Bestuur en organisatie

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie:
We zijn een betrouwbare en omgevingsbewuste gemeente

Doel: Besluiten zijn democratisch en zorgvuldig genomen en integraal afgewogen
Activiteiten

  • We organiseren een themabijeenkomst voor de gemeenteraad over algoritmes en kunstmatige intelligentie.

We organiseren als onderdeel van de themagerichte aanpak op digitale thema's een kennissessie over de werking van, de landelijke en Europese ontwikkelingen op en het gemeentelijk gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie.

  • We werken samen met de stad
    In de periode 2025 - 2028 werken we aan een project om onze ambtelijke vaardigheden in het samenwerken met de stad te vergroten. We zetten in op een cultuur van dialoog en inclusie, zodat we echt kunnen luisteren naar de behoeften in de stad en in staat zijn deze te integreren in beleidsvorming en uitvoering. We brengen verder de participatie-gereedschapskist op orde en ontwikkelen bijpassende leerinterventies. Al deze acties komen uit het Actieprogramma Samenwerken met de Stad.

Doel: De Nijmegenaar kan met initiatief, kennis en expertise bijdragen bij het werk aan onze stad
Activiteiten

  • We werken aan het project Stadsmaken

Van 2025 tot en met 2028 werken we aan een langlopend project om sociale netwerken en gemeenschapskracht in de stad te versterken. Dit project heet Stadsmaken en is beschreven in het  Actieprogramma 'Samenwerken met de stad'.

Doel: Ons werk is slagvaardig en zorgvuldig uitgevoerd en volledig afgehandeld
Activiteiten

  • We ontwikkelen onze interne digitale werkomgeving verder door

We gaan verder met de invoering van onze digitale werkomgeving in Microsoft 365 en zorgen dat we hiermee onze uitvoering verder verbeteren en zorgvuldiger gaan vastleggen.

  • We ontwikkelen portfoliomanagement voor en vanuit ons werk in het fysieke en ICT-domein

We gaan ons gemeentebrede overzicht over onze uitvoeringsprojecten verbeteren in de context van onze doelen en ambities en de middelen die we hiervoor willen en kunnen inzetten. We beginnen hiermee met de projecten in de openbare ruimte en de ICT-projecten, waar vanuit we een methode ontwikkelen die gemeentebreed voor alle taken werkbaar kan worden.

  • We zetten in op het in de organisatie uitdragen en borgen van het beleid op veilige publieke dienstverlening en maken op uitvoering gerichte protocollen

We onderscheiden binnen veilige publieke dienstverlening de aandachtsgebieden proactie, preventie, preparatie, incidentaanpak en nazorg. Voor het uitdragen van beleid en protocollen wordt een communicatiestrategie opgesteld. Niet alleen binnen de gemeente wordt het beleid uitgedragen maar ook aan burgers en bezoekers van de gemeente (fysiek en digitaal) wordt bekend gemaakt welke gedragsnormen gelden en wat de maatregelen zijn als die overschreden worden. In 2025 hebben alle medewerkers en politieke ambtsdragers toegang tot het Gemeentelijk Incident Registratiesysteem (GIR) waarin zij normoverschrijdend gedrag melden. In geval van strafbare feiten wordt aangifte gedaan bij de politie.

Doel: Ons handelen is ethisch en in lijn met wet- en regelgeving
Activiteiten

  • We geven aandacht aan het evenredigheidsbeginsel

De ethische component van juridische vraagstukken krijgt in 2025 meer accent. Het evenredigheidsbeginsel hangt hier nauw mee samen. We nemen deel aan landelijke expertbijeenkomsten t.a.v. het thema evenredigheidsbeginsel.  En we organiseren periodieke kennisbijeenkomsten voor de medewerkers, waarbij bewustwording wordt gecreëerd rond het onderwerp evenredigheid.

  • We geven aandacht aan ethisch handelen, ook bij reguliere werkzaamheden

We bieden kennisbijeenkomsten aan bij de uitvoerende afdelingen, na vaststelling van nieuwe regelgeving. Zo borgen we de rechtmatige uitvoering.  We voeren DPIA's (data protection impact assessment) uit om aan te tonen dat processen voldoen aan wet- en regelgeving. Door het uitvoeren en naleven van de DPIA's (risicoscan op privacy ) leggen wij tevens verantwoording af over onze werkwijze.

  • We ontwikkelen maatwerk in bezwaarprocedures door

We passen een informele aanpak toe in onze bezwaarprocedures waarbij de nadruk ligt op maatwerk. In 2025 gaan we de werkwijze doorontwikkelen. De persoonlijke aanpak draagt bij aan het versterken van het vertrouwen en de tevredenheid van de inwoners.  En verder verkleint het de kans op formele en langdurige juridische procedures.

Doel: De belangrijkste risico’s bij ons handelen zijn in beeld en worden beheerst
Activiteiten

  • We maken een IT-roadmap met betrekking tot veiligheid en actualiseren het informatiebeveiligingsbeleid  

We treffen maatregelen om de betrouwbaarheid van werkprocessen, gebruikte applicaties en de daarin opgeslagen gegevens te garanderen, en te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. We baseren ons hierbij op het normenkader van de landelijke Baseline Informatiebeveiliging Overheid (hierna: BIO). Door het treffen van technische en organisatorische maatregelen willen we onze informatie beschermen en de kwaliteit waarborgen. We willen ons volwassenheidsniveau als gemeente verhogen en tegelijkertijd voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatiebeveiliging. Om hierop meerjarig te sturen wordt een roadmap ontwikkeld.

  • We beveiligen onze digitale werkomgeving beter

In 2024 hebben we de digitale omgeving voor kantoorautomatisering afgesplitst van die van andere MGR deelnemers. Daarmee voorkomen we ongeautoriseerde toegang over organisatiegrenzen heen. We zorgen daarnaast dat digitale apparaten die we gebruiken voor uitvoering van het werk goed beveiligd zijn. Dit doen we onder andere door het ontwikkelen van een breed gedragen stelsel van beveiligingsmaatregelen op het gebied van apparaat- en applicatiebeheer. Het ontwikkelen van dit beleid is een van de strategische samenwerkingsopdrachten die we in gezamenlijkheid oppakken met andere MGR deelnemers en waar we in 2025 verder uitvoering aan geven. 

Doel: Ons werk is toekomstgericht en er wordt geleerd van het handelen om prestaties te verbeteren
Activiteiten

  • We maken onze organisatie toekomstgericht en toekomstbestendig via drie ontwikkellijnen

We werken planmatig aan de gestelde doelen in de ontwikkellijnen: ambtelijk vakmanschap (houding, gedrag vaardigheden en competenties), hoe we werken en organiseren (werken in ketens, in ritme en manier van werken) en sturing en inrichting (sturingsprincipes, leiderschapsontwikkeling en organisatie-inrichting).

  • We verwoorden goed werkgeverschap in een HR visie die de basis vormt voor het P&O beleid

In onze HR-visie kijken we vooruit en zorgen we voor een samenhangend verhaal om ons personeels- en organisatiebeleid te kunnen optimaliseren, vernieuwen en/of opstellen als er beleid ontbreekt. Denk hierbij aan het moderniseren van het wervings- en selectiebeleid, het opstellen van een pre-, on- en offboardingsprogramma en het actualiseren van het stagebeleid. Daarnaast richt de HR-visie zich op onze visie op door- en uitstroom, (inclusief) werkgeverschap (o.a. onbevooroordeeld werven en selecteren), leiderschap, leren en ontwikkelen, verzuim en duurzame inzetbaarheid.

  • We vergroten het ambtelijk vakmanschap van onze medewerkers

We maken nieuw leer- en ontwikkelbeleid en geven hier uitvoering aan. In dit beleid beschrijven we welke groepen medewerkers (persona's) we onderscheiden en welke vaardigheden zij per persona moeten bezitten en/of ontwikkelen. Denk hierbij aan de benodigde digitale expertise van medewerkers, het versterken van adviesvaardigheden en inclusief communiceren. We beschrijven hoe en wanneer we de benodigde vaardigheden gaan ontwikkelen. We beschrijven ook hoe de werkgever het leren en ontwikkelen van medewerkers ondersteunt.

  • We ontwikkelen een uitvoeringsplan diversiteit en inclusie waarmee we ons huidige beleid aanscherpen  

Op basis van de evaluatie van ons huidige diversiteitsbeleid maken we een uitvoeringsplan met aanscherpingen, aanpassingen en aanvullingen op het huidige beleid. Dit uitvoeringsplan zal bestaan uit quick wins voor de korte termijn en activiteiten die op de langere termijn uitgevoerd zullen worden.

  • We stellen ambities en kaders op voor het gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie

We stellen beleid op voor het gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie en stellen dit vast.

  • We stellen het belang van inwoners en de samenleving centraal in de communicatie

In onze communicatie nemen we het belang van de inwoner/samenleving als uitgangspunt. Op basis van de vastgestelde gemeentelijke visie op communicatie werken we in 2025 aan toegankelijke en begrijpelijke communicatie (in taal en beeld):

  • We maken de organisatie communicatiever, zodat medewerkers in hun communicatie aansluiten bij de inwoners. Nieuwe medewerkers worden getraind op het gebruik van B1 taal- en beeldgebruik
  • We leveren extra inspanningen voor de digitaal toegankelijke content voor Nijmegen.nl en andere corporate kanalen (conform de daarvoor geformuleerde internationale standaard
  • We gebruiken data voor de ontwikkeling van content (inhoud / beeld) die aansluit bij de inwoners, ondernemers en organisaties (bij de stad)
  • We delen gemeentelijke informatie via online en offline communicatiekanalen en sluiten nadrukkelijk aan bij de verschillende belangen en informatiebehoeften van de inwoners. Met deze activiteiten dragen we ook bij aan de doelstelling: de Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige en toegankelijke dienstverlening.
  • We bereiden de bestuursperiode 2026-2030 voor

In 2025 werken we aan de ambtelijke voorbereiding van de bestuursperiode 2026-2030. Het betreft een reeks activiteiten die het nieuwe gemeentebestuur in staat stelt om een goede start te maken.

  • We dragen actief bij aan de samenwerking en belangenbehartiging in de stad en in de regio

Om visie en keuzes voor de ontwikkelingen op de lange termijn voor de stad tastbaar te maken, organiseren we strategische verdiepingen met relevante partners en experts. Daarnaast zetten we ons in om de samenwerking in de regio te versterken en meer gezamenlijke afstemming te borgen voor de externe oriëntatie en belangenbehartiging van onze organisatie en partners zoals de Groene Metropool Regio (GMR), The Economic Board (TEB) en diverse campussen.

  • We vergroten de kennis, houding (mindset) en vaardigheden (skillset) van leidinggevenden op het gebied van digitalisering

We organiseren verschillende activiteiten om het digitaal leiderschap binnen de gemeente Nijmegen te versterken en nemen dit thema als integraal onderdeel op in het Management Development programma.

  • We ontwikkelen regionaal een cloudstrategie

Nijmegen werkt in regionaal verband, met de IRvN en andere regiogemeenten onder leiding van de dit jaar aangestelde regionale kwartiermaker aan een cloudstrategie. Het doel hiervan is duidelijk krijgen hoe de versaassing zich de komende jaren ontwikkelt en wat de gevolgen daarvan zijn voor met name de taken en diensten die de IRvN regionaal uitvoert. Er zal een regionaal gedeelde strategie uitkomen voor de transitie naar de cloud en de gevolgen daarvan voor deelnemers en IRvN. Ook de financiële gevolgen, frictiekosten en wijziging van investerings- naar operationele kosten maken deel uit van deze strategie.

  • We ontwikkelen een visie op de digitale samenleving

We ontwikkelen een visie voor de digitale samenleving op basis van het huidige Digitale Informatie Beleid en werken deze uit in de vorm van een uitvoeringsagenda en financieringsvoorstel.

  • We dragen actief bij aan de samenwerking en belangenbehartiging in de stad en in de regio

Om visie en keuzes voor de lange termijn ontwikkelingen van de stad voor het bestuur tastbaar te maken, organiseren we strategische verdiepingen met relevante partners en experts. Daarnaast zetten we ons in om de samenwerking in de regio te versterken en meer gezamenlijke afstemming te borgen voor de externe oriëntatie en belangenbehartiging van onze organisatie en partners zoals de Groene Metropool Regio (GMR), The Economic Board (TEB), diverse campussen.

Doel: Ons handelen is transparant en controleerbaar en er wordt verantwoording afgelegd
Activiteiten

  • We publiceren gegevens over impactvol gebruik van algoritmes in het landelijk algoritmeregister

We bepalen op basis van de pilot uit 2024 onder welke voorwaarden we algoritmes opnemen in het landelijk algoritmeregister en organiseren dat de organisatie die registraties ook kan en gaat uitvoeren.

  • We nemen maatregelen om onze informatiehuishouding te verbeteren

We voeren het plan van aanpak behorend bij het rapport van Stadscontrol (Bezem door de Informatie-Huis-Houding) uit. De quick wins zijn in 2024 reeds opgestart en mogelijk zelfs afgerond. We inventariseren en prioriteren de verdere acties voor 2025 en plannen deze in voor realisatie.

  • We voeren de Wet open overheid door

We implementeren de Wet open overheid (Woo) (zie openbaarheidsparagraaf voor de specifieke activiteiten). Dit speelt in 2025 en loopt nog door in volgende jaren.

Ambitie :
De Nijmegenaar staat centraal in onze dienstverlening

Doel: De Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige en toegankelijke dienstverlening
Activiteiten

  • We verbeteren en verbreden onze dienstverlening voor Nijmegenaren met een internationale relatie  

Wij verkennen hoe we onze internationale dienstverlening op één locatie kunnen organiseren, zodat Nijmegenaren in de regio laagdrempelig gebruik kunnen maken van onze dienstverlening. Verkenning doen we met onder andere ons loket Registratie Niet-Ingezetenen (RNI), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), onze DigiD-balie en ons toekomstige informatiepunt arbeidsmigranten. Wij sluiten op deze manier aan bij de landelijke één loketgedachte. 
We ontwikkelen onze internationale dienstverlening, zoals het verstrekken van reisdocumenten via de grensgemeente, verder door en bedienen op deze manier een breder publiek in onze stad.  

  • We zijn bereikbaar op een passende manier voor iedereen, en verbeteren waar nodig onze dienstverlening
  • We blijven alert op een goede bereikbaarheid voor de Nijmegenaar en streven ernaar om 80 procent van de telefoontjes bij ons Klant Contact Centrum (KCC) binnen één minuut op te nemen. We monitoren de bereikbaarheid zowel intern als extern. Vragen die het KCC al langere tijd telefonisch beantwoordt, gaan we ook via e-mail beantwoorden. De Nijmegenaar kiest hierbij zelf het gewenste kanaal.  
  • We versterken de eenduidige communicatie en werkwijzen in onze dienstverlening, zodat de Nijmegenaar altijd hetzelfde correcte en duidelijke antwoord krijgt. Voor iedere Nijmegenaar is er een passend kanaal beschikbaar, en de behandeltermijn per kanaal is voor iedereen hetzelfde. Hiervoor hanteren wij de Basisafspraken Dienstverlening. 
  • We werken verder aan de brede toegankelijkheid van onze dienstverlening, zowel fysiek als digitaal. Hierbij betrekken we ook taalambassadeurs. Dit zijn ervaringsdeskundigen die beperkte basisvaardigheden hadden, bijvoorbeeld op het gebied van lezen, schrijven en digitale vaardigheden. 
  • We ontwikkelen ons klant contact systeem verder door 

Een klant contact systeem helpt ons om digitale en niet-digitale contactmomenten met Nijmegenaren vast te leggen. We willen al onze kanalen aan elkaar koppelen en verder werken in de richting van een zogenaamde ‘omnichannel’ dienstverlening. Hiervoor verkennen wij de mogelijkheid om alle contactmomenten tussen de gemeente en de Nijmegenaar vast te leggen en inzichtelijk te maken voor desbetreffende collega. Dit stelt ons in staat om sneller een persoonlijk en eenduidig antwoord te geven op de vraag van de Nijmegenaar, ongeacht via welk kanaal de vraag bij ons binnenkomt. 

  • We actualiseren de visie op dienstverlening en we voeren het gesprek hierover binnen onze gemeentelijke organisatie

De geactualiseerde visie op dienstverlening wordt in 2025 vastgesteld. We werken verder aan de dienstverlenende houding van iedere medewerker van de gemeente Nijmegen door middel van bewustwordingsacties, feedback en aandacht voor de Basisafspraken Dienstverlening. Daarnaast gaan we verder met het ontwikkelen van dashboards waarin onze bereikbaarheid inzichtelijk wordt. Naast inzicht in onze telefonische bereikbaarheid willen we in 2025 ook inzicht bieden in de tijd waarin e-mails van Nijmegenaren worden beantwoord.  

  • We werken verder aan transparante en proactieve dienstverlening met Mijn Nijmegen  

We breiden de mogelijkheden voor de Nijmegenaar op de persoonlijke gemeentepagina Mijn Nijmegen verder uit. Dit doen we in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) binnen het programma Omnichannel. Mijn Nijmegen is een website waarop Nijmegenaren kunnen inloggen om aangevraagde gemeentelijke producten en bijbehorende statussen op één centrale plek in te zien. Via Mijn Nijmegen brengen wij mensen (pro)actief op de hoogte van de status van hun aanvragen. We werken samen met andere gemeenten en de VNG om Nijmegenaren de mogelijkheid te geven om in Mijn Nijmegen een voorkeurskanaal aan te geven (bijvoorbeeld telefoon of e-mail) voor hoe zij willen dat er contact met hen wordt opgenomen.   

  • We gebruiken feedback van Nijmegenaren om onze dienstverlening verder te ontwikkelen

We gaan actief op zoek naar de mening van de Nijmegenaar over onze dienstverlening om verbeterpunten op te halen en toe te passen. We verbeteren onze kennis van de behoeften van de Nijmegenaar. Hiervoor voeren we gesprekken met Nijmegenaren, zetten we panels van bewoners en ervaringsdeskundigen in en gebruiken we metingen, data en klanttevredenheidsonderzoeken. 

  • We ontwikkelen de communicatie en informatie op de website Nijmegen.nl door

We werken in 2025 aan de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en betrouwbaarheid van de informatie op de website. Dit gebeurt op basis van de standaard voor digitale toegankelijkheid overheidswebsites. We benutten klantonderzoek en klantpanels voor de verbetering van de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en betrouwbaarheid van deze informatie.

Doel: D e Nijmegenaar kan gebruik maken van diens (democratische) rechten
Activiteiten

  • We organiseren, en verbeteren de organisatie van, verkiezingen en referenda
  • We besteden aandacht aan de vermaatschappelijking van de verkiezingen, met als doel het betrekken van de samenleving bij het verkiezingsproces. 
  • Het Gemeentelijk StemBureau (GSB) stelt de uitkomst van een verkiezing op gemeenteniveau vast. We verfijnen het proces van het GSB. 
  • We werken samen met het ZelfRegieCentrum om ervoor te zorgen dat alle stembureaus toegankelijk zijn voor iedereen. 
  • Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de Verkiezingsagenda 2030 opgesteld. We voeren mogelijke aanpassingen aan het verkiezingsproces als gevolg hiervan in. 
  • We voeren de inkoop- en implementatietrajecten voor drukwerk, de applicatie voor de verkiezingsadministratie, en verkiezingsborden uit.  
  • We realiseren een informatiepunt voor arbeidsmigranten

Om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren realiseren wij in samenwerking met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een informatiepunt. Arbeidsmigranten (die zich onder andere bij ons loket Registratie Niet-Ingezetenen –RNI- inschrijven) kunnen hier terecht voor vragen en informatie over werken, leven en rechten in Nederland. Naast een fysiek punt verkennen we de mogelijkheid voor een mobiel team dat langsgaat bij de woon- en werklocaties van deze doelgroep.  

  • We voeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in

We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Dit geeft Nijmegenaren vanaf 1 januari 2025 het recht om digitaal een aanvraag, melding, klacht, bezwaar of beroep aan onze gemeente te communiceren. Samen met de Stips en de Informatiepunten Digitale Overheid in de bibliotheken geven wij uitvoering aan de zorgplicht die Nijmegenaren passende ondersteuning biedt in het contact met onze gemeente, zodat onze dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. 

  • We werken aan goede afstemming van procedures voor de inwoners

Vanaf 2025 werken we nauw samen met de gemeentelijke ombudsman ( een nieuwe functie), om richting de inwoners de verschillende procedures goed op elkaar afgestemd de hebben.

Doel: D e identiteit van de Nijmegenaar is geregistreerd en beschermd
Activiteiten

  • We versterken onze poortwachtersrol nog verder ten behoeve van de kwaliteit van onze Basisregistratie Personen (BRP) en de toenemende frauderisico’s

In 2025 gaan we onze poortwachtersrol verder versterken door opleidingen en trainingen te volgen om (nieuwe) medewerkers bewust te maken van interne en externe risico’s op het gebied van fraude, ondermijning en de AVG. We implementeren ook veiligere apparatuur. Op deze manier borgen we de kwaliteit van onze Basisregistratie Personen (BRP), beheren we de toenemende frauderisico’s en zorgen we voor een veilig verwerkingsproces van persoonsgegevens. De verwerking van deze gegevens moet van hoog niveau zijn, aangezien honderden publieke instellingen deze gebruiken in hun interacties met de Nijmegenaren. 

  • We organiseren onze dienstverlening zo dat de Nijmegenaar, ook tijdens de paspoortpiek, binnen redelijke termijn en betrouwbaar een reisdocument kan aanvragen

In 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Nadat we vanaf 2019 een daling in de aanvragen van reisdocumenten zagen, merken we sinds 2024 de effecten van een piek. Van 2024 tot 2029 verwachten wij een toename van meer dan vijf keer zoveel reisdocumenten, de zogenaamde paspoortpiek. We zorgen voor voldoende capaciteit om alle aanvragen binnen redelijke termijnen af te handelen en richten onze dienstverlening in met voortdurende aandacht voor kwaliteit. Om dit te bereiken, gaan we in 2025 onder andere werken met innovatieve aanmeldzuilen in de Stadswinkel en het steunpunt Stadswinkel Dukenburg.  

  • We zorgen voor verdere professionalisering bij het verstrekken van briefadressen

Iedereen die rechtmatig in Nederland woont, moet ingeschreven zijn in de BRP. Als dat niet op een woonadres kan, dan gebeurt dit op een briefadres. Wat het verstrekken van briefadressen lastig maakt is de zoektocht naar evenwicht tussen de plicht om te zorgen voor kwetsbare Nijmegenaren. En daarnaast de plicht om een correcte en actuele Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden en fraude met publieke middelen tegen te gaan. Om hier goed mee om te kunnen gaan, zorgen we voor verdere professionalisering van en kwaliteit op dit onderwerp. Dit gaan we doen door het volgen van masterclasses, het bijwonen van landelijke bijeenkomsten en het uitbreiden van de interne en externe contacten en samenwerkingen op dit gebied.  

  • We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving voor digitale identiteiten en wallets

We intensiveren de huidige gesprekken en delen de leerervaringen met het ministerie van Binnenlandse Zaken over de uitvoerbaarheid van digitale identiteiten bij gemeenten en de impact daarvan op inwoners.  

  • We verkennen aanvullende vormen van dienstverlening met digitale identiteiten en wallets

We experimenteren met aanvullende toepassingen van digitale identiteiten en wallets met ketenpartners in het sociaal domein om de dienstverlening te verbeteren voor de Nijmegenaar.  

Lasten & baten

90.479.645

8,5%

7.843.953

0,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58