Ambitie | Alle inwoners hebben gelijkwaardige participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden |
---|
Toelichting | Kansengelijkheid start in en rondom het onderwijs en de kinderopvang. We vinden dat iedereen in staat gesteld moet worden om te worden wie ze kunnen zijn. Ieder mens heeft talenten. We kijken naar wat iemand nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen en ondersteunen kinderen en jongeren bij het volgen van een onderwijscarrière die hen past. We geven invulling aan onze wettelijke taken op het gebied van achterstandenbeleid, we stimuleren het gebruik van voorschoolse voorzieningen voor peuters, waar nodig ondersteunen we ouders bij kinderopvang op basis van een sociaal medische indicatie, passend onderwijs, leerlingenvervoer, stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten en regionaal meld- en coördinatiepunt (RMC) voortijdig schoolverlaters, volwasseneneducatie, het tegengaan van segregatie en bevorderen van integratie, afstemming inschrijving en toeleiding scholen. |
---|
Doel | Samen met de schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, kinderopvanginstellingen en andere betrokken partners wordt kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden bevorderd, door middel van een rijke en passende ontwikkelomgeving voor kinderen en jongeren. Zo veel mogelijk kinderen kunnen deel nemen aan het reguliere onderwijs en gebruik maken van het brede naschoolse (ondersteunings)aanbod |
---|
Toelichting | We zetten in op normaliseren, zo gewoon mogelijk meedoen. Niet elke ondersteuningsvraag heeft een apart aanbod nodig. Waar dit wel nodig is, hebben we aanvullend op de verantwoordelijkheid van kinderopvang en onderwijs, een plus op het aanbod. We ondersteunen peuters met een risico op taal- en of ontwikkelingsachterstand door een voorschools educatief programma aan te bieden én bij de overgang van de voorschool naar de basisschool. Het preventief jeugdbeleid en (naschools) ontwikkelaanbod zetten we stadsdeelgericht en sluiten aan bij de ontwikkelingen rondom de sociale basis. Naast afspraken op gemeentelijk niveau, maken we ook afspraken op regionaal niveau. Leerlingen van de scholen voor voortgezet en speciaal onderwijs komen immers uit meerdere gemeenten. |
---|
Criteria | - Aansluiten bij de prioriteiten en (gebieds)ontwikkelingen die er zijn.
- Wij nemen geen verantwoordelijkheden over van andere (onderwijs)organisaties.
- Voor- en vroegschoolse kinderopvang moet voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen van de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK). Daarboven hanteren we extra eisen aan de kinderopvanglocaties (Kwaliteitskader VVE Gemeente Nijmegen).
- We sluiten aan bij de landelijke onderwijsachterstandenregeling.
- Wij gaan voor hoge verwachtingen/ambities.
- Gelijke kansen betekent ongelijk investeren.
|
---|
Activiteiten | - We doen mee met het Voorloperstraject Rijke Schooldag van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn. Het doel hiervan is een kwalitatief goed programma van activiteiten rond de school en wijk organiseren zodat kinderen hun talenten en vaardigheden kunnen ontwikkelen en benutten.
- We werken samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen om, ten behoeve van normalisering en preventie jeugdhulp, goed aan te sluiten op de vindplaatsen van kinderopvang en school (Buurtteams Jeugd en Gezin Nijmegen).
- We subsidiëren de volgende activiteiten ten behoeve van kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen:
- We stimuleren de acceptatie van (seksuele/gender) diversiteit door middel van een positief en veilige schoolomgeving. We subsidiëren het project School’s Out op grond van een convenant met de schoolbesturen, GGD, Dito en COC.
- We ondersteunen de vve-kinderopvanglocaties die voldoen aan de extra kwaliteitseisen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en stimuleren ouders van peuters met een vve-indicatie om hun peuter bij vve-kinderopvang aan te melden;
- Extra onderwijsinzet voor vve-peuters na hun overgang naar het basisonderwijs en ter bestrijding van onderwijsachterstanden;
- Extra inzet op taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs;
- Naschools aanbod zoals brede schoolactiviteiten (inclusief sport en cultuuraanbod), Weekendschool en Kinderraad;
- Gemengde scholenbeleid of het vervolg daarop, waaronder de centrale aanmelding Schoolwijzer samen met de schoolbesturen primair onderwijs;
- We stimuleren talentontwikkeling van kinderen en jongeren door samenwerking binnen alle onderwijslagen onder de noemer “Ieder Talent Telt”.
- We voeren de regeling Sociaal Medische indicatie uit waardoor kinderen op de kinderopvang kunnen worden geplaatst om sociaal-medische redenen in het gezin.
- We werken samen met de partners in de kinderopvang, primair onderwijs, en GGD aan nieuw onderwijsbeleid voor de jongste doelgroep (0 tot 6). Systemische ongelijkheid begint vroeg in het leven, en door vroeg te ondersteunen beperken we de kansenafstand op latere leeftijd. Met onze inzet sturen we aan op een stabiele(re) basis voor alle kinderen in sociaal-, taal-, en emotionele ontwikkeling.
- We werken aan kansengelijkheid in het onderwijs. Het verbinden van de drie leefwerelden -school, thuis, omgeving- is belangrijk in de aanpak van gelijke kansen. We willen een samenspel van kwalitatief goed onderwijs (de verantwoordelijkheid van de scholen) en effectieve interventies voor gelijkwaardige kansen in en om het onderwijs (vanuit gemeentelijke aanpak en middelen). We geven hier invulling aan in de drie programmalijnen: iedereen kan meedoen, iedereen kan groeien en iedereen kan hulp krijgen. Met een extra impuls in onze aanpak versterken we de komende jaren het netwerk rondom het kind en de jongere door meer samenhang, verbinding en versterking aan te brengen in het aanbod dat er al is, waaronder: kinderwerk in Noord, jongerenwerkers in het primair en voortgezet onderwijs, verhogen budget Stichting Leergeld voor vrijwillige ouderbijdrage.
|
---|
Doel | Zoveel mogelijk jongeren verlaten de school met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma of startkwalificatie |
---|
Toelichting | Het behalen van een startkwalificatie (diploma havo, vwo of mbo niveau 2) staat voorop omdat jongeren daarmee meer kans hebben op een baan. Maar ook jongeren voor wie het behalen van een startkwalificatie niet (direct) haalbaar is of geen vereiste is (pro/vso) hebben recht op een passend toekomstperspectief. We willen alle jongeren met zorgwekkend verzuim en zonder startkwalificatie tijdig in beeld hebben en zorgen, samen met partners, voor doorgaande (leer)lijnen tussen onderwijs, werk, zorg en leerrecht. |
---|
Criteria | - Onderwijsinstellingen dienen onderling samen te werken op de instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen en studenten.
- De begeleiding sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de jongeren op school en voortijdig schoolverlaters.
|
---|
Activiteiten | - We ronden het regionaal programma Jongeren naar school of werk 2021-2024 (voortijdig schoolverlaten) af in juli 2025. Het programma is gericht op:
- Het versterken van instroom en doorstroom van leerlingen tussen V(S)O en Mbo of andere vormen van onderwijs,
- Het versterken van de aansluiting tussen onderwijs en zorg,
- Investeren in tijdelijke opvangvoorzieningen,
- Zorgen voor blijvend contact na onderwijs.
De aanpak jongeren naar school of werk is opgesteld samen met regiogemeenten, V(S)O en MBO en het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en ook samen zorgen we voor de uitvoering van deze plannen. - We werken aan de invulling van een nieuw 4-jarig programma jongeren naar school of werk. De uitvoering van dit programma start augustus 2025.
- We voeren op lokaal en regionaal niveau de leerplichtwet en de Doorstroompunt-functie (voorheen RMC (Regionaal Meld en Coördinatiepunt)) uit.
- We werken samen met schoolbesturen voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs (ROC en Helicon mbo) en het bedrijfsleven aan een goede aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. We besteden specifiek aandacht aan de aansluiting voor leerlingen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
|
---|
Doel | Leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs zo zelfstandig mogelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit |
---|
Toelichting | Ouders zijn verantwoordelijk voor het vervoer van hun kinderen tussen huis en school. Daar waar dit niet mogelijk is vanwege een handicap of het kind ver van huis naar school gaat, heeft de gemeente de wettelijke taak om in (de bekostiging van het) leerlingenvervoer te voorzien. Daarnaast hanteren wij sinds 2019 een doorbraakbudget. Hiermee is het mogelijk om leerlingenvervoer in te zetten wanneer er geen reguliere oplossing is voor vervoer en daarmee andere problemen worden voorkomen. |
---|
Criteria | - Bij de inzet van (bekostiging van het) leerlingenvervoer gaan we zoveel mogelijk uit van eigen kracht van leerlingen, ouders en omgeving. Wat kunnen zij wel en welke ondersteuning hebben zij nodig om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen?
- Overige criteria zoals klanttevredenheid, kwaliteitseisen chauffeurs, duurzaamheidseisen, klachtafhandeling en communicatie met ouders, scholen en gemeente zijn opgenomen in het bestek aanbesteding leerlingenvervoer.
|
---|
Activiteiten | - We zorgen voor een actuele verordening en beleidsregels voor de wettelijke gemeentelijke taak (bekostiging) leerlingenvervoer én voeren deze uit.
- We sluiten een overeenkomst met de BVO-Dran (Arnhem-Nijmegen), zodat het taxivervoer in het kader van leerlingenvervoer kwalitatief goed en betaalbaar wordt uitgevoerd.
- Wij vragen continu aandacht voor zelfredzaamheid in het (leerlingen)vervoer bij onderwijs en andere partners of dienstverleners én stemmen af op welke wijze leerlingenvervoer helpend kan zijn bij andere (jeugd)problematiek.
- Wij subsidiëren activiteiten die bijdragen aan het (meer) zelfstandig leren reizen van leerlingen.
|
---|
Doel | Betere (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen |
---|
Toelichting | Door de taal-, reken- en digitale vaardigheden van volwassenen te vergroten willen we ervoor zorgen dat mensen beter mee kunnen doen in onze talige en digitale samenleving. We richten ons op inwoners van 18 jaar of ouder, met maximaal een opleidingsniveau vergelijkbaar met het ingangsniveau van het beroepsonderwijs, wie niet vallen onder de Wet Inburgering. |
---|
Criteria | Voor wat betreft het formele onderwijsaanbod houden we vast aan de criteria en einddoelen zoals vastgelegd in de WEB (Wet educatie en beroepsonderwijs). Op het moment dat we keuzes moeten maken vanwege beperkt budget bij het formele WEB gefinancierde aanbod, leggen we prioriteit bij werkzoekenden met een bijstandsuitkering, met werkloosheid bedreigden, inwoners met een bijstandsuitkering in een participatietraject, niet-werkende ouders/opvoeders van kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar. Voor het non-formele aanbod zijn doelen en prioritering uit het ‘Regionaal Uitvoeringsplan Bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen, regio Nijmegen 2020-2024’ leidend. |
---|
Activiteiten | - We werken regionaal samen binnen de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen, coördineren deze samenwerking als contactgemeente, en zorgen voor een regionaal aanbod volwasseneneducatie in het kader van de WEB.
- We werken aan vier doelen die zijn vastgelegd in het regionaal uitvoeringsplan ‘bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen 2021-2024’: zo veel mogelijk mensen weten wat laaggeletterdheid is, meer mensen verbeteren hun basisvaardigheden, er is goed onderwijs voor volwassenen, en we meten wat goed werkt.
- We creëren bewustwording en acceptatie door te werken aan een netwerk van instellingen uit het onderwijs, cultuur, welzijn, werk, zorg en bedrijfsleven die allen basisvaardigheden bevorderen bij medewerkers en inwoners.
- We zorgen voor een match tussen vraag en aanbod zodat we laaggeletterden vinden en snel kunnen doorgeleiden naar passend educatieaanbod. Hiervoor werken we samen met verschillende partners, waaronder het ROC Nijmegen, de bibliotheek, Bindkracht10, WerkBedrijf, de GGD en andere organisaties in Nijmegen en omgeving.
- We zijn opdrachtgever van het DigiTaalhuis Rijk van Nijmegen en participeren samen met het ROC, de bibliotheek en Bindkracht10 in de stuurgroep.
- We bereiken meer volwassenen die moeite hebben met taal, rekenen of de computer. We stimuleren de tijdige herkenning van laaggeletterdheid door de deskundigheid van betrokken professionals bij diverse ketenpartners te vergroten en signalering te verbeteren. We zetten extra in op het bereiken van volwassenen die Nederlands als moedertaal hebben, omdat deze groep lastig te bereiken is.
- We zorgen voor goed onderwijs voor volwassenen door een mix van formeel, non-formeel en informeel aanbod op het gebied van basisvaardigheden te subsidiëren, onder andere bij het ROC Nijmegen.
- We meten het maatschappelijk effect van deelname aan ons formele aanbod volwasseneducatie met de Monitor Sociale Inclusie. Hierdoor weten we niet alleen hoeveel mensen we bereiken, maar ook of hun positie in de samenleving en op de arbeidsmarkt is verbeterd.
- We meten het bereik en de doelmatigheid van het non-formele aanbod door de inzet van het monitoringsinstrument MATCH.
|
---|
Doel | De samenwerking met kennisinstellingen voor maatschappelijke opgaven wordt zo veel mogelijk benut, zodat de kennis en creativiteit van studenten benut wordt én studenten kennis maken met het toekomstige werkveld. |
---|
Toelichting | Onze gemeente zet in op samenwerking en kennisuitwisseling en strategische afstemming met de kennisinstellingen in onze stad. We ontwikkelen een gedeelde aanpak waarin wij samen werken aan onze maatschappelijke opgaven. Dit doen we met de Radboud Universiteit, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, het ROC Nijmegen en Yuverta (mbo). Onze samenwerking krijgt concreet vorm in onder andere de City Deal Kennis Maken en de agenda Ieder Talent Telt. Kennisuitwisseling vindt plaats vanuit deze bestuurlijke samenwerkingsvormen maar ook binnen beleidsvelden. |
---|
Criteria | Interdisciplinaire en/of multidisciplinaire, vernieuwende benadering van maatschappelijke vraagstukken. |
---|
Activiteiten | - We vertalen de samenwerking tussen kennisinstellingen en gemeente naar concrete projecten en activiteiten in de wijken. Moderne, maatschappelijke vraagstukken vereisen een interdisciplinaire benadering. Door gebruik te maken van de meest recente kennis en kunde die onze kennisinstellingen meebrengen blijven wij onze eigen aanpak vernieuwen.
- Met City Deal Kennis Maken zetten we in op hoe we als groeiende stad gezond kunnen blijven, zowel voor inwoners als voor de omgeving. We leggen de focus op twee inhoudelijke richtingen: ‘Sociale Basis’ en ‘Maak ruimte’. Voor Sociale Basis sluiten we aan bij het stadsdeelprogrammeren, waarbij een passend aanbod in de wijk wordt gerealiseerd ter versteviging van de sociale basis. Studenten van verschillende kennisinstellingen en disciplines kunnen meedoen aan de cyclus van het stadsdeelprogrammeren, zowel op het doen van onderzoek als op de praktische uitvoering van projecten. Voor het thema ‘Maak ruimte’ betrekken we studenten van verschillende kennisinstellingen bij projecten als ‘Studio Kanaalzone’ in Winkelsteeg en ‘Lifeport circulair lab’ in het stationsgebied. Deze samenwerking wordt financieel ondersteund vanuit het ministerie OCW via de onderzoeksregeling van de City Deal Kennis Maken.
- We gaan door met Groen, Gezond, en in Beweging, een initiatief van GGD Gelderland-Zuid, Radboudumc en de gemeente Nijmegen en breiden waar mogelijk ons netwerk uit.
- We betrekken onze partners bij de dilemma’s en afwegingen die we tegenkomen bij het thema studentenhuisvesting.
- We werken aan onderwijsvernieuwing binnen Ieder Talent Telt. Dit netwerk van onderwijsinstellingen in Nijmegen brengt bottom-up mensen uit verschillende onderwijsdisciplines samen om te werken aan concrete projecten. Deze projecten hebben als doel om talent van kinderen en jongeren te ontwikkelen en verder te ontplooien.
|
---|
Ambitie | We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen |
---|
Toelichting | Vanuit de zorgplicht onderwijshuisvesting voor het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs streven we naar kwalitatief goede onderwijsgebouwen die het leren van kinderen en jongeren bevorderen. Wij hechten belang aan duurzame schoolgebouwen met een menselijke maat, een evenwichtige spreiding, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio. Om dit te bereiken werken we samen met de schoolbesturen vanuit onze verschillende verantwoordelijkheden. |
---|
Doel | Kinderen gaan zo veel mogelijk dichtbij huis naar de basisschool, rekening houdend met de menselijke maat in het basisonderwijs. Een goede verdeling van de scholen voor voortgezet onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs over de stad rekening houdend met de regiofunctie. Vernieuwing van alle schoollocaties in de periode 2008-2048. |
---|
Toelichting | Vanuit de wettelijke taak om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen, hebben wij een gemengde scholen beleid. Uitgangspunt van dit beleid is dat kinderen zoveel als mogelijk in hun eigen omgeving naar de basisschool kunnen, waarbij ouders een vrije schoolkeuze hebben. We hebben een lokale én een regionale functie voor het bieden van voortgezet onderwijs én onderwijs aan kinderen en jongeren met speciale behoeften. We streven naar kwalitatief goede en voldoende onderwijsvoorzieningen voor voorgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs ((V)SO). Daarbij hechten we voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs belang aan duurzame schoolgebouwen met een evenwichtige spreiding over de stad en regio, een goede toegankelijkheid die passen bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio. |
---|
Criteria | - Er zijn mogelijkheden om dichtbij huis naar een basisschool te gaan, scholen beschikken over voldoende plaatsen per stadsdeel en openbare scholen zijn verspreid over de verschillende stadsdelen.
- Bij nieuw te realiseren basisscholen wordt rekening gehouden met een menselijke maat (ca 500 leerlingen) en de kinderopvang.
- Voortgezet onderwijsscholen, (voortgezet) speciaal onderwijsscholen en nieuwkomersonderwijs beschikken over voldoende plaatsen en zijn verspreid over verschillende stadsdelen.
|
---|
Activiteiten | - We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting in het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC).
- We voeren de doordecentralisatie afspraken uit:
- vaststellen en uitbetalen DDC vergoeding aan schoolbesturen;
- faciliteren schoolbesturen bij planvorming en realisatie, met het oog op spreiding en onderwijsaanbod;
- gesprekspartner zijn over de omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en omgevingsplannen;
- monitoring en evaluatie DDC: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%);
- faciliteren schoolbesturen bij het leveren/aankopen van locaties;
- aanspreekpunt voor duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen.
- We begeleiden initiatiefnemers in het proces van het stichten van een nieuwe school.
- We regelen de doordecentralisatie en maatwerkovereenkomst bij het stichten van een nieuwe school.
- Bij (nog) niet doorgedecentraliseerde scholen voeren wij de huisvestingstaken zelf uit of we maken afspraken over doordecentralisatie.
- Via onze onderwijshuisvestingstaak en in samenwerking met de schoolbesturen dragen we bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen), duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen) en toegankelijkheid.
- We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities rondom bewegingsonderwijs.
We beheren onroerend goed dat bijdraagt aan de doelen van dit programma. |
---|