Bereikbaarheid

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
We versnellen onze mobiliteitstransitie, om zo de stad bereikbaar en leefbaar te houden

Doel: Een bereikbare stad via alle modaliteiten
Activiteiten

  • We zorgen voor een fijnmazig voetgangersnetwerk, waarin een voetganger zonder (veel) omwegen op de belangrijkste bestemmingen kan komen.
  • We voeren onze aanpak voor toegankelijkheid uit en lossen knelpunten in toegankelijkheid van openbare ruimte op.
  • We completeren en versterken het fietsnetwerk, door meer fietsstraten en snelfietsroutes te realiseren en onveilige knelpunten op te lossen.
  • We bieden voldoende stallingsmogelijkheden en exploiteren gemeentelijke stallingen.
  • We stimuleren fietsgebruik en richten ons in onze aanpakken op verschillende doelgroepen.
  • We houden nauw contact met de provincie en de busmaatschappij om zorg te dragen voor een goed busnetwerk.
  • We werken met de provincie en rijksoverheid aan het verbeteren van het spoornetwerk en onze stationsgebieden. Onder andere door aansluiting op hoog frequent spoor (Programma Hoogfrequent spoor van het Rijk) realisatie van een ingang aan de westzijde van centraal station en herinrichting van station Heijendaal.
  • We zorgen voor een voldoende mate van verkeersafwikkeling op de S100 en onze andere hoofdwegen. Dit doen we met inframaatregelen en de inzet van verkeersmanagement.
  • We zijn opdrachtgever van projecten waarbij de infrastructuur wordt aangelegd of aangepast. We doen dit in overleg met andere belanghebbenden, zoals de regio, provincie en het Rijk.
  • We werken met de provincie en de Rijksoverheid aan het verbeteren van de doorstroming op de Rijks- en provinciale wegen.

Doel: Meer ruimte voor actieve mobiliteit en andere ruimtelijke opgaven
Activiteiten

  • We maken de binnenstad verblijfsvriendelijk, waarbij het autoparkeren op straat gefaseerd wordt overgebracht naar de parkeergarages in en rondom het centrum. Vrijkomende ruimte richten we anders in.
  • We voeren betaald parkeren in op plekken met een hoge parkeerdruk. Hierbij volgen we de spelregels invoering betaald parkeren.
  • We maken vergunningen en ontheffingen en geven deze uit.
  • We realiseren leefstraten.
  • We voeren ons risico-gestuurde uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid uit.
  • We leren de weggebruikers veilig deel te nemen aan eht verkeer, door andere het voeren van de landelijke veiligheidscampagnes binnen de gemeente Nijmegen.
  • We voeren gesprekken met politie en Openbaar ministerie (OM) om de mogelijkheden tot handhaving van overtredingen te vergroten.
  • We stimuleren en verleiden bewoners, bezoekers en werknemers om duurzamer te reizen.
  • Bij nieuwbouwontwikkelingen zetten we in op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. We ontwikkelen zoveel mogelijk nieuwbouw met een lage parkeernorm.
  • Bij nieuwbouwontwikkelingen met meer dan 50 woningen in het Waalfront, Hof van Holland, het stationsgebied, Winkelsteeg, Binnenstad, Spoorstraat Lent en ROC Zwanenveld voeren we proactief betaald parkeren in, in een straal van 300 meter rondom de ontwikkeling.
  • We geven uitvoering aan het programma Slim & Schoon Onderweg van de Groene Metropoolregio, gericht op duurzame mobiliteit en gedragsverandering. In de aanpak richten we ons op werkgevers, onderwijsinstellingen (Duurzaam Bereikbaar Heijendaal) en bewoners.

Doel: Meer en betere alternatieven voor je eigen auto
Activiteiten

  • We zetten ons in voor goede busverbindingen vanaf de stadsrandhubs. Ook zorgen we voor goede deelmobiliteit op deze locaties.
  • We zetten ons in voor een hoogwaardig OV netwerk in onze stad, waarbij HOV onze bijzondere aandacht krijgt.
  • We breiden het aanbod deelmobiliteit in Nijmegen uit en voeren meer regie op het aanbod en de betaalbaarheid.
  • We vergroten de aantrekkelijkheid van deelmobiliteit, door deeltweewielers te faciliteren in deelhubs inwijken en buurten. Deelauto’s parkeren op daarvoor bestemde parkeervakken.
  • We stimuleren een langjarige toepassing van deelmobiliteit bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
  • We voeren de aanpak vervoersongelijkheid uit en zorgen er zo voor dat alle inwoners mee kunnen doen aan de mobiliteitstransitie.

Doel: We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt
Activiteiten

  • We stimuleren de vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid in de Oostkanaalhaven.
  • We werken intensiever samen met de havendiensten Arnhem en Tiel op het gebied van personeel.
  • We werken aan het professionaliseren en digitaliseren van onze havenprocessen

Ambitie :
Onze infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken zijn van goede kwaliteit en goed bereikbaar

Doel: Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde
Activiteiten

  • We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma’s. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc. 
  • We inspecteren de kwaliteit van de infrastructuur, civiele kunstwerken en bijzondere (kunst-)objecten.
  • We houden toezicht en handhaven op fout geparkeerde fietsen en voertuigen. Verwaarloosd achtergelaten fietsen en fietswrakken verwijderen we.
  • We plaatsen, onderhouden en verwijderen fietsklemmen.
  • We verwerken wijzigingen in het areaal (bijvoorbeeld nieuwe straten toevoegen)
  • We implementeren nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI).
  • We gaan steeds meer ‘datagestuurd’ beheren.
  • We beheren en onderhouden verkeersregelinstallaties, verkeersborden en (ANWB) bewegwijzering; ABRI’s, DRIS en het busstation; civiele kunstwerken, openbare verlichting en bijzondere (kunst-)objecten.
  • We zorgen met de tools Nijmegen.mijnwijkplan.nl en de Meld- en herstel-App dat bewoners en ondernemers hun positieve en negatieve aandachtspunten over de openbare ruimte onder de aandacht kunnen brengen, zodat we samen met hen kunnen werken aan oplossingen

Doel: Zo min mogelijk vuil en rommel op straat en bestrijding van gladheid om Nijmegen veilig bereikbaar te houden
Activiteiten

  • We verlenen opdracht aan Dar voor het schoonhouden van straten.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzamelen van bladafval in de herfst.
  • We verlenen opdracht aan Dar om (een deel van) het zwerfafval op te ruimen door de inzet van assistent-wijkvegers en stichting Dagloon en het organiseren van participatie door Wijkhelden.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzetten van afvalcoaches waarmee we bewustzijn over zwerfafval bij bewoners willen vergroten.
  • We strooien bij gladheid zout op belangrijke wegen, openbaar vervoer (OV)-routes, fietspaden en looproutes. In geval van zware sneeuwval wordt deze op de belangrijkste wegen geruimd ten behoeve van de bereikbaarheid. We geven opdracht aan Dar voor het vertrekken van zoutkisten voor bewoners.
  • We stellen een beleidsnotitie beheer overlastgevende dieren op waarbij omschrijvingen van algemene acceptatiegrenzen de rode draad vormen. De Integrated Pest Management (IPM) definitie en werkwijze ligt hieraan ten grondslag.

Doel: Brandkranen in de openbare ruimte zijn bereikbaar en bruikbaar
Activiteiten

  • Vitens controleert 4-jaarlijks alle brandkranen en afsluiters in de openbare ruimte, toetsen deze op bereikbaarheid voor de brandweer en functioneren van de kranen. Waar nodig zorgt gemeente Nijmegen dat de brandkranen zo snel mogelijk weer functioneren c.q. bereikbaar zijn.

Ambitie :
Een bereikbare stad met schone mobiliteit

Doel: We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer)
Activiteiten

  • We stimuleren fietsen, lopen, het gebruik van deelmobiliteit en het openbaar vervoer (OV).
  • We zorgen voor meer en betaalbaar deelvervoer.
  • We zetten in op duurzame gedragsverandering. Dit doen we in gemeentelijk beleid en samen met de regio in het programma 'Slim en Schoon onderweg’.

Doel: We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer
Activiteiten

  • We zetten ons bij de provincie Gelderland in voor zero-emissie busvervoer.
  • We stellen plaatsingsbeleid en plankaarten op voor uitbreiding van laadpalen, snelladers en andere vormen van laadinfra gebaseerd op het programma Laadinfrastructuur.
  • We gaan meer elektrische laadpalen plaatsen. We verwachten dat er eind 2025 zo’n 1.000 laadpalen staan.
  • We nemen deel aan de concessie van veel gemeenten in de Gelderse-Overijsselse samenwerking voor de aanpak van laadinfrastructuur, de GO-RAL. De concessie is gericht op het plaatsen van openbare laadinfrastructuur van 2022 tot en met 2025.
  • We realiseren vanaf 2025 een zero emissie zone voor stadslogistiek in de binnenstad, Hof van Holland en Heijendaal.
  • We zorgen voor een intensieve communicatiecampagne om de zero emissie zones voor stadslogistiek kenbaar te maken, ook bij kleinere bedrijven.
  • Vanuit ‘Slim & Schoon Onderweg’ zijn twee logistiek makelaars actief in de regio Arnhem Nijmegen. Wij zetten hen in bij bedrijven en projecten waar zij kunnen helpen bij minder en schonere kilometers.
  • We onderzoeken de mogelijkheden van een bouwlogistieke hub ten behoeve van de ontwikkeling van het stationsgebied, met het oogmerk om deze later ook te kunnen inzetten voor andere bouwprojecten in Nijmegen.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2024 11:49:12 met de export van 11/15/2024 11:39:58