Wonen en stedelijke ontwikkeling

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

We zijn een aantrekkelijke stad om te wonen, met goede werklocaties, openbare ruimtes en voorzieningen

Toelichting

Voor de lange termijn is de ambitie om een aantrekkelijke stad te blijven. Aantrekkelijk om te wonen, te werken, te studeren, te investeren, te recreëren, te bezoeken en zich te vestigen. Een aantrekkelijke stad is ook een duurzame, sociale, gezonde en een economisch veerkrachtige stad. Dit vraagt om een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Daarvoor maken we gebruik van instrumenten uit de Omgevingswet zoals omgevingsvisie, omgevingsprogramma's en omgevingsplan.

Onze ambities en opgaven zijn uitgewerkt in de omgevingsvisie en leiden tot acht ruimtelijke keuzes die in de aankomende jaren richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad: we kiezen voor een compacte, dynamische stad; we kiezen voor toekomstbestendige wijken; we kiezen voor een groene, gezonde stad; we kiezen voor duurzame mobiliteit; we werken aan de energieopgave; we kiezen voor sterke campussen; we kiezen voor een groter centrumgebied; we omarmen het kanaal.   

De volgende uitgangspunten hanteren we bij de uitwerking van de ruimtelijke keuzes: een initiatief draagt bij aan de vier grote opgaven uit de omgevingsvisie; accommoderen van de groei voor wonen en werken tot 2040; groei binnen de bestaande stad; focus op gebieden: een groter centrumgebied, Kanaalzone en Heijendaal; we werken samen met de regio. De actualisatie van de huidige omgevingsvisie loopt en ronden we in 2025 af.   

Doel

We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties

Toelichting

In de omgevingsvisie staat dat we de komende jaren inzetten op een flinke groei van het aantal woningen en arbeidsplaatsen. We geven invulling aan behoud en versterking van ruimtelijke kwaliteit en een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dit doen we door een combinatie van grote gebiedsontwikkelingen en kleinschaligere initiatieven, en door aanwezige kwaliteiten zoals erfgoed of groen te benutten bij de planvorming. De grote ontwikkelingen vinden plaats in Waalsprong, Waalfront, NYMA, Engie, Stationsdistrict, Binnenstad, Kanaalzone Zuid (Winkelsteeg en Dukenburg) en op de campussen.

De omgevingsvisie is de integrale strategische visie voor de fysieke leefomgeving van Nijmegen op de langere termijn. We actualiseren de huidige omgevingsvisie uit 2020 om aan te sluiten op de Omgevingswet die 1 januari 2024 in werking is getreden. Actualisatie vindt plaats in een aantal stappen en in samenspraak met de stad. Een belangrijke opgave is het concreter maken van de omgevingsvisie: een flinke taak door de veelheid aan opgaven waar de stad voor staat.

De omgevingsvisie hangt nauw samen met het omgevingsplan, waarin de juridische vertaling plaatsvindt naar concrete regels. We werken aan één omgevingsplan voor heel Nijmegen. Deze moet voor 2032 gereed zijn, maar onze ambitie is om voor 2030 één omgevingsplan te hebben.

We werken vanuit de Verstedelijkingsstrategie, het Regioarrangement en de Woondeal. De Verstedelijkingsstrategie geeft de kaders voor toevoeging van 100.000 woningen toe te voegen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) van 2020 tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie en het regioarrangement is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, verduurzaming van de economie, de mobiliteitstransitie en de versterking van de leefomgeving.

Criteria

  • We werken samen met inwoners, ondernemers, instellingen en belangenorganisaties.
  • We verbinden verschillende opgaven in de gemeente door integraal te werken vanuit het kader van de omgevingsvisie.
  • We geven uitvoering geven aan de Woondeal, de Verstedelijkingsstrategie en het Regioarrangement.

Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de omgevingsvisie en werken deze bij indien nodig.
  • We evalueren en actualiseren de omgevingsvisie iedere vier jaar.
  • We monitoren de voortgang van de hoofddoelen uit de omgevingsvisie en nieuwe trends. Iedere twee jaar brengen we een monitor uit.
  • We werken aan één omgevingsplan voor heel Nijmegen.
  • We werken samen met Rijk, provincie en regio(gemeenten), o.a. aan de regionale verstedelijkingsstrategie en het regioarrangement 'Meer landschap, meer stad'.  
  • We maken omgevingsplannen (inclusief kosten juridische procedures).
  • We handelen verzoeken tot nadeelcompensatie af.
  • We voeren het beleid voor omgevingskwaliteit uit en actualiseren het huidige beleid.
  • We beheren en onderhouden de Basisregistratie GrootschaligeTopografie (BGT).
  • We voeren de wettelijke bouwtaken uit.  

Overdracht BRIKS-taken
In het coalitieakkoord is opgenomen dat we de BRIKS-taakuitvoering weer terugnemen in eigen huis.  Voor de overdracht zijn in 2023 een kwartiermaker en een projectgroep gestart.  In 2024 zijn verdere stappen gezet.  Het project valt onder het programma Bestuur en Organisatie. Vanaf 1 januari 2025 voeren we deze taken weer in eigen huis uit. Over de (financiële) effecten hiervan volgt een separaat raadsvoorstel in het najaar van 2024.

  • We sluiten een aangepaste dienstverleningsovereenkomst met de ODRN voor een beperkt aantal BRIKS-taken die zij nog voor ons gaan doen. Redenen zijn de kwetsbaarheid als wij dat binnen Nijmegen apart gaan organiseren en bij een aantal onderwerpen de samenhang met de milieu-activiteiten.

Doel

We verbeteren de ruimtelijke kwaliteit van onze stad door nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen dan wel zelf te initiëren en te (laten) realiseren om zo de ambities uit de omgevingsvisie te kunnen realiseren

Toelichting

We maken gebruik van de wettelijke bevoegdheden en instrumenten om nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen en te sturen op onze ambities en doelen. Daarbij zetten we instrumenten uit de Omgevingswet in, zoals de omgevingsvisie, omgevingsprogramma's en het omgevingsplan. Daarnaast maken we nog ander thematisch en gebiedsgericht beleid voor de fysieke leefomgeving.

We werken met één omgevingsloket waar nieuwe ruimtelijke initiatieven binnenkomen. Zo komen we vroegtijdig met een initiatiefnemer in contact. Initiatieven toetsen en beoordelen we vervolgens in een intake- en omgevingstafel waarin we denken vanuit mogelijkheden, integraal adviseren en sneller kunnen besluiten.

De grote ontwikkelingen vinden plaats in Waalsprong, Waalfront, NYMA, Engie, Stationsdistrict, Binnenstad, Kanaalzone Zuid (Winkelsteeg en Dukenburg) en op de campussen.

Criteria

  • We geven bij ruimtelijke ontwikkelingen invulling aan de omgevingsvisie en andere vastgestelde beleidskaders. Met een transparante afweging tussen inhoudelijke, juridische én financiële kaders.

Activiteiten

  • We voeren verkenningen uit, of geven opdracht hiertoe.
  • We voeren gebiedsvisies, ambitiedocumenten, locatieonderzoeken, stedenbouwkundige plannen en beeldkwaliteitsplannen uit, of geven opdracht hiertoe.
  • We begeleiden initiatiefnemers via het omgevingsloket, de intake- en omgevingstafels, waar we nieuwe ruimtelijke initiatieven toetsen en beoordelen.
  • We kopen en verkopen gronden.
  • We beheren tijdelijk gronden / opstallen.
  • We vestigen voorkeursrecht.
  • We starten onteigeningsprocedure(s).
  • We maken gronden bouw- en vervolgens woonrijp (bijvoorbeeld de aanleg openbare ruimte).
  • We sluiten anterieure overeenkomsten of gaan overeenkomsten aan, bestaande uit intentie- of samenwerkingsovereenkomsten, realisatieovereenkomsten en uitvoeringsovereenkomsten.
  • We gaan samenwerkingsovereenkomsten aan met verbonden partijen.
  • We begeleiden de uitvoering van de overeenkomsten, of geven opdracht hiertoe.
  • We dragen beheer van gronden en objecten over aan partijen.
  • We geven opdrachten om de noodzakelijke voorbereidingen te treffen om het programma te realiseren zoals opgenomen in de vastgestelde planexploitaties, waar bij de projectontwikkeling/gebiedsontwikkelingen er veelal de noodzaak is om (beleids)thema’s af te wegen ten behoeve van het realiseren van de ontwikkeling en de gewenste voortgang.
  • We gebruiken erfgoed als basis voor ruimtelijke ontwikkelingen.

Nijmegen-Noord
In 2025 werken we aan de verdere ontwikkeling van het stadsdeel Nijmegen Noord. Woningbouw houdt prioriteit en we verkopen bouwrijpe grond om deze woningbouw mogelijk te maken. Het winkelcentrum Hof van Holland functioneert als nieuw woon-winkelcentrum; de afrondende woningbouwprojecten in dit intensief bebouwde centrumgebied worden de komende jaren verder gerealiseerd. De plannen (participatieproces) voor woningbouw bij de Hoge Bongerd zijn opgestart evenals de uitwerking om te komen tot inrichting van het eiland Veur Lent. We starten met de bouw in Zuiderveld-Oost en op de Vossenpels. Dit geldt eveneens voor Koudenhoek Noord. In de Dijkzone bouwen we woningen. Daarnaast werken we door aan de verbetering van de bereikbaarheid met de Dorpensingel en de afrit van de A15.

Waalfront
In 2025 werken we door aan de realisatie van Waalfront. We zijn gestart met de parkeergarage onder de woonblokken 4, 5 en 6. Na realisatie van woningen zullen vervolgens blok 1, 2 en 3 op dezelfde wijze worden gebouwd. In totaal gaat het om 1100 woningen. De restauratie van het te behouden deel van het Honigcomplex is inmiddels ook opgestart, net als de voorbereidingen van de woontoren bij de Honig.  

Winkelsteeg
In 2024 hebben we de tijdelijke woningen op NDW21 opgeleverd en in 2025 ronden we de laatste woonrijpmaak-activiteiten af. Daarmee ontstaat er een nieuwe fase in de ontwikkeling van Winkelsteeg.

In 2025 gaan we verder met voorbereiding en realisatie ten behoeve van de aanpassing van de Neerbosscheweg, Graafseweg en Nieuwe Dukenburgseweg, en andere infrastructuur. Met de ontwikkelende partijen die geselecteerd zijn om wonen en overig vastgoed te gaan realiseren in de stationsomgeving Goffert en de kanaalknoop werken we verder aan de voorbereiding van de realisatie. In 2025 zijn de eerste placemakings-activiteiten zichtbaar die bijdragen aan de zichtbaarheid van Winkelsteeg als gebiedsontwikkeling waar we wonen-werken-ontmoeten.

Van Stationsgebied naar Stationsdistrict
In 2025 geven we een vervolg aan de projecten die in 2024 zijn gestart zoals de bouw van Metterswane en de reconstructie van de Vijfknoop en aanliggende infrastructuur, waaronder de snelfietsroute over de Krayenhofflaan. Het UWV-pand is in 2024 gesloopt en na sanering van gronden is de start van de bouw van de voormalige UWV-locatie en de Westentree in 2025. Deze activiteiten betekenen dat inwoners van Nijmegen zowel aan de Centrumzijde met de bouw van Metterswane als aan de Westzijde met Krayenhofflaan, Tunnelweg, Westentree en UWV-locatie hinder ervaren. Dit komt mede omdat er diverse tijdelijke maatregelen van kracht zullen worden zoals de aanleg van een tijdelijke fietsenstalling in één van de buizen van de Tunnelweg, als ook het (tijdelijk) verminderen van de rijstroken voor gemotoriseerd verkeer. Voor de exploitatie van de tijdelijke fietsenstalling zijn in deze begroting extra dekkingsmiddelen opgenomen.

In de gebiedsvisie Stationsdistrict zijn belangrijke keuzes en randvoorwaarden vastgelegd voor wat betreft het nieuwe Stationsplein, de nieuwe busstations en de buslijnvoering, de toekomstige verkeerssituatie passend bij de mobiliteitstransitie, de inrichting van het Keizer Karelplein, de realisatie van de Groene Corridor en de inrichting van de Hezelpoort. Daarnaast kijken we naar de directe omgeving en de ontwikkeling van vastgoed op diverse locaties zoals P&R/Vissers en het voormalige belastingkantoor. Met het vastleggen van de gebiedsvisie wijzigt in het kader van placemaking en placebranding de naam van het projectgebied ook in Stationsdistrict Nijmegen.

Voor het vastgoed stellen we ambitiedocumenten op, waarin we een gevarieerd programma opnemen van wonen, maatschappelijke voorzieningen, kantoren en horeca. Aan de centrumzijde werken we in 2025 verder aan de ontwikkeling van de voormalige Woo-locatie en de Talislocatie aan de Van Schaeck Mathonsingel. Ook het ontwerp van de renovatie van de Schouwburg wordt naar een volgende fase gebracht.

De ondertekening van de Bestuursovereenkomst met onze ‘spoorse’ partners over de ontwikkeling van een nieuwe stationshal, fietsenstalling, busstations en infrastructuur markeert de overgang naar de fase van planvorming, die zal duren tot eind 2026. Hiervoor zijn extra investeringsmiddelen opgenomen in deze begroting. Hetzelfde geldt voor de actualisatie van de planontwikkelingskosten voor de gehele integrale gebiedsontwikkeling.

Binnenstad
De Koers voor de Binnenstad is in 2024 vastgesteld en is het uitgangspunt voor de herinrichtingen van de openbare ruimte en de projectontwikkelingen. In 2025 werken we verder aan de ontwikkelingen in Vlaams Kwartier (Vlaamse gas/Tweede Walstraat, Molenpoortpassage en Elckerlyc) en het voormalige V&D-pand. Ook starten we met de voorbereiding van de herinrichting en vergroening van Burchtstraat, Augustijnenstraat en Plein 44/busplein. Daarnaast blijven we in gesprek over andere locaties in de Binnenstad waar eigenaren graag tot herontwikkeling over willen gaan. Dit doen we binnen de kaders van de Koers, waarin ook klimaatadaptatie en mobiliteitstransitie een belangrijke rol hebben.

Valkhofkwartier
We werken verder om van het Valkhofkwartier dé cultuurhistorische en culturele hotspot te maken. Voor de grootscheepse renovatie van Valkhofpark verwachten we eind 2024 de benodigde vergunningen voor de uitvoering van dit project (4-voudig beschermd Rijksmonument). Vervolgens worden de plannen technisch uitgewerkt tot (meerdere) contracten en worden de werkzaamheden aanbesteed. Dit neemt heel 2025 in beslag. Vanaf begin 2026 zal worden gestart met de grootschalige restauratie van het park, het zichtbaar maken van de burchtmuren en het herstel van paden, om eind 2026 de nieuwe beplanting aan te brengen. De doelstelling is dat het park vanaf 2027 volledig gerestaureerd te bezoeken is.

Voor de herinrichting van het Kelfkensbos en het vernieuwen van het dak van de parkeergarage is het definitief ontwerp in 2024 vastgesteld, is het technisch ontwerp uitgewerkt, zijn de benodigde vergunningen aangevraagd en een contract opgesteld. In het eerste kwartaal van 2025 wordt gestart met de aanbesteding van het contract. De beoogde start van de werkzaamheden aan het plein is september 2025, direct aansluitend op de verbouwing van het Valkhofmuseum. Vóór de Vierdaagsefeesten van 2026 moeten de werkzaamheden aan het plein worden afgerond, met uitzondering van de kunstwerken en de beplanting. Deze worden naar verwachting in het najaar van 2026 geplaatst en aangebracht. Eind 2026 moet het plein gereed zijn.  

Campusontwikkeling
We blijven investeren in de kwaliteit en ruimte voor groei van onze campussen, om zo ruimte bieden aan nieuwe bedrijvigheid in health & high tech. Dit doen we door uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg, doorontwikkelingsmogelijkheden voor de Novio Tech Campus te verkennen en te werken aan de (uitwerking van de) gebiedsvisie voor Campus Heijendaal.

We ontwikkelen een visie voor het gebied rondom de Energieweg, waarmee we de negatieve impact van bedrijven op de leefomgeving willen verminderen.

Verkoop gemeentelijke panden
De verkoopopgave van de panden ronden we eind 2024/begin 2025 af (realisatie € 12 miljoen in de periode 2018-2024).

Ambitie

We zijn een stad met gemengde wijken en een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de vraag van alle nieuwe en bestaande bewoners

Toelichting

Nijmegen blijft de komende jaren groeien. Dit biedt kansen en uitdagingen. Voor een gevarieerd woningaanbod aansluitend bij de vraag werken we samen met diverse partners en zetten we volkshuisvestelijke instrumenten in. Sinds 2020 werken we met Rijk, provincie en regiogemeenten samen aan de Woondeal. Maart 2023 is de Woondeal 2.0 ondertekend. Voor Nijmegen is dit van belang om op korte en langere termijn invulling te geven aan de ontwikkeling van stad en regio, en zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de woningvraag. Voor Nijmegen ligt de focus in de woondeal op de gebiedsontwikkeling in het Stationsgebied (Waalfront, Binnenstad en Stationsdistrict) en de Kanaalzone-Zuid en wordt er gestuurd op circulair conceptueel bouwen en huisvesting van aandachtsgroepen, vanuit het principe dat elke gemeente in de regio invulling geeft aan twee derde betaalbare bouw, inclusief minimaal 30% sociale huur. Kanaalzone-Zuid en Stationsgebied zijn door het Rijk aangemerkt als prioritaire grootschalige NOVEX woningbouwlocaties. De Woondealsamenwerking heeft sinds 2020 ruim € 200 miljoen aan Rijksbijdragen opgeleverd voor de ontwikkeling van deze gebieden en voor huisvesting van aandachtsgroepen. Op korte termijn vindt realisatie van woningbouwplannen vooral plaats in Waalsprong en Waalfront. In Winkelsteeg en de rest van het Stationsgebied is gestart en worden de komende jaren duizenden woningen in verschillende prijsklassen toegevoegd. Naast de gebiedsontwikkelingen worden in de bestaande voorraad woningen toegevoegd en wordt via verschillende instrumenten (opkoopbescherming, doelgroepenverordening, starterslening, verhuiscoach) gestuurd op aansluiting bij de vraag.  

Doel

We realiseren onze woningbouwopgave uit de omgevingsvisie en het woonbeleid

Toelichting

In de huidige omgevingsvisie staat de opgave van 15.000 woningen tussen 2020 en 2040. We actualiseren de woonopgave voor de lange termijn in de omgevingsvisie, mede op basis van groeiprognoses.  
We zetten de samenwerking met rijk, provincie en regio via de Woondeal 2.0 en de Verstedelijkingsstrategie door.

Vanuit de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029 en de Woondeal 2.0 sturen we op toevoeging van 10.000 tot 12.000 woningen van 2024 tot en met 2030. We focussen op de realisatie van bestaande plannen, zetten in op het beter benutten van de bestaande voorraad en gaan terughoudend om met nieuwe bouwplannen voor deze periode. We zetten volkshuisvestelijke instrumenten in ter ondersteuning van onze woonopgaven (o.a. doelgroepenverordening, opkoopbescherming en starterslening). We zetten in op twee derde betaalbare woningbouw met minimaal 30% sociale huur. We geven hier uitvoering aan, mede vanuit de nieuwe Woonzorgvisie en het regionaal afsprakenkader huisvesting aandachtsgroepen. Afspraken over betaalbare woningbouw leggen we vast in overeenkomsten met ontwikkelaars of in een omgevingsplan en we vragen ontwikkelaars afspraken te maken met de woningcorporaties over de afname/ontwikkeling van sociale huurwoningen.
Voor studentenhuisvesting is de behoefte gegroeid en realisatie van goedkope koopwoningen vraagt meer aandacht. Met de woningcorporaties en huurdersorganisaties geven we invulling aan de lopende afspraken en maken we nieuwe meerjarige afspraken.
Bij de vaststelling van de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029 is besloten om in deze stadsbegroting inzichtelijk te maken welke structurele uitvoeringskosten het nieuwe woonbeleid met zich meebrengt. Voor de uitvoering hiervan is jaarlijks structureel € 350.000 extra nodig voor 1) capaciteit voor monitoring, controle en handhaving van afspraken over betaalbare woningen, prijssegmenten, doelgroepen en instandhoudingstermijn, 2) beter benutten van de bestaande bouw door structurele inzet op de doorstroming op de woningmarkt via verhuiscoaches en door een campagne met als doel om de bekendheid en vindbaarheid van mogelijkheden in de bestaande voorraad richting inwoners te verbeteren. Gezien de (structurele) tekorten in de begroting is in de integrale afweging ervoor gekozen om hiervoor géén extra middelen te reserveren. Hiermee geven we dus géén invulling aan bovenstaande activiteiten. Dit heeft een negatief effect op het bereiken van het doel en de ambities van dit programma.

Criteria

  • We handelen binnen de kaders van de omgevingsvisie en het woonbeleid.
  • We werken samen met woningcorporaties, ontwikkelaars, maatschappelijke organisaties, zorgpartijen, de regio, de provincie en het rijk.                                        

Activiteiten

  • We voeren de afspraken uit de Woondeal 2.0 met het Rijk, de provincie en regiogemeenten uit, en participeren daartoe in de afstemmings- en overlegvormen in de Groene Metropoolregio en aanvullend met het Rijk voor de ontwikkeling van de grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties Stationsgebied en Kanaalzone.
  • We passen de uitgangspunten van ons woonbeleid toe bij de beoordeling van woningbouwplannen en sturen indien nodig via het omgevingsplan (doelgroepenverordening) op realisatie en instandhouding van betaalbare woningen van voldoende kwaliteit. Ook privaatrechtelijk maken we afspraken over realisatie en instandhouding van betaalbare woningen van voldoende kwaliteit. We reserveren géén budget voor structurele monitoring, controle en handhaving van deze afspraken en kunnen daarmee onvoldoende zicht houden of woningen werkelijk betaalbaar en voor de juiste doelgroep beschikbaar blijven.
  • We monitoren jaarlijks de voortgang van toevoeging van het aantal woningen en woningsegmenten zoals vastgelegd in ons woonbeleid.
  • We geven invulling aan de huisvestingscomponent van senioren en aandachtsgroepen uit onze woonzorgvisie en het regionaal afsprakenkader voor aandachtsgroepen, waarin voldoende en evenwichtige spreiding in de regio van huisvesting voor aandachtsgroepen centraal staat.
  • We stimuleren het creëren van meer woonruimte door het beter benutten van de bestaande bouw via transformatie van panden en woningsplitsing en woondelen. Splitsen en delen stimuleren we onder meer door afspraken met woningcorporaties. Anders dan in de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029 is opgenomen voeren we géén campagne over de mogelijkheden voor het beter benutten van bestaande bouw, vanwege het ontbreken van budget hiervoor.
  • We monitoren leegstand via de stads- en wijkmonitor.
  • We gaan verder met de uitvoering van de zelfbewoningsplicht en de opkoopbescherming.
  • Op basis van de evaluatie van het kamerverhuurbeleid passen we dit beleid aan.
  • We bevorderen de doorstroom van senioren naar passende huisvesting door onder het creëren van meer aanbod. We reserveren géén structurele middelen voor doorstroming en stoppen daarom met het cofinancieren van verhuiscoaches voor ouderen. We reserveren ook geen budget voor huurkorting om doorstroming te stimuleren.
  • We gaan door met het realiseren van (flexibele) woonruimte voor spoedzoekers, daklozen, statushouders en andere doelgroepen.
  • We leggen onze ambities en doelen vast in gebiedsvisies, ambitiedocumenten en stedenbouwkundige plannen, gericht op realisatie van ambities in projecten.
  • We beheren en onderhouden de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
  • We sluiten een dienstverleningsovereenkomst met de ODRN voor een beperkt aantal BRIKS-taken die zij nog voor ons gaan doen.
  • We dragen bij aan uitvoering van het woonwagenbeleid en de uitbreiding van het aantal standplaatsen.
  • We ondersteunen initiatieven voor gemeenschappelijk wonen.
  • We rapporteren over de resultaten van de Huurteams.
  • We geven, op basis van de middelen die het Rijk beschikbaar stelt, uitvoering aan de Wet betaalbare huur en de Wet goed verhuurderschap.
  • Voor een goede huisvesting van arbeidsmigranten participeren we in de regionale aanpak.
  • Via de Toekomstbestending Wonen Lening stimuleren we dat woningeigenaren hun woning verduurzamen of levensloopgeschikt maken.

Doel

We hebben voldoende beschikbaar aanbod van sociale woonruimte en betaalbare koopwoningen

Toelichting

We zetten de komende jaren extra in op de doelgroepen die hulp nodig hebben bij het vinden van een woning. Op projectniveau gelden de percentages voor betaalbare woningen. Beredeneerd afwijken daarvan kan binnen de kaders van de woonagenda. Vanuit de nieuwe woonzorgvisie zetten we in op voldoende en evenwichtige spreiding van aandachtsgroepen. Vanuit het actieplan goedkope koopwoningen sturen we op realisatie hiervan en via het woonfonds maken we de realisatie van woningbouwplannen met betaalbare woningen op korte termijn financieel haalbaar.

Criteria

  • We werken binnen de kaders van de omgevingsvisie, het woonbeleid en de woonzorgvisie in samenwerking met woningcorporaties en huurders.
  • We geven uitvoering aan de criteria van het woonfonds.

Activiteiten

  • We geven samen met de woningcorporaties en huurdersorganisaties uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Wonen 2021-2025 en maken met hen nieuwe meerjarige prestatieafspraken.
  • We monitoren de gemaakte afspraken met de woningcorporaties over productie, betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huur en middeldure huur.
  • We maken afspraken met de woningcorporaties met als inzet dat ouderen die verhuizen naar een kleinere woning geen hogere huur gaan betalen. Woningcorporaties dienen dit zelf te financieren. We zetten hiervoor zelf geen financiële middelen in.
  • We geven binnen de bestaande financiële ruimte uitwerking aan het plan voor goedkope koopwoningen.
  • We zetten het woonfonds in op basis van de vastgestelde criteria, om zo start van de bouw van betaalbare koop- en huurwoningen in 2025 financieel haalbaar te maken.
  • Via startersleningen stimuleren we de eerste stap op de koopmarkt van koopstarters.

Doel

We hebben voldoende goede woonruimte voor studenten. We zorgen voor menging in de wijken

Toelichting

We hebben tot en met 2030 ongeveer 2.500 extra wooneenheden voor studenten nodig. Wij zetten ons in om deze ambitie mogelijk te maken. Met SSH& werken we verder om 50% van deze opgave te realiseren en verkennen met hen de mogelijkheden om hun productie te verhogen en te versnellen, inclusief inzet van het Woonfonds. Via Hospihousing zetten we in op 200 extra eenheden voor 2025. We willen de particuliere markt meer in beweging krijgen om studentenhuisvesting te realiseren, en voor meer gerichte doorstroming van afgestudeerde studenten. Op basis van de evaluatie uit 2024 actualiseren we in 2025 het kamerverhuurbeleid. We geven uitvoering aan de Wet goed verhuurderschap en de nieuwe Wet betaalbare huur. Implementatie hiervan en organisatie van de handhaving van deze wet is in 2024 gestart.

Criteria

  • We werken binnen de kaders van de omgevingsvisie en het woonbeleid.
  • We werken in samenwerking met o.a. woningcorporaties, ontwikkelaars en huurders.
  • We werken binnen de kaders van de huisvestingsverordening, de Wet goed verhuurderschap, de Wet betaalbare huur, het facetbestemmingsplan kamerverhuur en de beleidsregels kamerverhuur.

Activiteiten

  • We geven uitvoering aan het in 2021 vastgestelde plan voor studentenhuisvesting en de geactualiseerde opgave voor studentenhuisvesting uit de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029.
  • We voeren de afspraken met de SSH& uit over voldoende huisvesting voor studenten. We verkennen met de SSH& de mogelijkheden om de productie te versnellen en te verhogen.
  • Bij nieuwbouw maken we ook met particuliere verhuurders van studentenhuisvesting afspraken over de hoogte van de huur voor een aantal jaren en de kwaliteit.
  • We voeren een kamerverhuurbeleid gericht op voldoende aanbod van studentenhuisvesting en positieve wijkontwikkeling.

Kamerverhuurbeleid
Begin 2022 is het facetbestemmingsplan kamerverhuur vastgesteld en is ook de huisvestingsverordening naar aanleiding van uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State aangepast. In 2024 hebben we dit beleid geëvalueerd. Daarbij is gekeken of het beleid invulling heeft gegeven aan de vooraf gestelde doelstellingen en of het beleid nog aansluit binnen de huidige woonopgaves. Op basis van de evaluatie passen we in 2025 het kamerverhuurbeleid aan via wijziging van de Huisvestingsverordening. Mogelijk is het ook nodig om het omgevingsplan aan te passen, waar het facetbestemmingsplan kamerverhuur na invoering van de Omgevingswet onderdeel van uitmaakt.

Doel

We hebben een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de vrijkomende schaarse sociale woonruimte

Toelichting

In de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen worden alle vrijkomende woningen van de woningcorporaties (uitgezonderd SSH&) op dezelfde manier verdeeld. De regels hiervoor zijn opgenomen in de huisvestingsverordening. Per 1 januari 2024 is er een nieuwe huisvestingsverordening, die in de hele regio van kracht is. Daarmee continueren we een waardevolle praktijk van regionaal uniforme en transparante woonruimteverdeling. We volgen de ontwikkelingen in het parlement rondom de besluitvorming over het wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting.  Vooruitlopend op deze besluitvorming worden in de regio (afsprakenkader Huisvesting Aandachtsgroepen) en in de Nijmeegse woonzorgvisie kaders gegeven voor toewijzing van de schaarse sociale huurwoningen.

Criteria

  • We werken binnen de kaders van de Huisvestingsverordening.

Activiteiten

  • We monitoren de uitvoering van de regionaal afgestemde huisvestingsverordening.    
  • Indien nodig passen we de verordening aan gelet op de besluitvorming van het parlement over het wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting, het regionale afsprakenkader huisvesting aandachtsgroepen en de Nijmeegse woonzorgvisie.
  • We werken in de Groene Metropoolregio aan de ontwikkeling van een bemiddelingstafel om huisvesting voor aandachtsgroepen in onze regio te realiseren.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58