Bereikbaarheid

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000

 2025

 2026

 2027

 2028

Beheer tijdelijke fietsenstalling Stationsgebied

-400

-400

-400

Beheer fietsenstalling Westentree Stationsgebied

-420

Exploitatie fietsenstalling Molenpoort

0

0

-352

-352

Extra energiekosten parkeergarages/parkeerterreinen

-234

-203

-203

-203

Hogere onderhouds- en beheerskosten parkeren

-450

-450

-450

-450

Verhoging opbrengst parkeren

450

450

450

450

Hogere vergoeding Zwerfafval

546

546

546

546

Laadinfra

100

0

0

0

Leasekosten elektrische voertuigen buitendienst

-190

-190

-190

-190

Tekort energielasten stadsbeheer

-912

-792

-792

-792

Totaal

-1.090

-1.039

-1.391

-1.411

Opmerking: min-bedragen betekenen verhoging van het budget (financieel nadeel); plus-bedragen betekenen verlaging van het budget (financieel voordeel).

Toelichting
Beheer tijdelijke fietsenstalling Stationsgebied
Met het verdwijnen van de oude fietsenstalling aan de westzijde van het station, ten behoeve van de ontwikkeling van de Westentree en UWV-locatie, ontstaat de noodzaak om een tijdelijke fietsenstalling te realiseren. Deze fietsenstalling zal voor fietsers via de westzijde bereikbaar zijn. Voetgangers kunnen aan beide zijden binnenkomen. Het nadeel dat de stalling maar vanuit één zijde per fiets bereikbaar is, wordt voor het grootste deel ondervangen door de herinrichting van de Vijfknoop. Er ligt na augustus 2024 een uitstekende fietsinfrastructuur aan de noordzijde van de Tunnelweg en zijn er nieuwe, comfortabele fietsoversteekplaatsen gemaakt.

Beheer structurele fietsenstalling Westentree Stationsgebied
De nieuwe fietsenstalling Westentree moet vanaf 2028 structureel worden geëxploiteerd. Het betreft een 24-uurs exploitatie van een gebouw en een grote stalling.

Exploitatie fietsenstalling Molenpoort
Ter uitvoering van de door de raad vastgestelde beleidsvisies 'Koers voor de Binnenstad' en de ‘Mobiliteitstransitie' in het bestemmingsplan Nijmegen Centrum - Binnenstad – 16 (Molenpoortpassage)  is de realisatie van een openbare beheerde fietsenstalling opgenomen. Met de ontwikkelaar is afgesproken dat deze net voorbij de ingang van de huidige entree van de Molenpoortpassage aan de Ziekerstraat een openbare fietsenstalling realiseert voor circa 450 fietsen en deze verhuurt aan de gemeente voor een periode van 30 jaar. De ontwikkelaar verhuurt deze ruimte tegen een lagere prijs dan de door taxatie vastgestelde markthuurprijs. Het huurprijsverschil tussen beide waarden bij huur van de stalling in 30 jaar komt overeen met de hoogte van de te betalen afkoopsom voor niet gerealiseerde autoparkeerplaatsen. Voor realisatie van de stalling heeft het college een huurovereenkomst gesloten onder de opschortende voorwaarde dat de raad hiermee instemt en hiertoe het benodigde budget verstrekt.
De ruimte voor de fietsenstalling wordt naar verwachting op zijn vroegst in 2027 casco aan de gemeente geleverd. De toekomstige structurele exploitatielasten (onder andere huur-, personeels-, beheer- en onderhoudskosten) van € 352.000 per 1 januari 2027 zijn nog niet voorzien in onze begroting.

Extra energiekosten parkeergarages en parkeerterreinen
Door de gestegen energieprijzen hebben we voor de parkeergarages en parkeerterreinen onvoldoende budget. We schatten in dat de energietarieven voor 2025 zullen dalen. Voor de parkeergarages betekent dit nog een knelpunt van ruim € 200.000.

Hogere onderhoud- en beheerskosten parkeren
De begroting parkeren is ontoereikend voor het opvangen van de kosten voor onderhoud en beheer. Zo is er sprake van een hogere stijging van de materiële lasten, vervanging van lus detectie bij de slagbomen en onderhoud en vervanging bij de roadbarriers.

Verhoging opbrengst parkeren
We verhogen voor 2025 de kortparkeertarieven op straat (binnen en buiten centrum), op parkeerterreinen en in parkeergarages alsook de dagkaarttarieven voor garages en parkeerterreinen.

Hogere vergoeding zwerfafval
Door een wijziging in de vergoedingssystematiek voor het zwerfafval, nemen de opbrengsten voor reiniging structureel toe.  Vanaf 2025 is de vergoeding € 546.000 structureel hoger.

Laadinfra
Het budget voor laadinfra kan in 2025 naar beneden worden bijgesteld.  De werkzaamheden die we voornemens zijn uit te voeren, kunnen worden uitgevoerd met het resterende budget.

Leasekosten elektrische voertuigen buitendienst

In februari 2024 is de aanbesteding voor de omzetting van het wagenpark naar elektrisch vervoer afgerond. Deze omzetting is het gevolg van de invoering van een zero-emissiezone, vastgesteld door de raad. Het hele wagenpark wordt geleased voor 5 jaren. Alle bestaande voertuigen in het wagenpark zijn in voorgaande jaren aangeschaft en afgeschreven. De kosten van aanbesteding leiden in de begroting bij de buitendienst tot een tekort van € 190.000.

Tekort energielasten openbare ruimte
De energietarieven zijn voor 2025 weliswaar lager maar we verwachten alsnog een tekort van 0,9 miljoen euro in 2025 en 0,8 miljoen euro voor 2026 en verder.

Lasten & baten

60.700.654

5,7%

28.856.594

2,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58