Economie en toerisme

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers.

Doel: We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren.
 Activiteiten

  • We voeren samen met ondernemers het programma in de Economische Visie uit voor 2025 om de lokale economie een impuls te geven.
  • We zetten in op het organiseren van 'toevallige ontmoetingen' tijdens drie thematische gerichte netwerk- en inspiratiebijeenkomsten per jaar.
  • Daarnaast organiseren we ieder kwartaal “toevallige lunchontmoetingen” om ondernemers te verbinden.
  • Met onze subsidie aan de stichting RvN@ dragen we bij aan het versterken van het economisch ecosysteem voor het mkb.
  • Met onze actieve bijdrage aan Logistics Valley regio Nijmegen zorgen we voor versterking van de logistieke sector. Dit doen we samen met het bedrijfsleven en het onderwijs.
  • We nemen actief deel aan de stuurgroep Port of Nijmegen en investeren in een economisch sterke en toekomstbestendige haven.
  • We geven in regionaal verband uitvoering aan de activiteiten van de Regionale Agenda Arnhem – Nijmegen, met de focus op de speerpunten Internationale clusters, human capital, duurzame logistiek, versterking werklocaties en Ondernemerschap mkb, bruisende binnenstad en toerisme.
  • Met subsidie aan StartUp Nijmegen ondersteunen we de doorontwikkeling van (startende) ondernemers in het Rijk van Nijmegen.  Ontmoeten, groeien en verbinden staan centraal.
  • Via ons Scale-Up-programma zorgen we voor maatwerk op de thema’s ruimte, talent, financiering en professionalisering voor snelgroeiende bedrijven in de verschillende kansrijke sectoren.
  • Met de deelname aan Citydeal impactondernemen en het subsidiëren van Impact024 stimuleren we het ecosysteem voor Impactondernemers.
  • We stimuleren jong ondernemerschap door samen met de HAN de ondernemersmarkt te subsidiëren.
  • We nemen deel aan (strategische) projecten zoals Stationsgebied, Winkelsteeg, Grift, Energietransitie, Duurzame Stadslogistiek zodat signalen van ‘buiten’ ook binnen gehoord worden en we de behoeftes uit de markt kunnen koppelen aan kansen.

Doel: We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech
Activiteiten

  • We versterken onze speerpunten met een actieplan en zorgen voor een scherpere positionering door samen met onze partners kansen te signaleren en uit te voeren.
  • We zijn lid van The Economic Board (TEB) en dragen bestuurlijk en ambtelijk bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de agenda van TEB.
  • We werken samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen om de doelstellingen op het gebied van health en high tech aan te laten sluiten bij de regionale economische ambities.
  • We stimuleren ondernemerschap en dragen bij aan het aantrekken van bedrijven door financieel bij te dragen aan Briskr.
  • We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door een gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en als onderdeel van de Ontwikkelvisie Winkelsteeg een integrale ontwikkelstrategie voor Noviotech Campus op te stellen.
  • We stimuleren open innovatie door financieel bij te dragen aan het Chip Integration Technology Center (CITC).
  • We investeren in de samenwerking tussen de Nijmeegse campussen door samen met de belangrijkste partijen een meerjarige actieagenda op te stellen en uit te voeren.
  • We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren health en hightech.

Doel: We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen
Activiteiten

  • We ondersteunen de initiatiefnemers van Via-T in het ontwikkelen van hét kenniscentrum voor circulaire en duurzame bouw en techniek.
  • We implementeren via het Regionaal Mobiliteitsteam de geleerde lessen van de pilot Honk1 in de verdere ontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum. We verkennen en ondersteunen nieuwe initiatieven als deze kansrijk zijn om beweging te krijgen op de arbeidsmarkt.
  • We dragen bij aan programma’s om de positie van techniek en ICT in het onderwijs te bevorderen.
  • We starten met het opzetten van een traineeprogramma en het verbeteren van de integratie en huisvesting voor expats. Het project Lifeport welcome center draagt hiertoe bij en is succesvol gestart.
  • We dragen bij aan de samenwerking met Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC waarbij we elkaar versterken.
  • We gaan het gesprek aan om grote (ruimtelijke) projecten, die onze stad gaat uitvoeren, te versterken op Human Capital.
  • We investeren, samen met de afdeling publiekszaken, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), kennisinstellingen en bedrijven, in de dienstverlening en het programma van het Welcome Center en betrekken daarbij actief de regio(gemeenten).
  • Wij dragen bij aan de ontmoeting tussen studenten en bedrijven om een goede studiekeuze mogelijk te maken.
  • Wij investeren in het Ondernemerslab waar studenten en ondernemers elkaar kunnen treffen en vraag stukken kunnen worden opgepakt.

Doel: We ondersteunen ondernemers en bedrijven, waarbij we kansen benutten om ondernemerschap en innovatie te stimuleren
Activiteiten

  • We zijn actief in contact met bedrijven en investeren daarvoor in het relatiemanagement; bedrijven met > 20 banen zijn gekoppeld aan een accountmanager.
  • We verzorgen de dienstverlening via het OndernemersPunt, zij zijn het eerste aanspreekpunt voor ondernemers.
  • We ondersteunen Start Up Nijmegen als stichting en bij diverse projecten. Start Upper van het jaar, Dragons Den en businesscoach gesprekken met startende ondernemers zijn hier voorbeelden van.
  • We ondersteunen projecten van ondernemers die bijdragen aan het versterken van ondernemerschap en innovatie.
  • We ondersteunen snelgroeiende bedrijven bij hun toekomstperspectieven.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om het aanvragen van vergunningen door bedrijven te vergemakkelijken.
  • Voor de stad zijn de bedrijven belangrijk, maar dit geldt ook voor de kennisinstellingen. We investeren in een duurzame relatie met deze instellingen.
  • We stimuleren ondernemerschap, vooral projecten die door ondernemers zelf zijn aan gedragen, en kijken daarbij met nadruk ook naar sociaal/impact ondernemerschap en projecten in de creatieve sector.
  • We zetten ondernemers aan meer duurzaam te ondernemen en stimuleren hen om aan te sluiten bij circulaire initiatieven en projecten op het gebied van energietransitie.

Doel: We zorgen voor goede en duurzame werklocaties
Activiteiten

  • Nijmegen heeft een sterk netwerk aan werklocaties, bestaande uit twee campussen en vijf bedrijventerreinen.  Op deze werklocaties zijn de meeste banen geconcentreerd. We benutten kansen om de werklocaties verder te verbeteren.
  • Op basis van het werklocatieonderzoek weten we wat de sterke en zwakke punten zijn. De resultaten zijn bouwstenen voor de Omgevingsvisie. Diverse projecten zijn in gang, gericht op verdere versterking van de werklocaties.
  • Het werklocatieonderzoek laat zien dat ruimte voor nieuwe bedrijven nodig blijft. Nieuwe ruimte komt er via ontwikkeling van nieuwe terreinen en door intensivering en herstructurering op bestaande terreinen. Dit vraagt regionale afstemming. In het nieuwe Regionale Programma Werklocaties 2025-2028 worden belangrijke thema’s als herstructurering, intensivering, klimaatadaptatie en verduurzaming uitgewerkt. Ook is er een aparte paragraaf over de campussen opgenomen.
  • We maken een integrale kaart van alle werklocaties, te beginnen met TPN – West. Verder is TPN-west een pilot bij een onderzoek van de provincie naar rond intensivering op bedrijventerreinen.
  • Het Ondernemersfonds voorziet in de financiering van het werklocatiemanagement. We ondersteunen initiatieven om het werklocatiemanagement te verbinden, verduurzamen, en te professionaliseren. Daarnaast onderzoeken we de haalbaarheid van een meer structurele vorm van financiering via een BIZ.
  • De Green Deal TPN-West is de basis voor verduurzaming van het bedrijventerrein. We werken samen aan koppelkansen bij klimaatadaptatie, het meervoudig benutten van circulariteit en aan de energietransitie.
  • Tien bedrijven hebben een intentieovereenkomst Smart Energy Hub Binnenhaven ondertekend. Met middelen uit de Regiodeal kijken we samen naar kansen van verschillende vormen van duurzame energie, uitwisseling van warmte- en reststromen en de realisatie van decentrale energiesystemen.
  • We investeren in professionalisering van het havenmanagement voor een toekomstbestendige haven. We werken daarbij samen met de havens van Tiel en Arnhem.  
  • We leveren een bijdrage aan de realisatie van de plannen voor Winkelsteeg, het Engieterrein, het stationsdistrict en De Grift. Onze accountmanagers vervullen hierbij een belangrijke, verbindende rol tussen gemeente en initiatiefnemers en vastgoedpartijen.
  • We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door een gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en ontwikkelstrategie voor Noviotech Campus te ontwikkelen.
  • We investeren € 3,8 miljoen in een duurzaam bedrijvenpark De Grift/Rietgraaf met o.a. een aantrekkelijke groene ruimte.  We kijken samen met ondernemers naar de kansen voor revitaliseringsplan voor de bestaande terreinen de Rietgraaf en industrieterrein. Belangrijk aandachtspunt is de aansluiting van dat het oude deel van de Grift bij het nieuwe bedrijventerrein de Grift. Dit nieuwe deel wordt een vestigingslocatie voor logistieke dienstverleners die passen bij ons lokale en regionale DNA. Daarnaast biedt dit terrein ruimte voor vestiging/uitbreiding van lokale bedrijven. Er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden van een off-grid energievoorziening.
  • We ondersteunen duurzame en circulaire projecten en initiatieven van bedrijven en instellingen. Een voorbeeldproject is het inzamelen van muurverfresten bij schilders voor circulaire verwerking. Met ondernemers op TPN-West gaan we kansen onderzoeken en voor de inzameling van duurzaam resthout en de verwerking van verpakkingsfolie. We bouwen aan een breed circulair bedrijvennetwerk van mkb in de regio met de Circulaire Raad Rijk van Nijmegen en Lifeport@. Versterking van kennis op dit vlak versterkt de vorming van circulaire grondstofketens
  • Naast een werklocatieonderzoek naar campussen en bedrijventerreinen, voeren we nu ook een werklocatieonderzoek voor de binnenstad uit. De binnenstad is de tweede belangrijkste werklocatie van de stad.

Onderzoek naar de kantorenmarkt laat zien dat nieuwe ruimte voor kantoren nodig is. Het kantorenonderzoek is een belangrijke input voor de Omgevingsvisie en aanleiding om binnen strategische ontwikkelprojecten als Stationsdistrict en Campus Heijendaal een programma voor kantoormeters te realiseren. Signalen uit de vastgoedwereld halen we op bij de makelaardij en grote vastgoedpartijen.

Doel: We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad
Activiteiten

  • We bereiden grote ingrepen in de openbare ruimte voor, zoals de herinrichting van de Burchtstraat- Augustijnenstraat-Plein 1944, Joris Ivensplein, Vlaams Kwartier en de ringstraten. Vergroening, klimaatadaptatie en kwaliteitsverbetering staan hierbij voorop. We gaan dit gefaseerd doen en beginnen met de Burchtstraat.
  • We hebben een agenda voor de Binnenstad opgesteld, die de koers beschrijft voor de langere termijn en voeren in 2025 een breed palet aan acties uit op het gebied van ondernemerschap, groen, bereikbaarheid, levendigheid en een schone en prettige binnenstad.
  • Een groene binnenstad draagt bij aan een prettige leefbare en levendige binnenstad. We willen de binnenstad aanzienlijk vergroenen en doen dit zelf (met gemeentelijk groen en bomen) én met bewoners en ondernemers via een stimuleringsprogramma.
  • We ondersteunen het Huis voor de Binnenstad in haar taak om tot een nog betere samenwerking te komen met binnenstad ondernemers en anderen in de binnenstad.
  • We innen reclamebelasting ten gunste van het binnenstadsfonds.
  • Waar nodig pakken we leegstand aan. We maken beter inzichtelijk waar in de binnenstad langdurige leegstand zit. Eind 2024 hebben we een plan opgesteld, dat in 2025 opgepakt gaat worden. Denk hierbij aan het geven van een nieuwe invulling aan panden die voor langere tijd leegstaan of dreigen leeg te komen. We geven initiatieven in leegstaande panden een kans.
  • Onderdeel van het plan van aanpak, is het vastgoedeigendom in de binnenstad in kaart te brengen. We kijken naar belemmeringen en kansen, ook van het huidige bestemmingsplan. Tegelijkertijd gaan we voorzichtig om met het toevoegen van nieuwe winkelmeters. We zetten in op betere samenwerking met vastgoedpartijen.
  • Voor bezoekers is het belangrijk om goed op de plek van bestemming te komen. Dit vraagt om een “logische binnenstad”. We investeren in duidelijke wegbewijzering en routes en verbeteren deze, daar waar dat nodig is.  We investeren in goede fietsstallingsmogelijkheden op straat en zorgen voor goede handhaving. We stellen de bewaakte fietsenstallingen ruimer open en voeren publieksacties uit om mensen hier beter op te wijzen.
  • We gaan starten met het opheffen van de straatparkeerplaatsen, eerst binnen het bestaande afgesloten winkelgebied. Tegelijkertijd zorgen we voor goede alternatieven, zoals transferia en goede OV-verbindingen. We blijven de bestaande parkeergarages in én rondom het centrum monitoren om te zorgen dat de binnenstad ook voor de bezoeker met de auto bereikbaar blijft.

Ambitie :
We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel

Doel: We profileren de unieke kracht van health & high tech
Activiteiten

  • Samen met de gemeente Arnhem, OostNL, de Groene Metropool Regio, The Economic Board en de provincie werken we aan een krachtige nationale en internationale regioprofilering die onze lobby versterkt.
  • We zoeken aansluiting bij landelijke initiatieven van NBTC (Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen), RVO (Rijksdienst voor Ondernemerschap) en NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency) om ook daar onze H&HT-sectoren te profileren
  • Met het Health & High Tech spoor op IntoNijmegen zorgen we ervoor dat de innovaties van onze clusters health en high tech ook bij het grotere publiek bekend worden
  • We initiëren, stimuleren en ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van de clusters, zoals het Health Valley event, INNOVATE en andere events of congressen met een inhoudelijke link met Health en Hightech. We profileren Nijmegen als innovatieve kennisstad samen met onze kennisinstellingen en lokale bedrijven tijdens de Vierdaagse(feesten).
  • We maken Health & High Tech zichtbaar in de stad door partijen te stimuleren de stad te betrekken bij hun programma en dragen bij aan een jaarlijks event waar ondernemerschap en innovatie centraal staat.

Doel: We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter
Activiteiten

  • We werken samen met evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad.
  • We werken samen met Arnhem en omliggende gemeenten aan diverse projecten om de vrijetijdseconomie te versterken, onder andere op het gebied van duurzaamheid. We doen dit steeds op drie schaalniveaus: Arnhem-Nijmegen, Rijk van Nijmegen en Nijmegen. Versterking van de vrijetijdseconomie vindt ook plaats aan de hand van diverse projecten uit de Uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie.
  • We actualiseren de beleidslijn rond hotels en andere horeca. Deze actualisatie levert bouwstenen op voor de nieuwe Omgevingsvisie.
  • We gaan door met succesvolle projecten zoals bijvoorbeeld de schrijfopdrachten en de Vrede van Nijmegen Penning.
  • We geven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen invulling aan regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. Hierbij zorgen wij ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.

Doel: We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad
Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de convenanten die zijn afgesloten met de organisatoren van de Zevenheuvelenloop, MOJO/EDH, Stichting; de Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
  • We hebben (meerjarige) subsidierelaties met organisatoren van evenementen, te weten Stichting de Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
  • We zijn opdrachtgever voor de kermis en geven hiermee uitvoering aan de kermisvisie.
  • We beheren de evenementen in onze stad via een evenementenkalender. Zo voeren we regie over ons evenementenaanbod volgens de in het evenementenbeleid vastgelegde voorrangscriteria.
  • We houden het locatiegebonden evenementenbeleid actueel en gaan op zoek naar nieuwe evenementenlocaties in de openbare ruimte.
  • Na het succesvolle circulaire bekerproject tijdens de Vierdaagse gaan we aan de slag met nieuwe manieren om evenementen te verduurzamen.
  • We stimuleren evenementenorganisatoren om hun evenement toegankelijk te maken voor iedereen.
  • Het aanbod in de winterperiode gaan we versterken door de Nijmeegse Winterweken te laten ontwikkelen de komende 2 jaren.
  • We onderzoeken de economische en toeristische impact van onze evenementen door middel van effectmetingen.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58