facilitaire producten
De kosten voor de facilitaire producten stijgen door nieuwe contracten als gevolg van de wettelijk verplichte aanbestedingen (warme dranken), door het hogere minimumloon voor schoonmakers en doordat de ambtelijke organisatie de afgelopen 4 jaar met ± 10% is gegroeid en daardoor ook het gebruik van een aantal producten. De kostenstijging resulteert in een tekort van € 340.000.
Toevoeging voorziening spaarverlof
Met de invoering van de cao-gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Deze vakantie-uren verjaren niet. Het verlofsparen kan door de medewerker ingezet worden voor een sabbatical of om eerder met pensioen te gaan. Jaarlijks moet de voorziening opnieuw berekend worden op basis van de gespaarde verlofuren tegen het dan geldende uurloon.
Trap-op-trap-af bedrijfsvoering
Om naar de toekomst te borgen dat de budgetten voor onze bedrijfsvoering meegroeien (en/of meekrimpen) met de groei van de organisatie wordt een bedrijfsvoeringsopslag (of -afslag) gehanteerd van 38,5%.
Verhoging contributie VNG-GGU
Prijsindexatie en toename van het aantal inwoners van Nijmegen zorgen ervoor dat het huidige budget voor contributies niet meer toereikend is. De contributie wordt mede bepaald door het aantal inwoners van een gemeente.
Vrijval kapitaallasten ten behoeve van SaaS
In samenhang met het bovengenoemde punt ' SaaS-oplossingen als exploitatiekosten' valt van het bulkkrediet bedrijfsinvesteringen een bedrag van 0,2 miljoen euro, oplopend naar 0,5 miljoen euro vrij. We stellen voor deze middelen in te zetten voor het knelpunt SaaS.