Doelenboom
Ambitie | We versnellen onze mobiliteitstransitie, om zo de stad bereikbaar en leefbaar te houden |
---|---|
Toelichting | De komende jaren bouwen we veel woningen en groeit de bevolking met ongeveer 10%. Onze stad moet stad bereikbaar blijven voor bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom voeren we versneld mobiliteitsmaatregelen door. Ook zien we dat andere grote opgaven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en groen, vragen om meer ruimte. Dit is een extra argument om in te zetten op meer ruimte-efficiënte mobiliteit. We zetten in op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. Over tien jaar is bewust reizen voor Nijmegenaren de nieuwe gewoonte. Korte ritten binnen de stad worden bij voorkeur niet meer met de auto gemaakt. Deelmobiliteit is niet meer weg te denken en is een volwassen concept. We reizen dus schoon, sociaal en slim en dit zien we terug in ons straatbeeld. In wijken zijn de straten groener en rustiger. Er is meer ruimte om te verblijven. Daarnaast zetten we voor zowel bewoners als bedrijven in op anders reizen om het wegennet zo efficiënt mogelijk te benutten. Hierbij werken we samen met partners in de stad. Hoe we de mobiliteitstransitie gaan versnellen is uitgewerkt in het ambitiedocument mobiliteit en in de in juni 2023 vastgestelde ‘agenda versnelling mobiliteitstransitie’. Welke maatregelen we treffen staat in het uitvoeringsprogramma versnelling mobiliteitstransitie, vastgesteld in november 2023. |
Doel | Een bereikbare stad via alle modaliteiten |
Toelichting | We willen onze stad voor iedereen bereikbaar houden en we willen onze ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. We geven daarom ruim baan aan actieve mobiliteit. Goede loop- en fietsroutes en kwalitatief openbaar vervoer dragen bij aan een toegankelijke en bereikbare stad voor iedereen. De toename van het aantal fietsers willen we faciliteren, met aandacht voor de uitbreiding van het fietsnetwerk, de kwaliteit en breedte van de huidige fietsroutes. En natuurlijk zorgen we ook voor voldoende goede fietsparkeermogelijkheden. Om de bereikbaarheid te garanderen vinden we het van groot belang dat treinstations en busverbindingen goed functioneren en dat er voldoende en goed ontsloten stadrandhubs (P+R’s) zijn. Ook blijven we investeren in het autonetwerk. De S100 is de belangrijkste verbindingsroute in de stad en moet goed doorstromen. Economische kerngebieden moeten goed bereikbaar zijn via alle vervoersmiddelen. |
Activiteiten |
|
Doel | Meer ruimte voor actieve mobiliteit en andere ruimtelijke opgaven |
Toelichting | We stimuleren actieve mobiliteit, OV en deelmobiliteit en geven hier fysiek meer ruimte aan. Ook geven we meer ruimte aan andere opgaven, zoals klimaatadaptatie, groen, de energietransitie. Dit doen we door minder ruimte te geven aan de rijdende en geparkeerde auto. We geven op verschillende manieren invulling aan deze ambitie. Bijvoorbeeld door meer wegen 30 km/u te maken en ze ook op die manier in te richten: groener en met meer ruimte voor actieve mobiliteit. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid. Maar ook bij beheer van bestaande 30 of 50 km/u wegen kijken we of de inrichting anders kan. |
Activiteiten |
|
Doel | Meer en betere alternatieven voor je eigen auto |
Toelichting | We maken het onze bewoners en bezoekers minder afhankelijk van hun eigen auto. Dit doen we door in te zetten op betere alternatieven. Deelmobiliteit geven we meer ruimte, zowel in de bestaande wijken als bij nieuwe ontwikkelingen. Deelfietsen en scooters een vaste plek in de openbare ruimte, om overlast tegen te gaan. Ook het OV blijft een heel belangrijk alternatief voor de eigen auto. We zetten in op sterke (H)OV lijnen, maar zoeken ook naar manieren om fijnmazig vervoer vorm te geven. De ontwikkeling van stadsrandhubs is randvoorwaardelijk voor de mobiliteitstransitie. We realiseren hoogwaardige hubs (P+R’s) in alle windrichtingen. Bezoekers van de binnenstad of van onze werkgeverslocaties kunnen zo parkeren aan de randen van de stad en de rest van hun reis met deelmobiliteit of het OV vervolgen. Zo dragen we bij aan de bereikbaarheid van onze stad en meer leefbaarheid. |
Activiteiten |
|
Doel | We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt. |
Toelichting | De Oostkanaalhaven is een van de grootste binnenhavens van Nederland en daarmee van groot belang voor de Nijmeegse (en regionale) economie. Gemeentelijk, landelijk en regionaal wordt ingezet op multimodaal vervoer. Om het regionale wegennet te ontlasten, wordt vervoer over water (en spoor) gestimuleerd. Dat is alleen mogelijk als de haven toegankelijk blijft en dus het onderhoud op orde is en vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid nog meer wordt gestimuleerd. |
Activiteiten |
|
Ambitie | Onze infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken zijn van goede kwaliteit en goed bereikbaar |
Doel | Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde |
---|---|
Toelichting | We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, straatmeubilair, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken via participatieprojecten, de Meld- en Herstel-app en Nijmegen.mijnwijkplan.nl |
Activiteiten |
|
Doel | Zo min mogelijk vuil en rommel op straat en bestrijding van gladheid om Nijmegen veilig bereikbaar te houden |
Toelichting | We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte. Daarvoor reinigt Dar de straten en stoepen volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied. Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches bij bewoners die graag participeren voor een schone stad en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jaarlijks wordt herfstblad geruimd en voor bewoners bladkorven ter beschikking gesteld. In de winter strooien we bij gladheid de belangrijkste routes om Nijmegen veilig bereikbaar te houden. |
Activiteiten |
|
Doel | Brandkranen in de openbare ruimte zijn bereikbaar en bruikbaar |
---|---|
Toelichting | De brandkranen in onze openbare ruimte moeten goed bereikbaar zijn en goed werken. Daarom worden de brandkranen periodiek gecontroleerd op bereikbaarheid en bruikbaarheid. |
Activiteiten |
|
Ambitie | Een bereikbare stad met schone mobiliteit |
Toelichting | Onze mobiliteit vergroent. Schone mobiliteit draagt bij aan onze leefkwaliteit en luchtkwaliteit. Lopen, fietsen en OV zijn zeer schone mobiliteitsvormen, die ook bijdragen aan onze bereikbaarheid. We streven samen met de regio naar zero-emissiebussen vanaf 2026 (start nieuwe ov-concessie). Ook stimuleren we elektrisch rijden zo goed mogelijk, waarbij de betaalbaarheid voor individuele bewoners en voor bedrijven en voldoende laadfaciliteiten een randvoorwaarde zijn. Daarnaast stimuleren we de bundeling van logistiek en zero-emissielogistiek. |
Doel | We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer). |
Toelichting | Duurzame vervoerswijzen hebben de voorkeur boven het gebruik van de auto. Ze zijn beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en zorgen voor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. We doen dit door enerzijds de kwaliteit van deze duurzame vervoerswijzen te verbeteren en anderzijds door in te zetten op gedragsverandering. |
Activiteiten |
|
Doel | We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer. |
---|---|
Toelichting | In het Klimaatakkoord streven we in Nederland naar bijna 2 miljoen elektrische auto’s in 2030, het jaar dat auto’s met verbrandingsmotoren in Nederland niet meer verkocht mogen worden. Tevens verschoont de logistiek, mede als gevolg van de invoering van zero emissiezones voor stadslogistiek. De benodigde laadinfrastructuur voor deze transities moeten we komende jaren realiseren. Hiervoor nemen we onder andere deel aan de concessie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur Regio Oost (NAL-Oost). Ook de transitie naar zero emissie bussen, deelmobiliteit, brom- en snorfietsen en de scheepvaart stimuleren wij. Op provinciaal niveau is afgesproken in 2030 een zero-emissie regionaal busvervoer te hebben. Wij streven samen met de regio naar zero emissie bussen vanaf de nieuwe concessieperiode (2026). |
Activiteiten |
|