Veranderingen in de begroting
Bedragen * € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
7 fte BOA's (excl. toeslag bedrijfsvoering) | 0 | -100 | -200 | -300 |
Lagere opbrengst afvalzakken | -625 | -625 | -625 | -625 |
Hogere opbrengst agv verhoging tarief afvalzakken | 625 | 625 | 625 | 625 |
Lagere financiële vergoeding verpakkingsafval 2025 | -615 | 0 | 0 | 0 |
Tekort Klimaatadaptatie (excl. toeslag bedrijfsvoering) | -160 | -160 | -160 | -160 |
Tekort onderhoudsbudget Spelen | -100 | -100 | -100 | -100 |
Verandering spaarritme warmtenet: | ||||
- was | 6.000 | 1.000 | ||
- wordt | -4.000 | -100 | -700 | -2.200 |
Verduurzaming wagenpark DAR | -100 | -120 | -120 | -120 |
Zero-emissiezones brom- en snorfietsen 2028 | 0 | -200 | -300 | -400 |
Taakmutaties | ||||
Bodembescherming (DU) | -315 | -315 | -315 | -315 |
Totaal | 710 | -95 | -1.895 | -3.595 |
Opmerking: min-bedragen betekenen verhoging van het budget (financieel nadeel); plus-bedragen betekenen verlaging van het budget (financieel voordeel).
Toelichting
7 fte extra BOA's
Veiligheid is bij de uitvoering van het Integraal Veiligheidsplan (IVP) voor een groot deel afhankelijk van de uitvoering door Toezicht en Handhaving. Dit geldt overigens niet alleen voor programma Veiligheid maar ook voor de programma’s Openbare Ruimte en Bereikbaarheid. Op dit moment, zo bleek uit het benchmarkonderzoek, functioneert Toezicht en Handhaving tussen het minimale (reactieve handhavings)niveau en het basisniveau. Het streven is dat Toezicht en Handhaving eind 2024 op het capacitaire basisniveau staat en daarmee proactief handhaaft. Onze ambitie is om vanaf 2026 toe te werken naar het optimaal niveau (preventieve handhaving), zodat ook beter wordt aangesloten bij de ambities. Als we met de drie programma’s hier serieus werk van willen maken, is extra structurele capaciteit nodig. We voorzien in de periode van 2026-2030 hiervoor ongeveer 7 fte nodig te hebben.
Lagere opbrengst afvalzakken
Doordat het aanbod restafval daalt, worden er minder afvalzakken verkocht. Net als vorig jaar dalen de legesopbrengsten vanuit de verkoop van afvalzakken. Bovendien worden de begrote opbrengsten jaarlijks geïndexeerd terwijl de prijzen voor afvalzakken dezelfde blijven. We verwachten een structureel tekort op de leges van € 625.000.
Hogere opbrengst agv verhoging tarief afvalzakken
Om het tekort van € 625.000 op te vangen worden de tarieven voor de plastic+-zak en voor de groene en rode afvalzakken verhoogd.
Lagere financiële vergoeding verpakkingsafval.
De lagere vergoeding voor de inzameling van verpakkingsafval leidt tot een structureel tekort.
Tekort Klimaatadaptatie
Bij de start van de opgave is uitgegaan van een beschikbaar budget van €240.000 voor bekostiging van de uitvoeringsagenda (collegebesluit 31 oktober 2023). De Klimaatadaptatiestrategie voorziet in een Uitvoeringsagenda met actielijnen tot en met 2026. Om deze actielijnen uit te kunnen voeren is het budget ontoereikend voor de uitvoeringsagenda én de bemensing samen. In de begroting is geen rekening gehouden met personele inzet voor de Opgave. De uren van mensen van Stadsrealisatie moeten namelijk intern verrekend worden. Dit leidt tot een structureel tekort van € 160.000.
Tekort onderhoudsbudget Spelen
We hebben onvoldoende budget om het noodzakelijke onderhoud van de ondergronden van speeltoestellen in de stad uit te kunnen voeren.
Verandering spaarritme warmtenet
In de begroting is in de jaarschijven 2025 € 6 miljoen en in 2026 € 1 miljoen opgenomen om te sparen voor het warmtenet. Gelet op de geplande investeringen in het warmtenet en de omvang van het huidige warmtefonds kiezen we voor een ander ritme, verspreid over de jaren 2025 tot en met 2028. Deze aanpassing heeft geen negatieve gevolgen voor de uitvoering van de Warmtevisie.
Verduurzaming wagenpark DAR
Verduurzaming van het wagenpark gaat klimaatverandering tegen. Het wagenpark van Dar is echter dusdanig groot dat het zowel financieel als ten aanzien van de netcongestie onmogelijk is dit in één keer te realiseren. We willen elektrificeren waar mogelijk. Daarmee geven we zelf ook vorm en inhoud aan de zero emissiezones voor stadslogitiek (vermindering CO2, stikstof en fijnstof). Ter overbrugging naar volledige elektrificatie over 10 tot 15 jaar willen we zo spoedig mogelijk overstappen op HVO100-brandstof (> 90% CO2-reductie)). Hiermee geven we enerzijds invulling aan het Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit (specifiek maatregel 25) en blijven we anderzijds voldoen aan de CO2-prestatieladder. Vanaf 2025 bedraagt het knelpunt meerjarig 100.000 euro (80.000 euro HVO100 + 20.000 euro elektrische wagen). Vanaf 2026 komt daar meerjarig extra € 20.000 bij voor een elektrische wagen.
Zero-emissiezone brom- en snorfietsen 2028 (vanaf 2026)
Er is een raadsbesluit genomen op 21 december 2022 voor invoering van de zero emissiezone voor brom- en snorfietsen per 1 januari 2028 in de bebouwde kom van Nijmegen en Lent. Exploitatiebudgetten zijn nodig voor realisatie en beheer, waaronder de communicatie en juridische voorbereiding (verkeersbesluiten, onderzoeken, etc.). De benodigde budgetten zijn: € 200.000 (2026), € 300.000 (2027), € 400.000 (2028), € 300.000 (2029), € 200.000 (2030), € 175.000 (2031) en € 175.000 (structureel vanaf 2032). Het benodigde investeringsbudget is al opgenomen in de stadsbegroting.
Bodembescherming
Voor apparaatskosten Wet bodembescherming wordt de decentralisatie-uitkering tot en met 2030 gecontinueerd. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van het ambtelijk apparaat dat zorgdraagt voor het uitvoeren van de taken die de Wet bodembescherming toekent aan bevoegde gezagen (gemeenten en provincies). Voor Nijmegen betreft dit meerjarig € 315.000.’