Wonen en stedelijke ontwikkeling

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000

 2025

 2026

 2027

 2028

Afboeking huuropbrengsten (netto) van in 2022 en 2023 verkochte panden

-300

-300

-300

-300

Frictiekosten Briks-taken

-780

-733

-637

0

Het komen tot één Omgevingsplan (excl. toeslag bedrijfsvoering)

0

-600

-450

-450

VGCO en verankeren kennis in de organisatie (excl. toeslag bedrijfsvoering)

-90

-90

-90

-90

Verhogen bouwleges

500

500

500

500

Voorbereidingskosten grondbeleid

-200

-200

-200

-200

Totaal

-870

-1.423

-1.177

-540

Opmerking: min-bedragen betekenen verhoging van het budget (financieel nadeel); plus-bedragen betekenen verlaging van het budget (financieel voordeel).

Toelichting
Afboeking huuropbrengsten (netto) van in 2022 en 2023 verkochte panden
Vanuit de verkoopopgave zijn in de voorgaande jaren panden verkocht waarvan de exploitatiebegroting nog niet is afgeraamd. De begroting gaat op dit moment daarmee nog uit van deze inkomsten terwijl de panden niet meer door ons worden verhuurd. Hierdoor ontstaat er jaarlijks een tekort.

Frictiekosten Briks-taken ODRN
In het coalitieakkoord is besloten dat de gemeente Nijmegen de BRIKS-taken terughaalt van de ODRN naar de gemeente Nijmegen. Door deze ontvlechting ontstaan frictiekosten voor ODRN. We zijn juridisch gehouden om deze kosten te vergoeden zodat de overige deelnemers hier geen schade van ondervinden.

Het komen tot één Omgevingsplan
De komende jaren werken we toe naar één omgevingsplan voor Nijmegen. Hierin moeten alle regels over de fysieke leefomgeving een plek krijgen. Dit betekent dat de regels uit bestaande bestemmingsplannen, lokale verordeningen en de bruidsschatregels geïntegreerd moeten worden in één omgevingsplan. Dit is een enorme opgave die bovendien vraagt om een andere manier van werken. Het hebben van één omgevingsplan is een wettelijke verplichting die voor 2032 moet zijn afgerond. Het college heeft het streven uitgesproken om in 2029 klaar te zijn. Voor het jaar 2029, dat buiten deze begrotingsperiode valt, is er nog eens € 450.000 nodig.

VGCO en verankeren kennis in de organisatie
Op basis van de arbo-wetgeving moeten we voor het werk in de ruimtelijk fysieke keten beschikken over een Veiligheid- en GezondheidsCoördinator (VGCO). Deze functie dient zorg te dragen voor een voldoende vastlegging van een veiligheids- en gezondheidsplan per project voor en tijdens de uitvoering. Hierin staan risico’s en beheersmaatregelen in t.a.v. de uitvoering van het werk en de veiligheid van werknemers op de bouwlocatie. Per project moet ook al in de ontwerpfase een veiligheids- en gezondheidsdossier aangelegd worden waarin ook al wordt aangegeven hoe tijdens de ontwerpfase is nagedacht over de realiseerbaarheid en uitvoerbaarheid.

Verhogen bouwleges
In het verleden realiseerde de gemeente Nijmegen vaak een tekort op de bouwleges. In 2023 was er een groot overschot omdat in de jaren daarvoor de heffing niet altijd goed heeft plaatsgevonden. We gaan het hele systeem van legesheffing onderzoeken. Onderwerp van onderzoek zijn onder andere de kruissubsidiëring maar ook de leges onder de Omgevingswet en de vraag in hoeverre de leges kostendekkend zijn. Onze inschatting is dat we de inkomsten hiermee kunnen verhogen.

Voorbereidingskosten grondbeleid
Om, in het geval van (actief) grondbeleid te komen tot een grondexploitatie, moeten er voorbereidingskosten worden gemaakt. We onderzoeken daarmee of actief grondbeleid gewenst is, stellen de eerste plannen op en komen tot een concreet voorstel dat aan de raad kan worden voorgelegd. Dit proces kan enkele maanden tot enkele jaren duren. Zolang er redelijkerwijs zicht is op het realiseren van een plan en te komen tot een grondexploitatie, worden deze kosten conform de BBV-regelgeving in de Stadsrekening verantwoord onder de zogenaamde Immateriële Activa (IMVA). Bij het vaststellen van de grondexploitatie, worden deze kosten opgenomen in de grondexploitatie. Indien blijkt dat er niet langer zicht is op een vast te stellen grondexploitatie, dienen de gemaakte kosten te worden afgeboekt.

Lasten & baten

150.518.516

14,2%

125.886.351

11,9%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58