Onderwijs

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
Alle inwoners hebben gelijkwaardige participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden

Zoals beschreven in het Koersdocument heeft het sociaal domein ombuigingsopties verkend voor de taakstellende bezuiniging van € 10 miljoen (exclusief budgetplafonds jeugd en wmo). Het programma Onderwijs draagt met diverse maatregelen bij aan deze opgave. De maatregelen zijn opgenomen bij  'Veranderingen in de begroting'.
Het komend jaar zullen in het teken staan om deze bezuinigingen te effectueren.

Doel: Samen met de schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, kinderopvanginstellingen en andere betrokken partners wordt kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden bevorderd, door middel van een rijke en passende ontwikkelomgeving voor kinderen en jongeren. Zo veel mogelijk kinderen kunnen deel nemen aan het reguliere onderwijs en gebruik maken van het brede naschoolse (ondersteunings)aanbod
Activiteiten

  • Coalitiemiddelen Actieplan kansengelijkheid onderwijs

In 2025 voeren we het ‘Uitvoeringsplan gelijkwaardige kansen’ verder uit. We zetten extra coalitiemiddelen in om gelijkwaardige kansen in en aansluitend op het onderwijs te stimuleren en vergroten. We werken aan een samenhangende aanpak met integrale en duurzame inzet, in die wijken waar het risico op achterstanden groot is, met als doel gelijkwaardige kansen in en aansluitend op het onderwijs. We versterken en ontwikkelen bestaande initiatieven door. Dit doen we in drie programmalijnen:” iedereen kan meedoen, iedereen kan groeien en iedereen kan hulp krijgen”.

  • We voeren het Nationaal Programma Onderwijs uit

We zetten in 2025 het laatste jaar de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs in. Dit zijn extra rijksmiddelen die deels naar het onderwijs en deels naar gemeenten gaan voor de periode halverwege 2021 tot en met 2025. De middelen worden ingezet om leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs extra ondersteuning te bieden als gevolg van de coronamaatregelen, daar waar dit aanvullend is op de extra schoolactiviteiten en school dit niet zelf kan organiseren. Om jongeren extra te ondersteunen, financieren we onder andere extra inzet van gezinswerkers en jeugdartsen in het voortgezet onderwijs. Tevens geven we een impuls om te investeren in extra jongerenwerk in het voortgezet onderwijs.

  • Nieuwkomersonderwijs

Nieuwkomersonderwijs is voor alle kinderen en jongeren die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen ongeacht de status van deze leerlingen en ongeacht waar zij verblijven. De laatste jaren groeit de behoefte aan nieuwkomersonderwijs als gevolg van -al dan niet tijdelijke- opvang van vluchtelingen, alleenstaande minderjarige vreemdelingen en statushouders. Het nieuwkomersonderwijs voor kinderen in de basisschoolleeftijd in de gemeente Nijmegen vindt plaats bij De Bloemberg. Het voortgezet onderwijs is, regionaal, in het Rijk van Nijmegen georganiseerd bij het Pontem college. Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor voldoende plekken bij de scholen. De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs.
Het enorme verloop in het aantal nieuwkomers én het lerarentekort, zorgt ervoor dat de organisatie van het nieuwkomersonderwijs sinds 2022 een dynamisch en arbeidsintensief proces is voor Nijmegen als regiogemeente én schoolbesturen. Wij verwachten dat dit voor 2025 en volgende jaren zo zal blijven. Om die reden willen wij in 2025 komen tot een koers en betere samenwerkingsafspraken met de schoolbesturen en de omliggende gemeenten over hoe wij het nieuwkomersonderwijs nu en voor de toekomst willen organiseren. Ook willen we voorkomen dat jongeren die vanuit het Pontem college instromen in het mbo vanwege taalachterstand uitvallen. Vanaf schooljaar 2025/2026 verwachten we deze jongeren een kort en intensief impulstraject aan te bieden, waardoor het aanbod beter aansluit bij hun onderwijsbehoefte.    

  • Subsidies kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen:

SchoolsOUT biedt ondersteuning op maat op het terrein van het geven van aandacht aan seksuele en genderdiversiteit. De aanpak is geschikt voor de kinderopvang, het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Hiermee bevorderen we een positief en veiliger schoolklimaat voor iedereen. In 2025 stellen we een nieuw convenant vast met vertegenwoordigers van het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs, COC Regio Nijmegen, Dito, young LGBT+ Nijmegen en de GGD Gelderland-Zuid. Dit om de samenwerking opnieuw te bekrachtigen en de doelen van SchoolsOUT uit te dragen. Tevens verwachten we nieuwe, meerjarige budgetafspraken vast te stellen voor de inzet van SchoolsOUT.

  • Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

We gaan door met het verkennen van de mogelijkheid om VVE te versterken als pedagogische basisvoorziening. Bijvoorbeeld door de inzet de ambulant pedagogische medewerker.

  • Sociaal Medische indicatie (SMI)

We verkennen de mogelijkheid om SMI ook beschikbaar te stellen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Om zo SMI als voorliggende voorziening te versterken.

  • Brede scholen

We gaan door met de doorontwikkeling brede scholen, om kwalitatief goede programma’s te creëren waarbinnen kinderen hun talenten en vaardigheden kunnen ontwikkelen en benutten.

Doel: Zoveel mogelijk jongeren verlaten de school met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma of startkwalificatie
Activiteiten

  • We werken aan een nieuw 4-jarig programma ‘Jongeren naar school of werk’.

In 2025 voeren we het laatste jaar het huidige programma: "jongeren naar school of werk" uit. Tevens werken we aan een nieuw programma dat op 1 augustus 2025 in werking treedt. Het nieuwe programma sluit aan bij de nieuwe Wet naar school of duurzaam werk, die ook op 1 augustus 2025 in werking treedt. Deze beslaat een viertal maatregelen die gezamenlijk zorgen voor een doorlopende aanpak van school naar werk voor jongeren tot 27 jaar. Het gaat om aanvullende loopbaanbegeleiding door het mbo, begeleiding naar werk door de gemeente vanuit de Participatiewet, de uitbreiding van het Doorstroompunt tot 27 jaar en een wettelijke basis voor samenwerking tussen deze partijen.

Doel: Leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs zo zelfstandig mogelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit.
Activiteiten

  • Werken met nieuwe beleidsregels en verordening leerlingenvervoer

In 2024 zijn nieuwe beleidsregels en een verordening bekostiging leerlingenvervoer vastgesteld. Binnen deze nieuwe kaders is meer aandacht voor het stimuleren van leerlingen om zo zelfstandig mogelijk te reizen. Tevens is een betere aansluiting en samenloop met andere regelingen mogelijk, zoals vervoer in het kader van de Jeugdwet, maar ook met de inzet van (leerlingen)vervoer ter voorkoming van andere problemen en de Doorbraakaanpak. In 2025 starten we met de realisatie hiervan.

Doel: Betere (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen
Activiteiten

  • We maken meerjarige subsidieafspraken met o.a. ROC Nijmegen voor het verzorgen van het formele onderwijsaanbod volwasseneducatie.
  • Daarnaast evalueren we het’ Regionaal Uitvoeringsplan Bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen, regio Nijmegen 2022-2024’ en stellen een nieuw meerjarig plan op.
  • In 2024 zijn we gestart met het verzorgen van Nederlandse taallessen aan Oekraïense ontheemden. Dit continueren we in 2025 en breiden we wanneer gewenst uit naar arbeidsmigranten uit andere landen.
  • Met Bibliotheek Gelderland Zuid werken we een reeks cursussen uit rondom het versterken van digitale vaardigheden.

Doel: De samenwerking met kennisinstellingen voor maatschappelijke opgaven wordt zo veel mogelijk benut, zodat de kennis en creativiteit van studenten benut wordt én studenten kennis maken met het toekomstige werkveld.
Activiteiten

  • We gaan de rol van de gemeente binnen de City Deal Kennis Maken (CDKM) uitbreiden en bestendigen. We gaan actief aan de slag met het betrekken van studenten, docenten en onderzoekers van de diverse kennisinstellingen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken vanuit de gemeente. We leggen de focus op twee inhoudelijke richtingen: ‘Sociale Basis’ en ‘Maak ruimte’. Voor Sociale Basis sluiten we aan bij het stadsdeelprogrammeren, waarbij een passend aanbod in de wijk wordt gerealiseerd ter versteviging van de sociale basis. Studenten van verschillende kennisinstellingen en disciplines kunnen meedoen aan de cyclus van het stadsdeelprogrammeren, zowel op het doen van onderzoek als op de praktische uitvoering van projecten. Voor het thema ‘Maak ruimte’ betrekken we studenten van verschillende kennisinstellingen bij projecten als ‘Studio Kanaalzone’ in Winkelsteeg, ‘Lifeport circulair lab’ in het stationsgebied en verschillende onderwerpen in de actualisatie van de economische visie.
  • Er werken twee studentambtenaren vanuit de RU en HAN voor 8 uur per week bij de gemeente om de leefwereld van studenten onder de aandacht te brengen en samen te werken aan studentenwelzijn.

Ambitie :
We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen

Doel: Kinderen gaan zo veel mogelijk dichtbij huis naar de basisschool, rekening houdend met de menselijke maat in het basisonderwijs. Een goede verdeling van de scholen voor voortgezet onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs over de stad rekening houdend met de regiofunctie. Vernieuwing van alle schoollocaties in de periode 2008-2048
Activiteiten

  • Medio 2025 start de renovatie van de Aventurijn aan de Hatertseweg 400. De renovatie is medio 2026 gereed.
  • In 2025 hopen we een overeenkomst doordecentralisatie met Stichting Simonscholen (Hidaya) te sluiten en daarmee afspraken vast te leggen over hun huisvestingaanvraag.
  • Tevens zal gestart worden met vervangende nieuwbouw van de noodlokalen en een kleine uitbreiding van de Tarcisiusschool, een niet-doorgecentraliseerde school in het (voortgezet) speciaal onderwijs. We verkennen daarbij tevens of we deze school kunnen doordecentraliseren.
  • Daarnaast gaan we in 2025 verder met de realisatie van de nieuwe school De Noorderstroom in Hof van Holland. Deze is gestart in de nog beschikbare ruimte in Basisschool De Boomgaard om vervolgens medio/ eind 2026 naar een eigen schoolgebouw te gaan.
  • We werken in 2025 verder aan de realisatie van een nieuw schoolgebouw voor de Vrijeschool ‘Waldorf aan de Waal’ in de wijk Zuiderveld. Deze school is al gestart in een tijdelijk onderkomen aan de Griftdijk. We onderzoeken samen met de school of doordecentralisatie mogelijk is en starten met de bouwvoorbereidingen.
  • We gaan in 2025 samen met voCampus onderzoeken of het mogelijk is het ISK onderwijs in het VO op een goede en structurele wijze vorm te geven voor de lange termijn. Dit gaan we ook met Conexus voor het PO doen.
  • Het vm. Dominicus College aan de Energieweg wordt in 2025 gereed en toekomstbestendig gemaakt middels een verbouwing voor het Mondial College Leuvensbroek.
  • Verder wordt in 2025 de nieuwbouw voor de basisschool Prins Claus gerealiseerd en daarnaast wordt de renovatie van het hoofdgebouw van basisschool De Muze afgerond.
  • De gedeeltelijke renovatie en nieuwbouw van basisschool de Hazensprong wordt in 2025 opgestart.
  • En we gaan meer concretiseren wat nodig is qua onderwijsvoorzieningen in het gebied Winkelsteeg.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58