Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Als gemeente hebben we te maken hebben een onzekere toekomst en moeten we ons voorbereiden op schaarste van geld en menskracht.  Ook is de inschatting  dat mede door het sombere economisch perspectief het onwaarschijnlijk is dat het kabinet meer middelen aan het gemeentefonds zou toevoegen.

Planexploitatierisico's
Ook bij de planexploitaties zorgen de oorlog in Oekraïne, krapte op de arbeidsmarkt, stijgende prijzen en rente voor onzekerheid. Hoe de economie en vastgoedmarkt zich de komende periode gaan ontwikkelen, blijft grillig. De parameters waarmee we de planexploitaties doorrekenen, zijn opgesteld met de kennis van vandaag en zijn een zo goed mogelijke inschatting.

Verdisconteren risico’s uitgezet in de tijd
De risico’s van de gebiedsontwikkelingen worden gepresenteerd op netto contante waarde. Dit is de waarde nu van risico’s in de toekomst. Om de huidige waarde te berekenen wordt gebruik gemaakt van een disconteringsvoet (rente), deze is 2%. Dit is hetzelfde percentage dat gebruikt wordt voor het netto contant maken van het eindresultaat van de planexploitaties. Het rekenen met een disconteringsvoet speelt bij de risico’s Waalsprong, Winkelsteeg en Stationsgebied.

Waalsprong
Op de grondexploitatie Waalsprong is voor het VGP 2024 een Monte Carlo-analyse uitgevoerd. Het resultaat van de Monte Carlo-analyse geeft weer wat de mogelijke financiële resultaten zijn van de grondexploitatie en geeft daarmee inzicht in het risicoprofiel van deze grondexploitatie. Het risicobeleid van gemeente Nijmegen bepaalt dat het totale risico op basis van een betrouwbaarheidsinterval van 80% financieel moet worden afgedekt. Het af te dekken risicoprofiel bedraagt daarmee € 26,7 miljoen. Ten opzichte van de Stadsrekening 2023 is het risicoprofiel voor de planexploitaties stabiel gebleven.

Winkelsteeg Kanaalzone
In juli 2024 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investerings- en exploitatiebesluit parkeergarages Winkelsteeg. Als gevolg van dit raadsvoorstel is de onrendabele top van drie parkeergarages uit de grondexploitatie gehaald. Als gevolg daarvan daalt ook het risicoprofiel van de grondexploitatie met circa € 4,0 mln. Dit betekent dat het risicoprofiel in de Stadsbegroting 2025-2028 in totaal € 50,8 bedraagt ten opzichte van € 54,8 mln. bij de Stadsrekening 2023.

Stationsdistrict
Voor de risicoanalyse is eind 2023 met de actualisatie van de VGP 2024, net als bij de planexploitaties Winkelsteeg Kanaalzone en Waalsprong, een Monte Carlo risicoanalyse opgesteld. Het totale risicoprofiel bedroeg toen € 30,1 miljoen op eindwaarde. Dit betreft het risicoprofiel van de planexploitaties van de gebiedsexploitaties, de risico’s die samenhangen met de investeringsprojecten worden hier niet verantwoord. Ten opzichte van de Stadsrekening 2023 is het risicoprofiel voor de planexploitaties stabiel gebleven.

Project

Begroting 2025

Stadsrekening 2023

Waalsprong

26.700

26.700

Stationsgebied

30.100

30.100

Waalfront

4.600

4.600

Winkelsteeg Kanaalzone

50.800

54.800

Onderwijshuisvesting

2.000

2.000

Nyma Mercuriuspark

900

900

Overige projecten

2.700

2.600

Subtotaal

117.800

121.700

dempingsfactor

10,0%

10,0%

Totaal

106.020

109.530

 
Het totale risicoprofiel van de grondexploitaties is daarmee gedaald ten opzichte van de Stadsrekening 2023, van € 121,7 miljoen naar € 117,8 miljoen. Ten opzichte van de Stadsrekening 2023 is het risico Winkelsteeg Kanaalzone afgenomen naar € 4,0 miljoen. Binnen de overige projecten is het risico toegenomen met € 0,1 miljoen.

Onderstaand een overzicht van de risico’s op de investeringen

Project

Begroting 2025

Stadsrekening 2023

Valkhofpark

275

275

Kelfkensbos

375

375

De Hulsen

0

510

Stationsgebied

20.000

20.000

Winkelsteeg Kanaalzone

5.800

5.800

Investeringsprojecten

26.450

26.960

Onderstaand een overzicht van de risico's in de tijd. We merken nog op dat we bij het uitzetten in de tijd, overeenkomstig de afspraken bij de kadernota 2016, de dempingsfactor van 10% achterwege laten.
Hieronder geven we de risico's voor de jaren 2024 tot en met 2028 in afzonderlijke kolommen weer. De risico's van 2029 tot einde looptijd staan in de laatste kolom. Voor Waalsprong geldt als laatste jaar 2033 en voor Waalfront is het laatste risicobedrag in 2029. Voor het Stationsgebied is dat 2030. Voor de planexploitatie Winkelsteeg/Kanaalzone is de inschatting dat deze tot 2042 gaat lopen.

Project

totaal risico

2024

2025

2026

2027

2028

latere jaren

Waalsprong 

26.700

7.900

7.800

8.000

5.100

-100

-2.000

Stationsgebied

30.100

1.900

3.700

2.700

4.200

7.300

10.300

Waalfront

4.600

1.300

1.300

900

800

100

200

Winkelsteeg Kanaalzone

50.800

7.100

7.500

8.700

8.900

1.800

16.800

Onderwijshuisvesting

2.000

1.100

700

200

0

0

0

Nyma Mercuriuspark

900

600

100

100

100

0

0

Overige projecten

2.700

900

900

400

300

200

0

Totaal

   117.800

      20.800

      22.000

      21.000

      19.400

        9.300

        25.300

Programmarisico's
Wij hebben de risico-inventarisatie in ons risicomanagementsysteem geactualiseerd. Deze inventarisatie heeft 104 geïdentificeerde risico's opgeleverd die voldoen aan de afgesproken criteria:

  • risico’s met grote financiële gevolgen,
  • waarvoor de oorzaken niet door de gemeente kunnen worden beïnvloed, of waarvoor de gemeente nog niet in staat is geweest om passende beheersingsmaatregelen te treffen om de kans of het gevolg van het risico terug te dringen.

Risico’s die al zijn afgedekt door maatregelen laten we buiten beschouwing.  Het deel van financiële risico’s dat is afgedekt door verzekeringen laten we ook buiten beschouwing.

Bij een zekerheidspercentage van 80% komt uit de Monte Carlo-simulaties, uitgevoerd in het risicomanagementsysteem, een risicoprofiel van € 19,1 miljoen. Hierbij houden we rekening met beheersmaatregelen. Dat is lager dan bij de Stadsrekening 2023, toen we bij 80% op € 21,8 miljoen uitkwamen. Bij de Stadsrekening 2024 voeren we weer een actualisatie uit van alle risico’s.
Hieronder staat de top 10 met de belangrijkste risico’s, met in de eerste kolom een korte omschrijving van het risico en daarnaast het maximale bedrag dat het risico als nadeel in de begroting tot gevolg kan hebben en een inschatting van de kans dat het risico optreedt.

Risico’s gemeentelijke activiteiten exclusief planexploitatierisico's

 Max. netto gevolg x €1 miljoen 

Netto Kans %

Invloed (%)

Taakstellende bestedingsruimtes voor ambulante jeugdhulp en ambulante WMO-begeleiding. Er is een risico dat de effecten niet volledig in 2025 worden gerealiseerd.

 €               5.400.000

75%

13,59%

Gemeentefonds. De ruimte onder het plafond van het Btw-compensatiefonds valt lager uit dan wij geraamd hebben.

 €               5.700.000

50%

12,83%

De kosten voor Gemeente Nijmegen van de jeugdzorg zijn de afgelopen jaren gestegen. De zorgsoorten met de meeste dynamiek zijn hierbij: Jeugd GGZ en ambulante begeleiding en dagbesteding. Het risico van de Jeugdwet in combinatie met een toenemende vraag naar jeugdhulp bij jeugdigen en gezinnen is dat de kosten de komende jaren blijven toenemen. Door middel van het regioprogramma Jeugd en het Lokaal Plan Jeugd zetten we interventies in om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Echter, de kostenontwikkeling is niet voor 100% door de gemeente te beïnvloeden ivm o.a. rijksbeleid, wettelijke verwijzers, maatschappelijke ontwikkelingen (demografie, kwaliteit onderwijs) en de effecten van marktwerking in de jeugdhulp. De stad gaat in de aankomende jaren groeien, de prognose voor de kostenkant loopt daarbij mee op In de Stadsbegroting 2025-2028 is voor de verwachte ambulante groei van Jeugdhulp een knelpunt opgenomen. Het risicogedeelte (zijnde het bedrag waarvoor het Rijk eigenlijk "over de brug" moet komen) wordt hier opgenomen.

 €               7.000.000

50%

11,74%

WMO HH, HM, DB en BG. Tekorten door vraagtoename a.g.v. vergrijzing.

 €               3.700.000

50%

9,79%

De openstelling van de Wet langdurige zorg (wlz) per 1 januari 2021 heeft geleid tot een grotere feitelijke uitstroom van de WMO naar de Wlz dan verwacht. Hierdoor strookt de financiële uitname die hieraan was gekoppeld niet meer met de werkelijke uitgaven van VWS. In het bestuurlijk overleg met VWS en de betrokken stakeholders is gesproken over een noodzaak tot het inzetten van financiële maatregelen tenzij er inspanningen worden geleverd om de instroom naar de Wlz af te laten nemen. 
Om het "gat" tussen de daadwerkelijke uitgaven aan Bescherm Wonen en het macrobudget te dichten kan VWS overgaan tot een tariefswijziging wat de intergratie-uitkering Bescherm Wonen zal verlagen.

 €             10.000.000

25%

8,33%

MGR Rijk van Nijmegen.  In de nieuwe en geactualiseerde notitie 'weerstandsvermogen 2023-2027 van de MGR worden diverse risico's benoemd op het gebied van beleid en uitvoering. Deze risico's zijn in de nieuwe meerjarenbegroting 2025-2028 geactualiseerd. Omdat de MGR geen weerstandsvermogen aanhoudt, dienen de risico's opgenomen te worden in de begroting en jaarrekening van de deelnemende gemeenten.
Het totale bedrag aan (netto) risico's van de MGR genoemd in de begroting bedraagt € 5.852.000. Het aandeel van de gemeente Nijmegen bedraagt € 3.230.000. De verdeling van het risicobedrag over de deelnemende gemeenten gebeurt op basis van de verdeelsleutel "inwoneraantal".

 €               3.230.000

30%

4,28%

Digitale problemen kunnen ook echte gevolgen hebben. Dit kan gebeuren door dingen zoals:

Aanvallen met gijzelingssoftware: Waarbij je computerbestanden worden vergrendeld en je moet betalen om ze weer te krijgen.
Ongeoorloofde toegang tot gegevens: Zoals wanneer iemand inloggegevens steelt om bij je informatie te komen.
Deze problemen kunnen ontstaan door:

Kwetsbare software: Als software niet goed wordt onderhouden of updates te laat worden geïnstalleerd.
Vertraging bij updates: Als updates niet op tijd beschikbaar zijn.
Ook speelt gedrag een rol. Onvoldoende training of het niet volgen van beveiligingsregels kan risico's vergroten. Daarom is het belangrijk om goed getraind te blijven en beveiligingsregels te volgen om deze risico's te beperken.

 €               4.000.000

30%

4,13%

Voor 2025 zijn er een aantal nieuwe aanbestedingen: Jeugdhulp met verblijf, essentiële functies en Jeugdhulp ambulant. Bij een nieuwe aanbesteding laat gemeente Nijmegen een onafhankelijk kostprijs onderzoek uitvoeren.

 €               1.625.000

50%

2,72%

Een crimineel kan toegang krijgen tot een gebouw, bijvoorbeeld door inbraak of door zich overdag met een overtuigend verhaal binnen te werken, en vervolgens iets in een computer plaatsen of zijn/haar eigen laptop op ons netwerk aansluiten. Zelfs in een crisis kunnen we afgeleid zijn, wat kansen biedt voor cybercriminelen om binnen te dringen.
Fysieke gebeurtenissen zoals inbraak, aanslag, overstroming en brand maar ook stroomuitval. Deze vormen een risico voor databeveiliging omdat in dergelijke situaties er meer gelegenheid is voor onbevoegde toegang tot fysieke data maar ook de fysieke componenten van de digitale wereld (computers, kabels etc).

 €               5.000.000

10%

1,84%

Bouwvergunningen. De afgifte van bouwvergunningen, of de hoogte van de bouwsommen, loopt terug door veranderende wetgeving (bijv. meer vergunningvrij) en daarnaast neemt de kans op bezwaar- en beroepschriften toe. De afgifte van bouwvergunningen is afhankelijk van  conjuncturele ontwikkelingen.

 €              1.000.000

50%

1,68%

Gemeentefonds

Een belangrijke inkomstenpost voor de gemeente is de gemeentefondsuitkering vanuit het rijk. Deze uitkering is gebaseerd op een aantal parameters, zoals bijvoorbeeld de inwoneraantallen en oppervlakte van gemeenten, maar ook de ruimte onder het BCF (Btw CompensatieFonds).
Ieder jaar blijkt dat de definitieve vaststelling van de gemeentefondsuitkering afwijkt van de verwachting. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn. Bij ieder Planning en Control (P&C) document herijken we het bedrag van de uitkering en passen we de begroting aan.

Extra middelen voor gemeenten voor jeugdhulp 2025

De Hervormingsagenda Jeugd is op 20 juni 2023 definitief vastgesteld, ondertekend en aangeboden aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer. In de meicirculaire 2023 is voor jeugdzorg (landelijk) voor 2025 € 954 miljoen beschikbaar gesteld. Vanaf 2026 zijn de middelen jeugdzorg nog niet toegevoegd aan het gemeentefonds en heeft de gemeente een stelpost opgenomen.

Ruimte onder het BCF-plafond
Het BCF (Btw Compensatie Fonds) en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Dat wil zeggen dat het bedrag dat in het BCF overblijft nadat alle aanspraken zijn verrekend, wordt toegevoegd aan het gemeentefonds. Tot 2019 werd dit bedrag opgenomen in de meicirculaire en toegevoegd aan de begrote uitkering gemeentefonds van het rijk.  Vanaf 2019 wordt dit bedrag niet meer geraamd, maar alleen nog uitgekeerd op realisatiebasis. In de begroting hebben wij een raming opgenomen voor de ruimte onder het BCF plafond geraamd overeenkomstig het standpunt van de provincie, het ministerie van Binnenlandse zaken en de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Het risico bestaat dat die ruimte niet geheel tot uitkering komt, evenals dat wij een risico lopen op afwijkingen tussen realiteit en aannames van de overige parameters.

Vennootschapsbelasting (landelijk verschil van mening tussen de Belastingdienst en de gemeenten)
Met ingang van 2016 zijn gemeenten vennootschapsbelastingplichtig. Wij hebben onderzoek gedaan naar de verplichtingen die hiermee samenhangen. Op de eerste plaats moesten we beoordelen of de gemeente door de 'ondernemerspoort' komt. Daarvoor is bepalend of gemeentelijke activiteiten mogelijkerwijs winst met zich meebrengen. De conclusie is dat de parkeervoorzieningen, de vastgoedtak en de grondexploitaties niet winstgevend zijn. Over reclameactiviteiten heeft de Belastingdienst het standpunt dat daarmee een onderneming wordt gedreven. De gemeente Nijmegen, en ook andere gemeenten, delen dit standpunt niet. Op 30 augustus 2022 kwam de rechtbank Gelderland tot het oordeel dat het door gemeente Nijmegen ingestelde beroep gegrond is. Op 14 december 2022 hebben we bericht gekregen van de rechtbank dat de belastingdienst in hoger beroep gaat tegen deze uitspraak. Op 20 juni 2024 heeft het hoger beroep behandeld, maar er is nog geen uitspraak.

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2024 10:36:51 met de export van 12/11/2024 10:28:18