Bereikbaarheid

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

We versnellen onze mobiliteitstransitie, om zo de stad bereikbaar en leefbaar te houden

Toelichting

De komende jaren bouwen we veel woningen en groeit de bevolking met ongeveer 10%. Onze stad moet stad bereikbaar blijven voor bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom voeren we versneld mobiliteitsmaatregelen door. Ook zien we dat andere grote opgaven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en groen, vragen om meer ruimte. Dit is een extra argument om in te zetten op meer ruimte-efficiënte mobiliteit. We zetten in op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. Over tien jaar is bewust reizen voor Nijmegenaren de nieuwe gewoonte. Korte ritten binnen de stad worden bij voorkeur niet meer met de auto gemaakt. Deelmobiliteit is niet meer weg te denken en is een volwassen concept. We reizen dus schoon, sociaal en slim en dit zien we terug in ons straatbeeld. In wijken zijn de straten groener en rustiger. Er is meer ruimte om te verblijven. Daarnaast zetten we voor zowel bewoners als bedrijven in op anders reizen om het wegennet zo efficiënt mogelijk te benutten. Hierbij werken we samen met partners in de stad. Hoe we de mobiliteitstransitie gaan versnellen is uitgewerkt in het ambitiedocument mobiliteit en in de in juni 2023 vastgestelde ‘agenda versnelling mobiliteitstransitie’. Welke maatregelen we treffen staat in het uitvoeringsprogramma versnelling mobiliteitstransitie, vastgesteld in november 2023.

Doel

Een bereikbare stad via alle modaliteiten

Toelichting

We willen onze stad voor iedereen bereikbaar houden en we willen onze ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. We geven daarom ruim baan aan actieve mobiliteit. Goede loop- en fietsroutes en kwalitatief openbaar vervoer dragen bij aan een toegankelijke en bereikbare stad voor iedereen. De toename van het aantal fietsers willen we faciliteren, met aandacht voor de uitbreiding van het fietsnetwerk, de kwaliteit en breedte van de huidige fietsroutes. En natuurlijk zorgen we ook voor voldoende goede fietsparkeermogelijkheden. Om de bereikbaarheid te garanderen vinden we het van groot belang dat treinstations en busverbindingen goed functioneren en dat er voldoende en goed ontsloten stadrandhubs (P+R’s) zijn. Ook blijven we investeren in het autonetwerk. De S100 is de belangrijkste verbindingsroute in de stad en moet goed doorstromen. Economische kerngebieden moeten goed bereikbaar zijn via alle vervoersmiddelen.

Activiteiten

  • We zorgen voor een fijnmazig voetgangersnetwerk, waarin een voetganger zonder (veel) omwegen op de belangrijkste bestemmingen kan komen.
  • We voeren onze aanpak voor toegankelijkheid uit en lossen knelpunten in toegankelijkheid van openbare ruimte op.
  • We completeren en versterken het fietsnetwerk, door meer fietsstraten en snelfietsroutes te realiseren en onveilige knelpunten op te lossen.
  • We bieden voldoende stallingsmogelijkheden en exploiteren gemeentelijke stallingen.
  • We stimuleren fietsgebruik en richten ons in onze aanpakken op verschillende doelgroepen.
  • We houden nauw contact met de provincie en de busmaatschappij om zorg te dragen voor een goed busnetwerk.
  • We werken met de provincie en rijksoverheid aan het verbeteren van het spoornetwerk en onze stationsgebieden. Onder andere door aansluiting op hoog frequent spoor (Programma Hoogfrequent spoor van het Rijk) realisatie van een ingang aan de westzijde van centraal station en herinrichting van station Heijendaal.
  • We zorgen voor een voldoende mate van verkeersafwikkeling op de S100 en onze andere hoofdwegen. Dit doen we met inframaatregelen en de inzet van verkeersmanagement.
  • We zijn opdrachtgever van projecten waarbij de infrastructuur wordt aangelegd of aangepast. We doen dit in overleg met andere belanghebbenden, zoals de regio, provincie en het Rijk.
  • We werken met de provincie en de Rijksoverheid aan het verbeteren van de doorstroming op de Rijks- en provinciale wegen.
  • We reguleren (fiets)parkeren en verkeersstromen (Verkeersmanagementcentrale), tijdelijke verkeersmaatregelen. Waar nodig stemmen we af met de regiogemeenten.

Doel

Meer ruimte voor actieve mobiliteit en andere ruimtelijke opgaven

Toelichting

We stimuleren actieve mobiliteit, OV en deelmobiliteit en geven hier fysiek meer ruimte aan. Ook geven we meer ruimte aan andere opgaven, zoals klimaatadaptatie, groen, de energietransitie. Dit doen we door minder ruimte te geven aan de rijdende en geparkeerde auto. We geven op verschillende manieren invulling aan deze ambitie. Bijvoorbeeld door meer wegen 30 km/u te maken en ze ook op die manier in te richten: groener en met meer ruimte voor actieve mobiliteit. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid. Maar ook bij beheer van bestaande 30 of 50 km/u wegen kijken we of de inrichting anders kan.
Ons parkeerbeleid draagt bij aan het creëren van ruimte en het tegengaan van overlast door te hoge parkeerdruk. In de binnenstad zetten we in op een meer verblijfsvriendelijk karakter. Dit betekent meer ruimte voor de voetganger, de fiets, groen en klimaatadaptatie en minder ruimte voor de auto(mobilist). Hier zetten we ons de komende jaren in voor het verplaatsen van het straatparkeren naar de garages. Door inwoners en bezoekers te stimuleren anders te reizen, zorgen we ervoor dat de fiets- en voetpaden, het OV en deelmobiliteit ook goed worden gebruikt. Daarnaast blijven we ons in brede zin inzetten voor verkeersveiligheid, waarbij de kwetsbare verkeersdeelnemers (voetganger en fietser) specifieke aandacht krijgen.

Activiteiten

  • We maken de binnenstad verblijfsvriendelijk, waarbij het autoparkeren op straat gefaseerd wordt overgebracht naar de parkeergarages in en rondom het centrum. Vrijkomende ruimte richten we anders in.
  • We voeren betaald parkeren in op plekken met een hoge parkeerdruk. Hierbij volgen we de spelregels invoering betaald parkeren.
  • We maken vergunningen en ontheffingen en geven deze uit.
  • We realiseren leefstraten.
  • We voeren ons risico gestuurde uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid uit.
  • We voeren de acties uit de netwerkvisie uit, waarbij we de komende jaren diverse 50 km/u wegen in gaan richten als Gebiedsontsluitingsweg (GOW)30 en we bestaande 50 wegen waar nodig veiliger inrichten.
  • We leren de weggebruikers veilig deel te nemen aan het verkeer, door onder andere het voeren van de landelijke veiligheidscampagnes binnen de gemeente Nijmegen.
  • We voeren gesprekken met politie en OM om de mogelijkheden tot handhaving van overtredingen te vergroten.
  • We stimuleren en verleiden bewoners, bezoekers en werknemers om duurzamer te reizen.
  • Bij nieuwbouwontwikkelingen zetten we in op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. We ontwikkelen zoveel mogelijk nieuwbouw met een lage parkeernorm.
  • Bij nieuwbouwontwikkelingen met meer dan 50 woningen in het Waalfront, Hof van Holland, het stationsgebied, Winkelsteeg, Binnenstad, Spoorstraat Lent en ROC Zwanenveld voeren we proactief betaald parkeren in, in een straal van 300 meter rondom de ontwikkeling.
  • We geven uitvoering aan het programma Slim & Schoon Onderweg van de Groene Metropoolregio, gericht op duurzame mobiliteit en gedragsverandering. In de aanpak richten we ons op werkgevers, onderwijsinstellingen (Duurzaam Bereikbaar Heijendaal) en bewoners.

Doel

Meer en betere alternatieven voor je eigen auto

Toelichting

We maken het onze bewoners en bezoekers minder afhankelijk van hun eigen auto. Dit doen we door in te zetten op betere alternatieven. Deelmobiliteit geven we meer ruimte, zowel in de bestaande wijken als bij nieuwe ontwikkelingen. Deelfietsen en scooters een vaste plek in de openbare ruimte, om overlast tegen te gaan. Ook het OV blijft een heel belangrijk alternatief voor de eigen auto. We zetten in op sterke (H)OV lijnen, maar zoeken ook naar manieren om fijnmazig vervoer vorm te geven. De ontwikkeling van stadsrandhubs is randvoorwaardelijk voor de mobiliteitstransitie. We realiseren hoogwaardige hubs (P+R’s) in alle windrichtingen. Bezoekers van de binnenstad of van onze werkgeverslocaties kunnen zo parkeren aan de randen van de stad en de rest van hun reis met deelmobiliteit of het OV vervolgen. Zo dragen we bij aan de bereikbaarheid van onze stad en meer leefbaarheid.
We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de mobiliteitstransitie. Daarom zetten we in het op tegengaan van vervoersongelijkheid, bijvoorbeeld via het goedkope busabonnement voor minima of kortingen voor deelmobiliteit.

Activiteiten

  • We realiseren een netwerk van stadsrandhubs in alle windrichtingen, op strategische locaties bij invalswegen de stad in.
  • We zetten ons in voor goede busverbindingen vanaf de stadsrandhubs. Ook zorgen we voor goede deelmobiliteit op deze locaties.
  • We zetten ons in voor een hoogwaardig OV netwerk in onze stad, waarbij HOV onze bijzondere aandacht krijgt.
  • We breiden het aanbod deelmobiliteit in Nijmegen uit en voeren meer regie op het aanbod en de betaalbaarheid.
  • We vergroten de aantrekkelijkheid van deelmobiliteit, door deeltweewielers te faciliteren in deelhubs in wijken en buurten. Deelauto’s parkeren op daarvoor bestemde parkeervakken.
  • We stimuleren een langjarige toepassing van deelmobiliteit bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
  • We voeren de aanpak vervoersongelijkheid uit en zorgen er zo voor dat alle inwoners mee kunnen doen aan de mobiliteitstransitie.

Doel

We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt.

Toelichting

De Oostkanaalhaven is een van de grootste binnenhavens van Nederland en daarmee van groot belang voor de Nijmeegse (en regionale) economie. Gemeentelijk, landelijk en regionaal wordt ingezet op multimodaal vervoer. Om het regionale wegennet te ontlasten, wordt vervoer over water (en spoor) gestimuleerd. Dat is alleen mogelijk als de haven toegankelijk blijft en dus het onderhoud op orde is en vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid nog meer wordt gestimuleerd.

Activiteiten

  • We gaan verder met baggeren in de kanaalhavens en onderzoeken of de andere havens ook meegenomen kunnen worden. Dit doen we samen met de provincie en de Rijksoverheid.
  • We stimuleren de vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid in de Oostkanaalhaven.
  • We gaan intensiever samenwerken met de havendienst Arnhem op het gebied van personeel.
  • We werken aan het professionaliseren en digitaliseren van onze havenprocessen.

Ambitie

Onze infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken zijn van goede kwaliteit en goed bereikbaar

Doel

Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde

Toelichting

We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, straatmeubilair, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken via participatieprojecten, de Meld- en Herstel-app en Nijmegen.mijnwijkplan.nl

Activiteiten

  • We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma's. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc.
  • We inspecteren de kwaliteit van de infrastructuur, civiele kunstwerken en bijzondere (kunst)objecten.
  • We houden toezicht en handhaven op fout geparkeerde fietsen en voertuigen. Verwaarloosd achtergelaten fietsen en fietswrakken verwijderen we.
  • We plaatsen, onderhouden en verwijderen fietsklemmen.
  • We verwerken wijzigingen in het areaal (bijvoorbeeld nieuwe straten toevoegen).
  • We implementeren nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI).
  • We gaan steeds meer 'datagestuurd' beheren.
  • We beheren en onderhouden verkeersregelinstallaties, verkeersborden en (ANWB) bewegwijzering; ABRI's, DRIS, en het busstation; civiele kunstwerken, openbare verlichting en bijzondere (kunst)objecten.
  • We zorgen met de tools Nijmegen.mijnwijkplan.nl en de Meld- en Herstel-app dat bewoners en ondernemers hun positieve en negatieve aandachtspunten over de openbare ruimte onder de aandacht kunnen brengen, zodat we samen met hen kunnen werken aan oplossingen.

Doel

Zo min mogelijk vuil en rommel op straat en bestrijding van gladheid om Nijmegen veilig bereikbaar te houden

Toelichting

We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte. Daarvoor reinigt Dar de straten en stoepen volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied. Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches bij bewoners die graag participeren voor een schone stad en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jaarlijks wordt herfstblad geruimd en voor bewoners bladkorven ter beschikking gesteld.  In de winter strooien we bij gladheid de belangrijkste routes om Nijmegen veilig bereikbaar te houden.

Activiteiten

  • We verlenen opdracht aan Dar voor het schoon houden van straten.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzamelen van bladafval in de herfst.
  • We verlenen opdracht aan Dar om (een deel van) het zwerfafval op te ruimen door de inzet van assistent wijkvegers en Stichting Dagloon en het organiseren van participatie door Wijkhelden.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzetten van afvalcoaches, waarmee we bewustzijn over zwerfafval bij bewoners willen vergroten.
  • We strooien bij gladheid zout op belangrijke wegen, OV-routes, fietspaden en looproutes. In geval van zware sneeuwval, wordt deze op de belangrijkste wegen geruimd ten behoeve van de bereikbaarheid. We geven opdracht aan Dar voor het verstrekken van zoutkisten voor bewoners.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het schoon houden van straten.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzamelen van bladafval in de herfst.
  • We verlenen opdracht aan Dar om (een deel van) het zwerfafval op te ruimen door de inzet van assistent-wijkvegers en Stichting Dagloon en het organiseren van participatie door Wijkhelden.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzetten van afvalcoaches, waarmee we bewustzijn over zwerfafval bij bewoners willen vergroten.
  • We strooien bij gladheid zout op belangrijke wegen, OV-routes, fietspaden en looproutes. In geval van zware sneeuwval wordt deze op de belangrijkste wegen geruimd ten behoeve van de bereikbaarheid. We geven opdracht aan Dar voor het verstrekken van zoutkisten voor bewoners.
  • In samenwerking met de belangrijkste stakeholders uit onze stad bestrijden en voorkomen we de aanwezigheid van de meest bekende overlastgevende dieren (zoals ratten, kakkerlakken en faraomieren) ten gunste van de volksgezondheid.

Doel

Brandkranen in de openbare ruimte zijn bereikbaar en bruikbaar

Toelichting

De brandkranen in onze openbare ruimte moeten goed bereikbaar zijn en goed werken. Daarom worden de brandkranen periodiek gecontroleerd op bereikbaarheid en bruikbaarheid.

Activiteiten

  • Vitens controleert 4-jaarlijks alle brandkranen en afsluiters in de openbare ruimte, toetsen deze op bereikbaarheid voor de brandweer en functioneren van de kranen. Waar nodig zorgt de gemeente Nijmegen dat de brandkranen zo snel mogelijk weer functioneren c.q. bereikbaar zijn.

Ambitie

Een bereikbare stad met schone mobiliteit

Toelichting

Onze mobiliteit vergroent. Schone mobiliteit draagt bij aan onze leefkwaliteit en luchtkwaliteit. Lopen, fietsen en OV zijn zeer schone mobiliteitsvormen, die ook bijdragen aan onze bereikbaarheid. We streven samen met de regio naar zero-emissiebussen vanaf 2026 (start nieuwe ov-concessie). Ook stimuleren we elektrisch rijden zo goed mogelijk, waarbij de betaalbaarheid voor individuele bewoners en voor bedrijven en voldoende laadfaciliteiten een randvoorwaarde zijn. Daarnaast stimuleren we de bundeling van logistiek en zero-emissielogistiek.

Doel

We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer).

Toelichting

Duurzame vervoerswijzen hebben de voorkeur boven het gebruik van de auto. Ze zijn beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en zorgen voor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. We doen dit door enerzijds de kwaliteit van deze duurzame vervoerswijzen te verbeteren en anderzijds door in te zetten op gedragsverandering.

Activiteiten

  • We zetten ons bij de provincie Gelderland in voor zero-emissie busvervoer.
  • We stimuleren fietsen, lopen, het gebruik van deelmobiliteit en het OV.
  • We zorgen voor meer en betaalbaar deelvervoer.
  • We zetten in op duurzame gedragsverandering. Dit doen we in gemeentelijke beleid en samen met de regio in het programma ‘Slim en Schoon onderweg’.

Doel

We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer.

Toelichting

In het Klimaatakkoord streven we in Nederland naar bijna 2 miljoen elektrische auto’s in 2030, het jaar dat auto’s met verbrandingsmotoren in Nederland niet meer verkocht mogen worden. Tevens verschoont de logistiek, mede als gevolg van de invoering van zero emissiezones voor stadslogistiek. De benodigde laadinfrastructuur voor deze transities moeten we komende jaren realiseren. Hiervoor nemen we onder andere deel aan de concessie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur Regio Oost (NAL-Oost). Ook de transitie naar zero emissie bussen, deelmobiliteit, brom- en snorfietsen en de scheepvaart stimuleren wij. Op provinciaal niveau is afgesproken in 2030 een zero-emissie regionaal busvervoer te hebben. Wij streven samen met de regio naar zero emissie bussen vanaf de nieuwe concessieperiode (2026).

Activiteiten

  • We zetten ons bij de provincie Gelderland in voor zero-emissie busvervoer.
  • We stellen plaatsingsbeleid en plankaarten op voor uitbreiding van laadpalen, snelladers en ander vormen van laadinfra gebaseerd op het programma Laadinfrastructuur.
  • We gaan meer elektrische laadpalen plaatsen en gaan hierbij creatief om met de ruimte, zoals het combineren van lantarenpalen met laadpalen. Als de vraag blijft doorzetten verwachten we dat er in 2025 zo’n 1000 laadpalen staan.
  • We nemen deel aan de concessie van veel gemeenten in de Gelderse-Overijsselse samenwerking voor de aanpak van laadinfrastructuur, de GO-RAL. De concessie is gericht op het plaatsen van openbare laadinfrastructuur van 2022 t/m 2025.
  • We realiseren vanaf 2025 een Zero Emissie zone voor stadslogistiek in de binnenstad, Hof van Holland en Heijendaal.
  • We zorgen voor een intensieve communicatiecampagne om de zero emissie zones voor stadslogistiek kenbaar te maken, ook bij kleinere bedrijven.
  • Vanuit Slim & Schoon Onderweg zijn twee logistiek makelaars actief in de regio Arnhem Nijmegen. Wij zetten hen in bij bedrijven en projecten waar ze kunnen helpen bij minder en schonere kilometers.
  • We onderzoeken de mogelijkheden van een bouwlogistieke hub ten behoeve van de ontwikkeling van het stationsgebied, met het oogmerk om deze later ook te kunnen inzetten voor andere bouwprojecten in Nijmegen.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58