3.1 Economische ontwikkeling
Omschrijving BBV
Tot dit taakveld behoort algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid. Hieronder ziet u de taken die onder dit taakveld vallen, met een onderscheid naar wettelijke en niet-wettelijke taken.
Wettelijke taken | Niet-wettelijke taken |
---|---|
|
Tot dit taakveld behoren niet:
- beleid gericht op ondersteuning/ stimulering individuele bedrijven. Dit hoort thuis onder taakveld 3.3;
- acquisitie en accountmanagement van individuele bedrijven en (kennis- en onderzoeks)instellingen. Die horen thuis onder taakveld 3.3;
- de praktische uitvoering van programmaonderdelen. Die thuis horen onder taakveld 3.2 of 3.4.
Financieel overzicht
Bedragen * €1.000 | Rekening | Begroot | |||||||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||||
Lasten | |||||||||||||
60116 | Versterking kansrijke sectoren | 655 | 865 | 635 | 935 | 585 | 585 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
61345 | Clusterontwikkel health & high tech | 770 | 1.020 | 464 | 188 | 188 | 188 | ||||||
61352 | Binnenstad | 850 | 846 | 655 | 655 | 655 | 655 | ||||||
61436 | Human capital | 377 | 1.281 | 337 | 295 | 295 | 295 | ||||||
61440 | Verduurzamen economie | 133 | 103 | 104 | 104 | 154 | 154 | ||||||
67022 | 3.1 Economische ontwikkeling Uitvkv | 1.773 | 2.177 | 2.444 | 2.441 | 2.492 | 2.492 | ||||||
4.557 | 6.292 | 4.640 | 4.619 | 4.369 | 4.369 | ||||||||
Baten | |||||||||||||
60116 | Versterking kansrijke sectoren | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | ||||||
61345 | Clusterontwikkel health & high tech | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
67022 | 3.1 Economische ontwikkeling Uitvkv | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
73 | 20 | 17 | 17 | 17 | 17 | ||||||||
Saldo van lasten en baten | 4.484 | N | 6.272 | N | 4.623 | N | 4.602 | N | 4.352 | N | 4.352 | N |
V=voordeel; N=nadeel
Financiën ten opzichte van andere gemeenten
In de kolom "NIJ" zijn de cijfers voor Nijmegen opgenomen, in de kolommen ARN t/m TIL de cijfers van de benchmark gemeenten. Dit zijn respectievelijk Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leiden en Tilburg. In de één na laatste kolom (gem.) is het gemiddelde opgenomen. De laatste kolom "verschil" geeft aan hoeveel Nijmegen meer of minder uitgeeft/ontvangt per inwoner dan het gemiddelde van de vergelijkingsgemeenten.
Uitgaven zijn met (-) weergegeven en inkomsten zijn met (+) weergegeven.
Wanneer Nijmegen minder uitgeeft of meer ontvangt dan is een "V" (Voordeel) toegevoegd; wanneer Nijmegen meer uitgeeft of minder ontvangt dan is een "N" (Nadeel) toegevoegd.
Uitgaven (-) en inkomsten (+) | NIJ | ARN | EIN | ENS | GRO | LEI | MAA | TIL | Gem. | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ per inwoner | |||||||||||
2.3 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | -2 | 0 | 1 | 0 | -1 | 0 | 0 |
Uitgaven (-) en inkomsten (+) | NIJ | ARN | EIN | ENS | GRO | LEI | MAA | TIL | Gem. | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ per inwoner | |||||||||||
3.1 Economische ontwikkeling | -27 | -33 | -21 | -25 | -26 | -38 | -38 | -41 | -32 | 5 | V |