Bestuur en organisatie

Ombuigingsopties

Ombuigingsopties

 

bedragen * € 1.000

2025

2026

2027

2028

Verlaging capaciteit KCC en Burgerzaken

194

191

191

191

Verlaging capaciteit afdeling financiën

371

371

371

371

Verlaging capaciteit afdeling PIF

683

682

682

682

Verlaging capaciteit afd VJB (excl. Veiligheid)

392

388

388

388

Verlaging capaciteit Stadscontrol

21

21

21

21

totaal ombuigingen

1.661

1.653

1.653

1.653

Toelichting
De uitvoeringskracht van Gemeente Nijmegen wordt versterkt met een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Hiervoor stellen wij een impuls van 4 miljoen euro voor. Ombuigingen binnen het bedrijfsvoering domein in de komende jaren zijn moeilijk te verenigen met de benodigde impuls. Ombuigingsopties binnen de bedrijfsvoering van de organisatie moeten voornamelijk gevonden worden in personeel. Het inleveren van formatieplaatsen heeft als effect dat er minder adviescapaciteit beschikbaar is om in te zetten op de opgaven waaraan we werken. Dat betekent dat gericht moet worden gekozen en risico’s  worden geaccepteerd op de projecten waarop niet geadviseerd kan worden. Minder facilitering en advies vanuit bedrijfsvoering afdelingen betekent daarnaast ook meer uitvoerend/administratief werk bij de inhoudelijk professional. Het vraagt meer zelfredzaamheid van de 1 e lijn. Mogelijke gevolgen zijn een toename van de werkdruk en/of een minder goede positie op de arbeidsmarkt. In bovenstaande tabel is per afdeling uitgegaan van een 3% kostenbesparing van de loonsom.

Verlaging capaciteit Klant Contact Centrum (KCC) en Burgerzaken
We kunnen het KCC servicelevel aanpassen: de snelheid van beantwoording van inkomende telefoon vertragen.

Er kan gekozen worden voor het verminderen van de capaciteit bij Burgerzaken. Gezien de huidige situatie is dit een kwetsbare optie. Momenteel opereren we al op het randje van onze capaciteit, met wachttijden die zich aan het einde van de wettelijke termijnen bevinden. Het behouden van deze wettelijke termijnen is van cruciaal belang om de basisdienstverlening op orde te houden. Mocht er wel worden gekozen voor het overschrijden van de wettelijke termijnen, riskeren we onder andere het niet tijdig verwerken van geboorte- en overlijdensaangiften, wat grote negatieve gevolgen heeft voor de inwoners van Nijmegen en onze organisatie. Er zijn geen producten/diensten die onder burgerzaken vallen waar geen wettelijke termijn aanhangt.

Verlaging capaciteit afdeling Financiën
Voor de afdeling Financiën is in bovenstaande tabel 3% kostenbesparing opgenomen op de personeelslasten door reductie van de formatie. Bezuinigingen op de personele capaciteit leiden in vrijwel alle gevallen tot minder (interne) dienstverlening waarvan andere afdelingen, managers en medewerkers de gevolgen merken. Om risico’s te beperken / gelijkmatig te verdelen stellen we voor de kostenreductie gelijkmatig over de verschillende onderdelen binnen de afdeling Financiën: Belastingen, Bedrijfsadministratie en Financieel advies en control. Consequenties zijn divers, zoals meer risico op bezwaren en rechtszaken en ingebrekestelling met risico's op een dwangsom. Verminderde controle op verplichtingen en betalingsverkeer en een vermindering van de financiële administratie waardoor betalingstermijnen mogelijk niet meer worden gehaald en een toename van foutieve betalingen en boekingen op de loer liggen. Een ontoereikende capaciteit voor het beheren en ontwikkelen van de informatievoorziening voor de bedrijfsvoering, met name op het gebied van financiën, kan leiden tot vertraagde verwerking van financiële gegevens, fouten in rapportages, gebrek aan inzicht in budgetten en uitgaven en het niet voldoen aan wettelijke vereisten.
De ondersteuning van het bestuur en organisatie op financieel advies en control wordt verminderd. Er zal een groter beroep moeten worden gedaan op zelfredzaamheid. Monitoren van externe ontwikkelingen (mogelijk beschikbare middelen, anticiperen op toekomstige (financiële) ontwikkelingen) zal aan kwaliteit inboeten. Dit brengt ook risico’s met betrekking tot de rechtmatigheid met zich mee. Aanbestedingstrajecten worden complexer en het aantal neemt toe. Met de huidige capaciteit hebben we reeds niet altijd voldoende om aan alle inkooptrajecten een inkoopadviseur te koppelen. Bij verdere bezuinigingen neemt dit toe. Dit brengt grote risico’s op rechtmatigheid en doelmatigheid mee. Denk bij doelmatigheid ook aan het missen van kansen op het gebied van duurzaamheid.

Verlaging capaciteit afdeling Personeel, Informatie en Facilitair (PIF)
De begroting van de afdeling Personeel, Informatie en Facilitair bestaat, buiten een aantal gemeente brede concernposten, vrijwel alleen uit budgetten voor personeel. Bezuinigingen op de personele capaciteit leiden in vrijwel alle gevallen tot minder interne dienstverlening waarvan andere afdelingen, managers en medewerkers de gevolgen merken. Een uitzondering daarop is het Regionaal Archief omdat daar ook externe dienstverlening wordt verzorgd. Dit staat in scherp contrast met de gegroeide behoefte van de ondertussen grotere organisatie die juist meer verlangt. Het zal indirect de primaire processen van alle afdelingen raken. Er zullen scherpe keuzes moeten worden gemaakt bij het invullen van vacatures. Andere opties zijn de bewerking van de archieven en de educatietaak van de RAN te verminderen. De manager Basis GEO-info te laten vervallen en minder applicaties ter beschikking te stellen. Als gekozen wordt voor het verminderen van de documentaire dienstverlening, zoals postverwerking, minder databeheer, minder advisering en ondersteuning in relatie met MS365, zal dat leiden tot een negatieve impuls om de informatiehuishouding  op orde te krijgen.

Verlaging capaciteit afdeling VJB (exclusief veiligheid)
De afdeling Juridische zaken en bestuursondersteuning ondersteunen het bestuur en de organisatie in de ambitie een betrouwbare en omgevingsbewuste gemeente te zijn, waarbij de Nijmegenaar centraal staat.
Op diverse onderdelen kan ervoor worden gekozen deze ambitie en ondersteuning te verminderen maar dat brengt risico's met zich mee.  We kunnen de directe ondersteuning van het bestuur verminderen. We kunnen de ondersteuning door sociaal raadslieden terugbrengen. Het wordt dan moeilijker te voorkomen dat kwetsbare burgers verder in de problemen komen. De OR wordt ambtelijk ondersteund vanuit de afdeling VJB. Als we hier mee zouden stoppen dan neemt de medewerkersvertegenwoordiging af. Instemming van de OR hierop lijkt niet waarschijnlijk. Ook kan de ingezette ontwikkeling naar een eigen ombudsfunctie worden teruggedraaid. Er moet dan wel weer aangesloten worden bij de landelijke ombudsfunctionaris.
Eerder is besloten om de inzet op lobby te professionaliseren. Dit zou kunnen worden teruggedraaid. Dit heeft consequenties voor de uitvoering van de Nijmeegse lobbyagenda en de ambtelijke en politieke contacten in o.a. Den Haag en Brussel. Advisering aan collegeleden en ambtenaren voor lobby richting ministeries, parlement, koepels en andere entiteiten neemt af. Bestuur en organisatie worden niet meer voorzien van directe informatie over prioritaire dossiers voor belangenbehartiging en activiteiten zoals werkbezoeken met dit doel. Dit zal ons op achterstand zetten om kansen vanuit het Rijk en Brussel voor extra middelen en realisatie van onze ambities te benutten.

De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in onze online dienstverlening (website gemeente Nijmegen en satelliet websites) om de online dienstverlening aan burgers te vergroten en te voldoen aan wettelijke eisen rondom toegankelijkheid. Vermindering van deze ambitie leidt tot een verplaatsing van de klantenstroom naar offline en sanctionering (boetes) vanuit toezichthouders op toegankelijkheid.
Nijmegen heeft een eigen bureau voor onderzoek en statistiek. Vermindering van de capaciteit vereist wel dat deze onderzoeken (zoals de stads en wijkmonitor) niet alsnog extern worden ingekocht. Bovendien hebben we minder mogelijkheden om data (waaronder dashboards) inzichtelijk te maken en te beheren.

Verlagen capaciteit Stadscontrol
Ook voor Stadscontrol is in bovenstaande tabel een kostenbesparing van de loonsom opgenomen.

Lasten & baten

90.479.645

8,5%

7.843.953

0,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58