Doelenboom
Ambitie | We zijn een klimaatbestendige stad waar de overlast van hitte, droogte en water tot een minimum wordt beperkt en de biodiversiteit wordt bevorderd |
---|---|
Toelichting | We staan voor de opgave om de stad Nijmegen voor te bereiden en aan te passen op het veranderende klimaat. Als gevolg van toenemende hevige regenbuien, hittegolven, droogte en overstromingsrisico's loopt de stad maatschappelijk ongewenste risico's; materiële-, natuur- en gezondheidsschade. Daar moeten we in onze openbare ruimte en op privaat terrein rekening mee gaan houden. Dit is inmiddels rijksbeleid en dit hebben we conform ons coalitieakkoord vertaald in de lokale klimaatadaptatiestrategie. We geven hierin prioriteit aan gebieden met wateroverlast en aan stenige plekken. |
Doel | Opvangen en voorkomen van de negatieve effecten van klimaatverandering in de stad |
Toelichting | In de vastgestelde klimaatadaptatiestrategie hebben we doelen vastgesteld om:
hittestress tegen te gaan:
wateroverlast tegen te gaan:
|
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Verbeterde water- en groenstructuur en meer biodiversiteit |
Toelichting | Voldoende groen in de stedelijke omgeving heeft talloze voordelen voor inwoners, planten en dieren in de stad. We willen het groen in de stad behouden, versterken en beschermen. Hiervoor hebben we een visie en actieplan voor de biodiversiteit opgesteld. Ook planten we nog meer bomen in de stad. We letten daarbij ook op de nabijheid en bereikbaarheid van het groen voor onze inwoners en geven daarbij prioriteit aan de vergroening van stenige gebieden in de stad. We zetten in op een duurzaam gescheiden watersysteem waarbij bufferen, infiltreren en bergen tot de mogelijkheden behoren. We kiezen waar mogelijk voor minder verharding. We stellen extra budget beschikbaar voor creatieve oplossingen in de openbare ruimte en op bedrijventerreinen. Dit stemmen we zoveel mogelijk af op het natuurlijk systeem, waardoor we de biodiversiteit bevorderen en de bodem verbeteren. We zetten de toolbox natuurinclusief bouwen in 2025 in de hele stad in. We blijven bewoners met campagnes informeren en helpen om hun private terrein te vergroenen en klimaatadaptief in te richten. Het groenbeheer en maaibeleid voeren we ten slotte zoveel mogelijk ecologisch verantwoord uit, bijvoorbeeld door meer extensief en gefaseerd te maaien en waar doelmatig te werken met inheems en gifvrij plantgoed. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Doorontwikkelen van het ecologisch beheer van het groen, en de (stads)bossen |
Toelichting | Om het groen in de stad te behouden en te versterken, zorgen we voor voldoende grondverbetering. We werken met klimaatbestendig en waar mogelijk inheems groen. We passen een diversiteit aan soorten toe, zo voorkomen we monoculturen en bevorderen we de biodiversiteit in de stad. We gaan het groenbeheer en maaibeleid op plekken met potentie ook steeds meer ecologisch insteken. Daardoor lijdt het groen minder door droogte, vermindert de vatbaarheid voor ziekten en plagen en wordt de openbare ruimte steeds aantrekkelijker. We zorgen ten slotte voor betere verbindingen van het groen in de stad met natuurgebieden in de omgeving. Dit vergroot de migratiekansen voor dieren en de belevingswaarde voor mensen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Ambitie | We hebben een groene, gezonde en vitale omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren |
Toelichting | We streven naar een vitale, veilige en gezonde en groene stad, waarin het aantrekkelijk is om te wonen, werken en verblijven. Wetten en regels helpen om gezond en veilig te kunnen leven. Gezonde luchtkwaliteit, een gezond geluids- en lichtniveau en goede bodemkwaliteit zijn hierbij belangrijk. |
Doel | Een groene omgeving die bijdraagt aan de gezondheid van de Nijmegenaren en bezoekers en uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten |
Toelichting | We streven ernaar om van een aantal speelplekken in de wijk centrale, groene ontmoetingsplekken voor jong en oud te maken: groene sociale knooppunten waar gespeeld, gesport en gepraat kan worden. We verbinden dit aan onze doelstellingen op het gebied van onder andere groen, klimaatadaptatie en bodemkwaliteit. Ook op straatniveau kijken we hoe we de straten zo kunnen inrichten dat ontspannen en spelen dichtbij de woning mogelijk zijn. We zorgen daarnaast voor een openbare ruimte die uitnodigt om in beweging te komen door het aanleggen van beweegroutes en aantrekkelijke wandelroutes. We doen dit in overleg met de bewoners. Bewoners kunnen in overleg met de gemeente ook zelf aan de slag gaan om een groen ontmoetingsplekje te realiseren en te onderhouden. Ten slotte onderhouden we waterobjecten die de leefomgeving aantrekkelijk maken om in te verblijven, zoals de bedriegertjes in de binnenstad. Ook bewaken we de waterkwaliteit van de watergangen, vijvers en plassen en communiceren hierover als daar aanleiding voor is. En nemen we maatregelen ter verbetering waar nodig in overleg met het Waterschap. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Een goede rustplaats voor de overleden Nijmegenaren |
Toelichting | We zijn eigenaar van drie begraafplaatsen. Het beheer en de exploitatie van deze begraafplaatsen ligt bij de Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN). De eisen en verplichtingen die samenhangen met het beheer en/of de exploitatie zijn opgenomen in een overeenkomst. De gebouwen die op deze begraafplaatsen aanwezig zijn, mogen worden gebruikt voor de exploitatie, maar het onderhoud ervan is de verantwoordelijkheid van de gemeente Nijmegen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Ondersteunen van natuur-inclusieve stadslandbouw |
Toelichting | Vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten we ons in voor kortere voedselketens en de productie van voedsel in lokale en regionale stadslandbouw. We faciliteren initiatieven uit de stad voor nieuwe voedselconcepten, groene schoolpleinen en schoolmoestuinen. Hierbij nemen we ook de sociale aspecten mee, zoals de Voedselbank, inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt en het vergroten van welzijn en gezondheid. We houden ten slotte ook rekening met de kwaliteit van de bodem. |
Activiteiten |
|
Doel | Beheersing, voorkoming en vermindering van omgevingslawaai |
Toelichting | Omgevingslawaai is niet alleen hinderlijk, maar kan ook leiden tot stress en ziekte. Gelukkig is het in veel woonwijken van Nijmegen ’s avonds en ’s nachts relatief stil. We willen de hinder waar mogelijk beperken en terugdringen. Dat kan het beste door het omgevingslawaai aan te pakken bij de bron. Daarnaast zetten we in op het goed isoleren van woningen. Bij nieuwe plannen langs potentiële trillingsbronnen is het belangrijk dat er maatregelen worden getroffen die hinder en schade voorkomen. In de omgevingswet wordt het geluidsbeleid overgedragen aan de gemeente. Als gemeente hebben wij de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan dit beleid. Wij zullen hiervoor voorstellen doen, waarbij we kiezen voor een gebiedsgerichte benadering. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Beheersing, voorkoming en vermindering van luchtverontreiniging |
Toelichting | Schone lucht levert een belangrijke bijdrage aan een aantrekkelijke en gezonde stad. Met de uitvoering van zo'n dertig maatregelen willen we zorgen voor minder uitstoot van roet, fijnstof, benzeen en stikstofoxiden in de stad. Dit bevordert de luchtkwaliteit en gezondheid van de inwoners en bezoekers van Nijmegen. Geuroverlast is daarbij een belangrijk nieuw aandachtspunt. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het landelijk schone lucht akkoord (SLA) en de stikstofproblematiek. Dit zijn twee landelijke thema's die ook effect hebben op de ontwikkeling van onze stad en regio. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Beheersing, voorkoming en vermindering van bodemverontreiniging |
Toelichting | De bodem is belangrijk voor een vitale stad. We richten ons op het saneren bij verontreiniging, het maken van preventiebeleid en het geven van ruimtelijk advies. Die adviezen zijn ook van belang bij de activiteiten die worden uitgevoerd om initiatieven op het gebied van stadslandbouw en speeltuinen te realiseren. Daarnaast werken we aan het verbeteren van de vitaliteit van de bodem. Die worden namelijk kwetsbaarder door de klimaatverandering. We realiseren ons dat de ondergrond veel raakvlakken heeft met andere programma's en dat er een balans moet worden gevonden tussen benutten en beschermen. In de beleidsbrief Water en bodem sturend is een verplichting opgenomen om de ondergrond met alles wat daarin zit in beeld te brengen. Ook de Wet Basisregistratie Ondergrond (Bro) verplicht ons om gegevens volgens een uniform format vast te leggen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Vermindering van schadelijke effecten door bedrijven en industrie |
Toelichting | Nijmegen kent een groot aantal bedrijven met activiteiten die de fysieke leefomgeving belasten. Veel van die bedrijven zijn gesitueerd op verschillende grote bedrijventerreinen. Om de gezondheid en veiligheid van de mens en de invloed op het milieu en het klimaat te waarborgen, geven we de ODRN opdracht om op adequate wijze vergunningen te verlenen en deze actueel te houden, risicogericht toezicht te houden en te handhaven op het voldoen aan wet- en regelgeving. Bedrijven moeten binnen de normen produceren en we onderzoeken regelmatig of de bestaande normen kunnen worden aangescherpt. We blijven ons daar samen met de ODRN continue voor inzetten en stellen daarvoor voldoende middelen beschikbaar. Ook stimuleren we samen met ODRN bedrijven om invulling te geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om omwonenden zo veel mogelijk te beschermen tegen schadelijke industriële emissies. We stellen de gezondheid van omwonenden centraal bij het bepalen van onze inzet. Daarnaast zetten we het in 2021 uitgerolde monitoringssysteem voor luchtkwaliteit rondom Nijmegen-West en Weurt voort. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Ambitie | We zijn een circulaire stad waar we verantwoord omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken |
Toelichting | Wij willen een circulaire stad zijn waarin we energie, water en andere grondstoffen niet verloren laten gaan, maar zoveel mogelijk behouden en zo efficiënt mogelijk hergebruiken. Waar mogelijk sluiten we kringlopen en voorkomen we afval en verspilling door het maximaliseren van de waarde van grondstoffen en producten. Vanuit onze wettelijke zorgplicht kunnen wij voor de huishoudelijke afvalstromen hier direct op sturen. Ons afvalbeleidsplan is daarbij leidend. Voor de bedrijfsmatige afvalstromen is onze rol stimulerend, ondersteunend en faciliterend. Om onze andere circulaire ambities te realiseren, zetten we in op nieuwe businesscases, verdienmodellen en andere vormen van ketensamenwerking.. Onze visie en aanpak hebben we vastgelegd in het Ambitiedocument Rijk van Nijmegen Circulair, waarin we ons richten op de maakindustrie, de bouw, de zorg en de afvalsector. We willen hierbij zelf het goede voorbeeld geven en initiatiefnemers ondersteunen. We zijn actief in de Circulaire Raad om uitvoering te geven aan de ambities. |
Doel | Verbeterde afvalpreventie en verdergaande afvalscheiding bij huishoudens |
Toelichting | Dankzij het principe van “de vervuiler betaalt” behalen we in de huidige inzamelstructuur een hoge mate van afvalscheiding. Met de verdere uitrol van de gescheiden inzameling van luiers verwachten we onze eerdere doelstelling van 75% afvalscheiding te halen. In het nieuwe afvalbeleidsplan is naast een focus op afvalscheiding, ook de kwaliteit van het ingezamelde afval een leidend principe. We zetten de lijnen uit om minimaal aan te sluiten bij de nieuwe landelijk geformuleerde doelstellingen van 60% hergebruik in 2030 en 65% hergebruik in 2035. We willen deze doelen bereiken door het serviceniveau voor het aanbieden en inzamelen van herbruikbare afvalstromen te vergroten en dat voor restafval aan te passen aan het aanbod. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Betere afvalscheiding bij bedrijven |
Toelichting | Bedrijven zijn vrij om hun eigen commerciële afvalinzamelaar te kiezen. In samenwerking met stakeholders willen we gescheiden inzameling van bedrijfsafval stimuleren. Specifiek voor de binnenstad is er de mogelijkheid voor gezamenlijk gebruik van de ondergrondse restafvalcontainers. We streven daarnaast naar collectieve en duurzame inzamelsystemen voor de herbruikbare stromen, waardoor er minder logistieke bewegingen nodig zijn. Door het ingestelde containerverbod wordt de aanwezigheid van bedrijfsafvalcontainers in de openbare ruimte teruggedrongen. Dit zorgt niet alleen voor een betere afvalscheiding, maar ook voor een aantrekkelijke binnenstad. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Een circulaire economie in onze regio en meer circulair inrichten en bouwen |
Toelichting | We werken met de Groene Metropoolregio samen aan ontwikkeling en introductie van de Circulaire Impactladder voor nieuwbouwprojecten. In de bouw kiezen we vaker voor houtbouw en minder voor beton. Dit is landelijk nog een redelijk nieuw thema dat vraagt om tijd en innovatie. Via ons opdrachtgeverschap kunnen we in de bouw en infrastructuur stappen zetten. Dit is ook nodig voor een toekomstbestendige economie en verstedelijking. Samen met de regio willen we circulair bouwen versnellen en initiatieven ondersteunen die bijdragen aan een duurzame grond-, weg- en waterbouw. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Zoveel mogelijk hergebruik van grond |
Toelichting Criteria Activiteiten |
|
Ambitie | We zijn een duurzame en energie neutrale stad, waarin we inwoners en bedrijven ondersteunen bij de energie- en warmte transitie en duurzame inwonersinitiatieven stimuleren |
Toelichting | Voor ons klimaat is het van groot belang om minder fossiele brandstoffen te gaan gebruiken. Ons doel is om in 2045 energieneutraal te zijn. We volgen ons nog vast te stellen Lokale Energie Strategie, waarin we in aansluiting op de landelijke klimaatdoelen (tussen)doelen hebben gesteld die gericht zijn op CO2-reductie. Daarmee hebben we de koers ingezet van energie- naar klimaatneutraal. We willen zorgen voor de levering van betaalbare warmte en energie in onze stad. Vanuit die verantwoordelijkheid gaan we bewoners, bedrijven en organisaties ondersteunen om te verduurzamen. Dat doen we langs een aantal sporen: energie besparen door te isoleren, een projectmatige aanpak van de warmtetransitie in de wijken, het opwekken van duurzame elektriciteit, energietransitie bij bedrijven en op bedrijventerreinen en het oplossen van het tekort aan technisch personeel. Maar ook in bredere zin streven we naar een meer duurzame samenleving. Waarbij we nadrukkelijk de initiatieven van inwoners(groepen) willen stimuleren. |
Doel | Een energie- en warmtetransitie en verduurzaming in de wijken die samen met de Nijmegenaren en organisaties is gerealiseerd |
Toelichting | We staan voor de opgave om in 2045 de warmtetransitie gereed te hebben. Hiervoor hebben wij, met betrokkenheid van stakeholders, een stapsgewijze aanpak bepaald richting een aardgasvrije gebouwde omgeving met een routekaart waarop wijken aansluiten op potentiële alternatieve warmte of energie infrastructuren. Dit handelingsperspectief betekent dat we kansrijke projecten als eerste uitwerken en we betaalbare en duurzame warmtebronnen en energie moeten vinden voor de verwarming van panden, warm water en koken zonder gas. We werken gebiedsgericht. Per project onderzoeken we samen met betrokken bewoners en partijen wat er mogelijk is. Als er zicht is op een (betaalbare) warmtebron werken we een businesscase uit, die we voorleggen aan de gemeenteraad. Om de warmtetransitie mogelijk te maken, moeten we vaart zetten achter het aanleggen van warmtenetten. We gaan vooralsnog uit van een gemeentelijke bijdrage van circa € 30 miljoen voor de komende acht jaar waarbij de gemeente een publiek aandeel kan krijgen in een warmtebedrijf (vanuit Wet collectieve warmte (Wcw) wordt 51% publiek voorgeschreven). Om voldoende duurzame warmtebronnen te hebben, werken we kansrijke bronnen uit samen met partners. Met campagnes, collectieve acties, maatwerkadviezen en subsidieregelingen helpen we daarnaast bewoners, bewonersinitiatieven, MKB-bedrijven en organisaties om energie te besparen en zelf op te wekken. We geven prioriteit aan huishoudens met het risico op energiearmoede en woningen die slecht zijn geïsoleerd. Voor het slagen van deze opgave moeten we beroep doen op professionals in de bouw- en installatietechniek. We zien echter dat hier grote tekorten zijn. We willen daarom meer mensen laten leren, werken en innoveren in de techniek. Tenslotte kunnen we deze doelstellingen om te verduurzamen niet bereiken zonder samenwerking met de inwoners in de stad. We zetten hier met verschillende activiteiten extra op in. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Een energie- en warmtetransitie en verduurzaming bij bedrijven die samen met ondernemers en organisaties/instellingen is gerealiseerd |
Toelichting | Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van het gasverbruik en voor 75% van het elektriciteitsverbruik in Nijmegen. Een belangrijke doelgroep in de energietransitie dus. Wij vinden dat bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen om energie te besparen. Hiertoe zijn bedrijven die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas gebruiken al wettelijk verplicht. Wij blijven bedrijven hierop controleren en nemen maatregelen als hieraan niet wordt voldaan, daarbij kunt u denken aan het opleggen van een dwangsom. Daarnaast blijven we bedrijven onafhankelijk en pro-actief benaderen voor versnelling in de energie- en warmtetransitie. Belangrijk aandachtspunt is de netcongestie in het aanwezig elektriciteitsnetwerk. Zelf geven we het goede voorbeeld door onze CO2-footprint te verkleinen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Meer opwekken en gebruiken van duurzame energie |
Toelichting | Een volledig duurzame energievoorziening is ondenkbaar zonder regionale samenwerking. Nederland is opgedeeld in 30 regio’s die elk een Regionale Energie Strategie maken. Daarin geven zij aan welke bijdrage ze kunnen leveren aan deze doelstelling. Op regionale schaal werken we samen met gemeenten, provincie, waterschappen en veel lokale stakeholders aan dit voorstel voor de opwek van grootschalige duurzame energie en de zogeheten ‘regionale structuur warmte’. Onze inzet is om zo veel mogelijk duurzame energie binnen de eigen grenzen op te wekken. We grijpen daarom alle mogelijkheden aan om duurzame elektriciteit op te wekken door energieprojecten te faciliteren en het plaatsen van zonnepanelen op daken te stimuleren. Al deze ontwikkelingen leiden samen met de groei van de stad tot een explosieve groei van vraag en aanbod op het elektriciteitsnet. We kiezen voor een actieve aanpak van het tekort op het elektriciteitsnet en laadinfrastructuur. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | Aanpak netcongestie met netbeheerders en medeoverheden |
---|---|
Toelichting | Er is sprake van een tekort in transportcapaciteit op het stroomnet. Dit zet druk op het in stand kunnen houden van een betrouwbare elektriciteitsvoorziening voor de huidige functies, op de ontwikkelambities en op verduurzamingsopgave van de gemeente. De schaarste speelt zowel in het hoogspanningsnet, als in de midden- en laagspanningsnetten:
|
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Ambitie | We hebben een openbare ruimte die toekomstbestendig en leefbaar is |
---|
Het geïntensiveerde en gevarieerde gebruik van de openbare ruimte vraagt om een stevige focus op het onderhouden, beheren, schoonhouden en tijdig renoveren van de openbare ruimte. In heel Nijmegen wordt de openbare ruimte kwalitatief op basisniveau gebracht en waar mogelijk gedifferentieerd beheerd. Inrichting en beheer zijn gericht op schoon, toegankelijk, functioneel en veilig. We voeren inspecties uit op al onze kapitaalgoederen en bereiden hieruit onze onderhoudsprogramma’s voor en voeren deze uit.
Doel | We vernieuwen en beheren de openbare ruimte zo toekomstbestendig mogelijk |
---|
Toelichting | Wij beheren en onderhouden onze kapitaalgoederen (onder andere groen, wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, bruggen/tunnels) om de huidige functie te borgen. Dit doen we door gestructureerd jaarlijks het onderhouds- en vervangingsprogramma op te stellen. De basis hiervoor is voldoen aan wet- en regelgeving, landelijke richtlijnen en normen. Hiermee borgen we veiligheid, de technische kwaliteit en voorkomen we kapitaalvernietiging. We maken dit programma met een horizon van ten minste 5 jaar. We kijken steeds verder vooruit om kostenstijgingen als gevolg van het ouder wordende areaal aan te zien komen. De beheerstrategie voor de verschillende kapitaalgoederen is vastgelegd in de jaarlijkse beheerplannen en is actueel. | |
---|---|---|
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | Huishoudelijke afvalstromen worden ingezameld | |
Toelichting | Gemeenten hebben de wettelijke zorgplicht voor de gescheiden inzameling en milieuhygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Om hier invulling aan te geven is in Nijmegen een uitgebreide inzamelstructuur ontwikkeld. Hiermee ontzorgen we onze inwoners, behalen we een hoge mate van hergebruik en dragen we bij aan een schone stad. Dar NV voert deze activiteiten uit. In een jaarlijkse overeenkomst leggen we activiteiten vast waarbij we streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Gedurende het hele jaar werken we samen met Dar aan een continue verbetering en optimalisatie van de inzamelstructuur. We willen een circulaire stad zijn. Via ons opdrachtgeverschap willen we zorgen dat er verantwoord wordt omgegaan met grondstoffen. Dat doen we bijvoorbeeld in de Woondealgebieden en in de openbare ruimte. We voeren het nieuwe afvalbeleid uit waardoor nog meer huishoudelijk afval opnieuw kan worden gebruikt. In de binnenstad werken we samen met stakeholders en binnenstadondernemers bij het inzamelen en het scheiden van afvalstromen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
|
Doel | We voeren de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater) duurzaam en doelmatig uit |
---|---|
Toelichting | Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen (GRP) is het beleidskader voor onze taken op het gebied van afvalwater, hemelwater, oppervlaktewater en grondwater tot 2026. Vanuit dit GRP werken we verder aan de uitvoering van een van onze gemeentelijke watertaken. De hoofddoelen van onze wettelijke gemeentelijke watertaken zijn het beschermen van de volksgezondheid, bijdragen aan een leefbare woonomgeving en het beschermen van het milieu. De kaders van de wet bodembescherming ten aanzien van de grondwaterkwaliteit verdwijnen onder de omgevingswet. De provincie voert regie op de grondwaterkwaliteit op basis van de Kaderrichtlijn Water (KRW) en de Grondwaterrichtlijn. De focus voor oppervlaktewater is om te voldoen aan de gestelde normen binnen de Kaderrichtlijn Water (KRW). De uitkomsten van de evaluatie Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen 2017 – 2023 worden opgenomen in het nieuw op te stellen Water en Rioleringsprogramma conform het instrumentarium van de omgevingswet. In 2023 is gestart met een vervangingsgolf voor de kapitaalgoederen die 40-50 jaar geleden gebouwd zijn. De werkzaamheden voor de gemeentelijke watertaken liften mee met deze vernieuwingsgolf. Zo worden gebieden zoals kinderdorp Neerbosch, Spoortbuurt en de Kanunnikenbuurt opgepakt. Voor Neerbosch-Oost, Winkelsteeg, Hatert en de Noord-Oostkanaalhavens hebben we samen met het Waterschap Rivierenland de waterbergingsopgaven bepaald, volgend uit het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) voor een watersysteem dat klimaatbestendig is. De maatregelen die daaruit voortvloeien, pakken we zoveel mogelijk samen met gebiedsontwikkelingen op zoals Winkelsteeg/Kanaalzone en Kinderdorp Neerbosch. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
---|