Ambitie | We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers |
---|
Toelichting | Met het uitvoeren van onze actiegerichte economische visie willen we een impuls geven aan de lokale economie en als stad aantrekkelijk zijn voor werkgevers en werknemers. We stellen hiervoor extra middelen beschikbaar. We zetten in op meer en passende werkgelegenheid op alle niveaus door de start en groei van bedrijven te stimuleren, nieuwe bedrijven aan te trekken en door ondernemers te ondersteunen in hun zoektocht naar personeel. We kunnen dit uiteraard niet alleen en werken daarom intensief samen met ondernemers. |
---|
Doel | We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren. |
---|
Toelichting | Ook in 2024 blijven we intensief in gesprek met de stad, op zoek naar nieuwe kansen om de lokale economie te versterken en de werkgelegenheid op peil te houden. Op basis van de aanpak uit de economische visie kunnen we flexibel meebewegen met de behoeften van ondernemers. Voor startende bedrijven is StartUp Nijmegen al een succesvol concept. Voor bedrijven die hun product of dienst snel opschalen en daardoor snel groeien hebben we een scale up programma ontwikkeld waar maatwerk ten aanzien van opgaven rondom ruimte, talent, financiering en professionalisering centraal staat. Zodat het voor groeiende bedrijven aantrekkelijk is om in Nijmegen gevestigd te blijven. We leggen hierbij de nadruk met name op structuurbepalende bedrijven en het MKB in de kansrijke sectoren voor Nijmegen: health & high tech, logistiek, zakelijke dienstverlening en ICT. Ook zien we veel kansen in de toeristische sector. Deze kansen willen we benutten. |
---|
Criteria | - Met de activiteit geven we uitvoering aan de economische visie.
- De activiteit richt zich op één van de kansrijke sectoren, zoals deze zijn vastgesteld in de economische visie.
- De activiteit levert een bijdrage aan het versterken van het economisch ecosysteem.
|
---|
Activiteiten | - We voeren samen met ondernemers een programma uit voor 2023 om de lokale economie een impuls te geven.
- We blijven inzetten op het organiseren van 'toevallige ontmoetingen' tijdens twee gerichte netwerk- en inspiratiebijeenkomsten per jaar.
- Met onze subsidie aan de stichting RvN@ dragen we bij aan het versterken van het economisch ecosysteem voor het MKB in stad en regio.
- Met onze bijdrage aan Logistics Valley regio Nijmegen zorgen we voor versterking van de logistieke sector. Dit doen we samen met het bedrijfsleven en het onderwijs.
- We nemen actief deel aan de stuurgroep Port of Nijmegen en investeren in een economisch sterke en toekomstbestendige haven.
- We geven in regionaal verband uitvoering aan de activiteiten uit de Regionale Agenda Arnhem – Nijmegen op de speerpunten Internationale clusters, human capital, duurzame logistiek, versterking werklocaties en Ondernemerschap MKB, bruisende binnenstad en toerisme.
- Met subsidie aan Start Up Nijmegen ondersteunen we scholieren, studenten, starters en ondernemers bij hun eerste stappen in het oprichten van een bedrijf.
- We ontwikkelen een Scale Up-programma voor groeiende bedrijven in de verschillende kansrijke sectoren.
|
---|
Doel | We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech. |
---|
Toelichting | De clusters health en high tech zijn belangrijke dragers van de economie in de stad en regio. We blijven daarom inzetten op de ontwikkeling van beide clusters. Hiermee geven we uitvoering aan de economische visie en het actieplan ‘Health en Hightech’. Er zijn verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden actief om de beide clusters te ondersteunen. Als lid van The Economic Board zetten we in op economische groei en de profilering van de regionale sterkten. En vanuit het samenwerkingsverband Briskr stimuleren we ondernemerschap en werken we aan het aantrekken van bedrijven. De ontwikkeling van het Chip Integration Technology Center (CITC) ondersteunen we samen met de provincie Gelderland en andere partners. Tenslotte is het van groot belang dat we blijven investeren in de kwaliteit en ruimte voor economische groei. Door uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg en de gebiedsvisie Heijendaal (in ontwikkeling) bieden we ruimte aan nieuwe bedrijvigheid in health & high tech. Daarnaast hebben we als gemeente een verbindende en aanjagende rol als het gaat om de verbinding tussen de campussen met elkaar en de stad onder de noemer ‘campus Nijmegen’. Dit doen we samen met de kennisinstellingen, de campusorganisaties en regionale partners als OostNL en de provincie Gelderland zodat het juiste bedrijf op de juiste plek kan landen, de health en hightech ‘community’ verder wordt versterkt en de Nijmeegse campussen (inter)nationaal op de kaart te zetten. |
---|
Criteria | - De activiteit levert een bijdrage aan het realiseren van de doelen en programmalijnen van het plan van aanpak ‘Versterken economische kracht health & high tech’.
- De activiteit sluit aan op de actielijnen excelleren en innoveren van de economische visie.
- De activiteit levert een bijdrage aan de onderscheidende kracht van onze speerpunten. binnen de clusters health & high tech: Drug Discovery & Development, Healthy Brain, Digital Health, RF Technology en Chip Integration.
|
---|
Activiteiten | - We versterken onze speerpunten en zorgen voor een scherpere positionering door samen met onze partners actieplannen te ontwikkelen en uit te voeren.
- We zijn lid van The Economic Board (TEB) en dragen bestuurlijk en ambtelijk bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de agenda van TEB.
- We werken samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen om de doelstellingen op het gebied van health en high tech aan te laten sluiten bij de regionale economische ambities.
- We stimuleren ondernemerschap en dragen bij aan het aantrekken van bedrijven door financieel en inzet van FTE’s bij te dragen aan Briskr.
- We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door door een Gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg.
- We stimuleren open innovatie door financieel bij te dragen aan het Chip Integration Technology Center (CITC).
- We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren health en hightech.
|
---|
Doel | We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen |
---|
Toelichting | Een economisch veerkrachtige stad vraagt om een goede aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op alle niveaus. In alle sectoren zien we dat de vraag naar personeel op dit moment ongekend hoog is. We willen ondernemers helpen in hun zoektocht naar personeel. De ondernemersvraag staat hierbij centraal. Tegelijkertijd zien we dat er nog veel mensen zijn die (meer) willen werken, maar die om verschillende redenen hun plek op de arbeidsmarkt nog niet hebben gevonden. Vanwege de diversiteit van deze doelgroepen, is er niet één oplossing om deze mismatch op de arbeidsmarkt te verkleinen. We blijven daarom steeds nieuwe initiatieven uitproberen om meer beweging op de arbeidsmarkt te krijgen. We werken hierbij intensief samen met ondernemers en organisaties in stad en regio, zoals Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC. We zien dat een kruisbestuiving tussen de verschillende domeinen hierbij van belang is en willen dit bevorderen door onze bijdrage aan onder andere de Regionale Tafel Arbeidsmarkt en het Regionaal Mobiliteitsteam. De geleerde lessen uit de recent afgeronde pilot Honk1 implementeren we samen met het programma Werk en Inkomen in de verdere ontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum. Daarnaast investeren we nu € 450.000 in VIA-T. hét centrum voor vakmanschap en innovatie, als de transitieversneller naar circulair en biobased bouwen. Het resterende bedrag van ruim 5 ton blijft gereserveerd voor deze transitieversneller en wordt toegekend afhankelijk van de marktontwikkelingen. Hier werken ondernemers en onderwijs samen op het gebied van circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie en elektrotechniek. Op regionaal niveau werken we tenslotte aan het uitwerken van een concrete human capital agenda. En dit gaan we ook op stadsniveau doen waardoor nog meer concrete inzet geleverd wordt om de economie in de stad en de regio te versterken. |
---|
Criteria | - De activiteit sluit aan op de actielijn Human Capital van de economische visie.
- De activiteit geeft uitwerking aan de Regionale Agenda van de Groene Metropoolregio.
|
---|
Activiteiten | - We ondersteunen de initiatiefnemers van Via-T in het ontwikkelen van hét kenniscentrum voor circulaire en duurzame bouw en techniek.
- We verkennen en ondersteunen nieuwe initiatieven als deze kansrijk zijn om beweging te krijgen op de arbeidsmarkt.
- We dragen bij aan programma’s om de positie van techniek en ICT in het onderwijs te bevorderen.
- We starten met het opzetten van een traineeprogramma en het verbeteren van de huisvesting voor expats.
- We dragen bij de samenwerking met Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC en proberen zo een kruisbestuiving te realiseren tussen de verschillende domeinen.
- We gaan het gesprek aan om majeure (ruimtelijke) projecten, die onze stad gaat uitvoeren, te versterken op Human Capital.
|
---|
Doel | We ondersteunen ondernemers en bedrijven, waarbij we kansen benutten om ondernemerschap en innovatie te stimuleren |
---|
Toelichting | Om de lokale economie te stimuleren blijven we uiteraard inzetten op het stimuleren van ondernemerschap en innovatie. We kunnen deze ambities niet realiseren zonder intensieve samenwerking met ondernemers en organisaties in stad en regio. Samen met de accountmanagers investeren we in het relatiemanagement. Het OndernemersPunt zorgt voor laagdrempelige dienstverlening aan ondernemers in de stad. Zo blijven we aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers. |
---|
Criteria | - De activiteit sluit aan bij de actielijn ondernemerschap uit de economische visie.
|
---|
Activiteiten | - We bezoeken actief bedrijven en investeren in het relatiemanagement.
- We verzorgen de dienstverlening via het OndernemersPunt.
- We ondersteunen Start Up Nijmegen als stichting en bij diverse projecten, zoals het buddynetwerk en ‘Word je eigen baas’
- We ondersteunen projecten van ondernemers die bijdragen aan het versterken van ondernemerschap en innovatie.
- We ondersteunen bedrijven die het hardste groeien bij hun toekomstperspectieven.
- We onderzoeken de mogelijkheden om het aanvragen van vergunningen door bedrijven te vergemakkelijken.
- Voor de stad zijn de bedrijven belangrijk, maar dit geldt ook voor de kennisinstellingen. We investeren in een duurzame relatie met deze instellingen.
- We stimuleren ondernemerschap, vooral projecten die door ondernemers zelf zijn aan gedragen, en kijken daarbij met nadruk ook naar sociaal ondernemerschap en projecten in de creatieve sector.
- We zetten ondernemers aan meer duurzaam te ondernemen en mogelijkheden voor circulair ondernemen te benutten.
- We beheren onroerend goed dat bijdraagt aan de doelen van dit programma (vaste standplaatsen/kiosken).
|
---|
Doel | We zorgen voor goede en duurzame werklocaties |
---|
Toelichting | Een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en een professioneel werklocatiemanagement zijn cruciale randvoorwaarden voor een sterke economie. Nijmegen heeft een divers palet aan werklocaties: traditionele werklocaties zoals bedrijventerreinen, kantoorlocaties en winkelgebieden, maar ook een haven met watergebonden kavels en moderne vestigingsmilieus zoals campussen, creatieve broedplaatsen, bedrijfsverzamelgebouwen en gemengde woon-werkmilieus. Om Nijmegen aantrekkelijk te houden voor bedrijven investeren we in een kwalitatief en kwantitatief goed aanbod van werklocaties. Tegelijkertijd zien we de noodzaak om meer woningen te realiseren in de stad, bijvoorbeeld in het gebied Winkelsteeg. We zoeken daarbij steeds naar een goede balans tussen wonen en bedrijvigheid. |
---|
Criteria | - De activiteit sluit aan op de actielijn Ecosystemen uit de economische visie.
- De activiteit past binnen de kaders van de Omgevingsvisie.
- Aanvragen die worden gehonoreerd vanuit het ondernemersfonds, voldoen aan de uitvoeringsregels.
- De activiteit sluit aan op de actielijn Circulair uit de economische visie.
- De activiteit is aanvullend op de uitvoeringsagenda duurzaamheid.
|
---|
Activiteiten | - Het Ondernemersfonds voorziet in de financiering van het werklocatiemanagement. We ondersteunen initiatieven om het werklocatiemanagement te professionaliseren.
- We monitoren de aantrekkelijkheid van ons vestigingsklimaat en benutten kansen om de werklocaties te verbeteren.
- We laten een scan maken van het huidige aanbod aan kantoorruimte en geven op basis hiervan invulling aan een toekomstig kantoorprogramma
- We versterken de economische positie door te investeren in de toegankelijkheid van de haven.
- We dragen bij aan de uitwerking van de gebieds- en ontwikkelvisies in bestemmingsplannen van onder andere Winkelsteeg, Engieterrein, Stationsomgeving en De Grift. Ook geven we Winkelcentrum Dukenburg een impuls. We zorgen daarbij voor een goede en duurzame inbedding van de economische functies.
- We stemmen in regionaal verband, vraag en aanbod van werklocaties op elkaar af.
- We investeren € 3,8 miljoen in een duurzaam bedrijvenpark De Grift/Rietgraaf met een aantrekkelijke groene ruimte. Zo zorgen we voor een aantrekkelijke vestigingslocatie voor grote logistieke dienstverleners die passen bij ons lokale en regionale DNA. Daarnaast biedt de Grift ruimte voor vestiging/uitbreiding van lokale bedrijven.
- Op basis van de in 2021 uitgevoerde quickscans verduurzaming bedrijventerreinen kunnen we ondernemers handvatten bieden bij het verduurzamen van de bedrijventerreinen TPN-West, Winkelsteeg, de Grift en Bijsterhuizen.
- We ondersteunen duurzame en circulaire projecten en initiatieven van bedrijven en instellingen.
|
---|
Doel | We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad |
---|
Toelichting | De binnenstad levert een belangrijke bijdrage aan onze lokale economie en werkgelegenheid en is ons visitekaartje voor bezoekers en voor het bedrijfsleven. Nijmegen heeft een sterk en divers aanbod aan winkels, horeca en cultuur en dit willen we graag zo houden. We willen dat de binnenstad het kloppend hart van de stad blijft en hebben daarom samen met inwoners, ondernemers en andere partners een actieplan voor de binnenstad opgesteld. De activiteiten uit dit actieplan ‘Hartje Nijmegen’ maken de binnenstad aantrekkelijker en versterken de economie. Daarom zetten we dit actieplan voort. Daarnaast gaan we € 15 miljoen extra investeren in de binnenstad. Met als uitdaging om de binnenstad te vergroenen en om zowel de levendigheid als de leefbaarheid te versterken. Dat doen we door diverse locaties beter in te richten en groener, veiliger en toegankelijker te maken. Ten slotte is onze ambitie om de binnenstad in de toekomst autoluw te maken. |
---|
Criteria | - De activiteit past binnen de actielijnen van de nieuwe Koers voor de Binnenstad.
- De activiteit past binnen de kaders van de Omgevingsvisie.
- De activiteit sluit aan bij de toekomstvisie voor de Nijmeegse warenmarkt.
- Met de activiteit geven we uitvoering aan de (transformatie)aanpak van de Binnenstad.
|
---|
Activiteiten | - We bereiden grote ingrepen in de openbare ruimte voor, zoals de herinrichting van de Burchtstraat-Augustijnenstraat-Plein 1944, het Joris Ivensplein, het Vlaams Kwartier en de ringstraten. Vergroening, klimaatadaptatie en kwaliteitsverbetering staan hierbij voorop. We gaan dit gefaseerd doen en beginnen met de Burchtstraat.
- We hebben een agenda voor de Binnenstad opgesteld, die de koers beschrijft voor de langere termijn en voeren een breed palet aan acties uit op het gebied van ondernemerschap, groen, bereikbaarheid, levendigheid en een schone en prettige binnenstad. Deze Koers voor de Binnenstad loopt tot 2035.
- Een groene binnenstad draagt bij aan leefbare binnenstad. We willen de binnenstad aanzienlijk vergroenen en doen dit zelf (met gemeentelijk groen en bomen) én met bewoners en ondernemers via een stimuleringsprogramma.
- We steunen het Huis voor de Binnenstad om tot een nog betere samenwerking te komen met ondernemers, vastgoedeigenaren en anderen in de binnenstad.
- We innen reclamebelasting ten gunste van het binnenstadsfonds.
- Waar nodig pakken we leegstand aan. Gebieden waar grote leegstand ontstaat transformeren we naar andere functies. We geven initiatieven in leegstaande panden een kans.
- Voor een schone en prettige binnenstad is een prettig verblijfsklimaat een belangrijke vereiste. Dit vraagt om kleine ingrepen als bankjes, toiletten en verlichting.
- We brengen het vastgoedeigendom in de binnenstad in kaart. We kijken naar belemmeringen en kansen, ook van het huidige bestemmingsplan. Tegelijkertijd gaan we voorzichtig om met het toevoegen van nieuwe winkelmeters. We zetten in op betere samenwerking met vastgoedpartijen.
- Voor bezoekers is het belangrijk om snel op de plek van bestemming te komen. Dit vraagt om een “logische binnenstad”. We investeren in duidelijke bewegwijzering en routes en verbeteren deze, daar waar dat nodig is. We investeren in goede fietsstallingsmogelijkheden op straat en zorgen voor goede handhaving. We stellen de bewaakte fietsenstallingen ruimer open en voeren publieksacties uit om mensen hier beter op te wijzen.
- We starten de voorbereidingen om de binnenstad in de toekomst autoluw te maken, waarbij we onder andere op zoek gaan naar mogelijkheden voor minder parkeervoorzieningen, voor goede transferia met een overstap naar frequent OV. Ook bekijken we de mogelijkheden voor het inzetten van zogenaamde hop on-hop off busjes.
|
---|
Ambitie | We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel |
---|
Toelichting | We zetten met ambitie de lijn Van de Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030 voort op onderdelen die succesvol bleken, grijpen kansen en tillen de citymarketing op een hoger niveau. We zetten in op strategische samenwerkingen met impact zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau en we bouwen voort op uitvoeringsprojecten die elders zijn belegd. Met het overkoepelende thema Old city, Young vibe verbinden we het speerpunt oudste stad met het jonge, vernieuwende en bruisende karakter van Nijmegen. We focussen daarbij op het aantrekken van internationale bezoekers, actieve 55-plussers en de doelgroep twintigers en dertigers. Daarnaast zetten we in op het aantrekken van bedrijven en talenten door gericht in te zetten op de promotie van de speerpunten binnen het economische cluster Health en High tech. Ten slotte zetten we in op het versterken van ons evenementenklimaat, waarbij we evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad gericht stimuleren. |
---|
Doel | We profileren de unieke kracht van health & high tech |
---|
Toelichting | Met de activiteiten uit de economische visie en de uitvoeringsagenda citymarketing willen we de unieke kracht van de clusters health en high tech nationaal en internationaal profileren. Beide clusters zijn belangrijke dragers van de Nijmeegse economie. |
---|
Criteria | - De activiteit levert een bijdrage aan het realiseren van de doelen en programmalijnen van het plan van aanpak ‘Versterken economische kracht health & high tech’.
- De activiteit sluit aan op de actielijn excelleren van de economische visie.
- De activiteit sluit aan bij de Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.
|
---|
Activiteiten | - Met de Newsroom Health & High Tech zorgen we samen met de partners in de stad dat onze clusters health en high tech meer in het nieuws komen.
- We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van de clusters, zoals het Parkinson op Maat event, het Health Valley event en de RF-conferentie.
- We vergroten de zichtbaarheid van Nijmegen als health & high tech stad voor bewoners en bezoekers aan de (binnen)stad. Fysiek doen we dit bijvoorbeeld via de POP HUB store: een tijdelijke winkel waar startende ondernemers en namen uit het gevestigde bedrijfsleven hun lokaal ontwikkelde innovaties onder de aandacht kunnen brengen bij een breed publiek. Online doen we dit via een health & high tech spoor op IntoNijmegen.com. Gezocht wordt naar de verbinding met bedrijvigheid en kennisinstellingen en ook fieldlabs meer in verbinding brengen hiermee.
|
---|
Doel | We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter |
---|
Toelichting | Afgelopen jaren hebben we de basis van citymarketing met Old City, Young Vibe gelegd. Het is van belang dat we dit vasthouden en hierop voortbouwen. Naast de nodige campagnes, richten we ons minder op de uitvoering, maar borduren voort op uitvoeringsprojecten die elders zijn belegd zoals bijvoorbeeld in de Agenda Vrijetijdseconomie en richten ons op strategische samenwerkingen die bijdragen aan een sterkere profilering, lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Zo dragen we bij aan de profilering van Nijmegen als Oudste & Bruisende stad en Health & High Tech stad. Hiermee behouden en trekken we niet alleen talent en bedrijven maar leggen voor deze doelgroepen ook de koppeling met het aantrekkelijke vestigingsklimaat. Het aantrekkelijke vestigingsklimaat promoten we met het speerpunt Oudste & Bruisende stad. Daarnaast bouwen we verder aan de bekendheid en zichtbaarheid van het overkoepelende merk Old City, Young Vibe. |
---|
Criteria | - De activiteit sluit aan bij de Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.
- De activiteit draagt bij aan de realisatie van het toeristisch beleid.
- De activiteit is aanvullend op de promotie van de Binnenstad door het Huis van de Binnenstad.
- De activiteit sluit aan bij de actielijnen uit de Economische Visie
|
---|
Activiteiten | - We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad.
- We werken samen met Arnhem en omliggende gemeenten aan diverse projecten om de vrijetijdseconomie te versterken, onder andere op het gebied van duurzaamheid. We doen dit steeds op drie schaalniveaus: Arnhem-Nijmegen, Rijk van Nijmegen en Nijmegen.
- We zorgen dat Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad de nodige publiciteit krijgt.
- We geven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen invulling aan regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. Hierbij zorgen wij ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij de onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.
- In de binnenstad realiseren we een nieuwe brandstore, waar de bezoeker uit stad en regio terecht kan voor informatie en inspiratie over het toeristisch aanbod rond het thema Old City, Young Vibe.
|
---|
Doel | We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad |
---|
Toelichting | We geven uitvoering aan de kadernota Eventfull en het locatiegebonden evenementenbeleid. Zo versterken we ons evenementenklimaat. We ondersteunen organisatoren om hun evenement in Nijmegen te organiseren. We hebben daarbij extra aandacht voor evenementen waar we een convenant mee hebben afgesloten of een subsidierelatie mee hebben. Zij dragen bij aan het profiel van onze stad. We vinden het belangrijk dat de evenementen in de stad steeds duurzamer en toegankelijker worden en ondersteunen evenementenorganisatoren daarbij. Daarnaast zorgen we ervoor dat er voldoende evenementenlocaties in de stad zijn. |
---|
Criteria | - Met de activiteiten geven we uitvoering aan de Nota Eventfull en het locatie gebonden evenementenbeleid. Hiermee sturen we op het evenementenaanbod in Nijmegen.
- Een evenement is beeldbepalend als deze bijdraagt aan het profiel van de stad. Daarnaast hebben deze evenementen een vaste plek op onze evenementenkalender en leveren zij een grote bijdrage aan de marketing van de stad: promotionele waarde, publiek(sbereik), netwerkwaarde en economische spin-off.
|
---|
Activiteiten | - We geven uitvoering aan de convenanten die zijn afgesloten met de organisatoren van de Zevenheuvelenloop, MOJO/EDH, Stichting, de Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
- We hebben (meerjarige) subsidierelaties met organisatoren van evenementen, te weten Stichting de Vierdaagsefeesten, Stichting DE 4DAAGSE en Grondfest.
- We zijn opdrachtgever voor de kermis en geven hiermee uitvoering aan het nieuwe plan voor de kermis.
- We beheren de evenementen in onze stad via een evenementenkalender. Zo voeren we regie over ons evenementenaanbod volgens de in het evenementenbeleid vastgelegde voorrangscriteria.
- We houden het locatiegebonden evenementenbeleid actueel en gaan op zoek naar nieuwe evenementenlocaties in de openbare ruimte.
- Na het succesvolle circulaire bekerproject tijdens de Vierdaagse gaan we aan de slag met nieuwe manieren om evenementen te verduurzamen.
- Het aanbod in de winterperiode gaan we versterken door de Nijmeegse Winterweken te laten ontwikkelen de komende 3 jaren.
|
---|